Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Sandr@

Sandr@

18-06-2010 om 22:13

Genezingsdienst

Hoi allen,

een week geleden ben ik voor het eerst naar een herstel/genezingsdienst geweest. Het heeft me behoorlijk overdonderd! Ik heb geprobeerd om er met een open/blanco blik naar binnen te gaan, maar vanwege psychische problematiek had ik toch ergens een klein beetje hoop. Je weet toch niet of je genezen wordt?
Ik weet nog steeds niet goed wat ik van de avond moet vinden. De voorganger begon al met: 'ik voel vanavond Gods aanwezigheid heel erg!!! er gaan grote dingen gebeuren!'. De aanwezigen reageerden duidelijk hierop.
Na een lezing uit Jacobus (link naar Elia op de Karmel) kwam er een soort mantra 'het gebed van de rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet!!!' en later werd daar luidkeels Amen aan toegevoegd.
Vervolgens ging hij voort borduren op het verhaal van Elia door 7 keer om genezing te bidden, elke keer net iets harder schreeuwen. Na elk gebed riep hij: 'wie is er genezen? wie voelt een verandering?'.
Elke keer werd het gerumoer in de zaal wat harder. Het voelde bij steeds rottiger, tot op gegeven moment de gedachte overheerste: 'waar is God? ik hoor God niet meer'. Kennelijk werden er mensen genezen, diverse dingen kiespijn, hoofdpijn, ruimte en warmte in het hoofd, dat soort dingen.
Na afloop was er geen nazorg. We konden niemand aanspreken. Ook was er geen mogelijkheid om gebed voor jezelf te vragen (misschien omdat het onderdeel uitmaakte van een conferentie).
Gek, er werd niet gebeden of genoemd in de zin van mensen met geestelijke ziekten. Ik voelde me in de kou gezet. Het leek wel alsof er alleen gefocussed werd op fysieke problemen.
Wie is er bekend met genezingsdiensten, wil me wat meer vertellen over ervaringen? Ik heb deze week veel meer angsten en voel me rot in mijn vel. Het kan toch geen verband houden............

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gallifrey

Gallifrey

18-06-2010 om 23:02

Zou je dat wel doen?

Met alle respect, je klinkt gezonder dan de andere aanwezigen. Het lijkt mij best gevaarlijk om dit soort dingen te gaan proberen als je al niet zo lekker in je vel zit.
Was er iemand bij je? En heb je ook gewone, reguliere hulp?
Ik weet niet wat er speelt, maar ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen!

Minet

Minet

19-06-2010 om 12:54

Te mooi om waar te zijn

Sandra, zodra iets te mooi lijkt om waar te kunnen zijn, dan is het gewoon te mooi om waar te zijn.

Sterkte, en zoek gewoon hulp bij een goede psycholoog.

Zeer gemengde gevoelens

Ik geloof dat gebed veel kan betekenen voor mensen.
Maar zo'n dienst in alle massaliteit, zo gericht op effect en emotie, ik denk niet dat je daar moet zijn.

Bromvlieg

In de naam van jezus?

wat een teleurselling voor je; natuurlijk hoop je op genezing!Deze dienst gaf je alleen maar onrust, twijfel en nog meer vragen, dat is niet goed.Ik ken wel de genezingsdiensten van Jan Zijlstra, ook daar wordt er massaal gebeden, God en Jezus aanbeden en gevraagd om genezing. Werd er in de dienst waar jij was de naam van Jezus gevraagd om genezing? Dat is al een eerste, alleen Jezus/God kan genezen, geen enkel mens kan dat. Maar dan nog: als God wil dat je geneest, gebeurt het ook! Dat hoef je niet alleen in een speciale dienst te vragen, dat kan/mag ook als je je handen vouwt en gewoon zelf bidt! Wat jij zegt, dat er alleen over lichamelijke zorgen werd gesproken zegt al genoeg,da is onvolledig, en dat er steeds werd ''geturfd'' of er al gescoord was, ook. Je voelde God daar niet (meer, dat is niet oke.
Het klinkt mij niet zuiver! Maar mss. was het wel goed bedoeld.

En als je in een dienst zat waar de bedoelingen niet zuiver zijn, niet in de naam van Jezus waren,kan het zeker zijn dat je je nu juist slechter voelt.
Ik denk dat je het goed ziet,het goed aanvoelde, dat het niet een goede plek was en je er beter niet meer heen moet gaan.

Leg je zorgen zelf in gebed,bij de Here, vraag aan Hem of je mag genezen, als het in Zijn plan is. Vraag aan Hem of je rust mag vinden.
Vraag of Hij je de juiste weg wilt wijzen, naar een arts, of bv. een pastoraal werker, of mss. een psycholoog verbonden aan een chrsteljk opvangcentrum voor mensen met psychische problemen? (bv. stichting Nehemia in Heerhugowaard, of de Hoop in Dordrecht, of de Driehoek, of zoiets, iets wat bij jouw zorgvraag past). Je kan bij je huisarts wel zulke adressen vinden, of op internet. Of ga naar een/je dominee?
Juist nu je psychisch niet zo stabiel bent, ben je extra kwetsbaar voor zulke genezingsdiensten en sneller uit je wankele evenwicht te brengen, kijk dus goed uit waar je heen gaat!
Sterkte....en ik zal ook voor je bidden.

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

22-06-2010 om 13:08

Ook mijn twijfels...

Ben zelf christen...maar heb dergelijke genezingsdiensten nog niet bezocht.

Ook jan zijlstra niet...
kweet niet... t roept bij mij de kriebels op....
ik vraag me ook altijd af waarom het zo massaal moet...

het schreeuwerige maakt mij ook altijd erg onrustig....
heb wel eens op you tube wat zittenbekijken ...en ....nee tis niet wat ik zou opzoeken zelf.

Ik geloof dat god geneest...Ik geloof ook dat God daar soms mensen voor inzet...
maar je mag nee MOET wel waakzaam blijven...juist bij dat soort diensten!!!

ik zou je aanraden een pastoraal werker te vragen om met je te bidden....en praten en idd
hulp zoeken bij een daarvoor bedoelde instelling..is al genoemd...de hoop of de driehoek enz...

Pluk53

Pluk53

23-06-2010 om 14:15

Steun uit gebed

Ik ben met anderen als begeleider naar Lourdes geweest, en heb dat als heilzaam en ontroerend ervaren. Het gaat niet om het wonder, het gaat om steun en aanvaarding. Persoonlijk zie ik een gebedsgenezingsdienst zoals jij beschrijft meer als een kermis-attractie.

Sandr@

Sandr@

25-06-2010 om 10:22

Reactie

Hallo allen,

voor alle duidelijkheid, ik heb hulp (wekelijks psycholoog en psychiater voor medicatie) en ik heb pastorale hulp.
Ik ben naar de genezingsdienst geweest, stuk nieuwsgierigheid en ook ergens met: 'je weet het niet, stel dat God echt mij wil genezen'. Dat laatste is echter niet mijn uitgangspunt geweest.
Rugby, jazeker werd gebeden in de naam van Jezus. De dienst op zich was bijbels, de bijbellezing en uitleg was voor mij helemaal goed.
Ik schrok echter van het massale, van de beroering die ontstond, het bijna willen kicken op genezing. En dan waren het alleen fysieke dingen die werden genezen (en laat er geen twijfel over bestaan: ik geloof dat die genezingen ook echt gebeurden). Ik vond het gebrek aan nazorg een groot gemis en ook het feit dat er niemand was die met je kon bidden.
Maar goed, ik was hier op zoek naar mensen die het gewend zijn om naar genezingsdiensten te gaan en me hun beeld konden geven. Ik ben nog wel van plan om een mail te sturen naar de organisatie. Vooral dat er niemand was om achteraf mee te spreken, gaf mij het gevoel in de kou te staan.
Dank voor jullie reacties!

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

25-06-2010 om 12:06

Nazorg

idd zulke diensten hebben zowieso nazorg nodig!
Er kan een heleboel emotie loskomen als je wordt aangeraakt.

alleen dat is al fijn als je dan nazorg hebt en kunt napraten en gebed kunt vragen...

de organisatie aanspreken hier op is natuurlijk goed!
Sucses ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.