Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Documentaire jesus camp

Heeft iemand die gisteravond laat gezien? Ik vond het schokkend. Kinderen die in extase raken, huilen en helemaal in vervoering zijn door de indoctrinatie van de kampleiding (en van het thuisfront neem ik aan, het zal een vorm van leven zijn). Ook eng hoe de kinderen werden opgeroepen om soldaat te zijn: "let the war begin" of iets in die strekking werd telkens geroepen. Weerzinwekkende pro-life (cq anti-abortus) campagne ook. Let wel het ging om zeer jonge kinderen 8-12 jaar of zo. Ik kan het helaas niet terugvinden op uitzending gemist.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hun website

Even op wikipedia gekeken en daar staat ook een link naar de website van de mensen in de film (niet de makers dus). Misschien voor jou interessant?

http://www.jesuscampers.com/

Los van alles lijkt mij het opvoeden met alleen homeschool en vakanties in een christelijk kamp geen goede voorbereiding op lid zijn van een gewone samenleving en dat was Jezus toch echt wel.

Mariel

Bastet

Bastet

08-01-2009 om 18:38

Nee,helaas

Nee,helaas,ik heb het gemist,mijn man heeft slechts een gedeelte gezien,ik hoop dat het nog herhaald wordt.Mijn man vond het schokkend,zoals werd omgegaan met deze kinderen....
Bastet

Dat....

...was in Amerika zeker.

Jujube

Jujube

09-01-2009 om 13:42

Gruwelijk

Ja, ik had 'm al eerder gezien; 't is echt heel erg. Die kinderen worden gehersenspoeld. Nou ja, hier in Nederland heb je de EO jongerendag. Is misschien wat minder heftig, maar ook daar wordt flink gemanipuleerd (ben er vroeger ooit een keer geweest) en wordt jongeren een schuldgevoel opgelegd.
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

09-01-2009 om 13:43

Oh ja

Op Youtube kun je de hele documentaire (in delen van 10 minuten) bekijken.

tonny

tonny

09-01-2009 om 19:25

Manipuleren - o.t.

ach Jujube, als je naar een of ander groot optreden gaat waar de artiesten roepen 'En nu wil ik die handjes zien!' komt ook iedereen meteen in actie - wat is het verschil

Manipuleren om het nog wat gezelliger te maken??

tonny
(heb de documentaire niet gezien, maar het lijkt me vréselijk wat ik zo hoor. Tien delen op Youtube bekijken doe ik nu even niet, te frisjes in de studeerkamer)

mem

mem

10-01-2009 om 16:03

Opgenomen

de vorige keer dat hij op tv kwam. Manipulatief bezig zijn kan ook al bij een teambuilding bijeenkomst of een gewone studiedag enz, het is maar net wat de activiteit is en hoe je mensen onder druk kunt zetten om maar mee te doen. Dit ging naar mijn gevoel echt wel veel verder, maar ok het is idd een documentaire uit de VS en als zodanigniet zomaar te vergelijken met de nederlandse situatie ( en dus meteen een beetje ver van mijn bed gedoe, iets om je over te verbazen en mogelijk van te gaan huiveren)

Maylise

Maylise

10-01-2009 om 22:17

Jesus camp

Ik heb de documentaire ook gezien. De kinderen worden inderdaad gemanipuleerd. Overigens hebben de filmers ook wel gemanipuleerd bij het editen van de beelden, althans volgens de gefilmden. Naar aanleiding van de documentaire heb ik op internet gekeken en kwam daar op een blog/site van de ouders van twee van de kinderen uit de film (Levi, de jonge preker met dat lange haar en Luke) en kennen erg goed sommigen van de andere kinderen zoals Rachael. Zij geven daar antwoord op allerlei vragen die gesteld worden naar aanleiding van de film. Als je hun mag geloven ligt het allemaal wat genuanceerde en denken ze ook genuanceerder dan uit de documentaire bleek. Ze nemen het daarin ook op voor jeugdpastor Becky die volgens hun ook wel meevalt (ze schijnt overigens met die camps gestopt te zijn). Ik weet verder niet hoe objectief ze zijn of in hoeverre ze in hun blog de waarheid spreken maar daaruit blijkt toch weer een heel ander beeld dan uit de film.
Niettegenstaande zaten er in de film een aantal vrij walgelijke beelden van groepsmanipulatie. En ook wel een paar erg lachwekkende scenes zoals met die kartonnen Bush.

De EO jongerendag staat natuurlijk op een heel ander niveau. Ik ben daar meerdere keren geweest en vond helemaal niet dat er gemanipuleerd werd. Ik ben het zeker niet altijd eens met alles wat daar verkondigd wordt maar ik vond de sfeer op zich heel positief. Ik ben niet evangelisch of sowieso protestants dus ik ben toch een relatieve buitenstaander (al ben ik wel christelijk) en hoewel ik de pijnpunten ook wel zie (net als in mijn eigen kerk) denk ik dat de EO jongerendag een vrij positief verschijnsel is.

Maylise

Oh ja mariel81 noemt de site van de ouders van Levi en Luke al.

Jujube

Jujube

11-01-2009 om 00:21

Tonny

Het verschil is, dat bij een popconcert niet gepreekt wordt. Er wordt niet verteld wat je moet denken, hoe je over dingen moet denken en er wordt geen beroep gedaan op schuldgevoelens.
M.i. een enorm verschil.
Groet,
Jujube

Eens met maylise

wat ze schrijft over de eo-jongerendag, jemig dat is echt wel wat anders hoor jujube.

liedewij

liedewij

11-01-2009 om 14:52

Afschuwelijk

Afschuwlijk zoals die jonge kinderen in trance gebracht werden. Echt schokkend. En wederom wordt op deze manier het christelijk geloof te kijk gezet. Zo jammer dat dit gebeurt in de naam van Jezus.

Vergelijking met de EO jongerendag vind ik veel te ve gaan. Natuurlijk wordt ook daar sfeer gemaakt en op je gemoed ingesproken. Maar toch niet in deze mate. Er is altijd een keuzevrijheid. En een andere leeftijdsgroep.

Over een popconcert waar niet "gepreekt" wordt; Luister je niet naar teksten, voel je geen sfeer? Er zijn zoveel groepen die "ïets" uitdragen en jongeren aanzetten tot bepaald gedrag (drinken, burgelijke ongehoorzaamheid, denigrerende kijk op meisjes , erg vrije sexuele moraal).

Die pastor van die documentaire legde zelf de link met jonge moslimkinderen die in kampen opgevoed werden en tot oorlogsmachines gemaakt worden. Hier moest ik ook aan denken. Kinderen hersenspoelen zodat ze als volwassene gebruikt kunnen worden...voor Jezus, voor Allah of wie dan ook.

liedewij

Jujube

Jujube

11-01-2009 om 19:24

Goed lezen

Ik heb niet gezegd dat de EO jongerendag precies hetzelfde is. Het is minder heftig (ben er vroeger ook wel eens geweest), maar er wordt ook zo op je gevoel gewerkt, dat is nou precies wat ik er tegen heb. Ik vind het gewoon fout als emoties de overhand hebben. En dat is heel vaak zo bij dat soort massale samenkomsten. Handen in de lucht, je bekeren, huilen....'t is op zo'n moment allemaal besmettelijk, zeker bij jongeren.
Groet,
Jujube

Ellen Wouters

Ellen Wouters

12-01-2009 om 10:43

Preken bij een popconcert

"Het verschil is, dat bij een popconcert niet gepreekt wordt. Er wordt niet verteld wat je moet denken, "

Mwoh, ik herinner me uit de jaren '80 een massa-benefietconcert ter ere van Nelson Mandela, die toen nog gevangen zat. De massa werd opgeroepen minutenlang te scanderen "the whole world is watching! The whole world is watching!" aan het adres van de Zuid-Afrikaanse regering.
Of het eerste Live-Aid concert: "Feeeed the woooo-hoorld".
Of diverse concerten van U2 en andere idealistische bands: "Sing no more! No more! No more war!".

Dat vinden we allemaal lang niet zo erg omdat we allemaal vinden dat Nelson Mandela vrij moest, dat de honger bestreden moest en we geen oorlog meer willen. Maar het is wel degelijk preken en inspelen op de massa.

Kinderen zijn er te klein voor. Maar het is voor jongeren wel eens interessant om mee te maken, mits je in staat bent te reflecteren op jezelf. Doe je er aan mee of niet? Wat spreekt je er in aan? Wat prikkelt je? En gaat dat weer over?

Groet, Ellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.