Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Bregje

Bregje

31-10-2017 om 18:48

Communie vieren zonder familie

Volgens jaar ergens in Mei gaan mijn twee dochters samen de communie doen. Ik vind het een heel belangrijk feest maar ik zit er tegenop.

Met mijn schoonfamilie hebben we geen contact meer. Zelf heb ik nog wel mijn ouders en broer en zus.

Mijn ouders gaan altijd op vakantie in mei, en ze willen graag rekening houden met de communie en dat is ook erg lief, maar we zitten vanaf juli al te wachten op wanneer de communie is en ik krijg geen goed antwoord.Ik heb gezegd dat ik het wel wil weten omdat mijn ouders altijd 3 weken in mei op vakantie gaan. Nu moeten ze op het werk verlof al aanvragen voor mei. En de kans zit er dik in dat ze dan de communie gaan missen.

Ik vind het echt om te janken dat er dan waarschijnlijk niemand aanwezig is.

Hoe kan ik deze dag voor mijn dochters toch nog leuk maken, iemand tips?

Jaina

Jaina

31-10-2017 om 19:18

communie zelf

De communie zelf is toch al heel speciaal?
en verder kunnen jullie er een fijne dag van maken met elkaar.
Het uitzoeken van een mooi wit jurkje en accessoires is al heel fijn.
Op de dag zelf kunnen jullie uiteraard een paar mooie cadeautjes geven aan de kinderen.
En uiteraard gaan jullie na afloop iets eten wat ze zelf hebben uitgezocht of naar een restaurant wat ze zelf hebben gekozen.
En misschien hebben ze wel een vriendinnetje dat geen communie doet en dan kunnen jullie die eventueel uitnodigen?
Of misschien jullie eigen vrienden?
Zijn de peetouders nog in beeld? Want die horen er natuurlijk ook te zijn.
Maar zelfs als jullie alleen met het gezin samen zijn kunnen jullie er vast wel een mooie, feestelijke dag van maken.

Heb je contact opgenomen

Met de pastoor of school? Hier kun je het nml al gewoon op internet vinden. Bij ons is het pas 10 juni.

Limi

Limi

01-11-2017 om 07:35

je ouders

Vinden het denk ik minder belangrijk dan hun vakantie, anders gongen ze wel in juni.

Erica

Erica

01-11-2017 om 08:57

Broer en zus?

Kunnen je broer en zus er niet bij zijn? Of anders is het misschien leuk om het juist als gezin te vieren en iets speciaals te gaan doen wat je dochters heel graag willen. Ik zou het zelf misschien later alsnog vieren met een etentje met je ouders. En voor nu zou ik nog eens vragen of de datum al bekend is, omdat je ouders nu verlof moeten vragen. De gedachte dat je ouders het minder belangrijk vinden dan hun vakantie lijkt me in ieder geval niet bijdragen aan een leuke dag, dus dat pad zou ik niet inslaan. Bovendien blijkt alleen al uit een hogere reactie dat een communie ook in juni kan zijn. Dan lopen je ouders het risico hun vakantie in juni te plannen, hetgeen ze anders nooit doen en dan juist daardoor de communie te missen. Dat is ook wrang.

Juni

De eerste communie wordt meestal in mei gehouden, maar kan toch ook voorkomen in juni! Er zijn al kerken waar de datum al bekend is. Niet bij deze kerk dus. Erg jammer.

Bregje

Bregje

01-11-2017 om 12:34

Ik heb al..

Ik heb al 20 keer gevraagd aan het contactpersoon wanneer het is, er zijn maar 7 kindjes die het doen waar van ik er 2 heb. Het is een combinatie van groep 5 en 6 namelijk en in elke klas heb ik een dochter.

Ze doen het samen met een ander dorp en daarvan is nog niet bekend hoeveel kinderen het doen.

We moesten ons opgeven bij een oma van het vriendje van mijn dochter, daar heb ik goed contact mee en ik heb dit al meer dan 20 keer voorgelegd aan die vrouw. Ze zegt dat het nog niet bekend is, en dat de pastoor eerst bij iedereen op de koffie wil komen om kennis te maken.

Maar dit zegt ze vanaf juli en er is geen vooruitgang.

Ik snap mijn ouders heel erg goed. Ze willen er ook bij zijn maar die willen ook op vakantie en mijn moeder moet gewoon verlof aanvragen. Normaal boekte ze al in september maar nu zit ze ook te wachten. Ze gaat samen met een vriendin en die heeft dus wel al geboekt.

Bij alle andere ouders is er ook een grote frustratie wanneer de datum is, ze zitten of ook met grootouders die op vakantie willen of ze willen zelf in mei een weekend weg, er zijn ook sportkampen in mei en het is pinksteren. Iedereen klaagt er over.

Van de week haar maar de 21e mee lastig vallen.

Bregje

Bregje

01-11-2017 om 12:37

Andere familie

Andere familie.. Mijn man heeft vorig jaar gebroken met zijn moeder en sindsdien hoort hij niets van zijn zus (is de peettante) dus daar moeten we niet van uit gaan dat ze komen. Daar zitten we ook niet op te wachten.

Mijn zus is de peettante van mijn andere dochter en die wil wel natuurlijk komen.

Dan heb ik nog een broer. Maar die werkt alleen in de weekenden en is door de weeks vrij. Hij vindt dit geen moeite waard om vrij te vragen..

Bij verjaardagen nodigen we al veel extra mensen uit zodat het niet opvalt dat er zo weinig familie komt. Meestal zie ik alleen mijn zus. Mijn broer moet nog steeds komen, terwijl mijn dochter een maand geleden jarig was. Maar ik vind dat bij een communie onze vrienden niet bij horen.

Jaina

Jaina

01-11-2017 om 13:04

Verantwoordelijke

Waarom bel je dan niet rechtstreeks met de pastoor of praat even met hem als je in de kerk bent? Hij is de verantwoordelijke tenslotte. Je kan hem toch vragen wat de plannen zijn?

En waarom zouden je vrienden en de vrienden van je kinderen er niet bijhoren? Jezus deelde het laatste avondmaal niet met zijn moeder maar wel met zijn vrienden.
Het uitnodigen van de vriendjes van je kinderen en van andere mensen die een belangrijke rol spelen in jullie leven, of het nu wel of geen familie is lijkt me juist uitstekend passen bij een eerste communie viering.

Bregje

Bregje

01-11-2017 om 13:36

conact met de pastoor

Ik heb ook al en paar keer gevraagd om de gegevens van de pastoor, het moet een nieuwe zijn, die zal ik ook krijgen maar niet gehad. Ik ben echt al vanaf juli hier achterna aan het lopen, ben er bijna gewoon klaar mee dat het op zo'n laxe manier moet.
We wonen in een klein dorp, ik ga eigenlijk maar 2 keer per jaar naar de kerk, er zijn ook niet echt diensten hier in het dorp, alleen met kerst, communie, pasen en carnaval en dopen.

Lente

Lente

01-11-2017 om 13:48

Je kunt ook zelf het nummer opvragen

Je weet welke kerk het is. Daar is vast een telefoonnummer van te vinden of een mailadres. Dan vraag je daar wie verantwoordelijk is voor de organisatie van de communieviering. En zo voort.

angel3

angel3

01-11-2017 om 14:04

Zeg ik iets raars?

Als ik vraag: waarom communie? Sorry beetje ot wellicht. Maar je gaat nooit naar de kerk. Kent de pastoor niet. Why? Zo belangrijk is de kerk blijkbaar niet denk ik dan. Beetje symboolpolitiek.....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-11-2017 om 14:07

Even los van de datum

Hoe je het leukt kunt maken? Door na de plechtigheid samen met je broer en zus te gaan uiteten en daarna met feestkleding en al in de auto stappen op weg naar het Eftelinghotel oid.

Hier trouwens een communie in april en juni, dus misschien heb je geluk.

Amsterdamse

Amsterdamse

01-11-2017 om 14:26

symboolpolitiek?

Nou ja zeg, angel3, iedereen maakt voor zichzelf uit of ie wel of niet vaak naar de kerk gaat. En of de kinderen de communie doen.
Het is eigenlijk een oordeel, verpakt in een rare vraag.

Lastige kwestie, ik zou ook proberen om de contactgegevens van de pastoor te pakken te krijgen. Succes.

Amsterdamse (en ongelovige)

Bij je ouders

Gaan je ouders wel naar de kerk? Kunnen je kinderen daar soms wel aan een datum komen en communie doen? Kan ook hoor.

angel3

angel3

01-11-2017 om 15:02

Amsterdamse

Ik vind het op zijn minst apart dat je nooit naar de kerk gaat, de pastoor niet kent maar wel communie laat doen. Oordeel valt wel mee. Wel verwonderd. Zo heb ik me ook verwonderd over vriendinnen die nooit naar kerk gingen maar daar wel zijn getrouwd en vervolgens hun kinderen ook niet hebben laten dopen. Wat betekent die kerk dan eigenlijk voor je? Dat is wel echt een oprechte vraag.

Amsterdamse

Amsterdamse

01-11-2017 om 15:29

Oprechte vraag

Als het een oprechte vraag zou zijn, hoef je er geen oordeel bij te vermelden:
‘Zo belangrijk is de kerk blijkbaar niet denk ik dan. Beetje symboolpolitiek.....’

Ik kan genoeg redenen verzinnen om in de kerk te trouwen, je kind te laten dopen, communie te doen zonder dat je iedere week naar de kerk (het gebouw) gaat. Van oudsher katholiek zijn en toch nog ‘iets’ geloven, fijne sfeer in de kerk, rituelen, troost bij begrafenissen, etc.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-11-2017 om 18:37

Symbolen hebben waarde

Beetje raar om iemand symboolpolitiek te verwijten.

TS, zoek gewoon op wie de pastoor van die parochie is en bel hem op. Hij weet echt wel wanneer de eerste communie zal zijn, zo'n man maakt een rooster voor het hele jaar. In deze tijd van schaarste aan dergelijke ambtsdragers is planning heel belangrijk. Heb je niet meteen de juiste aan de lijn, dan kan hij je vast verder helpen.

En ik ben het met Jaina eens - vraag gerust je gebruikelijke verjaardagsgasten erbij. Zou niet weten waarom dat vreemd zou zijn!

Of draai het om

Laat je ouders boeken op de dagen dat hun vrienden gaan en geef aan dat je je kinderen in die periode niet mee wil laten doen met de communie, maar wel op andere dagen. Als 2 van de 7 kinderen van jou zijn, en er staat nog geen datum vast, wellicht kunnen ze daar dan rekening mee houden. En jij kunt dan aangeven dat je anders volgend jaar de twee kinderen mee laat doen.

Tsjor

rutiel

rutiel

02-11-2017 om 13:08

Beetje schipperen

Mijn man heeft jarenlang de voorbereidingen voor de communievieringen gedaan. Dit soort vragen is heel bekend en natuurlijk ook legitiem. Je wil weten waar je aan toe bent. Overigens werd in onze parochie ook pas eind november de datum voor de communie vastgesteld. Het is dus niet zo uitzonderlijk.

Ik snap dat je je ouders graag bij de viering wil hebben, maar zie ook dat het niet echt veel ruimte geeft: als zij in mei drie weken weg zijn, dan geeft dat nog één of hooguit twee zondagen in die maand dat ze beschikbaar zijn. Als jij en zij het beiden belangrijk vinden dat ze erbij zijn, dan zou je ook kunnen vragen of ze dit jaar een keertje in april of in juni op vakantie zouden kunnen gaan.

Een tweede mogelijkheid is dat je je kinderen elders de communie laat doen, op een datum die al is vastgesteld en die jullie past. Je verstoort daarmee wel enigszins de banden met jullie eigen parochie maar ik begrijp dat die toch al niet zo hecht zijn.

De mogelijkheid die Tsjor geeft is ook een goede. Hoewel je volgend jaar waarschijnlijk met hetzelfde probleem zit.

Bregje

Bregje

02-11-2017 om 22:02

Waarom ik niet vaak naar de kerk ga en waarom ik de pastoor niet ken? Ik woon in een klein dorp met een kerk die geen vaste pastoor meer heeft. De kerk is alleen open bij missen zoals begrafenissen, pasen, communie, trouwen en dat soort gelegenheden. Het heeft geen vaste pastoor. Er is een werkgroep opgericht door bewoners van het dorp en de contactpersoon is een oma van het vriendje van mijn dochter. Mijn dochters willen zelf de communie doen, daar hebben ze hun vrije keuze in en dat heeft niets te maken met hoeveel ik wel of niet naar de kerk ga. Het liefste doe ik ze in het eigen dorp de communie omdat ze dan de voorbereidingen met hun eigen vriendinnen kunnen doen. Morgen wordt het vriendje van mijn dochter weer op school opgehaald door oma, die contactpersoon. Ik zal haar wederom hier weer over aanspreken.

Mijn ouders hebben zelfs niets met de kerk, ze hebben ons laten dopen vroeger omdat het moest van hun ouders. Ik heb zelf wel mijn communie gedaan en vormsel en ik ben getrouwd voor de kerk.

Ik vind vooral belangrijk dat mijn kinderen zelf kiezen of ze de communie willen doen. Allebei zeiden ze volmondig ja. En ze hadden hun eigen redenen ervoor en dat waren niet de cadeautjes en de mooie jurken. Want ik vroeg nog, als je die toch kreeg, zal je het dan ook doen? en dat wilde ze.

Bregje

Bregje

03-11-2017 om 21:13

telefoonnummer gekregen!

Zo eindelijk het telefoonnummer gekregen van de pastoor. Het tussenpersoon werd er ook gek van, ze kon nergens komen en iedereen vroeg haar om de datum.

Hij pakte nog niet af. Maar een boodschap achtergelaten. We kregen wel van het tussenpersoon te horen dat het waarschijnlijk met pinksteren werd, wat bij ons helemaal niet uitkomt, maar goed. Dat is wel te regelen.

Zo zie je dat t overal anders is

Hier juist nooit met Pinksteren etc maar een “eigen” weekend.

Feest later

Alternatief: het feest doe je later als je ouders terug zijn. Op de dag zelf maak je er met je eigen gezin een gezellige dag van.
Tip: met mijn eigen kinderen hebben we een tijdje samen op zaterdagavond een speciale maaltijd gehouden. Eigenlijk vrij simpel: ongedesemd brood (dus zonder gist), bijvoorbeeld matzes, vis (tonijnsalade bijvoorbeeld), zoete groente (worteltjes, appelmoes), bittere groente (andijvie) zuur (schijfje citroen), ei (in welke vorm dan ook) en een beker wijn (druivensap).
Er ging een klein ritueel aan vooraf:
- ouders: wij danken u voor deze maaltijd, die wij met elkaar mogen delen.
- kind leest kort stukje uit een psalm en/of
- ander kind leest kort stukje uit het nieuwe testament
- voor wie of waarvoor wil je bidden? Dan kan iedereen iets vertellen over de afgelopen week;
- samen onze vader bidden
- Ouders: Moge Gods zegen op ons rusten. (of de zegen uit Numeri 6,22-24 in eigen woorden).
Daarna schaal met brood en beker met wijn (druivensap) rond laten gaan en samen eten.

Ik had er een koperen Hindostaanse schaal met beker voor; en later een Tunesische tapasschaal.

Je kunt ook altijd andere verhaaltjes gebruiken, maar ik vind veel verhaaltjes te bevoogdend en belerend. En de herinnering aan een kinderstem die op een tropische avond psalm 121 voorleest ontroert mij nog steeds.

Iets minder intens: een paaskaars bij de maaltijd aansteken. Er is in Nederland een echte kunstenares te vinden die zelf prachtige ontwerpen maakt: http://www.waxartstudio.com Maar je moet eigenlijk in de winkel gaan kijken, om te zien wat zij allemaal kan.

Op marktplaats is ook veel te vinden om het speciaal te maken.

Als het niet anders kan, dan zou je het zo kunnen doen: op de dag zelf een bijzondere dag maken voor je gezin, en later nog een feestdag voor familie, ouders etc. Het blijft jammer dat ze er niet bij zullen zijn tijdens de dienst, maar dat is dan ook de keuze van je ouders.

Tsjor

Bregje

Bregje

07-11-2017 om 13:39

Ik word gek

Ik ben al vanaf vrijdag bezig om de pastoor te bereiken. Ik heb zijn 06 en ik heb al tig keer gebeld, ik heb zelfs aan appje gestuurd, deze heeft hij gelezen maar hij reageert niet. Daarna heb ik weer een paar keer gebeld. Daarna heb ik nog een berichtje gestuurd, wanneer ik hem het beste kan bereiken.

Ik ben al bijna klaar met de communie. Ik geeft ze nog tot vrijdag en anders zeg ik tegen mijn ouders dat ze hun vakantie maar moeten boeken en geven we later aan de pastoor door wanneer we dan niet kunnen.

Bregje

Bregje

09-11-2017 om 19:36

opgelost

Opgelost, gisteren eindelijk de pastoor te pakken gekregen en hij kwam meteen op huisbezoek vandaag. Leuke man!

De datum is 22 april geworden, dus mijn ouders kunnen er ook gewoon bij zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.