Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Hebben jullie voorspellende dromen?

Vannacht heb ik tussen 23.30 en 1.30 een verschrikkelijke droom gehad.
Mensen (waarvan ik er eentje was) waren ik het wilde weg op elkaar aan het insteken met messen.

Vanmiddag zetten ik journaal 24 aan, en het eerste bericht was, dat er een bloedige aanslag was geweest op een Chinees treinstation waarbij mensen in het wilde weg op elkaar aan het insteken waren geweest.

Zo heb ik vaker synchroniteit tussen mijn gedachten/dromen en mijn ervaring.

Zo van, hm, die tefalpan wordt wel erg slecht, daar ga ik volgende week een nieuwe voor kopen, en prompt komt mijn man met een nieuwe thuis, koopje, zegt hij, kwam ik toevallig tegen.

Hebben jullie dat ook wel?

Hadewich

Hadewich

02-03-2014 om 14:51

jahoor

Ik wist bij de geboorte van mijn ene kind dat het een darmprobleem zou hebben dat pas in de puberteit over zou zijn, en van het andere kind wist ik bij de geboorte dat het slimmerikje is. Ook wist ik bij de verkering van de oudste dat het veel problemen zou geven met het geloof (daar was op dat moment geen enkele aanleiding toe om de verkering met geloof in verband te brengen). Tijdens één van mijn zwangerschappen wist ik dat mijn oma zou overlijden voor de geboorte van mijn kind. Is allemaal uitgekomen.
Het zijn geen dromen, maar wel erg sterke voorgevoelens. Helaas kwam mijn sterke voorgevoel dat we een miljoenenprijs zouden winnen niet uit...

neteret mut

neteret mut

02-03-2014 om 16:02

niet echt maar

wel kom ik situaties tegen die ik zo sterk herken, op dat moment weet dat ik die gedroomd heb. Voorbeeld is boodschappen moeten doen met een doos op een slee, een mogelijk nieuwe auto die we aan het bekijken waren en waar ik kon aanwijzen waar een verborgen vak zich zou bevinden. Niet voorspellend, wel wetend dat ik al iets wist.

Katniss

Katniss

02-03-2014 om 18:48

Zwangerschap

Tijdens mijn eerste zwangerschap droomde ik steeds over een donkerharige baby die met donkere ogen geboren werd. Kind was inderdaad donkerharig maar blanke baby's worden natuurlijk 'altijd' met blauwe ogen geboren. Zes jaar later kwam jongste, toen had ik niet van die vreemde dromen, en zij bleek het baby'tje uit de dromen die ik had tijdens mijn eerste zwangerschap.
Ook heb ik heel vaak over mijn oma gedroomd en altijd net in de nacht voordat ze dan weer ziek werd of in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Bizar was dat. Dan belde mijn vader, wat hij regelmatig doet, en vroeg ik direct of er iets met oma was.
Verder droom ik wel heel vaak enge dingen die dan gelukkig niet op waarheid gebaseerd zijn. Tijdens hectische tijden gaat er altijd van alles mis tijdens mijn dromen, dan moet ik bijv weer eindexamen doen maar neem de verkeerde trein of kom erachter dat ik een vak het hele jaar al niet gevolgd heb, of ik kan de school niet vinden.

De Voorschouw

In de vorige eeuw had je een leerstoel Parapsychologie die bezet werd door professor Tenhaeff. Hij heeft een paar boeken op zijn naam staan waarin sterke staaltjes beschreven staan, met name met betrekking tot de oorlog. Maar ook dat uit onderzoek geen bewijzen naar voren kwamen. Er is een tijdje een oproep geweest om voorspellende dromen aan te melden om te controleren of ze uitkwamen. Daar is bij mijn weten ook niets uitgekomen.
Als verklaring is me wel het volgende bijgebleven. Een verklaring zou kunnen zijn dat we allemaal meer of minder toegang hebben tot een soort gedeeld bewustzijn waaruit we met een speciale gevoeligheid of onder stress kunnen putten, kennis hebben die anderen hebben opgedaan, waarmee we voorspellende ervaringen hebben. En intuitie is natuurlijk ook iets.
Het blijf theoretisch met een hoog subjectief gehalte, maar soms sterke staaltjes die beschreven zijn.
De Voorschouw gaat over voorspellingen en is nog verkrijgbaar.

Katniss (ot)

"blanke baby's worden natuurlijk 'altijd' met blauwe ogen geboren."

Sterker nog, álle baby's worden met blauwe ogen geboren, ook de Soedanese en Japanse. De ogen kleuren dan binnen een paar uur tot een paar dagen bruin.

skik

Jasmijn

Jasmijn

16-03-2014 om 10:01

nee helemaal niet

Ik beleef vaak hele avonturen 's nachts in mijn dromen, vaak weet ik ze als ik net wakker word nog wel, maar iets voorspellends? Nee dat is me nog nooit overkomen. Ik droom wel eens over iemand waar ik al jaren niet over gedacht heb en dan denk ik wel eens, zou dat een betekenis zijn? (dat die persoon me die dag ofzo gaat bellen, maar nee hoor, zelfs dat niet
Dus nee, ik droom niet voorspellend.

Theekopje

Theekopje

16-03-2014 om 12:38

Vast wel

Ik ben 43 jaar, als ik reken vanaf mijn 5e en ik uitga van 2 dromen per nacht, dan heb ik ruim 27.000 dromen gehad. Daarvan is er vást wel eens eentje uitgekomen, het zou zeer onwaarschijnlijk zijn dat je 27.000 keer iets droomt wat nooit echt gebeurt.

Zeker als gebeurtenissen over de hele wereld meetellen .

En als mijn man thuiskomt met een pan omdat de oude versleten was, dan denk ik "oh, dus het was hem ook opgevallen dat de pan versleten was".

moeder

moeder

12-01-2015 om 09:49

kindje

Toen ik net 3 weken zwanger was van mijn tweede kindje wist ik vanaf het begin dat het niet goed was…..Ik heb het kindje ook verloren.

Akelea

Akelea

12-01-2015 om 10:17

moeder

Alle moeders dromen dat ze hun kind verliezen, als dat dus uitkomt, denk je dat dat voorspellend is. Als het niet uitkomt, gelukkig bij veel zwangerschappen, vergeet je dat je dat gedroomd hebt.
Mijn kinderen zijn nu tussen 14 en 18 en hoe vaak ik niet 's nachts met hartkloppingen in bed lig als het door mijn hoofd spookt dat ze onder een tram kunnen komen, in de stad op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, van de stenen trap vallen op school, aangereden worden op de fiets.

Hadewich

Hadewich

12-01-2015 om 11:00

Akelea

Bang zijn dat er iets gebeurt met je kind (heel normaal voor iedere ouder) of vrij zeker weten dát er iets gebeurt zijn m.i. twee verschillende dingen. In het eerste geval kan ik door rationeel nadenken de gevoelens wel wegwerken, in het tweede geval niet. Zie bijvoorbeeld mijn eerste reactie (bericht nr. 2), over mijn oma. Mijn voorgevoel dat ze zou overlijden vóór de geboorte van mijn kind sloeg rationeel gezien nergens op. Ze was gezond, nog niet erg oud. Maar ik kon het niet van me afzetten en inderdaad overleed ze plotseling aan het eind van mijn zwangerschap. Nu kun je dit natuurlijk prima afdoen met toeval, maar omdat ik vaker dit soort dingen heb gehad, weet ik wanneer ik een voorgevoel serieus moet nemen of niet.

neteret mut

neteret mut

25-01-2015 om 20:22

moeders

hebben dat niet altijd, ik kan van mijzelf ieg geen dromen herinneren over nare dingen die mijn kinderen zouden zijn overkomen. Wel kan ik ongerust zijn als ze later thuiskomen dan normaal, maar dan ben ik wakker. Vooral mijn schoonmoeder kon nogal snel ongerust zijn als iemand iets later was dan normaal, behalve 1x toen er wel degelijk iets aan de hand was (gelukkig had mijn man niets al was de auto total loss)

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2015 om 08:32

Hadewich

Herkenbaar, ik wist bij mijn eerste baby dat het niet goed ging, maar dat werd weggewuifd door de artsen. Maar ik had gelijk. Bij mijn andere kinderen zat ik rustig, want het was gewoon goed, en dat klopte ook. En kwa dromen, ik droomde ooit dat mijn oudste zoon op weg naar school, vroeg in de ochtend een insult zou krijgen. Er was geen enkele aanleiding om dat te denken, want hij had nog nooit epilepsie gehad, en het zit ook niet in de familie. Maar een maand later gebeurde het toch...

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2015 om 13:11

Fiorucci

Kun je me even de lottogetallen voor de volgende trekking doorgeven?

S.

S.

23-02-2015 om 13:15

voorspellend?

Hallo, ten eerste kun je dit moeilijk een voorspellende droom noemen, hij is niet uitgekomen want in je droom was je er zelf bij en deed mee aan een steekpartij.
Dat er dan in China op een station een steekpartij is geweest zegt niks.. ook dit weekend zijn er weer heel wat steekpartijen geweest waarvan het gros de krant nog niet eens haalt; als het een voorspellende droom zou zijn geweest zou je werkelijk een tijd later in China verzeild moeten raken in zo'n gevecht, toch?

Zelf heb ik wel dromen die écht uitkomen, die vertel ik dan aan een ander en zo is het ook controleerbaar; mensen zeggen vaak verbluft 'is het weer zover' als er weer eens een droom uitgekomen is.

Een voorbeeld: ik was nét zwanger, zag dat het een jongetje was én een beeld van mezelf op Schiphol, zonder mijn man wachtend op de bagage aan de lopende band met een kindje in een buggy voor me.
Rode buggy, blonde krulletjes maar een gezichtje kon ik niet zien.
Ik was zenuwachtig in die droom en wilde naar huis, bang en blij tegelijk.

Anderhalf jaar later ging - geheel onverwacht - mijn zus een jaar op de Antillen werken en wonen, mijn zoon (was inderdaad een zoon, wist ik gewoon zeker) en ik zijn toen een maand bij haar gaan logeren.
Het viel me enorm tegen om allerlei redenen en ik was dan ook blij dat ik weer thuis was.
Toen ik op de bagage stond te wachten op Schiphol zag ik opeens dat ik in het stukje van mijn droom was, echt exact hetzelfde.. de rode buggy, zijn ook onverwacht sterk krullende blonde haartjes voor me.. en ik blij dat ik weer thuis was, maar o zo bang voor hoe mijn (nu ex)man er zou staan, hij kwam me halen.
Zijn alcoholisme begon hem na de geboorte weer parten te spelen na 7 jaar geen druppel gedronken te hebben en ik was bang dat hij in die maand flink had gedronken.

Ik had gelijk; hij stonk naar drank, zat onder de blauwe plekken ook in zijn gezicht omdat hij stomdronken van zijn fiets was gevallen.
Ik voelde me nog precies als in die droom.. thuis was het een bende, kortom mijn droom kwam gewoon uit!
Hoe had ik ooit kunnen bedenken dat ik met mijn zoon, anderhalf jaar en 9 maanden nadat ik dat droomde een maand naar de Antillen te gaan zonder mijn man (tamelijk ondenkbaar, ik wilde ook niet zonder hem maar ben toch gegaan, onder protest was liever korter en mét mijn ex gegaan..)dat ik blij was dat ik thuis was omdat het echt niet leuk was geweest en ook nog eens bang voor wat ik aan zou treffen en eigenlijk al wist dat het foute boel zou zijn nog voor ik mijn ex zag..

Ook droomde ik rond die tijd dat ik mijn zoon uit school kwam halen, eenmaal op school (ik stelde me een school voor, het gebouw leek er op toen het uitkwam) werdt me verteld dat mijn ex hem had meegenomen en dat ik hem voorlopig niet zou zien; ik draaide door in mijn droom en begon overal te zoeken, schreeuwde zijn naam terwijl ik door de school rende, toen ik politie zag staan hield de droom opeens op.

Ook dit is járen later uitgekomen. Precies zo, ik ben ook zijn naam gaan schreeuwen, ging overal zoeken, KON het niet geloven... en er was al politie onderweg.. heb mijn zoon jaren niet gezien. Echt totaal niet, geen telefoontje, 0,0 contact.
Niet echt iets wat veel moeders overkomt, toch droomde ik het exact zo..
En nog een paar hele scherpe, ik 'voel' dan ook dat het een droom is die uit gaat komen.

Ik heb die dromen destijds verteld aan een therapeut (toen speelde dit nog helemaal niet) en zei dat ik bang was mijn zoon te verliezen, dat mijn ex helemaal door zou draaien maar waarom wist ik niet, dat vertelde die droom niet.
Het werdt weggewuifd als onzin maar jaren later kwam ik 'toevallig?' die therapeut tegen en zei: weet je nog van die dromen en hoe bang ik was en zelfs geen kind wilde uit angst hem kwijt te raken? Zei hij ja, dat weet ik nog; ik heb er ook geen verklaring voor.

Ook droomde ik toen ik 10 jaar was bijv. dat mijn moeder mij om hulp vroeg alsof zij een klein meisje was en ik een volwassen vrouw. Ik moest haar verschonen ze had in haar broek geplast.
Belachelijk, tot ze een paar jaar later vroeg-dement werdt en ik, 15 jaar oud mijn moeder moest helpen verzorgen. Op een dag moest ik haar helpen, ze had in haar broek geplast... Mijn moeder, die ik nog nooit naakt had gezien moest ik nu verschonen, ze zei steeds: niet tegen pappa zeggen want dan krijg ik op mijn kop..
Ik wist toen ik wakker werd dat mijn moeder niet oud zou worden, en geestelijk niet in orde alleen kon ik het niet plaatsen.

Dus ja, ik heb - van te voren vertelde - voorspellende dromen zát gehad. Ik een trouwjurk passend, mijn vader zat erbij, mijn moeder niet; mijn moeder zat in een verpleegtehuis toen ik trouwde, mijn vader was terminaal ziek toen ik ging trouwen; hij is nog wel meegeweest toen ik de jurk nog een keer ging passen.
Daar was het plaatje uit mijn droom, mijn vader zat achter me overduidelijk zijn best te doen om het vol te houden. Hij stierf 3 maanden na mijn bruiloft.

Teveel om toeval te noemen nietwaar? Maar dromen over een vliegtuig dat neerstort.. tsja, er komt er met enige regelmaat wel ergens een naar beneden, ik hou het op toeval als ik daar net over gedroomd heb of zie er meer een symbolische betekenis in.

Ook zoiets als die nieuwe koekenpan zegt me niet zoveel; gisteren nog uit eten geweest met een collega en we hadden verbazend veel gemeen in die zin: net dezelfde spullen gekocht van een vrij onbekend merk, allebei bezig geweest met de aankoop van een woonboot op dezelfde ligplaats, allebei een visallergie en nog veel meer.
Ik denk dat die koekenpan die in de aanbieding was inderdaad is omdat uw man wellicht zelf gezien/opgevangen had dat er eens een nieuwe moest komen en als je dan een mooie aanbieding ziet koop je zo'n ding lijkt me.

Ik voel ook weleens aan dat mijn visite niet op komt dagen; zo zeker dat ik nog niet eens boodschappen doe voor het geval ze tóch komen!
Toen ik nog getrouwd was zei ik dat ook tegen mijn ex: o ja, die en die bellen toch af zondag, op het laatste nippertje dus rustig aan er ligt - mocht ik het mis hebben - nog genoeg in de vriezer.
Zondagochtend tel: dan zei ik o, daar zul je ze hebben en inderdaad, ze waren ziek of zo.. en dat klopte ALTIJD.

En controleerbaar, mijn naasten weten dat ik dit heb en nemen het inmiddels heel serieus, al kan ik het soms niet vertellen. B.v. de moeder van wie ik tijdens haar zwangerschap al wist dat ze haar baby ging verliezen. Ik was nog verbaasd toen ze 2 weken na de bevalling een kerngezonde baby showde; niks mis mee maar een paar weken later is hij gestorven; wiegendood.. Dan zit ik wel te vloeken en te janken, ik weet hoe het gegaan is en ze had het nooit kunnen voorkomen door het te vertellen. Trouwens, hoe zeg je dat.. luister eens, ik weet zeker dat je kindje binnenkort sterft? Dat heb ik gedroomd? Weet alleen niet hoe, wanneer of iets anders waar je wat aan hebt.

Het bestaat dus wel, maar of je er blij mee moet zijn!?!

geheim

geheim

23-02-2015 om 16:23

man

mijn man, heeeel soms.

Vorige week droomde hij dat dochter zwanger was. Ik wist van niks en zei dat ook tegen hem.
Die week kocht ze een test. Voor de allereerste keer. Nog maar een paar dagen overtijd. En ja - zwanger!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.