Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Polly Shearman

Polly Shearman

24-01-2010 om 21:01

De hemel in de bijbel

Vandaag begon iemand tegen mij een discussie over de hemel: dat die niet zou bestaan omdat hij in de bijbel niet eens genoemd word. Nergens in de bijbel word over de hemel gesproken zei deze persoon.

Ik was nog helemaal in de nietdiscussiebuffer stemming dus heb deze aan me voorbij laten gaan.

Maar nu vraag ik me toch af? heeft hij gelijk?? ik kan natuurlijk mijn bijbel uit de kast pakken en het even nalezen maar ik ken hem niet zo goed dat ik weet waar ik moet zoeken en ik denk dat er hier vast wel mensen zijn die het wel weten.

groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-01-2010 om 21:27

Tip

Als je wilt weten of en waar bepaalde woorden in de bijbel voorkomen, kijk dan eens op http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&q1=1

Je kunt daar ook passages uit de bijbel in verschillende vertalingen (statenvertaling, nieuwe bijbelvertaling etc) naast elkaar leggen. Ik vind het een heel handige site.

Over de hemel in de bijbel: als je het woord "hemel" op die site intikt zie je dat de hemel wel degelijk voorkomt, hangt natuurlijk een beetje af van welke vertaling je kiest.
Maar een hemel in de zin van een paradijs in de wolken, met engeltjes met harpjes, en een paarlen poort met Petrus met een sleutel, die staat niet op die manier in de bijbel beschreven.

tonny

tonny

24-01-2010 om 22:24

Hemel

Misschien bedoelde je mij?

Ik heb niet bedoeld te zeggen dat er in de bijbel geen hemel zou voorkomen (Ellen legt het prima uit!) maar dat er niet letterlijk staat dat mensen na hun dood naar de hemel gaan. En zeker niet in de vorm zoals je die in allerlei anekdotes en moppen hoort, met Petrus, de sleutel etcetera. (Hoewel er heel aardige verhalen bestaan op dit gebied, verhalen die tot nadenken stemmen!)

tonny

tonny

24-01-2010 om 22:26

Ow te snel

Polly kwam IRL iemand tegen die over de hemel en het niet-bestaan daarvan begon. Dat kan natuurlijk ook
Excuus voor de verwarring!

Polly Shearman

Polly Shearman

25-01-2010 om 13:02

Hoe dan wel?

als de hemel niet word genoemd met het idee van, het paradijs waar we heen gaan na onze dood. Hoe word het dan wel vernoemd
( ik geef toe, ben veel te lui om het na te lezen)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-01-2010 om 21:48

Polly

Ik heb geen snel en eenduidig antwoord voor je. Misschien dat andere mensen die de bijbel beter kennen dan ik dat wel weten.
Volgens mij wordt de hemel in de eerste plaats genoemd als zijnde de lucht, zoals in de wateren en de aarde en de hemel. En verder als de plaats waar God is, en van waaruit hij de aarde beziet, zoals bijvoorbeeld in "Zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die zich bekeert, dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen bekering nodig hebben. (Lc 15,7)".
Om meer te weten te komen vrees ik dat je zelf op onderzoek uit moet

Lang linkje gegoogeld

ik heb hierbij n link:
http://www.deboodschapvandebijbel.nl/doc/basleng1.htm
Over de hemel in de Bijbel gesproken. Het is oerzichtelijk, maar wel lang aangezien het vaak in de Bijbel gebruikt wordt op veel verschillende manieren.
Misschien heb je er wat aan?
Ik probeer het altijd zo, ik heb ook zoveel vragen

Bestaat de hemel?

Hoi Polly,

De bijbel spreekt wel degelijk over de hemel, gelukkig, dus je kunt het opzoeken. Heb je geen index in je bijbel? Er zijn vele bijbels online te lezen, je zou kunnen googelen. Die hebben vaak wel een zoekfunctie.

Wat ik er tot zover van weet, is dat de hemel wordt genoemd als de vaste woonplaats van God zelf en zijn getrouwe engelen. Toen God de aarde formeerde om bewoond te worden, ontwierp hij planten, dieren en mensen om deze te bevolken. Vanuit de hemel gaan er geen engelen naar de aarde om mens te worden en vice versa evenmin.
Als je graag wilt weten waar en in welk verband de hemel ter sprake komt in de bijbel en je weet niet waar je het zoeken moet, wil ik je graag verder helpen.
Succes, groetjes, Peenvogel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.