Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

marie-laure

marie-laure

26-11-2009 om 12:34

Betrokkenheid rk school bij kerk en geloof


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

30-11-2009 om 10:04

Beeld van rk onderwijs

In veel landen wordt rk onderwijs vooral aan peperdure prive-scholen gegeven, het heeft een beetje een aura van upper-class, je weet wel: Je komt er alleen maar door vitamine R binnen, de kinderen dragen schooluniform en het onderwijs is best streng, maar opent deuren van de beste universiteiten.

Dit beeld klopt in NL natuurlijk helemaal niet, maar het is wel, waar veel mensen meteen aan denken, als ze "katholieke school" horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2009 om 01:55

Balletmama

Misschien is dit dan toch jouw buitenlandse afkomst waardoor je het idee hebt gekregen dat rk onderwijs 'sjiek' is, maar bij rk onderwijs denk ik totaal niet aan elitaire toestanden.

Balletmama76

Balletmama76

01-12-2009 om 09:40

Kaaskopje...

...waarschijnlijk wel! Weet nog hoe ik voor het eerst kinderen van een katholieke school hier zag en helemaal verbaasd was, dat ze niet anders bij liepen dan kinderen van een openbaare school.

Hillary

Hillary

01-12-2009 om 13:37

Hoe het hier gaat

Hier kinderen op een RK school. Deels ligt het ook wel een beetje aan de priester van de parochie heb ik gemerkt. Onze school heeft in ieder geval een kerst- en paasviering in de kerk. Elke dag wordt gebeden en ze krijgen ook godsdienstles. Verder wordt in de Adventstijd elke maandagochtend een adventskaars ontstoken. Meesters en juffen zie je alleen in de kerk als ze ook in dezelfde wijk wonen en ik weet niet elke zondag want dat doe ik zelf ook niet, maar wel met kerst en pasen. Volgens mij zijn alle juffen en meesters wel van huis uit katholiek. In groep 4 doen de kinderen eerste communie. De voorbereiding wordt gedaan bij de parochie buiten schooltijd. Wel wordt er in groep 4 bij de hele groep aandacht aan besteed en wordt het vermeld in de schoolkrant. Andere kinderen en ouders worden ook opgeroepen naar de kerk te komen op de bewuste dag. Bij de communie zijn wel alle meesters/juffen uit groep 4 aanwezig en de directeur. Verder meestal wel de meesters en juffen die in dezelfde wijk wonen. Ook komen er altijd wel een paar niet-RK klasgenootjes kijken. De kinderen uit groep 4 die geen eerste communie doen maken een knutsel voor de kinderen die dat wel doen en dat wordt na de dienst door de meesters en juffen overhandigd. Toen mijn dochter eerste communie deed (3 jaar geleden) was er net een leuke jonge pastoor gekomen. Hij is erg leuk met kinderen (nog even over Ajax-Feyenoord praten na de dienst oid) en sindsdien waait er wel een frisse wind, hij probeert veel actiever de scholen bij de parochie te betrekken. Hij is er vaak in de vieringen van school in de kerk even bij. Ook komt hij in de periode voor de eerste communie op school iets vertellen aan de groepen 4 en voor kerst en pasen komt hij ook naar school om wat te vertellen aan de bovenbouw. Tegenwoordig staan ook de data van de kinderwoorddiensten en/of gezinsvieringen in de schoolkrant vermeld. Ik denk ook onder zijn invloed. Bij mijn kinderen in de klas deed ca. 25% eerste communie om even een beeld te geven van hoeveel kinderen RK zijn. Wel heb ik het idee dat meestal wel een van beide ouders RK is opgevoed, ook van de kinderen die geen eerste communie doen. NOu het is een heel verhaal geworden, hoop dat je er iets aan hebt.

Betere reputatie

Hier in Engeland zijn veel mensen in de veronderstelling dat katholieke/church of england scholen vaak beter zijn (qua resultaten/discipline) dan gewone scholen. Niets te maken met prive scholen dus. Vandaag nog in de krant: van de 10 beste scholen in Londen waren er 5 van een bepaald geloof. Van de 10 slechtste geen een.

Ouders hier doen echt veel om hun kind op een goede school te krijgen, incl je kind laten dopen en regelmatig naar de kerk ookal geloof je zelf niet.

Ik heb trouwens geen idee waarom geloofsscholen het nou beter doen.

marie-laure

marie-laure

02-12-2009 om 12:41

Hoi hillary,

Leuk om zo uitgebreid te horen hoe het er op een andere rk school aan toegaat. Ik ben verbaasd om te horen dat er nog gebeden wordt en dat er aandacht voor de advent is. En dat de pastoor ook nog op school komtHier wordt zelfs de kerst/paasviering niet meer in de kerk gevierd door school.
Misschien heeft het inderdaad wel met de inzet van de priester te maken, ook denk ik dat de directeur en het team van school veel uitmaakt.
Op de school van mijn kind wordt gezegd dat leerkrachten niet in de kerk komen tijdens gezinsvieringen omdat deze taken niet in de normjaartaak zit. Wil je dus iemand uit het team bij de gezinsviering zien dan moeten of die taken worden uitgebreid met parochietaken of ze moeten net zoals iedere andere kerkganger naar de kerk gaan omdat ze dat zelf willen en omdat ze graag betrokken zijn.
Hier geen jonge pastoor, waar vind je die nog? Tot nu toe ken ik geen andere kinderen uit de klas van mijn kind, die 1e communie gaan doen. Ik kan betrokkenheid van leerkrachten/ouders/kinderen/pastoor nooit in mijn eentje bewerkstelligen. Ik geloof dat ik in de verkeerde plaats woon

Hillary

Hillary

02-12-2009 om 16:39

Directeur

Ik denk dat het inderdaad ook wel van de directeur afhangt. De onze is nog wel redelijk actief RK. Een paar jaar geleden zat ik in de OR en er was een vraag binnen gekomen of we ook halloween konden vieren. Daar sprak de directeur haar veto over uit. Zij wilde alleen carnaval vieren en geen halloween omdat we een katholieke school zijn. Wel terecht vond ik, maar nu vind ik dat halloween vieren sowieso onzin weer zo'n ogedrongen Amerikaans feest net als valentijn.

marie-laure

marie-laure

02-12-2009 om 19:00

Mee eens

Onze directeur heb ik nog nooit in de kerk gezien. Dit jaar werd er voor het eerst Halloween gevierd, ik vond het niet passen bij een rk school. Maar toen ik dat tegen een andere ouder zei, werd ik aangekeken alsof ik gek was. Ik zou het veel fijner vinden als st. Maarten wordt gevierd en als er aandacht zou zijn voor advent, drie Koningen, aswoensdag, vasten, etc. Er zijn genoeg aanknopingspunten voor gedenken of feesten in het katholicisme.
Ik zal die laatste dingen nog eens aankaarten maar het is een eigenlijk zinloos.

tonny

tonny

02-12-2009 om 19:46

Marie-laure

Het is alleen zinloos als jij de enige bent die er zo over denkt. Ga eerst op zoek naar medestanders op school (andere ouders en wellicht toch wel een paar personeelsleden) en kaart je suggesties dan aan bij de directie.

tonny

Marie-laure

De rk scholen hier in de regio die ik ken, doen eigenlijk vrijwel nergens meer aan, er wordt niet gebeden, er worden alleen wat bijbelverhalen verteld rond pasen en kerst, en ze doen wel iets met kerst maar dan een kerstdiner.

marie-laure

marie-laure

03-12-2009 om 10:11

Tonny en geerke

Tonny, het zou me zeer verbazen als er andere ouders zijn die het met me eens zijn. Dan had ik die ouders wel ontmoet bij de catechese of in de kerk.
Ik zou niet weten wie ik aan moet spreken. Misschien duiken er een paar op als duidelijk wordt wie er eerste communie gaan doen. De paar suggesties die ik heb zal ik nog aan de directeur melden.
Geerke, precies wat ik al vermoedde, meestal wordt er bijna niets meer aangedaan, een uitzondering daargelaten.

Reactie op zinsnede

"maar ik zie zelden leerkrachten van de school bij de viering"

Ik ben ook leerkracht op een katholieke school, maar ik ben nooit bij een gezinsviering in het dorp waar mijn school staat. Ik vier mijn geloof in mijn eigen geloofsgemeenschap. Ik voel me niet geroepen om naar de vieringen in een andere parochie te gaan.

Gr. Amunda

Goh, ik vind de RK school van mijn zoontje erg gelovig. Ze bidden daar voor het eten, gaan zeker één keer per maand naar de mis. Dat was op de katholieke school waar ik als kind zat niet het geval. Hoewel we daar zelfs nog een paar nonnen hadden rondlopen.
Nu, ik ben er blij mee want zelf atheïst en zoontje is niet gedoopt. Maar qua bijzonder onderwijs heb je nu eenmaal niet zoveel keuze. En het is echt een heel goeie school. Heel aangename sfeer. Mijn zoontje gaat dus ook nooit ter communie, maar hij zingt de liedjes wel enthousiast mee.
Bij de heiligverklaring van Damiaan was er wel veel gedoe (Damiaanschool in Tremelo) maar je hoeft niet gelovig te zijn om bewondering te hebben voor zo'n man vind ik. Zoontje heeft zelfs mogen meezingen in de misdus ze houden er echt geen rekening mee dat hij niet gelovig is. Dat vind ik wel fijn. Ik heb het trouwens wél gemeld voor ik hem inschreef.

marie-laure

marie-laure

11-12-2009 om 21:08

Magraat

Ik denk dat een verklaring ervoor zou kunnen zijn dat in Belgie rk scholen nog wat meer met hun geloof doen dan hier. Tenminste dat lijkt me zo, als ik je verhaal lees.
Hier gaan zover ik dat kan zien, maar 2 kinderen van de hele school regelmatig op zondag naar de kerk. Met de hele school naar de mis dat gebeurt nooit.

Uitzondering

Mij lijkt het dat deze school eerder een uitzondering is. In de meeste RK scholen is dat toch minder meen ik. Ik heb geen idee hoe gelovig de meerderheid van de kinderen daar is. Voor zover ik weet zijn mijn zoon en zijn beste vriendje de enige ongedoopten in de klas (van 11) maar dopen is nog altijd erg de gewoonte onder mensen, ook al gaan ze nooit naar de mis. Dus da's niet echt een maatstaf.

Suzie

Suzie

04-01-2010 om 10:44

Valt tegen - valt niet tegen

Wij zijn een gezin dat goed betrokken is bij de r.k.kerk. Onze zoon zat eerst op een rk school, maar daar deden ze weinig aan het geloof, en het was ook geen goede school. We hebben hem van school gehaald en naar een openbare Montessorischool gebracht.
Inmiddels zijn we verhuisd, de kinderen zijn al aan het studeren. Ik ben actief als vrijwilliger in de kerk, en ergerde me vaak aan de rk scholen hier, die zo weinig betrokkenheid lieten zien.
Sinds kort ben ik ook betrokken bij Amnesty International, als scholenwerker. Nu valt me op, dat we zeer welkom zijn op rk scholen, alles goed geregeld, iedereen goed betrokken. Op pc scholen komen we haast niet, we bieden wel onze diensten aan, maar ze maken daar geen gebruik van. Op openbare scholen zijn we wel welkom, maar ik stoor me aan de nonchalance van het personeel. Er is gewoon geen betrokkenheid.
Nou begrijp ik dat mensen die niets met het geloof hebben hun kinderen toch graag naar rk scholen sturen.
De godsdienstige opvoeding toch maar thuis en in de kerk.
Suzie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.