Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

10-03-2009 om 17:38

Het bord staat er ['god bestaat waarschijnlijk niet']

ik heb het de hele dag op het journaal gehoord. Twee weken kunnen voorbijgangers op de A4 (toch?) in de buurt van Schiphol lezen dat er waarschijnlijk geen God is, dat zelf moeten nadenken en van het leven genieten. Ben de exacte tekst even kwijt.

Wat voegt zo'n bord toe aan de onderlinge menselijke contacten? Gaan gelovigen nu denken 'he, misschien?' en de ongelovigen 'hehe, eindelijk?'

Wat mij betreft heeft zo'n bord net zoveel zin als het bord 'God is liefde' dat in Rotterdam aan dezelfde reclamezuil hangt als BeterBed en nog iets, even vergeten wat ook alweer.

tonny


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mwoh

Waarom niet eigenlijk? Volgens mij heeft het evenveel zin als het bord God is liefde (?)
Wmb mogen mensen best geprikkeld worden om eens na te denken over de (on)zin van het leven, God of niet en andere levensvragen. Of dat nu weer perse langs een snelweg moet waar je al doodgegooid wordt meer verkeersborden, lichtborden en reclamezuilen is vraag 2. Bushokjes of zuilen bij stations zouden ook wel voldoen. Ik denk juist wel dat het iets doet met onderlinge menselijke contacten. Er is al veel gezegd en geschreven over het bord, zelfs al toen het er nog niet stond. Wat is jouw bezwaar precies, Tonny?

Tja

wat moeten we daar nu weer van denken!
Dit bord lijkt een reactie op het andere bord ( God is liefde). Beetje flauw dus eigenlijk.

tonny

tonny

11-03-2009 om 12:34

Kreten...

ik heb geen bezwaar, ik vraag me alleen af of deze kreten mensen tot nadenken stemmen. Misschien wel. Het heeft allemaal pas zin als je je écht in elkaars beweegredenen gaat verdiepen en ontdekt dat iemand misschien helemaal niet in het hokje past waar je hem/haar gedacht had.

Maar ik vrees dat we niet verder komen dan langs elkaar heen leven.

Trouwens: als er had gestaan ' Allah bestaat waarschijnlijk niet' waren de rapen gaar geweest...

tonny

tonny

tonny

11-03-2009 om 12:36

Allah

Trouwens: als er had gestaan ' Allah bestaat waarschijnlijk niet' waren de rapen gaar geweest...

Maar nu maak ik me eveneens schuldig aan hokjesdenken. Is er een moslim onder ons die hierover zijn/haar licht wil laten schijnen?

tonny

Ik ben het niet met je eens tonny

Het heeft allemaal pas zin als je je écht in elkaars beweegredenen gaat verdiepen en ontdekt dat iemand misschien helemaal niet in het hokje past waar je hem/haar gedacht had.

Waarom is dat zo? Het (bord plaatsen) heeft ook zin als iemand helemaal in z'n uppie nadenkt over wat hij/zij nu eigenlijk gelooft, denkt zeker te weten of waarover hij/zij twijfelt. Waarom moet religie altijd in een discussiesfeer getrokken worden? Waarom geen zelfreflectie?
Daarnaast, blijkbaar houdt het jou zelf genoeg bezig om een topic over te starten. Er zijn vast meer mensen die het bezig houdt, dus de actie is dan geslaagd lijkt me.

Sorry, geen moslim,

maar het is wel een beejte waar wat je zegt...denk ik....

Roos Vicee

Roos Vicee

12-03-2009 om 13:01

Wat mij vooral opviel

Wat mij vooral opviel was het woordje 'waarschijnlijk'. Ik dacht gelijk, oh dus ze sluiten het toch niet helemaal uit dat God bestaat!?
Toevallig kwam ik bij het lezen van het ND vanochtend een aardig stukje daarover tegen. Lees maar http://www.nd.nl/artikelen/2009/maart/12/inspirerende-atheistische-reclame

krin

krin

12-03-2009 om 13:17

Waarschijnlijk

Dat "waarschijnlijk" moet er wel bij. Het is zelfs deel van de boodschap, lijkt mij. Wetenschap (als tegengestelde van geloof) impliceert twijfel. Zolang niet onomstotelijk en verifieerbaar bewezen is dat God niet bestaat, zou hij in theorie kunnen bestaan. Het is alleen wetenschappelijk gezien niet erg waarschijnlijk.
Nu weet ik dat ook "geloof" niet voor alle gelovigen alle twijfel uitsluit, maar dat lijkt op de borden soms wel zo (Jezus redt. God is liefde.)

Zou je niet genieten

van het leven als je wel in God gelooft?
Ik dacht zelf meer aan:'Er is waarschijnlijk een God, durf te geloven en geniet van het leven'.
Ja, waar zal ik die eens langs de weg hangen?

Raar

Ik geloof in God en geniet enorm van het leven...waarom zou dit niet samen kunnen?

Overigens ben ik er wel voor dat iedereen zelf nadenkt, wat voor resultaat daar ook uitkomt.
Ik hoop dat mijn kinderen later in God blijven geloven, maar niet omdat dat moet of omdat hun vader en moeder gelooft, het moet een eigen keuze zijn.

Dus eigenlijk vind ik de hele tekst onzin...dan had er beter kunnen staan; "Er bestaat wsl geen God"
Want dat denk zelf na en geniet van het leven staat daar helemaal los van...

Starry Night

Starry Night

13-03-2009 om 17:01

Genieten

Ik neem aan dat de geuite twijfel over het al dan niet genieten als je in God gelooft refereert aan zeer streng gelovigen, die zo geobsedeerd zijn door duivel en zonde dat ze zich van alles ontzeggen en niet bepaald als zonnestraaltjes door het leven dartelen.

Daarom vind ik het een onzin-actie. Omdat het gros van de mensen helemaal niet op die manier gelooft. En dus net zo van het leven genieten als niet-gelovigen.

Vic

Vic

13-03-2009 om 17:12

Nadenken

Volgens mij staat er op het bord iets als 'God bestaat waarschijnlijk niet. Durf zelf na te denken.'
Ik vind het wel een goede. Ik heb ook geen problemen met pro-God affiches want ik mag tenslotte zelf nadenken. Het is wel vreemd dat de slogan niet op bussen geplaatst mocht worden. Weet iemand waarom dat was? Waren de vervoersbedrijven bang voor vandalisme?

Roos Vicee

Roos Vicee

13-03-2009 om 22:13

Begrijp iets niet

Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waaróm men zo'n bord wil plaatsen. Wat brengt het een ateïst (of wie er ook maar voor zo'n bord is) als mensen hierdoor misschien toch ook hun geloof vaarwel zeggen. Wordt het leven hier of in het hiernamaals, er voor hem/haar beter om? Volgens mij niet!
Andersom kan ik het me wel voorstellen dat gelovigen soortgelijke borden (willen) plaatsen. Zij geloven in een betere wereld na dit leven en willen anderen daar graag in mee laten genieten straks. Zij hebben werkelijk een boodschap. Of je het nou gelooft of niet. En dat kun je van deze ateïstische borden niet zeggen. Het is leeg. Het brengt verder helemaal niemand iets.

Bastet

Bastet

14-03-2009 om 11:23

Roos vicee

Ik vind beide boodschappen weinig zeggen,eerlijk gezegd.
Het atheistische bord brengt mij net zo weinig of net zoveel als het bord van gelovigen.
Ik geloof best dat er na de dood iets is,maar ik geloof niet in god.
Groetjes,Bastet

Roos Vicee

Roos Vicee

14-03-2009 om 13:24

Dat bedoel ik niet bastet

Ik begrijp dat beide jou helemaal niets zegt. Maar wat ik bedoel is dat ik niet begrijp wat het voor een ateïst nou uitmaakt of Jantje en Pietje nou wel of niet geloven in God. Ze worden er niet beter of minder van als die mensen geloven en ze worden er ook niet beter of minder van als die mensen niet geloven. Het brengt hen dus totaal niets. Ik kan niets anders bedenken dan dat het dwarsigheid is van de bedenker van dat bord.
Wat maakt het een ateïst nou uit hoe en of een ander gelooft of niet? Waaróm moet dat bord daar staan?
Dat een gelovige een bord plaatst kan ik me voorstellen (en niet omdat ik zelf gelovig ben, want ik zou het zelf niet zo snel in mijn hoofd halen om een bord te plaatsen, er zijn ook andere manier om te evangeliseren). Maar als je gelooft in Jezus die mensen redt, dan wil je dat ook aan anderen doorgeven zodat zij ook gered kunnen worden. Die boodschap wil je dus graag doorvertellen en dat kan door een bord te plaatsen.
Maar wat is de boodschap van een ateïst? Waarom dat bord? Genieten en zelf nadenken doen de meeste christenen toch ook wel, hebben we hierboven al besproken. Dus dat zal het niet zijn. Wat dan wel?

Vic

Vic

14-03-2009 om 14:26

Roos vicee

Misschien willen die atheïsten mensen behoeden voor het geloven in iets wat niet bestaat.

Bastet

Bastet

14-03-2009 om 16:10

Dat zou kunnen

Ja,dat zou kunnen,of willen verhoeden dat mensen klakkeloos aannemen wat de kerk voorschrijft.Maar ik denk vooral dat het bedoeld is om mensen tot denken aan te zetten.Missie geslaagd,denk ik..
Bastet

krin

krin

14-03-2009 om 16:11

Zin en onzin

Even je eigen tekst ombouwen, Roos Vicee, dus nu geschreven vanuit een ongelovige die niet snapt waarom er een < God is Liefde> bord aan de lantaarnpaal hangt:

"Ik begrijp niet wat het een gelovige nou uitmaakt of Jantje en Pietje nou wel of niet geloven in God. Ze worden er niet beter of minder van als die mensen niet geloven en ze worden er ook niet beter of minder van als die mensen wel geloven. Het brengt hen dus totaal niets. Ik kan niets anders bedenken dan dat het dwarsigheid is van de bedenker van dat bord."

Ik zie het verschil niet. Voor beide borden is in feite geen reden, lijkt mij, maar dat komt omdat ik vind dat niemand een ander zijn levensvisie ongevraagd mag opdringen.
En juist daar zit hem de kneep. Veel gelovigen (jij ook, gezien de rest van je post) vinden dat ze mogen dan wel moeten evangeliseren. En heel veel niet-gelovigen zitten daar heel erg niet op te wachten. Die vinden namelijk dat hun eigen levensbeschouwing, al heeft die dan misschien geen naam en geen kerk, evenveel waard is als een regulier geloof. En dan kan ik me voorstellen dat een ongelovige op een zeker moment de behoefte krijgt zijn levensvisie langs de snelweg te hangen. Al is het maar om te zien wat de gelovigen ervan vinden om zelf eens het doelwit van < evangelisering> te zijn.

Starry Night

Starry Night

14-03-2009 om 16:12

Antwoord van een atheïst

Hoi Roos Vicee,

Het heeft niet zo heel veel zin om door te geven dat Jezus redt aan mensen die daar geen lor van geloven, hoor. Ongeveer evenveel zin als het zou hebben om een bord te plaatsen toch vooral in tuinkabouters te geloven omdat ze dan je plantjes zo goed onderhouden.

Oftewel: de ontvanger moet ontvankelijk zijn. In die zin begrijp ik deze actie dus net zomin als de 'Jezus redt'-borden.

Maar wat betreft de motivatie van atheïsten: ik neem aan dat ze vinden dat religie nogal wat narigheid aanricht in deze wereld (wat natuurlijk niet te ontkennen valt, ook al ligt het wel iets genuanceerder dan de gemiddelde anti-gelovige vaak brult). De boodschap luidt dus eigenlijk: hou toch allemaal op met dat gefantaseer (en het bestrijden van elkaars fantasie) en richt je op het leven dat je hier op aarde leidt. Het leven dat we allemaal kunnen waarnemen en dus hoe dan ook echt is.

Roos Vicee

Roos Vicee

17-03-2009 om 08:42

A28

Een tegenactie langs de A28. Zie http://rtvoost.nl/nieuws/?nid=94678

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 12:20

Tja

"Durf te geloven". Volgens mij is er minstens zoveel moed voor nodig om niet te geloven Trouwens, mijn ervaring is dat het geen keuze is. Je geloof in God of niet. Ik zou best willen, maar ik geloof het gewoon niet.

Weet je wat ik een betere tegenactie zou vinden? Iets rond die opmerking 'geniet van het leven'. Want dat suggereert dat gelovigen dat niet doen en dat lijkt me aantoonbaar nogal onzinnig gedacht. Ik ken een hoop gelovigen die volop genieten van het leven, en een hoop niet-gelovigen die dat niet doen.

Roos Vicee

Roos Vicee

17-03-2009 om 12:39

Maar dat staat er toch ook juist zo mooi!

"Weet je wat ik een betere tegenactie zou vinden? Iets rond die opmerking \'geniet van het leven\'. Want dat suggereert dat gelovigen dat niet doen ...'
Op het bord langs de A28 staat júist: "en geniet OOK het leven na dit leven!"
Daar staat dus dat je nu al genieten kan en mag, maar dat er straks (als dit leven is afgelopen en veel mensen denken dat het ook afgelopen is met genieten) óók nog te genieten valt.
Er staat niet: "en geniet van het leven na dit leven". Het voegt juist iets extra's toe.

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 13:06

Nee, kijk...

... dat is dus het probleem Dit bord spreekt alleen gelovigen aan (ja, dá's een goeie: je kunt ook nog het leven ná de dood genieten!), zoals het atheïsten-bord alleen een bepaald soort atheïsten aanspreekt.

De beoogde doelgroepen halen in beide gevallen hun schouders op. Ongelovigen geloven namelijk niks van dat hiernamaals (dus daar valt niks te genieten, zo goed als ik ook niet geloof dat het geloof in tuinkabouters een uitbundiger tuin oplevert).

Waarbij overigens komt dat het de atheïsten er nu juist om te doen is dat de angst voor het hiernamaals het leven van sommige gelovigen nogal vergalt.

krin

krin

17-03-2009 om 13:11

Ja maar

Er staat niet: "geniet ook VAN het leven na dit leven", maar "en geniet ook het leven na dit leven". Alleen wie durft te geloven, zal het leven na dit leven genieten, als in verdienen, deelachtig worden. En er misschien ook wel van genieten, maar dat vermeldt het verhaal niet. En het verhaal heeft het zeker niet over genieten vóór die tijd.
Op een ongelovige als ik komt dat als "lekker puh" over; laat die suffe heidenen nu maar fijn genieten, onze tijd komt nog wel en dan kijken zij mooi op hun neus, nanananana...
Semantisch geneuzel daargelaten: van mij hoeven al die borden niet.

Roos Vicee

Roos Vicee

17-03-2009 om 13:24

Jammer want

eigenlijk heb ik helemaal geen tijd, maar toch even korte reactie.
@Starry: "Waarbij overigens komt dat het de atheïsten er nu juist om te doen is dat de angst voor het hiernamaals het leven van sommige gelovigen nogal vergalt."
Ik denk dat wat dat betreft de grootste groep gelovigen het met de atheïsten eens is; ook al denken ze er niet hetzelfde over, wel vinden ze beiden dat die angst onterecht is.
Ik vind die borden ook niet nodig.
Wel denk ik dat er helemaal over zwijgen tov atheïsten ook niet goed is. Ik geloof namelijk dat het mogelijk is dat zelfs atheïsten anders kunnen gaan denken en er dus wel open voor kunnen gaan staan. Laat je nooit wat horen (in welke zin dan ook) dan is die mogelijkheid (al is die nog zo minimaal klein misschien) er ook helemaal niet. En natuurlijk is God in die zin dan wel zo machtig om een andere mogelijkheid te scheppen, maar ik geloof ook dat God ons daarin als instrumenten gebruikt.
Maar of zulke borden plaatsen nou zulke goede instrumenten zijn betwijfel ik. Het roept m.i. alleen maar meer strijd op, want welke tegenactie kunnen we nu weer verwachten. Beetje zielige vertoning eigenlijk...

Roos Vicee

Roos Vicee

17-03-2009 om 13:28

Krin

Tja, interpretatie is altijd al een moeilijk punt als het om deze dingen gaat.
Jij legt het (zoals het nu op mijn overkomt ) bewust negatief uit nu. Terwijl dát juist (en dat weet ik zeker!) niet zo bedoeld wordt.

Roos Vicee

Roos Vicee

17-03-2009 om 13:29

Oh en

van het woordje 'verdienen' is al helemaal geen sprake!

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 13:34

Klopt

'Iets genieten' betekent tot zijn gebruik, nut, voordeel hebben. Maar daarmee richten ze zich dus tot gniffelende medegelovigen, niet tot ongelovigen. Want die bestempelen dat geloof slechts als fantasie. Iets wat veel gematigder gelovigen overigens helemaal niet ontkennen.

Rowan Atkinson heeft ooit een erge leuke conférence aan dit onderwerp gewijd trouwens, waarin hij de duivel speelde die de overledenen ontving. Op het moment dat de atheïsten langskomen gnuift hij: "Jullie zullen je wel een stelletje nitwits voelen..." Ik geloof nooit dat Atkinson zwaar religieus is zelf

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 13:35

Sorry

Ik reageerde op Krin en zag na verzenden dat er reacties tussen staan.

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 13:39

Roos vicee

Dat is het hele punt: een radicale groep richt zich met deze borden tot een andere radicale groep. Ik vrees dat die nimmer tot elkaar zullen komen.

De grootste groep zit erbij en kijkt ernaar: de groep gematigde gelovigen en gematigde atheïsten (die weliswaar niet godsdienstig zijn, maar verder niets tegen het geloof hebben). Dit soort borden werkt alleen maar averechts, omdat mensen het gevoel krijgen zich te moeten gaan verdedigen tegen iets waaraan ze zich helemaal niet schuldig maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.