Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

vlinder72

vlinder72

12-09-2010 om 18:44

Dopen

Onze vierde wordt volgende week gedoopt. Wegens familie omstandigheden wordt hij later gedoopt dan zijn broertjes en zusje. Mijn schoonvader is helaas ziek en is nu pas weer voldoende hersteld om bij het dopen aanwezig te zijn. Nu hebben wij een doopjurk. Onze zoon past de jurk nog wel maar wordt al helemaal hysterisch als hij de jurk ziet. Wij zullen deze week "oefenen" met de jurk maar ik verwacht niet dat dat erg succesvol is. Hij is bijna 1,5 jaar en behoorlijk koppig. Gelukkig is hij wel erg klein dus mocht hij bijkomen dan kan hij de jurk nog makkelijk aan. Maar wat dan? Wat zal ik hem dan aandoen bij het dopen? Echt zo suf. Ik heb al zoveel doopdiensten gezien maar de kleding van kinderen is mij nog nooit opgevallen. Wie heeft er goed idee? En mocht iemand een idee hebben om onze zoon te laten wennen aan de doopjurk dan hoor ik het ook graag. Het is gewoon zo'n mini trouwjurk met kant en zo. Echt vreselijk truttig maar ja, traditie hè?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doopjurk

Bij onze oudste hadden we de keuze uit twee jurken. Die van mij was prachtig en die van mijn schoonfamilie was helemaal vergeeld en niet wit meer te krijgen. De keuze was dus makkelijk.
Daarna kregen we een tweeling. Ik vond het niet leuk om een van de twee een doopjurk aan te trekken en de ander niet dus heb ik twee witte pakjes gekocht. Voor mijn zoontje een wit broekje met wit shirt en voor mijn dochter een wit broek met shirt met roesjes. Als ik jou was zou ik ook voor zo'n pakje gaan; toch in de kleur wit. Op de leeftijd van je zoontje zou ik echt geen jurk meer aantrekken, zeker niet als hij daar zo weerstand tegen heeft.
Fijne dienst vast toegewenst

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2010 om 00:53

Zou ik ook doen

Een leuke witte combinatie staat ook heel stijlvol.

Maylise

Maylise

13-09-2010 om 13:39

Proberen

Als je doopjurk mooi vind zou ik het gewoon proberen. Je zoontje is net wat te jong voor omkopen dus dat zal niet lukken waarschijnlijk. Allicht kan je het altijd proberen. Mijn kinderen waren op die leeftijd meestal wel te lijmen met overdreven veel aandacht en snoepjes. Dan vonden ze het al vlug interessant en wilden meewerken.

Mijn kinderen waren veel jonger bij de doop dus geen gedoe of ze de jurk wel of niet aan wilden. Ik heb ook een doopjurk wat een erfstuk is dus daarom was het wel belangrijk voor mij dat ze die aan hadden.

Wat ik ook wel heb gezien bij jongens is een soort klein wit monnikspij en daar onder dan een witte blouse en broek. Stond ook schattig en netjes.

Maylise

vlinder72

vlinder72

13-09-2010 om 16:49

Dank je wel

Ik ga in ieder geval op zoek naar schattige witte kleren. Hmmm, geen idee waar ik die kan vinden. Wit en schattig is meestal niet wat mijn stoere kereltje aan heeft. Die doopjurk staat ook wel een beetje raar. Leuk bij een kleine baby maar bij hem staat het "gek". En dat terwijl hij nog maar weinig haar heeft en ongeveer 78 centimeter is dus veel langer dan een baby is hij niet. Maar ja, hij loopt als de brandweer. Ha, ha, ik zie hem zelf al de kerk binnen wandelen in zijn doopjurk met sluier. Grapje. Oma draagt hem maar naar binnen.

En denk je dat ik hem in de kerk met rozijntjes rustig kan houden of kan ik dat echt niet maken. Risico is dan natuurlijk wel dat hij die rozijntjes o, o - end in de rondte strooit.

Vroeger

hadden alle jongetjes tot ze zindelijk waren een jurkje aan. Ik heb een schattige foto van mijn vader in 1915.

Maar to the point. Een jochie van anderhalf zou ik geen doopjurk aantrekken hoor. Ga naar een reformatorische kinderkledingwinkel (jaja, dat past leuk in deze rubriek) daar vind je vast wel passende schattige kleding voor deze leeftijd. Wel duur trouwens.

Natuurlijk kun je hem in de dienst een doosje rozijntjes geven. Of een insteekpuzzel. Of een boekje. Waarom niet? Kleine baby's proberen krijgen een speen om eventuele stoorzendergeluiden te dempen, dus waarom geen snoep of speeltje.
Maar laat je zoon niet aan de toga van de predikant hangen zoals bij de doop van Ariane (geloof ik) toen de Oranjeneefjes en nichtjes rond de preekstoel dweilden. Dat was verbijsterend voor een familie die toch heel wat opvoedkundig personeel heeft rondlopen.

vlinder72

vlinder72

15-09-2010 om 12:20

Ha, ha

Ik heb het nogal aparte gedrag van de koningskinderen gezien. Dat doen mijn kinderen en neefjes niet. Die blijven gewoon braaf in de kerk zitten tot ze naar de kindernevendienst gaan.

Ik heb nog nooit gehoord van een reformatorische kinderkledingwinkel. Mag ik daar wel naar binnen in de spijkerbroek?

Ik heb wel net een beige broek gekocht (ietsje mooier en netter dan zijn gebruikelijke H&M broeken) met daarbij een geblokte blouse. Eentje beige/grijs met wit en eentje met rood/blauw geblokt. Die rood/blauw geblokte vond ik zelf wel erg mooi maar is toch ook wel weer stoer. Het is ietsje netter dan wat hij normaal gesproken aan heeft maar ook weer niet zo netjes dat ik mijn eigen kind niet meer herken.

Mocht mijn man het niets vinden dan kan ik altijd nog op zoek gaan naar een reformatorische kledingwinkel. Wij wonen vlakbij Bunschoten-Spakenburg daar hebben ze vast wel zo'n soort winkel.

Vast wel

Ik heb pas vanwege dit ongelooflijke herfstige weer een schitterende omslagdoek gekocht in een (reformatorische) hoedenwinkel; had een lange broek aan en ben keurig geholpen hoor, maak je niet ongerust.

Bunschoten Spakenburg lijkt me een prima plek voor zondagse kinderkleding die passend is voor jullie feestelijke gelegenheid

Baby-walz

Daar hebben ze dit soort kleding in allerhande maten. Niet refo maar evangelisch-luthers... in ieder geval via internet of uit de catalogus dus je kan in je blootje bestellen.

Maar wat je hebt gekocht lijkt me ook prima. Hij is nu eenmaal aan de oude kant voor die jurk, als jij tevreden bent met wat-ie aanheeft zullen de anderen dat toch ook wel zijn?

Bestaan die echt?

Ben erg verbaasd dat er reformatorische kledingwinkels bestaan!! Ik zou ook niet voor de doopjurk gaan in jouw geval (mijn 3 kinderen alledrie in een doopjurk maar ze waren max 5 maanden, als hij al lopen kan is het echt wat anders vind ik).
Ik zou ook een mooi wit setje kopen. Hoeft niet schattig te zijn, kan ook stoer! Ik denk wel dat je erg moet zoeken inderdaad. Succes!

Yta Chalne

Yta Chalne

16-09-2010 om 14:34

Meteen (geerke)

Ik heb er meteen even op gegoogled, kijk maar eens op www.collegestyle.nl Het bestaat echt! Twaalf vestigingen..

vlinder72

vlinder72

20-09-2010 om 19:50

Het is helemaal goed gegaan

Onze zoon is gedoopt in zijn broek en blouse. Hij was zo onder de indruk van alles dat hij met grote ogen alles heeft bekeken. Hij heeft geen kik gegeven. Zelfs het water over zijn hoofdje gieten vond hij prima. En dat terwijl hij anders het echt op een brullen zet als ik water over zijn hoofdje gooi.

Als ik binnenkort weer eens in Spakenburg ben dan ga ik echt eens kijken in zo'n reformatorische kledingwinkel. Voor vrouwen kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Lange rokken zijn niet altijd eenvoudig te krijgen. Maar kinderkleding? Ik ben toch wel heel benieuwd wat ze hebben. Ik hou namelijk wel van ouderwetse jurken voor meisjes. Wie weet hebben ze wel iets leuks voor mijn dochtertje.

tonny

tonny

27-09-2010 om 16:46

Mooi

Fijn te horen dat alles goed is verlopen met jullie doopdienst.

En over die kinderkleding: die kinderen hebben écht geregeld kleren aan die kinderen van buiten hun kerkelijke richting weinig / niet dragen. Bij meisjes valt het door de rokken en jurkjes natuurlijk vooral op, maar ook de jongens kleden zich anders. Geen stripfiguren en kreten op de shirts, bijvoorbeeld.
Het is echt zondagse kleding

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.