Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Geloof ik niet hard genoeg? (lang)

Een situatieschets:
Onze jongste zoon is geboren met een lam armpje, Erbse Parese, door te hard getrek van de gynaecoloog. Hij is hieraan bijna een jaar geleden aan geopereerd en de eerste tekenen van herstel zouden binnen het jaar moeten gaan optreden. Nu is er wel wat herstel maar heel erg weinig.
Nu had ik het erover met mijn nicht. Zij zei mij dat het een test was en dat als ik niet helemaal geloof dat zijn arm perfect gaat genezen, dit ook niet gaat gebeuren.
Nu speelt deze vraag al even door mijn hoofd. Ik geloof absoluut in God en dat Jezus is gestorven voor mijn zonden. Ik zie mijzelf als een christen, ik voel mij gezegend met mijn kindjes en ben iedere dag blij dat onze jongste er is. Geloof ik dat zijn arm helemaal gaat genezen: dat weet ik niet, ik denk het niet. En dan niet omdat ik negatief denk maar omdat de aard van zijn letsel zeer ernstig is en herstel in zeer geringe mate is opgetreden. Misschien heeft God wel een andere bedoeling met hem.
Heeft mijn nicht in deze gelijk?
Groet,
V.M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik geloof niet maar

Ik heb ooit een hele goede gelezen: *God heeft je ook gezond verstand gegeven!* En met dat gezonde verstand zie jij dat het niet zo gaat met het armpje van je zoon als jij zou willen. Ik vind het nogal kort door de bocht om voor alles wat mis gaat in je leven God "de schuld" te geven. Veel sterkte, en vertrouw ook op jezelf! Suus

Dirkje

Dirkje

12-07-2009 om 21:57

Ik geloof wel, maar

absoluut niet dat God het welzijn van een kind laat afhangen van het geloof of ongeloof van de ouders. God kan vele bedoelingen hebben met mensen, maar die liggen nooit in het negatieve. Ik geloof dus echt niet dat God bedoelt dat jouw kindje een handicap heeft en ook niet dat via die handicap jouw geloof getest wordt. Of andersom: dat je kindje alleen door jouw geloof kan genezen.
Ik geloof eerder dat God het erg vindt dat dit jouw kind overkomt en dat Hij jullie wil steunen om er mee om te kunnen gaan als het niet lukt te genezen. Maar ja, dat is een manier van geloven waar je je niet in hoeft te herkennen natuurlijk.
Sterkte,
Dirkje

tonny

tonny

12-07-2009 om 22:38

Oef!

Dat verhaal van jouw nicht was voor mij op mijn zeventiende de reden om de geloofsgemeenschap waartoe ik toen via het ouderlijk gezin behoorde, te verlaten.

'Als je niet geneest, geloof je niet genoeg.'

Wat een onzin!

Na al die jaren vind ik nog steeds gebedsgenezing - en sowieso het bidden voor zieken - een heel moeizaam punt.
Soms worden mensen na voorbede genezen, soms/vaak niet, soms ervaren ze weliswaar geen lichamelijke genezing maar wel 'heil' voor hun zieleleven. Het is altijd weer anders.

Ook in het evangelie is niet te lezen dat iederéén genezen werd. Soms lijkt het af te hangen van het feit dat Jezus ergens 'geen geloof vond' maar op andere momenten lijkt het volslagen willekeurig - denk maar aan het verhaal van het badwater Siloam, waar een verlamde man 38 jaar ziek lag. Van deze man wordt de genezing beschreven, maar al die andere zieken lagen er nog... Er zijn boeken vol over geschreven!

Om kort te gaan: je nicht gaat haar boekje ver te buiten door je haar opvatting als de waarheid voor te leggen!!! Als zij dit zo gelooft, moet ze dat zelf praktiseren, maar het is zéker niet goed dit aan jou voor te leggen als een 'methode'.

Ik hoop van harte dat je zoontje zal herstellen. Maar laat je hierbij geen geloofscrisis aanpraten!

Tonny

Nee

Nee, ik vind niet dat je nichtje gelijk heeft. Zoals mijn voorgangers in dit draadje ook al aangaven: je lijden neemt nu eenmaal niet evenredig af met het aantal gebeden dat je opzegt. Zo simpel zit de wereld helaas niet in elkaar, althans niet in mijn geloof.
Dit vind ik nu typisch zo'n staaltje van geloven dat werkt zolang het lijden jou niet treft. Dan kan je het mooi bekijken vanuit "mij overkomt dit niet, want ik bid wél genoeg" of zoiets. Ik kan niet anders dan het opbergen in de categorie "naïef geloof".
Ik wens je veel sterkte en kracht toe met je zoontje. Hoe dan ook, jullie zullen je weg wel vinden, mét of zónder goed functionerend armpje.
n@nny

Gebeden en lijden

Herkansing:
"je lijden neemt nu eenmaal niet evenredig af met het aantal gebeden dat je opzegt" moet natuurlijk zijn: je lijden neemt niet evenredig af met de TOENAME van het aantal gebeden dat je opzegt.
Pfff, ben toe aan vakantie geloof ik.
n@nny

Christientje

Christientje

13-07-2009 om 20:48

Triest...

Wat triest, zo'n opmerking van jouw nicht.
Ook triest dat jij je nog afvraagt of zij gelijk heeft. Tuurlijk heeft jouw nicht geen gelijk. Zou helemaal mooi zijn. Wanneer je maar voldoende geloofd komt het allemaal goed. Dus wanneer je niet geloofd, dan... (vul maar in)
Christientje

V.M.

V.M.

13-07-2009 om 22:28 Topicstarter

Bedankt!

Ik weet eigenlijk ook wel dat mijn nicht geen gelijk heeft, maar het houdt me wel bezig.
Ik voel mij wel geïntimideerd door haar opmerkingen. Dit omdat zij om de twee zinnen de bijbel erbij sleept en in een geloofgemeenschap zit die zich boven de rest stelt. Ik weet het, achterlijk, maar ik sta soms zo versteld van haar uitspraken dat ik geen weerwoord heb.

Bedankt voor jullie snelle antwoord. Ik heb het trouwens ook aan mijn dominee voorgelegd, ik ben benieuwd naar zijn antwoord.

Groet,
V.M.

tonny

tonny

13-07-2009 om 22:49

Bijbelstrijd

Tja, iemand die je onder tafel of op de kast weet te krijgen met haar enorme bijbelkennis (maar of die kennis zo compleet is???), dat is een lastig fenomeen.

Je hebt gelijk dat je er met je eigen dominee over in gesprek gaat, maar waarschijnlijk is je nichtje daarvan niet onder de indruk, haar voorganger ziet ze vast als iemand met meer 'Geest' dan jouw dominee... helaas helaas.

Als ik jou was, zou ik voortaan geloofsonderwerpen omzeilen en op een ander thema overstappen, als jullie elkaar ontmoeten. Van haar manier van geloven word jij blij noch gelukkig. En het is best mogelijk dat je nichtje op een dag ook tot een ander inzicht komt.

Sterkte en wijsheid!

Niet voor niets mocht ik ooit in de bedrijfskrant waar ik werkte niets aanroeren betreffende geloof, politiek of seks - daar kwam altijd gedoe van.

Tonny

Ellen

Ellen

14-07-2009 om 01:26

Msk, correctie (o.t.).

Gelukkig is leukemie wel omkeerbaar. Het "bewijs" ligt nu lekker in zijn bedje te slapen..

Grrrr

ik word hier altijd heel boos van, ik geloof niet echt (twijfel soms wel eens wat), maar meer niet dan wel, maar ALS er al een God bestaat is dat volgens mij een God die goed voor mensen doet en niet een God die onschuldige kinderen straft omdat zijn/haar ouders niet hard genoeg geloven.

ik weet nog dat ik een keer met een gelovige vriend over mijn tijfelachtige geloof praatte en vertelde dat ik soms wel bid als ik in de penarie zit, maar dat ik dat ook vreselijk hypocriet van mezelf vind. Hij vertelde toen een mooi verhaal: Je moet het zo zien. God geeft een feestje, alle mensen die geloven komen sowieso, want die horen bij God. Maar omdat hij God is wil hij graag dat iedereen komt, dus elke poging die jij doet om bij dat feestje te komen zal hij zeker aanmoedigingen, en als je dan komt is hij gewoon heel blij dat je er bent en gaat je heus geen verwijten maken.
Kijk, ALS er een God is, dan hoop ik dat het de God van mijn vriend is, die gaat jou dus geen schuldgevoel aanpraten over de arm van je kindje!
Veel sterkte ermee!!!!

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

15-07-2009 om 20:40

Vm en kroet 28 (lang sorry!!!)

oooh tenenkrommend mensen die zulke onzin uitkramen!
Soms genezen mensen....
soms niet...
en binnen ons menselijk beperkt denken kunnen wij niet begrijpen waarom de een wel de ander niet.

Ik geloof dat elke genezing die wel plaatsvind op deze aarde...ook maar een tijdelijke genezing is,
omdat we nu eenmaal leven in een gebroken wereld,
en we allemaal een keer aan ons eind zullen komen ,met vaak de nodige gebreken.

Ik geloof dat God een liefdevolle genezend God is.
Maar wie zegt dat God geneest zoals wij dat voor ogen hebben?Hij is geen sinterklaas....
Ik geloof dat God vast dingen ten goede wil keren,
maar dat gebeurd niet altijd door genezing zoals wij
dat graag zouden zien...
Jezus ging voor ieder van ons aan het kruis...
voor onze zonden maar ook voor onze pijn!
we leven nu eenmaal in een gebroken wereld!
en dat kun je met of zonder God doen...zo zie ik het.

er komt een dag...dat alle tranen van de ogen gewist worden,dat er geen pijn is geen verdriet,geen ziekte,geen handicaps....
dat is de dag dat God iedereen geneest.
Iedere genezing hier op aarde zie ik als een klein stukje dat we mogen zie van ZIJN koninkrijk,als we
Hem aannemen als onze verlosser.
een stukje bemoediging...

Ik geloof wel dat je nicht met dit soort opmerkingen mensen achteruit doet lopen en een geloofscrisis aanpraat..
of mensen die twijfelen doet denken...ik
geloof liever niet.
Wat jammer is dat toch...
want God is die liefde volle God zoals kroet28 schreef....Hij is die God van dat feestje.....
en je mag komen zoals je bent...met al je
vragen al je twijfels...ja ook met je boosheid....
want hij kent je verdriet...er is zo'n mooi
lied van.
zoek maar es op you tube naar opwekking 599 kom tot de vader.

in het engels zet ik het hier neer.

Hij wil ons vullen met zijn Liefde

Before the world began
You were on His mind
And every tear you cry
Is precious in His eyes
Because of His great love
He gave His only Son
Everything was done
So you would come

Nothing you can do
Could make Him love you more
And nothing that you've done
Could make Him close the door
Because of His great love
He gave His only Son

Everything was done
So you would come

Chorus:
Come to the Father
Though your gift is small
Broken hearts, broken lives
He will take them all
The power of the Word
The power of His blood
Everything was done
So you would come
Nothing you can do
Could make Him love you more
And nothing that you've done
Could make Him close the door
Because of His great love
He gave His only Son
Everything was done
So you would come

Chorus (twice)The power of the Word
The power of His blood
Everything was done
So you would come

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

15-07-2009 om 20:43

Ik zeg iets verkeerd sorry...

namelijk:
Iedere genezing hier op aarde zie ik als een klein stukje dat we mogen zie van ZIJN koninkrijk,als we

Hem aannemen als onze verlosser.

----
Moet zijn:

wij mogen in elke genezing die wel plaatsvind een stukje zien van Zijn koninkrijk!
En als we in dit leven Hem aannemen als onze verlosser,
dan mogen we later in het hiernamaals leven in ZIJN koninkrijk.

meer hoeft dus niet...we mogen komen zoals we zijn....
en hoeven alleen maar te geloven dat Hij ook voor ons stierf aan het kruis.

je hoeft niet te presteren om een stukje van god te zien of ervaren...
God's genade is voor iedereen!

Evy-leigh

Ik las gisteren pas het bericht van VM en heb steeds zitten denken hoe ik daarop nou kon reageren. Jij hebt mijn gevoel/gedachten/geloof heel mooi verwoord, dank je wel hiervoor!

V.M.

V.M.

17-07-2009 om 08:36 Topicstarter

Evy-leigh

Ik ken het nummer "Kom tot de Vader". Dit hebben we ook gezongen toen hij werd gedoopt.

Gelukkig heb ik er geen geloofscrisis aan over gehouden. Maar inderdaad leg ik mijn vragen, twijfels en boosheid bij hem neer. Over een tijd kijken we hierop terug en zal alles een doel hebben gediend.
Bedankt voor je woorden.

V.M.

Evy-leigh (beetje ot)

wat ik nou leuk vind is dat jij als gelovige en ik als ongelovige het hier zo over eens zijn. De wereld zou een stuk mooiere zijn als dat vaker gebeurde!

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

19-07-2009 om 16:03

Tja wat moet ik zeggen....

Ben wel blij dat ik een aantal mensen heb kunnen bemoedigen met mijn belebving op te schrijven.
Dit is zoals ik geloof.
ik geloof dat God wonderen kan doen.
maar ik geloof ook dat dat niet altijd gebeurd wanneer wij dat graag zouden zien.
we kunnen God niet voor programmeren.
Wij kunnen onze eigen Schepper toch niet gaan vertellen wat ie zou moeten doen?
God weet wat wij nodig hebben ,maar God gaat ook ons menselijk verstand te boven!
Dat is waarom er altijd vragen onbeantwoord zullen blijven in dit leven.
En toch dwars door alles heen vertrouw ik Hem en weet ik dat Hij trouw is aan ons.
Ook als wij Hem de rug toegekeerd hebben is er altijd die weg terug...
komen zoals je bent....

Ik vind het altijd bestlastig om goed onder woorden te brengen hoor hoe ik dingen zie als het gaat om geloven.

maar tis idd fijn als het ook eens zo is dat je als gelovigen en ongelovigen niet de strijd hoeft aan te gaan met elkaar gewoon omdat je ergens elkaar snapt.

Kroet...je hebt gelijk...als we als mensen elkaar es wat meer de ruimte zouden geven zou het zoveel leuker zijn.
We moeten elkaar niet veroordelen.
wat schietje er mee op ?
Noppes.

Ik hoop dat iedereen op een dag voor zich zelf mag ontdekken dat God niks anders is dan een God van liefde
die altijd trouw blijft aan ons... er ALTIJD die weg terug is !
En dat het nooit kan zijn dat we te weinig geloof hebben als iemand niet geneest!
Zo'n God is Hij niet!

Ik vind het heel verdrietig als ik hoor dat er christenen zijn die dat elkaar nog wijsmaken.
En jammer ook...want zo worden alle christenen over ene kam geschoren.....
En krijgen niet gelovigen een heel verkeerd beeld van wie God is en wil zijn voor ons...

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2009 om 01:28

Door uitspraken

als die van je nicht ben ik in het verleden gaan nadenken over de invloed van bepaalde opvattingen die men vanaf het begin heeft gehad op de manier waarop 'wij' moeten geloven. Dat heeft al hele kwalijke gevolgen gehad. Ik vind het echt schandelijk dat je nicht je zo'n uitspraak heeft gedaan naar jou toe. Blijkbaar bidt je nicht niet hard genoeg voor beter inzicht en meer tact.

Jade

Jade

27-07-2009 om 11:21

V.m.

"Zij zei mij dat het een test was en dat als ik niet helemaal geloof dat zijn arm perfect gaat genezen, dit ook niet gaat gebeuren."

Nee.

Door uitspraken zoals die van je nicht hebben velen zich afgekeerd van het geloof. Ik vind het een walgelijke uitspraak eerlijk gezegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.