Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

engeltje

engeltje

14-02-2009 om 18:46

Eerste communie en ouderwetse pastoor

Wij zijn katholiek opgevoed en wij hebben onze kinderen laten dopen. De oudste is nu 7 en het is tijd voor de eerste communnie. Nu wonen wij sinds een jaar in een dorp met een verschrikkelijk ouderwetse pastoor. We zijn op de inloopavond geweest en hebben kennis genomen van de methode van de pastoor. We sloegen steil achterover! Het geloof wordt niet op een, bij kinderen, passende manier gebracht. Driekwart van de teksten zijn onbegrijpelijk voor ons kind. Het boek ziet er leuk uit, maar qua tekst! Om de twee weken naar de kerk (een presentielijst wordt bijgehouden!) en de andere week op maandagavond bijbellessen. Verder wordt er van de kinderen verwacht dat ze gaan biechten: in 2009! Biechten! Wie doet dat nog? ook ziet de pastoor graag dat ze een groot deel van hun zakgeld (als ze dat al hebben) apart leggen voor de missie: in 2009!
Ook paps en mans moeten op gesprek komen om te kijken of we wel goede katholieken zijn.
Help, waar zijn we in beland?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

14-02-2009 om 21:51

Tegendraadse reactie

Het lijkt er eerder op dat jullie zelf al lange, lange tijd niet meer in de kerk zijn geweest.

Het is je vast bekend dat het voor de RK kerk niet meevalt jongeren te werven voor het gewijde ambt van priester, het is al heel mooi dat er nog eentje is. En kennelijk een die houdt van inhoud.

' Driekwart van de teksten zijn onbegrijpelijk voor ons kind. Het boek ziet er leuk uit, maar qua tekst!'
Wat is er zo moeilijk aan de tekst? Vertel eens verder?

'Om de twee weken naar de kerk (een presentielijst wordt bijgehouden!)'

Vroeger gingen katholieken elke week, wat zeg ik, elke dag naar de kerk. Om de twee weken is toch helemaal niet vreemd, tot aan de communie? Zo leert je kind tenminste wat de kerk inhoudt - geen eenmalig 'event'

'en de andere week op maandagavond bijbellessen.'
Jahaa, die pastoor heeft ondervonden dat het RK onderwijs wat bijbelverhalen betreft niet overal biedt wat je van de naam van de school zou kunnen verwachten... Beetje bijbelkennis is niks mis mee toch? Al is het maar om de kunst beter te begrijpen.

'Verder wordt er van de kinderen verwacht dat ze gaan biechten: in 2009! Biechten!'
Oh, dacht je dat de mens anno 2009 puur en zondeloos was. Als protestant vind ik de biecht een mooi sacrament, als het goed gebruikt wordt. Wat is er prettiger voor een bedrukt mens om met een bevrijd gemoed verder te kunnen in het leven. Ik snap best dat je vindt dat een kind van 7 niks te biechten kan hebben. Maar nadenken over wat er mis is in het bestaan, dat kan zelfs een kind van vijf...

; Ook ziet de pastoor graag dat ze een groot deel van hun zakgeld (als ze dat al hebben) apart leggen voor de missie: in 2009!'
Ja, dacht je dat er in 2009 geen armen meer waren? Naastenliefde! Ik weet best dat er in naam van de missie fouten zijn gemaakt, maar er is ook veel goeds gedaan op het gebied van scholing en gezondheidszorg.

Succes en maak er wat van!

Tonny

mijk

mijk

14-02-2009 om 22:28

Dacht ik eigenlijk ook

Ik was het wel een beetje met Tonny eens.

Toen ik las: "Wij zijn katholiek opgevoed en wij hebben onze kinderen laten dopen. De oudste is nu 7 en het is tijd voor de eerste communnie."

was mijn eerste gedachte toch ook maar heb je daar in die tussentijd zelf helemaal niets mee gedaan? Waarom zou je zoon dan nu communie laten doen. En als het voor alle ouders zo traditioneel weinig inhoudelijk ding is dan kan ik me ook wel voorstellen dat de pastoor wat strenger is.

Mochten mijn kinderen ooit belijdenis doen dan verwacht ik dat ze daarvoor toch ook cathechese lessen volgen en zo af en toe eens in de kerkzaal te vinden zijn.

Dat de lessen onbegrijpelijk zijn is heel vervelend maar ik denk dat je in je kritiek wel wat sterker staat als je een helder beeld hebt van je eigen geloof en wat je verwacht dat de kerk je kinderen meegeeft. Wil je het echt of wil je het omdat het zo hoort? Biechten kan wat mij betreft ook heel mooi zijn. (Het mooiste sacrament uti de katholieke kerk wat mij betreft) maar ik geloof dat ik ook wel vertrouwen in de pastoor zou moeten hebben om mijn kind ter biecht te sturen. Het is ook iets wat in verkeerde handen schade toe kan brengen!

Ik denk dat je een hoop hebt om over na te denken!

Niet mee eens

Wij hebben zelf jarenlang de communiegroepen begeleid en kan zeggen dat de methode van Engeltjes pastoor echt niet standaard is hoor. In de meeste parochies wordt de communie juist voorbereid op een manier die bij kinderen van deze leeftijd hoort. Is het soms zo'n jonge engerd van de nieuwe strenge seminarie-lichting met een boordje of zo??
Ik zou mij in jullie plaats ernstig afvragen of ik mijn kind wel hier de communie zou laten doen. Een groot deel van het zakgeld naar de missie? En biechten??? Brrrr, klinkt nogal eng allemaal. Nogmaals: dit is beslist niet zoals het standaard gebeurt!!
n@nny

En tonny

Het is inderdaad mooi als er priesters geworven worden voor het ambt. Zorgwekkend vind ik dat de nieuwe lichting bijna altijd ultra-conservatief wordt opgeleid. De katholieke kerk is sinds Vaticanum II een nieuwere richting uitgegaan die beter bij de tijd paste. Onder de huidige paus worden deze vernieuwingen in rap tempo weer teruggedraaid.
Biecht kan een mooi sacrament zijn, maar ik ben persoonlijk blij dat ik in mijn geloofsopvoeding nooit gedwongen ben geweest om te biechten. En dat gun ik ieder kind. Mijn ouders kunnen me hier verhalen over vertellen waar je echt niet blij van wordt... Missie is zeker mooi en nodig, maar om een kind te dwingen er het grootste deel van zijn zakgeld aan te spenderen vind ik (wederom) getuigen van een ongezonde en opgelegde geloofsdwang.
n@nny

Maylise

Maylise

15-02-2009 om 14:36

Normaal

Ik vind het niet abnormaal dat als de ouders en kind aangeven verder in de kerk te willen gaan dmv het doen van de eerste communie er ook een bepaalde betrokkenheid bij de kerk wordt verwacht. Het doen van de eerste communie is geen folklore (een beetje misschien) of alleen iets cultureels het is uiteindelijk toch vooral een belangrijk rite de passage binnen de RK kerk. Het is dus logisch dat er een redelijke betrokkenheid bij de kerk wordt verwacht.
Waarom zou je als ouder een kind eerste communie laten doen als je nooit meer in die hele kerk komt? In principe is het toch de bedoeling als katholiek dat je elke zondag (of zaterdag als de zondag echt niet kan) naar de mis gaat. Natuurlijk doet lang niet iedereen dat en dit is verder ook een keuze die iedereen zelf moet maken maar waarom je kind eerste communie laten doen als je er moeite mee hebt om voor een bepaalde periode elke twee weken naar de mis te gaan snap ik niet zo.
Bijbelles lijkt me een vereiste. Dat is toch de kern van het geloof. Niks van de bijbel weten is dan wel heel katholiek maar ik vind het positief dat er hier meer aandacht aan wordt besteed. Zeker iets wat de katholieken van de protestanten kunnen leren.
Dat de teksten onbegrijpelijk zijn is niet zo raar. De lessen zijn toch nog niet begonnen? De uitleg van de pastoor maakt de teksten hopelijk wel begrijpelijk. Mochten je kinderen het echt niet snappen na een paar weken kan je met de pastoor gaan praten en vragen of de dingen wat meer in kindertaal kunnen.
Biechten hoort er nu eenmaal bij. Ik zelf biecht ook zeer zeer zelden (jaren geleden voor het laatst) maar het is voor de kerk nou eenmaal een belangrijk sacrament. Logisch dat de kinderen hier dus mee geconfronteerd worden. Wie weet vinden jouw kinderen biechten wel heel fijn. Het is in elk geval echt niet slecht dat ze hiermee kennis leren maken.
Geld geven aan een goed doel lijkt me alleen maar prijzenswaardig.
Persoonlijk ben ik wel blij dat eerste communie ed iets serieuzer wordt aangepakt dan in de jaren 80 waar er kleurplaten werden gemaakt en wat geneuzeld werd over goed zijn voor elkaar.
De eerste communie is een serieuze aangelegenheid en zo mag het ook worden aangepakt.

Maylise

Maylise

Maylise

15-02-2009 om 15:09

N@nny

Een boordje of een soutane maakt een pastoor niet gelijk ouderwets of eng. Het is gewoon een beroepsuniform.
Verder is ook niet elke jonge seminarist een engerd, zelfs niet als ze een strenge en conservatieve opvatting van het geloof hebben. Mijn pleegzoon bijvoorbeeld zit op het seminarie en is vrij recht in de leer maar dat maakt hem echt niet eng.
Ik ben het zeker niet met alle ontwikkelingen in de kerk eens en ik ben een groot voorstander van Vaticanum II maar ik kan me wel voorstellen dat de kerk haar eigen leer serieus neemt. Om biechten als vorige eeuws te beschouwen zou natuurlijk helemaal tegen de leer van de kerk ingaan dus ik snap best dat de pastoor van engeltje dit als een integraal deel van de geloofsopvoeding beschouwd.

Maylise

Bastet

Bastet

15-02-2009 om 18:20

Verschil

Ik vind het toch een verschil:of een kind vrijwillig besluit wat zakgeld te doneren aan een goed doel,wat hem of haar aanspreekt,of een opgelegde regel:jij moet het grootste deel weggeven aan de kerk.
Groetjes,Bastet

tonny

tonny

15-02-2009 om 22:38

Kerkelijke bijdrage

is altijd vrijwillig.

Punt is wel dat er vanuit de kerk waarvan je lid bent (en dat is het geval als je gedoopt bent, doop = lidmaatschap) allerlei dingen worden gedaan, waaronder bijvoorbeeld missie/ontwikkelingswerk. Dus dat je leert daaraan iets bij te dragen, hoort bij het lid zijn van de kerk. De hoogte van de bijdrage bepaal je zelf.

tonny

Bastet

Bastet

16-02-2009 om 13:05

Tonny

Dat begrijp ik.Maar ik ga met mijn reactie uitvan de startposting,waarin ze stelt dat de pastor het van alle kinderen verlangt,en ook verlangt dat ze veel zakgeld bijdragen.En dat vind ik dus te ver gaan.
Groetjes,Bastet

engeltje

engeltje

16-02-2009 om 19:53

Even een reactie

Ik ben blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest. Wij gaan met enige regelmaat nog zeker naar de kerk; alleen in onze oude woonplaats, meestal samen met onze ouders. Deze pastoor (en parochie) behoort zeker niet tot de ultra-conservatieve lichting. Onze kinderen zitten in de huidige woonplaats op school. Een aantal kinderen uit de klas van onze oudste doet zijn/haar communie, reden voor ons om te kiezen voor de plaatselijke kerk. We hebben ook andere manieren gezien van communievoorbereiding. Daarnaast lezen we met enige regelmaat uit de kinderbijbel. De teksten uit de 'volwassen' bijbel bevatten vaak worden die domweg niet te begrijpen zijn voor een 7-jarige. Afgelopen zondag stond het verhaal van de vermenigvuldiging van de broden en de vissen centraal. We hebben het verhaal samen gelezen, kind begrijpt er niks van. Dan maar de kinderbijbel en dan gaat 't lichtje branden.
En is het nodig om tijdens een kinderdienst de complete liturgie in het latijn te zingen?
Ook heeft mijn kind een missaaltje gekregen, dat heb ik 30 jaar geleden ook niet gehad hoor! Ik ben groot gebracht begin jaren 70. Ik kkom uit een 'degelijk' katholiek gezin, 9 kinderen hadden mijn ouders, we hebben twee pastoors in de familie en drie nonnnen. En deze mensen, 70+, staan met beide benen in de huidige samenleving, en dat mis ik bij deze pastoor.
Dat hij een boordje draagt, is prima, dat is zijn keuze. Maar om ons leven te gaan voorschrijven? Ik vermoed dat wij (en met ons nog meer ouders) het dringende advies krijgen een Alpha-cursus te volgen. Geloof me, er is niks mis met mijn katholieke opvoeding, ik ben gedoopt, heb mijn eerste communie gedaan, het vormsel ontvangen, voor de kerk getrouwd; alles uit volle overtuiging en niet omdat het er bij hoort of voor de foto's.
Ik voel me bij deze kerk domweg niet thuis!

Maylise

Maylise

16-02-2009 om 22:09

Wisselen

Als je bij deze parochie je niet thuis voelt zou ik een andere parochie zoeken. Dat heb ik ook een keer gedaan in het verleden. Hele andere reden maar ik voelde me er ook niet thuis. Voor de nieuwe parochie moest ik wel iets verder rijden maar enfin. Dus waarom laat je de kinderen niet in de oude parochie communie doen waar jullie wel naar de mis gaan? Of als je kinderen dit leuk vinden ivm hun vriendjes die ook hier communie doen zou ik gewoon voor die 6 maanden of zo (of is het pas voor volgend jaar?) diep zuchten en het maar over me heen laten komen.

Verder vind ik dat je best je mening tegen de pastoor mag/moet zeggen. Bijvoorbeeld dat de lessen moeilijk te begrijpen zijn voor de kinderen. Ik vind dat wel een sterk argument eigenlijk. De kinderen moeten het wel kunnen begrijpen. In elk geval moeten ze na de les snappen waar het over gaat en als dat niet zo is dan klopt er iets niet aan de onderwijsmethode. Ik zou dat zeker aankaarten. Je kan dan ook aangeven dat jullie in die andere parochie naar de mis gaan en dat dus jullie niet elke twee weken hier zullen zijn maar dat de kinderen heus vaak bij de mis komen en dat jullie zeker zullen proberen af en toe ook hier de mis bij te wonen. Dat stelt de pastoor dan ook weer gerust.

Over dingen als een missaaltje of de biecht kun je twisten. Ik vind persoonlijk dat het er bij kan horen en dat zulke dingen niet persé ouderwets zijn.

Overigens zou ik zeker geen cursus gaan volgen alleen omdat de pastoor dat zou aanbevelen. Ik zou alleen een cursus volgen als ik zelf die behoefte had. Ik vind sowieso dat je best in discussie kan gaan met de pastoor. Het is ook maar een mens alleen je zult hem waarschijnlijk niet overtuigen want hij heeft zijn mening nou eenmaal.

De complete liturgie in het latijn zou ik ook niet doen met kinderen. Sowieso heb ik altijd het idee dat onze vaders en dergelijke in de landstaal vaak beter aankomen bij mensen dan in het latijn. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. In elk geval vind ik het niet raar dat kinderen het onze vader of de geloofbelijdenis in het latijn uit hun hoofd moeten leren ofzo maar ik zou eerder voor de landstaal gaan. Latijn zegt die kinderen niks en dan hebben ze echt geen idee waar ze het over hebben. Maar goed dit is natuurlijk heel persoonlijk.

Ik heb trouwens het idee dat het in de jaren 70 vrijblijvender allemaal was dan nu. Toen had je toch al die beat missen en dergelijke?

Het is in elk geval een moeilijke keuze. Of voor de kinderen die samen met hun vriendjes communie willen doen gewoon maar wat meedoen met de hele boel of de kinderen toch bij die andere parochie communie laten doen. Persoonlijk zou ik dat van de kinderen af laten hangen.

Het is lastig om hier denk ik verandering in te brengen. De pastoor denkt zo en jullie denken anders maar uiteindelijk is het natuurlijk niet een kwestie van gelijk of ongelijk maar van persoonlijke beleving.

Maylise

tonny

tonny

16-02-2009 om 23:07

Als je je helemaal niet thuis voelt

is het denk ik beter een andere keuze te maken, zoals Maylise al zegt.

Verder denk ik inderdaad dat de gang van zaken nogal veranderd is vergeleken met de vooruitstrevende jaren 70 waarin alles vrij plotseling veel 'losser' werd.

Een Alphacursus is echter totaal niet ouderwets, stamt uit de tweede helft jaren 90 zover ik weet en is ontwikkeld bij Holy Trinity Brompton in Londen. Kan best goed werken om je geloofsbeleving weer wat 'op te frissen' ook al heb je alle kerkelijke 'hoogtepunten' van harte beleefd en niet 'voor de foto's '.

Het zou praktisch gezien wel prettig zijn als je wat aansluiting zou vinden bij de parochie dichtbij huis. Heb je contact met de andere ouders, hoe beleven zij een en ander?

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.