Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

klaproos

klaproos

13-11-2009 om 23:47

Eed en belofte

Van de week stond er een stuk in de krant over de eed/ belofte en of het wenselijk zou zijn als bij de eedsaflegging ook een andere godheid zou mogen worden genoemd. De meningen liepen uiteen. Wat vinden jullie?

Punt twee - altijd wordt aangenomen dat mensen die een eed zweren gelovig zijn, en mensen die een belofte afleggen niet. Klopt niet... Mijn gelovige echtgenoot legt nóóit de eed af, altijd de belofte. Om principiele redenen. Mijn vader had dezelfde opvatting.

Is het niet beter een eed totaal af te schaffen? Een belofte zou toch goed genoeg moeten zijn, meer dan je woord geven kan een mens niet doen toch? Waarom moet je er een 'hogere instantie' bij aanroepen?

klaproos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier wel juist eed

mijn vriendin is gevlucht uit iran, omdat zij christen is. Zij is ingeburgerd en ik was bij de naturalisatie, waar zij de eed/belofte mocht afleggen. Zij koos heel bewust voor de eed,want zonder God had zij nooit kunnen vluchten, zonder God had zij geen reden om te vluchten, door God heeft zij haar vergunning gekregen. Zo ervaarde zij dat; God had alles, maar dan ook alles met haar vlucht en verblijf hier te maken. Dat wilde zij dan ook natuurlijk in haar antwoord terug zien, dus idd. een eed.
Dat er een keuze is vond ik errug mooi...en:zowiezo vond ik de hele naturalisatie een hele indrukwekkende gebeurtenis, wat een byzondere verhalen van byzondere mensen, wat heerlijk dat die mensen hier kunnen blijen!..moest ik ff kwijt

Geweten

Het is natuurlijk een gewetenskwestie. Of je de eed aflegt of de belofte, degene aan wie je het doet heeft natuurlijk graag dat je hetgeen kiest wat voor jou het zwaarst weegt, zodat je geweten het meest wordt getriggerd. Dus waarom niet een andere godheid? Whatever works for you

tonny

tonny

19-11-2009 om 15:48

Nou, 'k weet niet hoor...

Een godheid bepaalt niet of je je zuiver van je taak zult kwijten, dat doe je toch echt zelf.

Trouwens, in de bijbel ontraadt Jezus zelf mensen om een eed te zweren. Beloven moet genoeg zijn.

Uit het evangelie volgens Mattheus: ' 34 En ik zeg jullie dat je helemaal niet moet zweren, noch bij de hemel, want dat is de troon van God, 35 noch bij de aarde, want dat is zijn voetenbank, noch bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote koning; 36 zweer evenmin bij je eigen hoofd, want je kunt nog niet één van je haren wit of zwart maken. 37 Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.'

tonny

Ja dat kwam ook meteen in me op. Jezus zegt zelf niet te zweren. Wat ik zou doen: een belofte (is genoeg, is niet minder dan een eed toch?) maar wel met de hand op de bijbel denk ik! Ik snap het verhaal van de vriendin van Rugby heel goed. Fijn dat ze mag blijven Rugby!!

Idd. hand op de bijbel

ja zo ging het hier! De vraag of ze alle plichten als nederlander zou na komen (of zoiets) beantwoordde zij met de hand op de Bijbel en zei: Zo waarlijk helpe mij God almachtig
En ja wat een zegen, na alle ellende, dat ze hier mag blijven. Voor haar en haar kinderen, maar ook voor ons, als gemeente, zij is iemand waar we HEEL veel van kunnen leren; zoals zij omgaat/leeft met God....

Tonny

Ik bedoel niet dat je de eed aan je godheid aflegt, maar aan je overheid, wie dan ook. Die is er bij gebaat dat jij kiest wat het zwaarts voor jou weegt zodat je je aan je eed houdt.
Ik denk dat ik wel zo ongeveer bedoel wat jij daar schrijft. Je moet gewoon een vrouw van je woord zijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.