Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

judiths mama

judiths mama

04-05-2009 om 20:10

Hoe noem je dat nou?

De oma van mijn man, de 'oude oma' van onze kinderen is een paar weken terug overleden. Dood is natuurlijk een begrip dat wij al haast niet begrijpen, laat staat de kinderen. Ze zijn 4 en 6 jaar oud.
Ik ben op zoek naar een woord om uit te leggen dat niet de oude oma zelf daar in de kist ligt, maar haar ziel. Datgene dat maakt dat je bent wie je bent. Een ander woord voor ziel dus, want dat is ook al zo abstract. Is dat er, hoe zouden jullie dat uitleggen?

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

04-05-2009 om 21:35

Schrijf je nu hier op wat je bedoelt?

Meestal omschrijven mensen het zo dat het lichaam, het tastbare, in de kist ligt (en dus niet je ziel, die is weg).

Tja, hoe je ziel omschrijft... dat is niet zo eenvoudig. Je ziel is het leven zelf... De levensadem. Die is eruit. Je ziet direct dat iemand niet slaapt, maar niet meer leeft. Wat je ziet, is iemand die erg lijkt op degene die je gekend hebt en waar je zo van hield - maar hij/zij ís het niet... Het leven is eruit...

Het leven blijft een mysterie.

Tonny

elfje

elfje

04-05-2009 om 23:47

Verder leven

Ja en net dat is HET bewijs dat het leven niet stopt bij de dood.
Mooi toch?

(het lichaam in de kist is het omhulsel, de persoon zelf is reeds vertrokken)

judiths mama

judiths mama

05-05-2009 om 17:51

Tonny

ik snap je vraag niet zo goed, de kop van je posting zeg maar. En wat jij schrijft: 'hoe je ziel omschrijft, dat is niet eenvoudig', dat is precies mijn vraag. Hoe leg ik in kindertaal uit, wat de ziel is. Ik vind het erg lastig.

Saskia

judiths mama

judiths mama

06-05-2009 om 09:00

Msk, inderdaad

ik had het verkeerd opgeschreven. Haar lichaam ligt er, maar haar ziel juist niet meer.

Dat van die vlinder is wel mooi gevonden, ik denk dat ik daar wel wat mee kan.

Dank je wel,

Saskia

marijke

marijke

08-05-2009 om 19:45

Wij leggen het zo uit:

niet in een woord maar,
we leggen uit dat het lichaam het omhulsel is ....een soort jasje dat je niet meer nodig hebt en dat wat erin zit...dat waar je mee denkt en voeld,
dat dat deel naar de hemel gaat.

mirreke

mirreke

09-05-2009 om 10:33

Ikje van binnen, ikje van buiten

Ooit hoorde ik van een pedagoge over de twee ikjes, het ikje van binnen (waar je mee denkt en voelt) en het ikje van buiten (je lijfje, waar je mee loopt en beweegt).
Daarna heb ik het zelf ook wel eens gebruikt in uitleg aan mijn kinderen. Het was erg gemakkelijk te begrijpen voor ze, gemakkelijker dan ik had gedacht.
Het ikje van binnen blijft over, alleen je ikje van buiten gaat dood.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.