Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Dinges

Dinges

05-10-2009 om 09:21

Hedonisme traditie en geloof

Geachte lezer,

Laatst viel mij iets op. Enerzijds de uitbundige pracht en praal van de katholieke kerk, anderszijds de strakke sobere kerken van protestantse stromingen. Enerzijds een steeds groter hedonisme, in kleding en sieraden bij mensen anderszijds ook veel mensen die naar "puur" zichzelf nijgen.
Ik had het idee dat mensen met een geloof eerder geneigd zijn niet zichzelf te versieren. En toen kwam er een Arie Boomsma voorbij die op zich knap is maar onder de tatouages zit.

Opschmuk zit hem natuurlijk ook in tradities, maar zijn hedonisme en geloof niet een beetje elkaars tegenpolen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marieke

Marieke

05-10-2009 om 18:15

Je haalt dingen door elkaar

Je zet tatoeages en hedonisme op één lijn, maar bij veel exotische volkeren hebben tatoeages een religieuze functie. Tegenwoordig laten veel mensen ook tatoeages zetten vanuit religieuze/spirituele motieven, wat ook logisch is, want je moet er wel een leven mee toe.
Waarom zijn voor jou hedonisme en religie verschillende dingen? En heeft de pracht en praal van de katholieke kerk met religie te maken of met machtspolitiek en zelfverrijking?
Marieke

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 22:09

Dinges

Je stelt dat geloof en opsmuk niet bij elkaar horen, maar je noemt wel de katholieke kerk. Nou, als je nou érgens de combi van geloof en opsmuk wil zien is het daar wel.
Het zit denk ik meer in de protestante stromingen om je lichaam niet te versieren.

Tirza

Dinges

Dinges

05-10-2009 om 22:42

Door elkaar

Klopt, Katholiek is meer opsmuk, maar toch meer uit traditie denk ik, dan uit geloof.
Maar ik verwacht toch niet veel opsmuk onder habijten en zo.
Hedonisme is volgens sommige mensen ook een geloof. Maar ik kan de combinatie van zo veel tattoos met geloof niet helemaal volgen. Dus wat loopt er nou door elkaar?

tonny

tonny

05-10-2009 om 23:45

Hedonisme - geknipt en geplakt

'Hedonisme is een term die zowel een bepaalde filosofische leer aanduidt als een bepaalde levenshouding in verband met genot.

Filosofie
In de filosofie is het hedonisme de leer binnen de ethiek die stelt dat genot (in algemene zin) het hoogste goed is. Het woord hedonisme is afgeleid uit het Grieks. Hèdonè betekent "genot". Een belangrijke vraag binnen deze filosofie is wat het meeste genot geeft. Hierbij moeten ook de eventuele nadelen van het betreffende genot in beschouwing genomen worden.

[bewerken] Levenshouding
De psychologie kent de hedonistische persoonlijkheid, een karaktertype dat gekenmerkt wordt door een bovengemiddeld streven naar directe lustbevrediging. Een hedonist streeft naar zoveel mogelijk genot. Dit zoeken naar genot is subjectief: het gaat immers om de ervaring van het subject en die is relatief, daar iedereen in feite andere voorkeuren heeft; genot kan bijvoorbeeld zintuiglijk of geestelijk zijn.

In de sociologie kent de leefstijlanalyse van bepaalde culturele groepen in de samenleving de groep van de hedonisten die gekenschetst wordt als hoogopgeleid, geldgericht, apolitiek en oppervlakkig.'

Tonny

tonny

tonny

05-10-2009 om 23:48

'versierd' geloof

Elk geloof heeft wel een zekere 'versiering'. De ene richting wat uitbundiger dan de andere, maar symbolen, uiterlijke tekenen, zijn er altijd.
Het ene spreekt je aan, het andere niet. Het scheelt ook waarmee je bent opgegroeid, wat vertrouwd aanvoelt.

Ik snap nog niet zo goed hoe je deze 'symbolische buitenkantdingen' koppelt aan hedonisme, volgens mij is dat heel wat anders.

Tonny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-10-2009 om 14:10

Tattoos is niet gelijk aan hedonisme

Je haalt van alles door elkaar, sorry.

Ten eerste: geloof is niet per se christelijk geloof. Het christelijk geloof propageert in zekere mate soberheid, in die zin dat je moet delen van wat je hebt en daarbij is veel geld uitgeven aan jezelf dus dubieus. Maar niet elk geloof staat hetzelfde tegenover bezit en luxe.

Ten tweede: hedonisme betekent zoiets als genot nastreven. Dat heeft niet per se met tattoos te maken. Een tattoo zetten kan juist ook een pijnlijk initiatieritueel zijn.

Wat jij bedoelt is zoiets als uitbundige luxe in levensstijl en versiering, die moeilijk te rijmen is met de idealen van het christelijke geloof.
Daar zit wat in. In de katholieke kerk is traditioneel veel opsmuk, die veel christenen dan ook twijfelachtig vinden. Dat is meer traditie dan geloof, hoewel er in de Bijbel ook wel stukken zijn terug te vinden die niet negatief zijn over bezit of luxe.

Er zijn christelijke stromingen die zeer matig zijn met uiterlijke versiering, vanwege de gewenste soberheid en vanwege de uitspraak van Paulus: uw sieraad zij niet uitwendig.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-10-2009 om 14:12

Correctie

Waar ik Paulus zei, moet geloof ik Petrus zijn. Even geen tijd om het na te zoeken.

Marieke

Marieke

06-10-2009 om 15:50

Geschiedenis

De katholieke kerk vertegenwoordigde in de (vroege) middeleeuwen naast religieuze macht, ook gewoon de wereldlijke macht. De katholieke kerk is tot niet zo heel lang geleden als grootgrondbezitter gewoon boer en industrieel geweest en is dat elders nog steeds. En je kunt wel stellen dat ze goed geboerd hebben Om nu met een 21e eeuwse bril te gaan kijken en concluderen dat katholieken van opsmuk houden is erg kort door de bocht.
Verder lijk je met geloof je te beperken tot het traditionele christendom en meer in het bijzonder de tegenstelling protestanten en katholieken. Lees eens een goed geschiedenisboek over de reformatie en er zal een wereld voor je opengaan. Tenzij je de discussie wil beperken tot de tattoo's van die eo-creep

Dinges

Dinges

06-10-2009 om 23:55

Ellen

Je komt er blijkbaar niet onderuit dat er van alles door elakar heen loopt.

Tattoos en hedonisme hebben in zo verre wat met elkaar te maken dat ze beiden in de laatste 20 jaar naast elkaar en met elkaar onze wereld zijn gaan bevolken. Het zal best pijn doen als je met een naald door je vel prikt, maar die tattouages zijn voor mij toch deel van een grotere zucht naar bevrediging, leven op het moment en erg veel aandacht voor je uiterlijk. Mensen willen blijkbaar een punt maken dat ze niet bij de grijze eenheidsworst horen.
Er staat wel meer in de Bijbel over niet je uiterlijk maar je innerlijk dat mee telt, dus je zou van gelovige mensen eerder verwachten dat wel of geen kleur op hun vel ze niet uitmaakt.
Die "EO-creep" zit al een stuk meer naar het midden en is goed gebekt. Hij spreekt ongetwijfeld meer jongeren aan dan een Knevel.

Maar wat ik veel intresanter vind is dat ie jouw blijkbaar wel iets doet. Een gelovige (van welke kerk dan ook) maar onder de tattoos, Eek het is dus een creep.

De traditie van de katholieke kerk met zijn eindeloze tierelantijntjes, kunstschatten en goudbrokaat vind ik op zich schitterend. Met geloof heeft dat niet zo veel te maken. Volgens mij gaat die kleine groep mensen die nog naar een kerk gaat niet zo zeer omdat ze geloven, maar veel meer omdat hun ouders naar diezelfde kerk gingen. De tierelantijntjes zijn vertrouwd. Het is dus meer traditie.

Dinges

Dinges

06-10-2009 om 23:57

En marieke

Sorry, het is wat laat. De bedoeling was er apart op te reageren, maar het zit nu al bij elkaar in een bericht.

Heden en verleden

Dinges, volgens mij haal je verschillende dingen door elkaar. Maar in ieder geval gaat je gedachtegang stuk op de vermengeling van verleden en heden.
Je verwijst naar de katholieke traditie van opsmuk en versierselen om iets te zeggen over een trend van de afgelopen 20 jaar.
Mijn theorie is dat je van origine (of nog steeds) een protestant bent die de katholieke kerk alleen kent vanuit kunsthistorische bezoekjes naar prachtige kathedralen en religieuze schatkamers. Zoals Marieke al opmerkte: deze dateren uit een tijd dat de wereldlijke en religieuze macht anders georganiseerd waren dan nu. Geloof was veel meer een zaak van politieke dan van religieuze aard. Ook in de middeleeuwen kwam daar overigens al verzet tegen (de Moderne Devotie).
Als je iets wil zeggen over de huidige katholieke kerk in relatie tot hedonisme, opsmuk of versierselen van welke aard dan ook, dan raad ik je aan enerzijds je iets meer in de geschiedenis te verdiepen en anderzijds eens een moderne katholieke dienst te bezoeken. Het zal je misschien (hopelijk) verbazen hoeveel deze weg heeft van een protestantse kerkdienst en hoeveel mensen er zitten omdat ze zich nu eenmaal thuis voelen in het geloof (en niet alleen omdat hun ouders het hen geleerd hebben).
n@nny

Bastet

Bastet

07-10-2009 om 11:42

Dinges

maar die tattouages zijn voor mij toch deel van een grotere zucht naar bevrediging, leven op het moment en erg veel aandacht voor je uiterlijk.
Verdiep je eerst eens in de redenen waarom mensen een tattoo plaatsen.Niet zelden zit hier een reden achter,een nagedachtenis.Het heeft dan helemaal niks te maken met het bovenstaande wat je schrijft.Het elfje op mijn rug heeft te maken met mijn overleden dochter,niet met een zucht naar bevrediging,aandacht voor je uiterlijk,noem maar op.En dat geldt ook voor mijn andere tattoos.(Overigens,leven op het moment bevalt mij bijzonder goed.Beter dan doorjakkeren zonder bij zaken stil te staan)
Groetjes,bastet

Dinges

Dinges

07-10-2009 om 20:36

...

@Bastet, Ik weet dat er net zoveel redenen zijn voor een tattoo als mensen. Ik heb er absoluut niets op tegen, nog los van of iemand er wel of geen diepere reden mee heeft. Ik draag een ring van mijn moeder, met waarschijnlijk dezelfde bedoeling. Iets tastbaars, iets dichtbij wat je ongelofelijk mist.

Alles loopt door elkaar

Maar daar kunnen we wel eniszins orde in scheppen.

Ik heb Arie maar even als kapstok erbij gehaald. Misschien niet slim, maar het was iets dat me verbaasde.

Ik zie erg veel jeugd op de dag. Erg veel oppervlakkigheid, erg veel bling, foundation, mascara, en opvallend veel tattoos. Uit de gesprekken die ze over de telefoon en direct met elkaar voeren klinkt het zelfde. Er is nix mis met de drang van mensen om zich op zijn best te presenteren of om je een beetje mooier voor te doen dan je bent. Er zal best wel een deel bij zijn wat wel dwat meer diepgang dan de gemiddelde olievlek heeft, maar het lijkt of veel van die mensen niet meer zijn dan de optelling van de merken die ze hebben en kennen.

Nanny, Ik kom uit een katholiek nest, maar dan een waar ze één keer per jaar (met de kerst) en met een enkele trouwerij en begrafenis een kerk van binnen zien.

Hedonisme

Ieder mens harkt wat dingen bij elkaar in zijn leven, aan gewoontes, symbolen, ideeën.

Een tattoo met een speciale betekenins is geen hedonisme, maar je moet "hedonisme2" en "hedonisme3" een opzoeken. Er is een grote groep mensen die meer dan van het moment genieten. Ze genieten zelf zo goed als ieder moment. Nix mis mee, en niets kun je hier in absoluten vangen, maar uit wat ik zo hier en daar terug vind is voor veel van die mensen hun licham niet de tempel van hun ziel, maar een instrument om zo veel mogelijk genot van en mee te krijge en eerder de kerstboom die ze op kunnen tuigen met versiering.

Schitternde tattoos, kunstwerken gewoon.

Arie

Wat me nou heel erg intrigeerde aan Arie is een zeer grote passie voor tattoos, een uitgesproken durfal die zich nergens voor schaamt, die bezig is met geloof, en die combinatie snap ik niet.

Er zullen ongetwijfeld meer gelovgen zijn die een tattoo hebben met of zonder religieus motief maar als ik de reactie van marieke even tereugroep: wat een creep. Ik denk dat er meer mensen niet door die buitenkant van tattoos heen kunnen kijken.

Ik zou het hem ook zelf vragen als ik hem tegenkwam:

Is uiterlijke versiering en geloof niet iets dat elkaaar tegenspreekt?

Bastet

Bastet

08-10-2009 om 07:14

Dat ligt eraan

Een uitgesproken durfal die zich nergens voor schaamt?Hij zei laatst zelf nog op tv: Ik vind mezelf behoorlijk saai.Hij kwam over als een zeer rustig persoon die nadenkt over elk woord wat hij uitspreekt,en daar zeer zorgvuldig in is.
Maar goed,ik kijk met gemak door tattoos heen,natuurlijk..
Groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 01:49

Slim geloof

Mijn man noemt het katholieke geloof een slim geloof. Dat heeft dan vooral betrekking op het biechten en al die dagen waarvoor je vroeger vrij moest krijgen om naar de kerk te kunnen gaan. Al die heiligen... Je zou kunnen stellen dat katholieken het niet verkeerd vinden om van het leven te genieten en dat uiterlijk vertoon niet persé verkeerd is. Beetje raar gezegd misschien, maar als ik in een katholieke kerk ben beleef ik vreugde aan wat ik daar allemaal zie. Vooral in het buitenland kijk je je ogen soms uit. Ik kan daar niets verkeerds in zien. Al die versiering heeft betrekking op het geloof en maakt bepaalde bijbelteksten aanschouwelijk. Mooi toch?
Een gelovige afrekenen op dat hij tattoo's heeft vind ik iets heel raars. Álle regeltjes van hoe het hoort rond godsdienstige zaken zijn bedacht door mensen. Als je oma zegt dat je voortaan alleen nog maar rokken mag dragen omdat dat zo hoort bij een gelovige dan verwijs je die mening toch ook naar de prullenbak? Waarom zou een ander dan wel mogen bepalen dat je met tattoo's niet aan de voorwaarden voldoet?
Arie lijkt me trouwens een heel erg gewetensvol mens. Hij wil geen kwaad horen over de EO en dat siert hem.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-10-2009 om 14:27

Rokken e.d.

"Als je oma zegt dat je voortaan alleen nog maar rokken mag dragen omdat dat zo hoort bij een gelovige "

Sterker nog, ik ken gelovigen die heel strikte regels hebben rondom rokken, kousen, hoedjes en sjaaltjes, en uren bezig zijn met de juiste kleding uit te zoeken.

Wel dat sjaaltje, maar niet die, rok precies zoveel cm onder de knie, etc. Een áándacht dat dat kost! En dat lijkt me nou juist niet de bedoeling, dat je zoveel uren bezig bent met hoe je eruit ziet.

Marieke

Marieke

09-10-2009 om 16:57

Boromir, verkeerd geïnterpreteerd

Voor mij is het feit dat mensen met tattoo's en religie bezig zijn helemaal niet bijzonder, wat mij wel verbaasd is de combinatie van christelijke geloof (en dan de fundamentalistische hoek) en tattoo's.
Het feit dat ik hem een creep vindt is door zijn glibberig uiterlijk en zucht naar aandacht en zeker niet vanwege de tattoo's. Een mooie goedgekozen én betekenisvolle tattoo spreekt mij zeker aan.
Ik heb echt helemaal niets met mensen die de EO uitkiezen om daar grenzen te gaan oprekken door met hun blote bast in de Linda te gaan staan. Mensen gaan ver voor hun 5 minutes of fame denk ik dan.

tonny

tonny

10-10-2009 om 15:10

Grenzen oprekken

'Ik heb echt helemaal niets met mensen die de EO uitkiezen om daar grenzen te gaan oprekken door met hun blote bast in de Linda te gaan staan.'

welke mensen allemaal dan?

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 23:47

Ellen

Wel dat sjaaltje, maar niet die, rok precies zoveel cm onder de knie, etc. Een áándacht dat dat kost! En dat lijkt me nou juist niet de bedoeling, dat je zoveel uren bezig bent met hoe je eruit ziet. ===
Zo had ik het nog niet eens bekeken!

Rokken en grenzen

Tja, ik las ooit dat er na een verordening van wijde kleding voor dames om de vrouwelijke vormen te verhullen door de kerk, in eens ook wijde, kort mouwen in de mode kwamen om via een armsgat toch wat zicht te geven op die vormen.

Mensen zijn nu eenmaal niet in hokjes te plaatsen, en zeker niet als het van die ingewikklede dingen als behoeften en geloof betreft.

Ik denk dat er maar één ding op zit, ik zal Arie zel eens moeten vragen hoe hij dat ziet.

Aangezien ik mezelf ook wel een beetje saai vind en absoluut nix tegen tattoos heb (in tegendeel) zou het een saai gesprek kunnen worden. Als je het helemaal eens bent met iemand kun je weinig vuurwerk verwachten in discussies.

Grenzen oprekken lijkt me een goed ding. Zo had ik Arie's gedoe met de EO nog niet gezien. Jezus was volgens mij ook degene die de grenzen van de regels van die dagen zocht. In een wereld die maar één constante lijkt te hebben: de verandering, lijkt het me verstandig niet tegen elke prijs grenzen in stand te houden.

Mijn persoonljke grenzen zijn soms erg traditioneel. Vrouwen in rokken en mannen in broeken. Ongetwijfeld is een broek veel praktischer, en in de emancipatie moet alles wat een man mag ook een vrouw mogen, en omgedraaid. Maar ik zie vrouwen liever in vrouwelijker dingen. (En aan de rok van een Schot in een kilt wil ik niet eens denken) Maar laat vooral iedereen zijn ding doen.

Hoe dan ook, het lijkt me erg moeilijk om aandacht voor uiterlijk en genieten te combineren met serieus met je geloof bezig zijn. Ik kan me iets voorstellen bij een klooster om je af te schermen van al die prikkels.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.