Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

23-03-2011 om 19:36

'bidden helpt tegen boosheid'

Van Nu-nl:

'AMSTERDAM/NEW YORK - Ergens boos over? Prevel dan een gebed, ook al ben je niet gelovig. Nieuw onderzoek van Nederlandse en Amerikaanse onderzoekers toont dat een gebed de woede en agressie vermindert.

© Thinkstock''We ontdekten dat gebed mensen echt in staat stelt om woede te beteugelen. Ze nemen het minder persoonlijk'', zei professor Brad Bushman van de Ohio State University.

Bidden helpt ook bij mensen die helemaal niet gelovig zijn, aldus het artikel in Personality and Social Psychology Bulletin.

In de eerste studie werd aan 53 Amerikaanse studenten gevraagd naar hun boosheid, depressie en vermoeidheid. Vervolgens werd hun willekeurig gevraagd te bidden voor een kankerpatiënt. De studenten die baden, bleken daarna minder boos.

Sander Koole van de Vrije Universiteit Amsterdam vond vergelijkbare resultaten over de kracht van gebed. De effecten zijn volgens de onderzoekers vrij groot.'

Hoe komen mensen die niet gelovig zijn ertoe om toch te bidden? Doen ze dat 'op verzoek' van de onderzoeker?

Tot wie moest zo'n gebed gericht worden? Maakt dat uit?

Wanneer geldt het etiket 'helemaal niet gelovig', hoe zou de onderzoeker dat typeren? Hoe weet je nou of iemand inderdaad volslagen ongelovig is?

Wat zou er nog meer helpen tegen boosheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik was vanochtend boos

en merk dat ik dan in de auto hardop zerg wat er gebeurd is, alsof ik het vertel aan een vriendin. De boosheid verdween niet meteen maar ik legde het even naast me neer. Ben toen aan het werk gegaan en toen ik eenmaal druk bezig was, leek de donkere lucht vanzelf op te klaren.
Ik ben, sinds ik aan mijn huidige relatie 9 jaar geleden begon, niet meer zo met het geloof bezig als daarvoor. Komt mede door partner die niets heeft met alles wat bij het geloof komt kijken. Vóór hem had ik een overtuigd gelovige vriend die me er erg bij betrok. Ik kan niet zeggen dat ik nu 100% geloof. Althans, niet in de bijbelverhalen en de kerk. Wat dan wel? Mmmja, in 'iets' wat ik niet kan omschrijven. Ga k 'ns even over nadenken vanavond.

mijk

mijk

24-03-2011 om 12:03

Als bij alle gesprekken over geloof en religie

moet je eerst definiëren wat je bedoelt. Wat is bidden? En wat gebeurt er als je in dit onderzoek in plaats van bidden mediteren invult of tot tien tellen? helt het als je een weesgegroetje doet?

Dat maakt deze onderwerpen zo lastig en deze rubrieken ook moeizaam volgens mij.

Woorden als God en bidden veronderstellen een soort van universele definitie en die is er niet.. Juist minder bij de mensen die zich zelf als gelovig beschouwen dan bij de mensen die het over 'de gelovigen hebben'.

Overigens is dit trouwens wel een techniek die ik toepas denk ik. even in en uitademen pas op de plaats maken en contact maken met de bron.

Mijk

tonny

tonny

07-04-2011 om 22:01

Definities

Zo is dat Mijk, ieder heeft eigen definities en dat maakt gesprekken in deze rubriek - en in de nieuwe- zo moeizaam dat ze nauwelijks op gang komen of snel verzanden.

Wel jammer, maar 't is nu eenmaal zo.

Ik denk

Ik denk dta het voor mensen die niet geloven misschien inderdaad zo werkt als Zwelgje beschrijft. Het hardop uitspreken - tegen niemand in het bijzonder - kan toch helpen je boosheid te beteugelen. Ik doe dat ook wle eens in de auto, als ik ergens boos over ben.
Hoewel ik gelovig ben, en gewoon ook veel bid, doe ik dat dus ook gewoon: hardop in mezelf praten in de auto helpt toch echt wel.

Mediteren?

k heb het ook verwonderd zitten te lezen. Ik denk/ervaar dat bidden mij helpt tegen boosheid. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik al biddende tot ander inzicht ben gekomen, of mijzelf beter kan beheersen; ik denk dat de Heilige Geest mij hiertoe brengt.
Ik denk dat het net zoiets is als hoe ik bid en hoe mijn moeder bid vóór het eten. We ''bidden'' allebei, om stil te staan bij het hebben van eten, daar zijn we allebei dankbaar voor. Alleen ik dank Gód daarvoor, maar mijn moeder staat er ''gewóón'' bij stil. Ze is dankbaar, niet speciaal iemand of iets. Ik zie dat als mediteren.
Ik vermoed dat al pratende tegen jezelf, er stil bij staan, afstand nemen, bewust rust zoeken, dat je boosheid inderdaad afneemt. Maar alleen als je tot God bid,en oprecht in Hem gelooft, de boosheid zakt dóór Hem.
Ik hóóp dat ongelovige mensen die ''zomaar'' bidden en merken dat door het bidden er iets veranderd is, op zoek gaan naar het waarom, het geloof onderzoeken willen en dan nog mooier:tot geloof komen

Marjan

Marjan

15-04-2011 om 12:00

Rugby

Dag Rugby,

Een mooie wens:'Ik hóóp dat ongelovige mensen die ''zomaar'' bidden en merken dat door het bidden er iets veranderd is, op zoek gaan naar het waarom, het geloof onderzoeken willen en dan nog mooier:tot geloof komen '
Ik denk wel dat dat ook zo werkt: ervaren is nog sterker dan begrijpen. Maar als je iets hebt ervaren wil je vervolgens ook graag weten/bewustzijn van hoe het zit.

Geldt dit voor jou ook?

Marjan

Ja!Ik wil meestal wel begrijpen waarom ik iets voel...waar komt het vandaan? Toch besef ik dat ik nu niet alle kennis heb, om alles te kunnen begrijpen.Tegelijkertijd ben ik alert voor de mogelijkheid dat ik iets voel, waarvan ik de conclusie trek dat het 'van God'komt, terwijl het iets uit mezelf was , of zelfs uit vanuit het kwade...
Dit alles maakt de combinatie van geloof/kennis/gevoel iets ingewikkelds en byzonders...soms moeilijk,soms heel mooi, maar altijd boeiend.
Toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.