Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

marie-laure

marie-laure

26-11-2009 om 12:34

Betrokkenheid rk school bij kerk en geloof

De rk basisschool van mijn kind is nauwelijks betrokken bij religie en kerkdiensten. Als er een gezinsviering georganiseerd wordt in de rk kerk, dan wordt dit standaard wel vermeld in de nieuwsbrief maar ik zie zelden leerkrachten van de school bij de viering.
Is dit overal zo?
De kindercatechese die georganiseerd wordt door de kerk wordt momenteel maar door 3 kinderen gevolgd, waaronder mijn kind.
Ik vind zelf geloof wel belangrijk. Mijn kind doet graag mee in de kerk, maar ik vind het zo sneu om daar zo alleen in de staan.
Hoe is jullie ervaring?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

26-11-2009 om 16:07

Ik herken dit, ja

In ons dorp zijn twee katholieke scholen, waarvan de ene school (gelegen naast de kerk, misschien scheelt dat) heel actief is op geloofsgebied en de andere (die van mijn kinderen) niet. Een vriendin beklaagt zich daar wel eens over. Wij zijn zelf niet gelovig en ik heb de indruk dat deze katholieke school meer een vergaarbak is voor andersdenkenden. Misschien is de beleving hierdoor verwaterd. Maar ik kan mijn vriendin geen ongelijk geven - ook al stoorde het mij persoonlijk dus niet. Een school met een stempel 'katholiek' zou dat katholicisme als speerpunt moeten hebben. Dat mag je katholieke ouder wel verwachten, vind ik.
Overigens vind ik heel eerlijk gezegd dat het geloof beter buiten het onderwijs gehouden gehouden zou kunnen worden, maar dat is een ander verhaal. Stof voor een ander draadje misschien

Niet bij de gkv

ik herken het niet bij onze kerk (GKV). De kerkdienst begint vaak met het schoollied van de week. En de juffen en bijna alle kinderen uit de klas zitten ook in de kerk.(de andere kinderen uit de klas kerken bij de gv alkmaar of sommigen bij de pinkstergemeente).
Wij wonen in n dorp lakbij alkmaar, de gkv-school staat in alkmaar. De kinderen gaan daar dus naar school toe, maar we kerken wel in het dorp.
Ik denk/weet dat de band tussen kerk en school bij de gkv heel sterk is.

Fraz

Fraz

26-11-2009 om 21:06

Ook herkenbaar

maar dat wist ik van te voren. Had namelijk gevraagd in hoeverre het te merken was dat dit een katholieke school zou zijn. Wij zijn zelf namelijk niet meer gelovig (in die zin dat we niet bij een bepaald geloof horen) en we vinden het prima als onze kinderen iets van een geloof mee krijgen (het liefst over meer geloven) maar voor ons mag school en geloof ook gescheiden zijn. We hebben ook voor deze school gekozen vanwege het soort onderwijs (jenaplan) en niet voor het geloof en dat geldt voor minstens 90 % van de ouders.

Maylise

Maylise

26-11-2009 om 22:33

Ervaring

De vorige basisschool van mijn kinderen was ook een RK school. Ik ben zelf RK dus mede daarom had ik deze school uitgekozen. Helaas bleek dit een teleurstelling te zijn. Er werd op deze school werkelijk niks gedaan aan religie. Ook met de kerst of met de pasen bleef God en Jezus buiten beeld. Ik heb absoluut niks tegen kerstmannen en paashazen en vind het prima dat die deel uitmaken van de viering maar ik vind dat een christelijke school ook de christelijke betekenis van deze feesten in acht moet nemen.

Er was ook geen wekelijkse godsdienstles en er werd nooit gezongen of gebeden of iets dergelijks. De meeste leraren waren ook niet RK. Ze wisten er vaak ook weinig tot niks van. Niet van het christelijke geloof en ook niet van de kerkstructuur.

Een hele andere belevenis dan mijn eerdere ervaring met een RK school bij mijn oudste kinderen. Daar deden ze enorm veel aan het geloof, gingen veel naar de kerk met de kinderen, wekelijke catechismus, elke ochtend bidden ,religieuze liedjes zingen, elke dag een verhaal over de heilige van de dag, bloemetjes brengen aan Maria, portret van de Paus in de gang.... Ja dat was wat overkill maar goed het was een RK school en dat wist je als je er voor koos. Ik vond dat verder ook niet erg. Het was duidelijk.

De tweede RK school die ik meemaakte deed er dus niks aan en had verder ook geen belangstelling om daar wat aan te veranderen. Samen met een paar andere ouders wilden we graag wat meer religie op de school brengen dmv bijvoorbeeld het christelijke aspect van bepaalde vieringen te benadrukken. Dit werd echter niet gewaardeerd vanuit de school.

Uiteindelijk heb ik besloten om hier weg te gaan. Mijn kinderen heb ik ingeschreven op een openbare school. Bevalt me stukken beter. Geen valse verwachtingen en geen hypocrisie.

Ik vind helemaal niet dat een RK school de hele dag met geloof bezig hoeft te zijn maar ik vind wel dat je als school je identiteit uit moet dragen.

Scholen die alleen in naam RK zijn of er af en toe halfslachtig wat aan doen vind ik erg hypocriet. Een school die zich volgens een bepaalde religie profileert zou zich ook sterk moeten maken voor die religie.

Ik vind dat een RK school binnen de plaatselijke parochie een belangrijke plaats in zou moeten nemen. De school zou het geloof uit moeten dragen en hiervoor moeten staan dmv reguliere activiteiten zoals catechismus en bidden die geloof en school met elkaar verweven alsmede via speciale aandacht aan RK vieringen.

Een RK school die alleen in naam RK is vind ik niks. Dan heb ik 100x liever een openbare school.

Maylise

Balletmama76

Balletmama76

27-11-2009 om 09:44

Voor scholen is het ook moelijk...

...om een goede balans te vinden, denk ik.

Als er alleen maar kinderen uit katholieke gezinnen zouden zitten, was het makkelijker, om in geloofsdingen meer te doen.

Maar tegenwordig zitten er niet alleen maar kinderen uit christelijke gezinnen op rk/pc scholen, maar ook andersgelovige/nietgelovige, waar de schoolleiding ook rekening mee moet houden.

Ik persoonlijk zal m'n kind niet op een school sturen, waar ik kwa wereldbeeld niet achter sta, maar vaak speelt afstand tussen huis en school of dat soort dingen voor ouders toch een grotere rol dan de geloof, die een school wel of niet naar buiten draagt.

Dus deze scholen moeten een balance vinden, waarmee alle ouders leven kunnen. Als ze te weinig met religie doen, is er gezeur van de christelijke ouders - als ze teveel doen hiermee, is er gezeur van andersgelovige ouders met kinderen op de school.

Ik zelfst ben trouwens atheist - maar als ik m'n kind op een christelijke school zou sturen, zal ik me hieraan toch aanpassen. Niet door christelijk te worden, maar wel door de regels op school te respektieren.

Vond het echter onnodig om als atheist mijn dochter op een christelijke school te sturen, in mijn ogen is dat vragen om problemen.

marie-laure

marie-laure

27-11-2009 om 11:05

Protestant

Hallo Rugby,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat bij behoudend protestantse scholen het inderdaad nog heel anders is. Ik weet niet welke kerk bij GKV hoort, waar staat dat voor?

marie-laure

marie-laure

27-11-2009 om 11:10

Klopt fraz

Ik denk dat de meeste ouders de school van mijn kind om hele andere redenen gekozen heeft. En precies zoals jij zegt wel willen dat hun kind iets over geloven hoort maar nooit naar de kerk gaan. En die kinderen zie je dan ook niet bij het catechesegroepje van de kerk.
Maar als meelevend rk ouder vind ik het wel jammer voor mijn kind en voor mijzelf om geen geestverwanten te vinden. In de kerk zelf vind ik trouwens ook weinig leeftijdsgenoten.

marie-laure

marie-laure

27-11-2009 om 11:18

Fijn om te lezen

Maylise, dat je je in mijn verhaal herkent.
Ik heb nu ook een poging gedaan om mijn teleurstelling over de houding van de school tegenover het geloof en de gezinsvieringen te uiten. Ik heb nog geen reactie.
Maar het zou mij niet verbazen als het een verdedigende houding is waarbij ze het balletje naar mij terugkaatsen. We zullen zien...
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan je kind maar naar een openbare school doet.
Ik ben zelf helemaal niet conservatief, dus er hoeven van mij echt geen portretten van de paus te hangen. Maar ik zou het wel fijn vinden als kerst en pasen echt over God gingen en dat er aandacht was voor kerkelijke zaken en geloof.
Wat mij betreft mogen ze gerust de letters RK van de muur schroeven, dan weet ik waar ik aan toe ben.

marie-laure

marie-laure

27-11-2009 om 11:24

Helemaal waar

balletmama.
Er zitten nu eenmaal voor het allergrootste deel kinderen zonder geloof op de rk school.

Stel dat ze strenger aan de poort zouden "controleren", dan zou het een piepkleine school worden die nauwelijks levensvatbaar was.
Of je moet de ouders van niet gelovige kinderen er duidelijk op wijzen dat er wel aan godsdienst gedaan wordt en dat er ook inzet wordt gevraagd in bv de gezinsvieringen. Maar ja dat ligt aan de leerkrachten en die kiezen voor de makkelijkste weg, gewoon meegaan met de tijdsgeest en het laten verwateren.

Gkv

GKV staat voor Gereformeerde kerk Vrijgemaakt.
En uit dit draadje lijkt idd. dat het voor meerdere Katholieke Kerken geldt.
Dat had ik niet verwacht...(maar ik heb me er eerder ook niet zo in verdiept.
De vraag is idd. of mensen het wenselijk vinden of school en kerk zo direct verbonden zijn, dat ligt mss. per geloof verschillend?

Hier juist wel erg (engeland)

En ik ben er nog niet uit of ik zoon naar de katholieke school wil sturen of niet omdat het juist erg gelovig is. De "kerk" scholen staan hier nl heel goed aangeschreven maar je moet ook wel praktiserend (?) zijn. Katholiek gedoopt zijn, wekelijks naar de kerk etc en de priester moet een brief ondertekenen. Bij ons in de kerk zijn er dus heel veel kinderen en die helpen ook bij de dienst etc.

Starry Night

Starry Night

27-11-2009 om 16:17

Even aanhakend op rugby

"De vraag is idd. of mensen het wenselijk vinden of school en kerk zo direct verbonden zijn, dat ligt mss. per geloof verschillend? "
Wat is eigenlijk de meerwaarde van één geloof binnen de schoolmuren? Ik ben eerlijk gezegd zelf niet zo voor het navelstaren en eilandvormen dat soms plaatsvindt binnen het geloof (welk geloof dan ook).
Persoonlijk zou ik voor louter openbare scholen zijn, waarbinnen wordt lesgegeven (daar is school namelijk voor) en waar ook godsdienstles wordt gegeven. Maar dan wel over meerdere godsdiensten en niet slechts eentje (en al helemaal niet gepresenteerd als de enige echte).
Wat zou daarvan het nadeel zijn? Zijn er buiten school niet genoeg gelegenheden en momenten voor kinderen om met gelijkgestemden de verschillende aspecten binnen hun geloof te beleven? Me dunkt van wel.
Kortom: eerlijk gezegd vind ik het onzin, als die scholen met een geloofspredikaat.

marie-laure

marie-laure

27-11-2009 om 17:15

Starry night

Ik vind een school die bij je eigen geloofsbeleving hoort wel prettig omdat je kind ook op school in contact komt met je eigen religie en eigen waarden en normen.
Maar misschien is dat wel omdat we dat al tijden in Nederland zo gewend zijn.
Misschien zouden er in een nieuwe situatie waarbij er alleen openbare scholen zouden zijn ook wel nieuwe initiatieven van de grond komen waarbij juist vanuit de kerk of desnoods los van de kerk catechesegroepen ontstaan.
Misschien zou het juist de "doodsteek" zijn voor de rk kerk omdat er dan echt geen nieuwe aanwas meer komt. Want dan moet je nog meer moeite doen om met het geloof in contact te blijven. En of dat goed of slecht is, is weer een hele andere discussie.

En ik zeg er ook direct bij dat zoals ik al eerder zei in een reactie op Maylise, "Wat mij betreft mogen ze gerust de letters RK van de muur schroeven, (als die letters rk nergens meer voorstaan) dan weet ik waar ik aan toe ben.

marie-laure

marie-laure

27-11-2009 om 21:40

Izar

Nee, Izar. Kinderen op een rk school gaan niet aardiger met elkaar om. Kinderen die niet geloven kunnen net zo aardig of onaardig zijn als anderen.
Je trekt mijn woorden uit zijn verband.
Starry Night vraagt naar de meerwaarde die een rk school voor mij heeft. Ik geef daar een eerlijk antwoord op, het geeft mij een prettig en vertrouwd gevoel om dingen terug te zijn uit mijn geloof die doorgeven worden aan mijn kind.
Maar zoals je uit mijn beginposting kunt opmaken, gebeurt dat dus nauwelijks.
Ik ga liever terug naar mijn beginvraag. In plaats te gaan muggenziften wat katholieke waarden en normen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2009 om 03:13

Onze basisschool

vond dat de religieuze opvoeding toch echt de taak van de ouders was. Ze waren bereid een aantal zaken aan te dragen of in lichte vorm mee te geven, maar waren er niet actief in. Er werd dus wel doorgegeven dat de kinderen de heilige communie konden doen (of hoe zeg je dat), maar niet via school georganiseerd. Ik vond dat eigenlijk een wijs standpunt.

marie-laure

marie-laure

28-11-2009 om 08:37

Kaaskopje

Was dat ook een rk basisschool?

Bastet

Bastet

28-11-2009 om 10:41

Ja,hier ook

We krijgen te horen wanneer de buitenschoolse activiteiten zijn voor kinderen in de kerk,er zijn vieringen vd kinderen in de kerk met kerst en advent binnen schooltijd,catacheselessen 1x per week,maar verder is gewoon een basisschool,ook bidden wordt niet gedaan.
Groetjes,bastet

marie-laure

marie-laure

28-11-2009 om 11:05

Bastet

Gaat het hier ook om een rk school?
En zijn er bij activiteiten in de kerk ook leerkrachten en of kinderen/ouders van school aanwezig?
Ik probeer een idee te krijgen hoe dat op andere rk scholen gaat.

marie-laure

marie-laure

28-11-2009 om 13:13

Dank je, izar

Met dit antwoord kan ik wat.

Die indruk had ik al dat de weinig betrokken houding van onze rk school geen uitzondering is. Maar omdat ik het niet zeker weet, was ik toch nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.
Inderdaad zijn de zaken die de genoemde vereniging noemt, nogal vaag en zouden ook kunnen gelden voor openbare scholen met uitzondering dan van de vieringen en catecheselessen.

Afwijkende waarden en normen?

"Ik hoor namelijk het argument van de normen en waarden vaak bij de keuze voor bijzonder onderwijs en ik ben oprecht benieuwd waarin die waarden afwijken van die op een openbare school."
Ze hebben een ander vertrékpunt, een andere basis of uitgangsunt, een andere visie. Vaak zijn de normen en waarden wel hetzelfde denk ik. Ik ben geneigd te denken dat er op pc-scholen meer aandacht voor is, maar dat is denk ik niet waar.

Rugby (ot)

Wist niet dat je zo dicht in mijn buurt woonde!

Bastet

Bastet

28-11-2009 om 16:15

Marie laure

Ja,het is een RKschool,en de leraren zijn erbij aanwezig,en de kinderen leren de liedjes vd vieringen in de klas.Men probeert een gulden middenweg te vinden,om alle ouders,gelovig of nietgelovig,tegemoet te komen.
Groetjes,bastet

Carnaval

Mijn oudste zei altijd: "Ik weet dat ik op een katholieke school zit want wij doen aan carnaval".Ik was als agnost erg blij dat het geloof zo op de achtergrond was. In mijn buurt was in een wijde omtrek geen openbare school dus er was weinig keus. Doit was de beste optie.Ik denk dat het aantal katholieke leerlingen daar 5% bedroeg.Ongeveer 1 per klas dus. Ik vroeg mij dan ook altijd af waarom er zo strak werd vastgehouden aan dat Katholieke stempel.Dan kun je een school net zo goed openbaar noemen toch?

Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2009 om 20:23

Marie-laure

Ja dat was een rk school. Ik kon in de praktijk erg weinig merken van het katholieke element van de school. Er werd niets in of met de kerk gedaan. Met kerst hing er wel een adventskrans bij de ingang en was er ook wel aandacht voor wat we met kerst vieren, maar echt bijbelgerichte lesstof is er nooit geweest, hooguit les wat je ook LEVO zou kunnen noemen levensbeschouwelijk onderwijs dus.

marie-laure

marie-laure

28-11-2009 om 21:29

Reactie

Kaaskopje
Waarom vind je het een wijs standpunt als een rk school de religieuze opvoeding alleen een taak van de ouders vindt?
Ik vind het eerder een nogal zwak standpunt. Ik vind het pas een wijs standpunt als een openbare school dit zegt.
Bastet
Ik heb de indruk dat deze school toch wat actiever is dan de rk school hier. Het klinkt wat mij betreft positiever dan mijn ervaring. Maar helaas is hier geen keus in rk basisscholen.
Geerke
Ik denk dat je het goed verwoordt, een ander basispunt. Denk je echt dat de gemiddelde pc basisschool niet actiever is? Ik dacht namelijk dat ik mijn kind misschien wel beter op een pc school kon doen qua geloofsopvoeding. Heb je ervaring met protestantse basisscholen, doen die iets aan godsdienst en kerkdiensten voor kinderen?
Damajo
Ik kan me voorstellen dat je blij was dat het geloof geen grote rol speelde op school als je geen mogelijkheid hebt voor een openbare school. Maar zo alleen voel ik me staan als meelevend rk ouder op een zogenaamde rk school. Snap je?
Ik zei al eerder ik zou nog liever willen dat ze die letters rk eraf haalde, dan wist ik precies waar ik aan toe was. Of misschien moet het bijzonder onderwijs wel helemaal afgeschaft worden, maar dat is een andere discussie.

Misleiding

Ja ik snap je teleurstelling wel, in die zin is het inderdaad erg misleidend.Dat hadden ze je ook eerder kunnen zeggen.
Bij ons in de wijk gebruikten ze de term RK om islamitische kinderen van de school te weren, dat mochten er niet meer dan 10% zijn want anders was het "geen afspiegeling van de wijk".men wilde geen zwarte school worden.Terwijl er volgens mij wel 30 of 40 % islamitsche kinderen woonden. Het leek mij een tactiek om de school "wit" te houden.Toen ik dat in een vergadering aankaartte werd men wit om de neus en daarna geïrriteerd. Maar de cijfers lagen er.

Ik vind het overigens een heel goed idee om het bijzonder onderwijs af te schaffen.Dan zijn we meteen van dit soort praktijken en uitwassen als het discrimineren van homosexuele leraren af.
Men zou dan op eigen gelegenheid naschoolse activiteiten kunnen organiseren.

Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2009 om 01:18

Islamitische kinderen

Ik zat er net ook over na te denken. Als een school zo weinig aan geloof doet waarom dan nog dat stempel? Alleen mensen met oppervlakkige belangstelling voor het geloof en goed-katholieke mensen geven hun kind bij zo'n school op. Zou je denken..., maar het is niet zo. Mensen met een andere godsdienst kiezen ook voor katholiek onderwijs als ze het gevoel hebben dat het góed onderwijs is.
Bij onze basisschool lag de nadruk wel op kinderen met een christelijke achtergrond, maar er zaten wel degelijk ook islamitische kinderen op school. Ze werden en worden er absoluut niet geweerd. De meeste katholieke scholen hier in de stad zijn hier al van oudsher. Dus van ver voor de tijd dat de eerste moslims hier kwamen wonen. In die tijd was het normaal dat uitsluitend 'eigen' werd aangemeld voor de lessen. Daar wordt helemaal niet meer aan vastgehouden bij katholiek onderwijs. Zolang de ouders en kinderen de christelijke/katholieke grondslag van de school maar respecteren. Het zijn eerder de ouders zelf die onderscheid maken dan de scholen. In een wijk in onze stad wonen verhoudingsgewijs met andere delen van Alkmaar erg veel 'nieuwe Nederlanders'. De kátholieke school midden in die wijk zit vol nieuwe Nederlandertjes. Een eveneens katholieke school verderop zit vol 'oude' Nederlandertjes. Beide katholiek dus, maar de óuders maken onderscheid. En dan vooral de 'witte' ouders. Die stappen liever eerst tien minuten op de fiets dan hun kind gewoon op een 'witte school' te doen dan ze naar de buurtschool met veel buitenlandse kinderen te brengen. Er is even sprake geweest van een postcodebeleid, maar daar heeft de burgermeester toch maar van afgezien. In onze wijk zou dat ook tamelijk zinloos zijn. De scholen staan hier gezellig bij elkaar. Schiften op postcode werkt dus niet. Ik heb geen kleuterkinderen meer die nog aan de basisschool moeten beginnen, maar ik zou me zwaar geïrriteerd voelen als ik vanwege mijn postcode in mijn schoolkeuzevrijheid beknot zou worden.

Jawel hoor marie-laure

Ja hoor, veel pc scholen zijn wel actiever. In de zin van bidden / bijbelverhalen vertellen / gesprekken over God en geloof / vieringen. Op zo'n school werk ik zelf ook (groep 8). Elke school is daar wel anders in. De ene school doet wat meer dan de andere.
Maar de vraag ging even over normen en waarden, vandaar dat ik het even daarbij liet.

marie-laure

marie-laure

29-11-2009 om 19:41

Nog steeds op zoek naar

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik ben nog steeds benieuwd naar nog meer reacties van ouders die hun kind op een rk basisschool hebben. In hoeverre doet de school mee aan kerkelijke activiteiten en wat komt er terecht van catechese in de school?

marie-laure

marie-laure

30-11-2009 om 09:39

Nooit gerealiseerd

Ik las ergens dat iemand zei dat ouders voor rk onderwijs kiezen omdat er een soort algemene regel is, een soort gevoel,dat dit "goed" onderwijs is.
Nu begrijp ik nog beter waarom de school van mijn kind populair is onder mensen die niet rk zijn. Ik had me dat nooit zo gerealiseerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.