Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

mijk

mijk

09-02-2010 om 14:39

Hoe gaan we vasten dit jaar. iemand ideeën?

Ik ben al een paar jaar van plan om wat concreter met de veertigdagenbtijd om te gaan en dan het liefst op een manier die ook voor de kinderen concreet is. Vorig jaar hadden we vaanuit de kerk (pkn) een kalender en dat werkte wel goed. Maar ik zou eigenlijk ook wel echt willen vasten. Zelf zat ik te denken aan de hele periode vleesloos eten> Klassiek vasten dus. Maar ik ben benieuwd of er nog iemand een briljant idee heeft..

Mijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

09-02-2010 om 16:11

Laat je inspireren

door de islam, die hebben er veel ervaring mee Vul voor Ramadan 'vastentijd' in, en kijk hoe ver je ermee komt, met de spirituele invulling van die periode.

De mensen doen in deze maand meer gebeden tot Allah zodat ze in geloofsovertuiging toenemen. De Ramadan is een maand van: tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning. Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig zijn. Een maand waarin de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal staan.

In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te trekken. Het elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het vasten verbreken hoort hierbij. De behoeftigen voeden en kleden gebeurt frequenter in deze maand. Bovenal is de maand Ramadan een periode om de gunsten van God te waarderen, de waarde van het voedsel te leren kennen en aan Hem dankbaarheid te tonen.

Sober

Ik ken mensen die die periode bewust soberder eten. Laten alcohol en snoeperijen staan, en gaan af en toe gezamelijk met kerkgenoten eten. Voor de kinderen kun je denken aan geen snoepjes die periode en geld dat je daarmee uitspaart verzamelen en aan goed doel schenken. Ik vind de gedachte wel mooi, maar ben te verknocht aan lekker eten om de gedachte ook werkelijk te laten worden

ik probeer het wel, maar dan idd. alleen met sober eten. toch red ik het niet die 40 dagen Ik heb ook wel n paar keer de laaste week (stille week) gedaan, dat ging goed , ik was me er heel bewust van.
Ik ken ook iemadn die iets laat staan wat ie erg graag neemt: thee. Dat 40 dagen lang...vond ik ook een goed idee. Of dat snoep laten staan....ik ben er niet uit hoe/of ik dit jaar ga vasten.

tonny

tonny

09-02-2010 om 17:11

Een praktisch verschil is...

... dat moslims met z'n allen de ramadan houden/vieren. Het geeft verbondenheid, solidariteit, iedereen weet waarmee-ie bezig is.

Christenen van nu rommelen maar wat aan in de veertig dagen voor Pasen, simpel gezegd, en dat maakt het lastiger zoiets invulling te geven en te volharden. Ik denk katholieken van vijftig jaar geleden het makkelijker hadden dan wij die nu op zoek gaan naar een eigen invulling. In je eentje is het toch anders dan met z'n allen.

krin

krin

10-02-2010 om 09:32

Dat is waar

Met een hele gemeenschap vasten is vast een stuk eenvoudiger, dan liggen de gewoontes en rituelen vast. Ik haalde de islam er vooral bij om een stapje verder te doen dan het laten staan van vlees of lekkere extra's. Dat is een middel, lijkt me, niet het doel. Wat wil je bereiken met het jezelf ontzeggen van bepaald voedsel? Als leek zou ik zeggen: je doorbreekt automatismen om een tijdlang bewuster, met meer aandacht in het leven te staan. Dan is de volgende vraag: waar wil je je bewuster van zijn, en hoe bereik je dat?
Blijkbaar doen ze dat in de islam met meer aandacht voor "tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning." Zoek daar dan een invulling voor.
Soep scheppen bij het Leger des Heils. Vrijwilligerswerk bij de Voedselbank. Taarten bakken (niet van snoepen! voor Haïti. Op bezoek bij oude verwanten die je al een tijdje verwaarloosd hebt. Zoiets zou ik me kunnen voorstellen bij een vastenperiode. Word er overigens binnen de kerk niet structureel aandacht aan besteed?

Mijk

In ons kerkblad staan 6 punten waarom je zou willen vasten. Als er een punt uitspringt wat voor jou erg belangrijk is, wordt het misschien ook makkelijker om te kiezen welke sobere manier van doen daarbij past. Ik zal de punten kort neerzetten:
1.oefening in nee zeggen
2.inkeer/boetedoening
3.solidariteit
4.oefening in nieuwe levenstijl (verspilling tegengaan)
5.gebedshouding (nuchterheid als voorwaarde voor gebed)
6.vasten als vereenzelviging met Jezus (40 dagen woestijn)

Ook

Vorig jaar heb ik bewust 40 dagen geen computer aan gehad en geen televisie. Dat was voor mij letterlijk een opoffering, veel meer dan minder luxe eten ofzo.
In de club waarmee ik het deed, waren ook mensen die geen koffie dronken en dat echt een ramp vonden en ook mensen die 48 uur echt vastten, alleen water en thee geloof ik.
Het gaat bij het vasten om dichterbij God te komen vind ik, een periode van inkeer en stilte.

Wanneer begint...

wanneer begint voor jullie het vasten?Ik kreeg in de (GKV) kerk vsanmorgen het 40dagen boekje, daarin stond it jaar beginnen we iets eerder dan ander'; niet op de 6de zondag voor Pasen, maar op de woensdag ervoor, 17 febr. dus al. De RK traditie zegt dat de 40dagen begint met de aswoensdag, de eerste dag van de vastentijd. De zondagen worden niet meegeteld, dan hoeft er niet gevast te worden.
Voor mij was dit nieuw, niet vasten op zondag (geeft wel wat ''lucht''), maar oke ik verdiep me dit jaar voor het eerst wat meer in het vasten en ik ben geen RK, ik ken de tradities ervan niet...En woensdag al beginnen...da's wel sneller dan ik dacht...
Wanneer beginnen jullie met vasten? Zijn diegenen die vasten RK.? Of zijn er hier ook wel (meer) gereformeerden of bv. christenen vanuit de Pinkstergemeente die vasten?

tonny

tonny

14-02-2010 om 23:10

Vasten begint

vanaf komende zondag. Dat is de eerste zondag van de Veertigdagentijd.

Overmorgen

Voor mij, katholiek, begint vasten komende woensdag aswoensdag (as omdat je op die dag een askruisje kunt gaan halen in de katholieke kerk, gemaakt van de palmtakken van vorig jaar. Al heel mijn leven eet ik op die dag geen vlees en snoep en de laatste jaren eet ik ook heel sober. Verder probeer ik in de vastentijd inderdaad mij dingen te ontzeggen, zoals chocolade (moeilijk!!!) Voor katholieken is het ook logisch, voorafgaand aan de vastenperiode nog even een paar dagen los gaan met carneval om daarna de soberheid in te gaan. Alleen lijkt voor het merendeel van de katholieken de eigenlijke betekenis van carneval te zijn verdwenen. En officeel is bij de katholieken de zondag "vrijgesteld"
O ja, om helemaal correct te zijn: aswoensdag en Goede Vrijdag zijn vasten- en onthoudingsdagen. Dus minimaal eten en soberheid. De dagen daartussen behalve de zondagen zijn onthoudingsdagen, dus enkel soberheid.

tonny

tonny

15-02-2010 om 17:08

Prachtig boekje

Bij dochter thuis zag ik een prachtig veertigdagentijdboekje, uitgegeven door de PKN en bij haar in de kerk uitgedeeld aan alle leden. Motto 'geloof hoop en liefde'. Schitterende foto's, teksten, menu's, gedichten.

Onze kerk is niet zo royaal

mijk

mijk

16-02-2010 om 11:53

Ik zit tot over mijn nek in het werk maar

op de to do lijst net gezegd da tik hier even wat langer wil reageren. Wat heerlijk veel reacties!

Mijk

Petr@

Petr@

23-02-2010 om 09:00

Tonny

Ik heb het veertigdagentijdboekje n.a.v. jouw posting daarover aangeschaft en het is inderdaad prachtig, dank voor de tip!
Mijn vasten bestaat uit geen chocolade eten en alleen voor het hoogst noodzakelijke op de laptop (zit hier dus zwaar illegaal nu )) en de tijd die ik daardoor overhoud besteed ik o.a. aan bijbelstudie!

gr.
Petr@

tonny

tonny

23-02-2010 om 11:15

Hee, leuk!

Het is een mooi boekje ja, ik zag het bij mijn dochter. De kerk waar we sinds onze verhuizing bij horen, doet weinig aan de veertigdagentijd (buiten het KND-project om dan); wel zijn er alle avonden van de stille week vieringen en ik ben van plan die zoveel mogelijk te bezoeken. Vooral de Goede Vrijdag en de Paaswake spreken me aan.

Vasten doe ik niet dit jaar. Ik mis de intrinsieke motivatie.
Man wel, die drinkt geen alcohol.

Dit jaar

Ik ben begonnen met een Bijbelstudie van het boek Job, dat vond ik toepasselijk bij het lijden. Ik zal ws. in de stille week wel vasten, maar nu heb ik gekozen me meer te verdiepen in het lijden op zich. Hoe wil God dat wij reageren op lijden, waarom is er lijden? Waar bestaat mijn lijden uit en hoe reageer ik?Hoe reageer ik op andermans lijden, hoe zou dat moeten aldus het boek Job...enz.

tonny

tonny

24-02-2010 om 08:50

Troost

Rugby, lees dan ook eens 'Morgen zal het Pasen zijn' van A. F. Troost, dat past mooi bij je onderwerp van studie.

tonny

Thx tonny

o geweldig, ik vind A.F. Troost al een goede schrijver, heb al aardig wat boeken staan hier! En ik had al bedacht dat- als ik het boek Job gelezen zou hebben, bestudeerd zou hebben uit "het Leven'' (de Bijbel ''Het Boek'', maar dan met uitleg/studie erbij)- ik een studieboek over Job/dit onderwerp zou gaan kopen in de evangelische bookshop hier
Thx dus, komt helemaal goed uit....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.