Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

anti-halloween

anti-halloween

22-10-2008 om 12:06

Halloween een feest?

nav draadje elders over halloween in het nieuwe huishouden dacht ik open hier ook maar eens een draadje over halloween.
Er wordt zo luchtig gedaan over een geweldig Amerikaans feest.
En de oorprong zou allemaal maar op sprookjes gebaseerd zijn.
In mijn opinie is Halloween geen onschuldig feestje.
En gezien de rituelen die zich afspelen op halloween in de satanistische "kerken" is het nog steeds orde van de dag...niks geen sprookjes.......

Zijn er hier christenen die er toch hun kinderen aan mee laten doen?
mijn kinderen talen er gelukkig niet naar maar
ik zou ze dan ook niet laten gaan.

benieuwd wat het losmaakt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier 1x

ik ben een christen en toch hebben mijn dochters een ''halloween'' feest gehouden, zei noemden het eerst een halloweenfeest,later werd het een griezelfeest. (opa en oma waren de genodigden).
Ik heb uitgelegd wat halloween eigenlijk inhoudt en wat ik daarvan vond (vind). Ik noemde het daarom eigenlijk een griezelfeest.Dat vonden ze ook goed.
We hadden groene limonade, spinnewebben, drakensnoepjes enzo op het feest....en ze legden uit aan allemaal wat halloween eigenlijk betekende, wat de oorsprong ervan was etc.(hebben ze opgezocht). Zo wisten opa en oma (en zijzelf) ook hoe het in elkaar stak.We hadden ook n heks hangen, maar daarover vertelden ze dat het dus bij het griezelfeest hoorde; heks als sprookjesfiguur.
Bij ons was het dus een mooie gelegenheid om het eens goed uit te leggen.Er wordt hier(alkmaar) geen feest gehouden, met snoep ophalen en verkleed gaan....

tonny

tonny

23-10-2008 om 09:04

Anti-halloween

ik heb het gevoel dat je het allemaal erg uit z'n verband rukt.

Er spelen twee feesten door elkaar heen, een voor-christelijk feest en allerheiligen/allerzielen. Zoals veel vaker gebeurde, zijn christelijke feesten op de feestmomenten van voor-christelijke happenings gedateerd.

Persoonlijk heb ik niets met halloween. Ook niet met allerheiligen/allerzielen, als protestants opgegroeid persoon.

Maar om het meteen als hartstikke occult en vol afschuw te benaderen, dat getuigt van te weinig achtergrondinformatie. Het heeft niks met satanisme te maken.

Dat je geen zin hebt in zo'n geinporteerd feestje met (in mijn ogen) negatieve gevoelens oproepende versieringen, prima, maar je kinderen bang maken, da's het andere uiterste.

tonny

Bastet

Bastet

23-10-2008 om 09:19

Het klopt gewoon niet

Allereerst: is het zo geimporteerd?Het kwam in amerika mee met pioniers uit Europa.De oorsprong ligt niet in het satanisme.Jammer Anti-halloween,dat je niet even de moeite neemt je te verdiepen in halloween,en er wat meer over te lezen.Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit met satanisme te maken heeft.Het valt trouwens niet samen met Allerzielen,dat is toch komend weekend al?
Groetjes,Bastet

Paashaas

Beste Anti-Halloween,

Ik ga ervan uit dat jij ook anti-paashaas ( en paasei) bent want dat zijn ook allerminst christelijke symbolen.Om over de kerstboom maar niet te spreken.
Klopt dat?

Overigens is hier een link voor meer info over Haloween: http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween

groetjes Damajo

tonny

tonny

23-10-2008 om 12:40

Allerheiligenallerzielen

dat is toch op de eerste twee dagen van november?

In protestante kringen worden de overledenen herdacht op de laatste zondag van het kerkelijk jaar, de zondag vóór de eerste advent dus. Maar dat gebeurt zonder feestelijkheden en versieringen, met een mooie liturgische viering in de kerk.

tonny

Halloweenallerheiligenallerzielen

Tonny, klopt hoor. Allerheiligen is op 1 november, Allerzielen op 2 november. Overigens is er in de katholieke traditie ook weinig aan feestelijkheden of versieringen tijdens deze diensten en zijn het gewoon mooie ingetogen diensten. Althans, die van allerzielen. Allerheiligenvieringen ken ik niet.
En voor anti-halloween: ik ben ook nogal anti-halloween, maar dat heeft niets met het geloof te maken. Ik vind het gewoon een vrij smakeloze happening met al dat snoep en lelijke versieringen. Maar ik weet dan ook niet hoe het oorspronkelijk gevierd is. Wel weet ik dat het inderdaad samen met de Ieren naar Amerika ge-exporteerd is. Het is dus allerminst een soort van authentieke Amerikaanse traditie of zo.
n@nny

Paashaas/kerstboom

voor mij is pasen een moment om er bij stil te staan dat Jezus vor ons is gestorven, en idd. niet om eieren te zoeken of iets met de paashaas. En idd. ook de kerstboom is niet het eerste waar ik aan denk met kerst, maar een moment waarop je de geboorte van jezus kan herdenken.Ik denk dat als je weet waar het feest om gaat , je als christen niet de eerste behoefte hebt om aan paaseieren/kerstboom te doen, maar ik sta er ook niet anti tegenover.
Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, om wat voor (christelijke of niet) reden, geniet je toch niet van het feest?

Maylise

Maylise

23-10-2008 om 15:32

Geen probleem

Ik ben zelf christen (nou ja, katholiek en volgens sommige protestanten ben je dan geen christen maar da's een andere discussie) en heb geen enkel bezwaar tegen halloween. Ik versier mijn huis een beetje met Halloween (niet heel uitgebreid maar de voortuin, voordeur en vensterbanken en misschien nog iets op de salon tafel) en we geven dit jaar zelfs een halloween feest. Normaal gesproken gaan we naar het halloween feest van mijn beste vriend toe maar dit jaar doe ik de organisatie.
Ook als ik naar de oorsprong van Halloween kijk kan ik er weinig kwaads inzien. Bovendien in de VS zijn er enorm veel christen die ook Halloween vieren dus die zien er weinig kwaads in?
Overigens versier ik mijn huis ook altijd met kerst (en dan echt uitgebreid), hebben we een kerstboom enzovoorts. Met Pasen versier ik ook een beetje het huis, met haasjes enzo.
En natuurlijk ben ik mij daarnaast zeer bewust van de reden waarom ik kerst vier of pasen maar ik heb geen enkel probleem met het opnemen van voor-christelijke gewoontes in de vieringen.

Maylise

tonny

tonny

23-10-2008 om 21:27

Voor maylise (o.t.)

' Ik ben zelf christen (nou ja, katholiek en volgens sommige protestanten ben je dan geen christen maar da's een andere discussie)'

Kun je me dat eens uitleggen want ik heb dat nooit begrepen! Christenen zijn toch gewoon álle christenen: katholieken (Rooms Katholiek, Oud Katholiek, misschien bestaat er nog meer), protestanten (zeer veel varianten), oosters orthodoxen, grieks orthodoxen en wat er verder nog mag bestaan...

tonny

Tonny

In het protestants christelijke dorp waar ik als kind woonde (jaren 60/70)werden katholieken beschouwd als een soort sekte die stilletjes gedoogd werd.
Met name de Maria- en andere heiligenverering en de vele beeldhouwwerken was de "echte christenen" een doorn in het oog.En bovendien wilden de katholieken nog weleens vloeken en vierden ze carnaval, schande!

Damajo

Christelijk en katholiek

Nou Tonny, ik heet wel geen Maylise, maar ik herken het onderscheid wel degelijk hoor!
Uiteraard zijn zowel katholieken als protestanten christenen, maar als je ergens in het wild het woord 'christelijk' tegenkomt, kun je ervan uitgaan dat er protestantse wortels zijn. Nu speelt dat minder, maar ik denk dat in het verleden katholieken niet geacht werden zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld de Christelijke Turnvereniging Benen Omhoog of zo.
n@nny

Niet mee doen

Hier in ons kleine dorp wordt er niet zoveel aan Halloween gedaan. Er is sinds een paar jaar wel een optocht met verklede kinderen, maar die bellen alleen maar aan als je een brandend kaarsje voor het raam hebt staan.

Wij doen hier niet aan mee, sowieso voel ik me niet aangetrokken door het Halloween gebeuren. Ik heb het straks nog eens op wikipedia nagelezen en vroeger geloofde ze dat de geesten van de doden die dag terugkwamen om een levend lichaam uit te zoeken.

Ook bestaan de meeste kostuums uit heksen, duivels, geesten en monsters.

De pompoen met licht komt uit het verhaal van Jack en de duivel.

Nu snap ik best dat het voor de kinderen die hier tegenwoordig aan meedoen niet deze betekenis heeft en dat het gewoon een leuk griezelfeest is met snoep.
Maar zelf vind ik dat ik als christen hier niet aan mee kan doen...

Groetjes Milou

Christelijk gereformeerd

Mijn schoonzus is christelijk gereformeerd maar ze heeft de heksen en pompoenen al voor het raam gezet en gehangen. Daarnaast is ze een grote fan van de boeken van JK Rowling ( Harry Potter)en komt ze hier st. Maarten vieren. Er wordt dus blijkbaar heel verschillend over gedacht.

Damajo

Jade

Jade

25-10-2008 om 20:11

*zucht* anti-halloween,

heb je de moeite genomen om daadwerkelijk uit te vinden wat Halloween nu precies is??

Dat jij deze onzin gelooft is tot daar aan toe, ik mag hopen dat je deze k*l niet aan je kinderen doorgeeft.

Er zullen zijn Christenen die geen Halloween vieren vanuit hun Geloof. Ik vier geen Halloween, omdat ik er niks mee heb (overigens mogen de kinderen van de Basisschool aankomende vrijdagmiddag verkleed op school komen en ik laat mijn dochter gewoon gaan, verkleed uiteraard).

In de Verenigde Staten zie je steeds meer mensen horroroutfits dragen en hierbij kwam soms het karakter op spiritisme en zelfs de duivel te liggen bij versieringen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween). Die horroroutfits komt vanuit films, denk maar aan `Scream`. Het masker, wat in de film voorkomt, wordt gedragen als versiering voor Halloween, maar niet om de duivel te vereren.

Ik erger me bont en blauw als mensen niet weten waar ze over schrijven en zich niet verdiepen in wat iets werkelijk betekent.

Jade

Jade

25-10-2008 om 20:12

Rare zin:

"Er zullen zijn Christenen die geen Halloween vieren vanuit hun Geloof."

Wat een rare zin....."Er zullen Christenen zijn" klinkt beter

anti halloween

anti halloween

25-10-2008 om 22:28

Reactie jade en de rest

Natuurlijk heb ik mij ingelezen.wikipedia is mij bekend.
En ik begrijp ten zeerste dat velen niet geloven in de achtergronden van dit feest en het zien als onschuldig verkleden en snoepgoed.
wat Milou al aanhaalt is dat ze vroeger geloofden
dat de geesten van de doden die dag terugkwamen om een levend lichaam uit te zoeken.
Kan zo zijn dat al die halloween vierders het zo niet zien,maar waar stel je je kind aan bloot?
onverschilligheid is een valkuil als je het mij vraagt.
duistere machten zijn er ook vandaag de dag.
Ieder zijn meug,nogmaals mij niet gezien.

Onverschilligheid

Het echte gevaar in deze wereld is inderdaad onverschilligheid, denk ik.Onverschilligheid over menselijk leed, dierenleed, milieuschade,meedoen aan oorlogen, je schouders ophalen als je pensioenfonds blijkt te investeren in de wapenhandel zolang jouw geld maar veilig is,je niet willen inleven in de positie van asielzoekers en zo kan ik nog wel even doorgaan.Nu zal ik mijn kleuter nu niet gaan lastigvallen met al deze onderwerpen maar op de lange duur hoop ik dat hij zich drukker zal maken om hoofdzaken dan om bijzaken en dingen die feitelijk niet ter zake doen.

Ooit iemand horen zeggen een slechter mens te zijn geworden omdat zijn ouders hem/haar een sprookjesfeest over heksen, spoken en rondvliegende bezems lieten meevieren?Ik nog niet.

Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2008 om 02:22

Kerstbal

Waarom hangen we eigenlijk kerstballen in de boom. Ook dit is weer terug te voeren naar de tijd van het midwinterfeest. In deze tijden dacht men namelijk dat men ongeluk kon uitbannen door glimmende voorwerpen op te hangen. Niet alleen boze geesten, maar ook heksen zijn bang voor spiegels. (gekopieerd van http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/801-de-glazen-kerstbal.html)
Afgezien van het feit dat ik Halloween niet als een 'eigen' feest zie, heb ik totaal geen bezwaar tegen het vieren ervan. Waarom zou het misgaan als je je kinderen eraan blootstelt? En om het bovenstaande stukje er even bij te halen... stel je je kinderen wel bloot aan kerstballen?

Bastet

Bastet

26-10-2008 om 09:09

Anti-halloween

Ik ken de achtergronden,lees wikipedia maar..)
En doden komen niet terug om kindertjes op te halen,kom nou toch.
Bastet

Jade

Jade

27-10-2008 om 12:55

Anti halloween,

jouw tweede posting is van een geheel andere orde dan jouw beginposting. Daar heb je het over satansrituelen en mensenoffers. Dan schrijf ik dat je je niet in het fenomeen Halloween hebt ingelezen.

Nu schrijf je dat je dat wel hebt gedaan......dan snap ik jouw eerste posting totaal niet.

Mijn dochter mag zich verkleden op school en doet dat dan ook. Wij gaan niet bij de deuren langs, en ik verdiep me er ook niet in, het zegt me namelijk helemaal niks.

Vraag aan rugby (ot)

Ben op vakantie geweest en moet deze hele draad nog lezen.
Wil nu even alleen geheel ot aan Rugby vragen of ze ook op de meeting komt. Zou je wel willen ontmoeten
Geerke

Geerke

hoi Geerke (hoe was je vakantie?)
Uhhh...2 vragen; wat is ''ot'' ???En welke meeting???
Ik had deze discussie ff n paar dagen niet meer gevolgd en zie ineens toch mn naam staan,maar heb ik iets gemist??

Off topic

ik heb zitten raden en weet t weer: off topic.
Oke blijft alleen de 2de vraag...waar en wanneer??.
Sorri dat ik trouwens zo laat reageer!(ik zie net staan 4 dagen....errug.)

Rugby

Hey Rugby - er is een Ouders Online-meeting op 31 januari in Amersfoort. Moest even denken aan jou met je zinvolle bijdragen hier altijd, en wou je wel eens ontmoeten
Er was een meetingdraadje in Gezellig of in Algemeen, dat weet ik niet meer, maar het is weg.... in het archief zeker. Ik zal Tonny even roepen "TONNY!!! Kun je weer effe een meetingdraad openen met alle info erin??"
Nou ja, zou gewoon leuk zijn om ook wat mensen uit deze rubriek in het echt te ontmoeten.
groetjes Geerke

Okee

bedankt...ik hou tonny in de gaten..

Heks van Circonflex

Heks van Circonflex

08-11-2008 om 15:55

Geen halloween maar samhain

Ik zie dit draadje nu pas, daarom een late reactie.
Wij vieren Samhain en geen Halloween. Samhain is de heidense voorloper van Allerzielen.
Bij de donkeren maan rond 1 november is de sluier tussen de wereld van de doden en de levenden het dunst. Goede gelegenheid om de doden te gedenken en te eren. Wij koken een feestmaal voor ze en maken een altaar met hun afbeelding en zaken die bij hun leven hoorden. Wij vieren hun leven en maken er een vrolijke avond van. Spinnen en pompoenen horen ook bij dit seizoen. We hollen de pompoen uit en snijden er een eng gezicht uit en zetten hem met een kaarsje bij de voordeur om onwelkome gasten weg te jagen.
Dit is een feest van de oude voorchristelijke goden en het is mij een raadsel waarom christenen het zouden willen vieren. Die dominee in Urk had dat tenminste begrepen. Dat hij vervolgens over satan begint is het beperkte denkkader van (sommige) christenen dat alles wat niet van christus is automatisch duivels is. Satan is een uitvinding van christenen en zij zijn de enige die in zijn bestaan geloven.
Heks

tonny

tonny

08-11-2008 om 21:07

Satan alleen bekend bij christenen?

ik dacht bij moslims ook?

tonny

tonny

tonny

08-11-2008 om 21:09

De rol van satan - nog even-

mensen kunnen voor elkaar de rol van satan (de tegenstrever) vervullen.

Als Jezus tegen Petrus zegt: Ga achter mij satan, dan bedoelt hij niet dat Petrus letterlijk satan is. Hij vervult de rol van de persoon die tegenstreeft, weerstand biedt, verwarring schept.

In het O.T. komt satan nauwelijks voor; hij wordt met name genoemd in het boek Job en is behoort daar, volgens dat verhaal, als ik het wel heb, tot de hemelbewoners.

tonny

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

09-11-2008 om 20:59

Hemelbewoners tonny

In de nieuwe vertaling wordt idd gesproken over dat Satan zich onder de hemelbewoners bevond. Maar niet dat hij daartoe behoort! In de Statenvertaling en de NBG vertaling staat dat namelijk helemaal niet. En dat was ook niet zo. Satan was een gevallen engel. Uit de hemel geworpen, dus geen hemelbewoner meer. Dat hij zich toch nog bij de engelen (hemelbewoners) voegt getuigd des te meer van zijn brutaliteit. Ik lees in een verklaring dat: de engelen die God dienen (in zijn wereldbewind) zich op bepaalde tijden bij Hem moeten melden om verslag uit te brengen van hun werkzaamheden en nieuwe opdrachten in ontvangst te nemen. Een soort van hemelse raadsvergadering. Daar had Satan dus niets meer te zoeken. Toch kwam hij wel. Dát staat er Tonny, niet dat hij tot de hemelbewoners behoort.

tonny

tonny

09-11-2008 om 21:37

Een verklaring - ellis

Je leest in 'een verklaring' (ik neem aan een bijbelverklaring van een of meerdere auteurs) dat engelen die God dienen zich op bepaalde tijden bij Hem moeten melden om verslag uit te brengen etcetera. Weet je nog meer vindplaatsen in de bijbel waarover iets dergelijks staat, of alleen in Job? Er staat trouwens nergens dat God tegen satan zegt: hee wat doe jij hier, Ik had je er toch uit gegooid? Nee, Hij neemt hem serieus.

Dat satan (de hoofdletter staat niet in de grondtekst) een gevallen engel wordt genoemd, is me bekend. Maar wanneer dat precies gebeurde, die tekst is minder glashelder, wat is jouw visie daarop?

En hoe zie je het mysterieuze stukje in Genesis 6? 'De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.'
Wie waren die zonen van de goden?

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.