Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Merla

Merla

02-02-2009 om 10:31

EH basisjaar

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen Havo. En ze weet nog niet wat ze daarna wil gaan doen. Ze twijfelt erg tussen 2 of 3 verschillende HBO opleidingen.
Nu lazen we gisteren info over het EH basisjaar. (even een greep uit de info die er op hun website staat: "Het EH-Basisjaar is een jaar waarin je wordt gestimuleerd om vanuit een persoonlijke, levende relatie met God te functioneren. Ons doel is dat je op een bijbelse manier zelfstandig en verantwoordelijk je houding kunt bepalen binnen je toekomstige vakgebied. En dat je je geloof en overtuigingen kunt delen met je omgeving en kennis krijgt van God. Je leert op de EH van studenten en docenten over andere kerken en gemeenten dan waar je zelf bijhoort. Er ontstaat uitwisseling, herkenning, waardering en begrip voor anderen, en tegelijk meer inzicht in je eigen achtergrond. Er is als gevolg van deze verscheidenheid ook ruimte voor veel verschillende manieren van geloofsbeleving."
Dochter worstelt momenteel best wel met bepaalde dingen die behoorlijk van invloed kunnen zijn voor haar toekomst. Zo'n jaar zou dus niet verkeerd voor haar zijn.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze opleiding? Wij zijn erg geïnteresseerd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

02-02-2009 om 20:03

Goh

lijkt me een mooie opleiding!!!
verder geen ervaring ,mijn kids zijn te jong

Merla

De kans dat je hier iemand treft die bekend is met de opleiding lijkt me klein. Deze rubriek wordt al weinig bezocht en de opleiding lijkt me niet vrij algemeen bekend.
Wat je zou moeen doen, is de opleiding bellen en vragen om meer info en dan mn van afgestudeerden. Ik weet zeker dat de opleiding er alles aan zou wilen doen om jouw dochter in contact te laten komen met mensen die de opleiding hebben gedaan of bezig zijn. Tenminste zo stel ik me dat voor als ik lees wat de studie inhoud en wat het doel is.
Ik kan me er overigens weinig bij voorstellen, hoor. Ben je dan dagelijks met kerkgeschiedenis en persoonlijke vorming bezig, of heeft het ook nog een een algemeen deel (lees Nederlands, Engels, wiskunde etc.)

Merla

Merla

03-02-2009 om 08:59

Silone

Ja, je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Maar dat ik hier post is ook alleen maar extra hoor. Binnenkort is er een info avond en dan zullen we/ze ook studenten e.d. kunnen spreken. Maar naar wat ik begrepen had bestaat deze opleiding al best lang. Een klasgenootje van mijn zusje heeft destijds (begin '90) deze opleiding (of in elk geval dan de voorloper ervan) ook al gedaan. Dus daarom hoopte ik hier toch iemand of meer te treffen die de opleiding kent. Studenten die je treft op zo'n info avond zullen natuurlijk voornamelijk positieve verhalen hebben. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die niet op zo'n info avond hun verhaal doen.
Silone: "Ik kan me er overigens weinig bij voorstellen, hoor. Ben je dan dagelijks met kerkgeschiedenis en persoonlijke vorming bezig, of heeft het ook nog een een algemeen deel (lees Nederlands, Engels, wiskunde etc.)"
Nou dat is dus o.a. ook een beetje onze vraag, want dagelijks een hele dag met de bijbel en kerkgeschiedenis e.d. bezig zijn leek mijn dochter nou ook niet echt geweldig. Op hun website is al best veel info te lezen. En zodoende begrepen we dat een algemeen deel zoals jij noemt met talen en wiskunde enz., er niet is. Wel wordt er veel aandacht besteed aan de praktische vaardigheden die je nodig hebt om een vervolgstudie met succes te kunnen voltooien zoals: studievaardigheid, discipline, verslagen schrijven, argumenteren, presenteren, samenwerken, vergaderen, leiding geven, en evalueren.
Verder begrepen we dat er met een centraal jaarthema ('Mens uit één stuk') gewerkt wordt dat weer wordt uitgewerkt in verschillende subthema's (Bijbels fundament; Oriëntatie op cultuur en maatschappij; Oriëntatie op studie en beroep; en Stap in je toekomst).
Zie www.eh.nl en dan kun je onder de verschillende kopjes in de oranje balk o.a. ook info vinden over het onderwijsprogramma.

Merla

merla, jaren terug (96-97) heb ik zelf het eh-basisjaar gedaan. Ik heb een heel goed jaar gehad. Veel geleerd, echt een basis voor mij. van tevoren had ik er een heel ander beeld bij. Mijn vader vroeg of het niks voor mij was en ik zei heel hard nee. Maar na een voorlichting en een meeloopochtend (dat behoort ook nog tot de mogelijkheden en is informatiever dan een infodag) was ik overstag en heb me aangemeld. Er zal ongetwijfeld een hoop veranderd zijn met de jaren. Wij krijgen destijds verschillende vakken. kerkgeschiedenis, filosofie, maar ook vragen over wetenschappelijke dingen. persoonlijke vormingsvakken, keuzevakken, eigenlijk heel breed. Ik deed de U-stroom (voor vwo'ers, voorbereiding uni), maar je had ook de h-stroom voor havisten en mbo'ers. was iets verschil in vakken toen, h-stroom iets praktischer, u-stroom iets meer wetenschappelijk.
verder zou ik idd eens naar een info-dag gaan en kijken of je een dagje of dagdeel mee kan lopen. En als je vragen hebt, vraag gerust verder, je mag ook mijn mailadres opvragen bij forumbeheer als je dat liever hebt.

groetjes, Loekie

Ik ken iemand

ik ken iemadn die dat doet en zij vindt het super, voor haar eigen ontwikkeling , heel leerzaam, jaar lijkt om te vliegen...
Prachtige opleiding,maar het is natuurlijk heel persoonlijk; daar kan je veel meer info krijgen!Wijsheid toegewenst bij het besluiten ....

Merla

Merla

04-02-2009 om 14:53

Dank! en loekie?

Dank voor jullie reacties!
Loekie ik heb je volgens mij al gemaild (via hyves). Ik twijfel erg maar volgens mij hebben wij al eerder contact met elkaar gehad via een ander forum en heb ik daar je adres van. Als dat niet zo is heb ik me vergist, wil je dat dan even melden dan probeer ik toch je emailadres even op te vragen.

Merla

ja, klopt, ik zag het net op hyves. Leuk zeg, hopelijk gaat het goed met je. Ik heb je mijn emailadres gestuurd, daar ben ik wat vaker te vinden.

groetjes, Loek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.