Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Gertjan goldschmeding en jan van den bosch [kinderen slaan, bijbels?]

gisteren met grote verbazing de heer Goldschmeding bij Pauw en Witteman gezien. Ik had nog nooit van deze man gehoord maar hij heeft nogal wat opschudding veroorzaakt rondom de wijze waarop hij vindt dat ouders hun kinderen mogen corrigeren, hij refereert naar de bijbel waarin staat "Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon, maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg."

Ben ik even benieuwd of er mensen zijn die letterlijk omdat dat zo in de bijbel staat ook toepassen in de opvoeding. Of hoe je dan de afweging maakt om dingen letterlijk te nemen of niet.

Ik was het volledig met Jan van den Bosch eens en was erg gecharmeerd van de manier waarop hij probeerde te debatteren, iets wat de heer Goldschmeding mi nog moet leren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

17-09-2009 om 18:24

Ach ja daar gaan we weer

wat kunnen mensen toch aan de haal gaan met bijbelcitaten.
Laat zo'n man eerst eens studie maken van de tijd en de cultuur waarin deze woorden geschreven zijn, van de taal waarin dit opgetekend werd en hoe je de woorden kunt vertalen.

Heb het programma niet gezien, zal vanavond nog 'es kijken bij Uitzending Gemist, als ik tijd heb.

tonny

Dirkje

Dirkje

17-09-2009 om 20:34

Nee!

Ik heb het ook gezien en heb me rot zitten ergeren aan die man. Roept dat zijn uitspraken uit hun verband getrokken zijn, terwijl hij zijn absolute uitspraken doet op basis van oeroude teksten, die hij 1 op 1 overzet naar de moderne tijd. Ik ben een Christen en heb respect voor de bijbelteksten maar vind dat je met name dit soort praktische aanwijzingen tot handelen niet zo maar uit hun context kunt overpoten naar een heel andere tijd.
Ik vind het ook altijd jammer dat door dit soort mensen het christendom als een antiek clubje niet serieus te nemen mensen wordt neergezet.
Brrrr.
Groet,
Dirkje

joos

joos

17-09-2009 om 22:23

Oef

ik heb het niet gezien, maar die Gertjan moet wel heel verschrikkelijk fout zijn, als Jan van de Bosch positief afsteekt bij hem
Maar goed, ik ben ook christen en nee, ik tuchtig mijn kinderen niet. Ben zelf ook nooit getuchtigd door mijn Godvrezende ouders, en die weer niet door hun ouders.

Wat mijn vraag aan die man zou zijn

Heb het ook niet gezien. Mijn vraag aan hem zou zijn geweest of hij ook zijn oog eruit rukt als het hem verleidt. Oh, dat overkomt hem zeker nooit.

Omdat

je de bijbel kan samenvatten met : geloof, hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde.
Zou je in een situatie je oordeel willen geven, dan gaat liefde boven geloof.

Starry Night

Starry Night

18-09-2009 om 14:28

Het Nieuwe Testament kun je misschien zo samenvatten, maar het Oude toch volgens mij echt niet.

Geloof is gebaseerd op een fantasie (dat staat er negatief, maar ik bedoel het heel letterlijk en permiteer me dat omdat ik het een dominee zo ooit heb horen stellen) en het leuke aan fantasie is dat je er alle kanten mee op kunt. Dat gebeurt dus ook, zodat het mogelijk is dat je mensen, die zich allen christen noemen, heel tegenstrijdige dingen als onwrikbare waarheden ziet presenteren.

Wat betreft meneer Goldschmeding: ik mag hopen dat het gros der christenen er een andere visie op nahoudt.

Maar starry

Gods zoon (Jezus) heeft in het NT uitgelegd en voorgedaan hoe het OT gezien moet worden, dus kun je geloof/hoop/liefde rustig opvatten als samenvatting van de hele bijbel.
Volgens mij kom je hopeloos in de knoop als je de bijbel letterljk wilt naleven. Alleen al vanwege alle tegenstrijdigheden.

Starry Night

Starry Night

18-09-2009 om 16:37

Silone

Akkoord, maar je kunt toch niet ontkennen dat daar zeer gevarieerd mee wordt omgegaan in christelijke kringen. Ik ben ongetwijfeld minder bijbelvast dan jij, maar de wat zwaarmoediger gelovigen (zal ik ze maar even noemen) zijn dat vast en zeker niet, en menen toch waarheden uit diezelfde bijbel te halen waar ook jij waarschijnlijk voor terugdeinst. Zoals Gertjan Goldschmeding.

Pippin

Pippin

18-09-2009 om 21:02

Afschuwelijke man

Ik heb die man bij De wereld draait door gezien. Ik ben geschokt dat een dominee, vanaf de kansel (!) propagandeert dat je kinderen moet slaan. Mijn kinderen waren overigens ook geschokt.
Hij was echt heel eng. Hij heeft een hele methodiek uitgedacht. Je moet van hem je kinderen niet uit woede slaan, maar rustig mee nemen naar een veilige plek, en ze dan met een stok slaan. Niet met je hand, want daar wil je ze ook mee liefkozen. Daar zouden de kinderen verkeerde associaties van kunnen krijgen (ja, hij heeft er echt over na gedacht). Van hem moest je vooral moeilijk opvoedbare kinderen slaan. Brrrrr, wat een foute man. Als hij mijn dominee was, zou ik deze kerk verlaten.

Uit Amerika komt het zinnetje 'What would Jesus do?'. Als je in je leven voor een dilemma staat, kun je je afvragen wat Jezus in zo'n geval zou doen. Ik denk dat je uit de evangelien heel makkelijk kunt concluderen dat Jezus nooit kinderen zou slaan, daar hoef je echt geen theologie voor gestudeerd te hebben. En daar vervalt voor mij dan die rare tekst over de roede uit het oude testament.

Starry Night

Starry Night

19-09-2009 om 10:13

Jezus

Volgens mij staat de Jezusfiguur voor haast onmenselijke goedheid en tot aan het bittere einde toe doorgevoerd altruïsme. Een mens die de lat op die hoogte gaat leggen voor zichzelf wacht volgens mij een lange weg vol frustraties en ontevredenheid.
Amerikanen weten het altijd mooi te zeggen, maar hun houding t.o.v. de medemens doet me doorgaans net iets teveel denken aan de varkens in Animal Farm.
Los daarvan geloof ik niet dat onze maatschappij zou kunnen draaien zoals die draait, ware iedereen een Jezus. Laat Jezus uniek zijn en wij gewoon mensen.

tonny

tonny

19-09-2009 om 12:59

Da's wel een goeie starry night!

Laat Jezus uniek zijn en wij gewoon mensen.
Dan kunnen we ook dierbare liedjes zoals 'ik wens te zijn als Jezus' als onzinnig opzij schuiven.

Maar goed, dan ga je er wel van uit dat Jezus inderdaad heel bijzonder is.
En niet zoals velen zeggen 'gewoon een goed mens'. Of een profeet van wie volgelingen later gingen zeggen dat hij Gods Zoon was.

tonny

Tonny

tonny

tonny

19-09-2009 om 13:00

En over goldschmeding

ik had nog nooit van die man gehoord; en enig googlen leert me dat hij niet bepaald bij een gangbaar kerkgenootschap hoort.

Hoe was DWDD eigenlijk aan hem gekomen (ik heb het fragment nog niet gezien)

tonny

Starry Night

Starry Night

19-09-2009 om 13:48

Tonny

Het is niet relevant wat ik persoonlijk denk van Jezus, relevant is hoe zijn volgelingen hem zien. Dat beeld, daarover gaat het hier. Dus ook voor een atheïst staat Jezus voor altruïsme, naastenliefde, opofferingsgezindheid, wijsheid etc.
Jezus is niet 'gewoon een goed mens'. Als je dat ervan maakt, dan leg je 2000 jaar christendom naast je neer. En dat slaat nergens op.

Pippin

Pippin

19-09-2009 om 20:53

Amerikanen

Tja, ik word echt niet wild van Amerika hoor, starry night. Laten we vooral niet worden zoals 'de amerikanen'. Dat bedoelde ik niet met mijn posting.
Ik bedoelde ook niet dat we ernaar moeten streven om net te worden als Jezus. Inderdaad, Jezus was uniek.
Maar ik heb soms weleens moeite met bepalen wat ik ergens van vind, wat ik moet doen. En dan helpt het me wel om te denken: 'Wat zou Jezus hiervan vinden, wat zou Jezus doen?'
Zo bedoelde ik het, niet meer. En dan kan ik beter de weg vinden in alle tegenstrijdige dingen die in de bijbel staan. Heel veel passages van het oude testament vind ik moeilijk om te verteren. Over dat slaan van kinderen, over homo's, over de wraakzuchtige oorlogszuchtige God.
Jezus is daarna gekomen en heeft deze zaken in een ander perspectief gezet. Dat helpt mij.

Starry Night

Starry Night

20-09-2009 om 10:07

Ja, dank je

Ik begrijp je toelichting en nuancering. Het dient a.h.w. als richtlijn als je op kruispunten staat. M.b.t. de voorbeelden die je noemt helemaal perfect natuurlijk.
Even benieuwd: de passages waaraan Goldschemding refereert, komen die uit het Oude of het Nieuwe Testament?

Pippin

Pippin

20-09-2009 om 15:48

Passage

Hoi Starry
De tekst staat in Spreuken 13 : 24. Het oude testament dus. Spreuken is een boek vol met 'wijze' (?) gezegden, die door Salomo (of waarschijnlijker door zijn personeel) zijn opgeschreven.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-09-2009 om 21:31 Topicstarter

Stok?

jakkes, wat erg ! Ik geloof dat de politie een onderzoek had ingesteld naar kindermishandeling (vandaar ook de ophef). Maar nou vraag ik mij dan ook af of iemand die dus tegen de wet handelt (want het is strafbaar om je kind met een stok te slaan ook al heb je er over nagedacht....) en dit in het openbaar verteld dan vervolgt wordt. Of waarom hij niet vervolgt is.

Is dat artikel er dan voor niets, voor de sier, voor de vorm ?

Justitie zou nu juist actie moeten ondernemen om een voorbeeld te stellen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-09-2009 om 13:23

Nieuws

"Justitie zou nu juist actie moeten ondernemen om een voorbeeld te stellen."

Nieuws gevolgd? http://www.nu.nl/algemeen/2079135/voorganger-vervolgd-voor-prediken-corrigerende-tik.html

Izar

*Het heeft mij niet behouden voor het geloof, maar zeker de liefde en de hoop spreken aan.*

Och joh, 2 uit 3, das niet zo'n gekke score

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.