Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Hoe weet je of een droom van god komt?

Hoe weet je of een droom, of een ingeving, van God af komt, of vanuit jezelf?
Bij verschillende Bijbelstudies werd deze vraag gesteld en er kwamen zeer verschillende antwoorden op (hing ook waar iemand kerkt). Ik ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

20-10-2009 om 13:59

Tjonge

dat is een lastige.

Ik denk dat dromen zelden van God komen. Misschien een heel, heel enkele keer, maar ik heb het nooit meegemaakt hoor. In de bijbel staat een droom nadrukkelijk symbool voor een belangrijk, richtinggevend moment. Misschien hebben die mensen wel nooit werkelijk die dromen gehad, maar is een en ander zo verwoord bij het neerschrijven van de verhalen. Beetje vrijzinnige opvatting misschien, maar het zou kunnen... Waarom waren die dromen er toen wel en nu niet?

Gisteravond werd hier de roeping van Samuel besproken. Wat zou het bijzonder kunnen zijn als ook mensen van nu God letterlijk, meetbaar hoorbaar, zouden kunnen horen spreken.
Nu sprokkelen we als mensen goede raad bijeen; je stelt je open voor een antwoord, maar hoe je het vindt, dat is voor ieder weer anders. Gesprekken, een boek, een bijbelgedeelte, een opvallende samenloop van omstandigheden, muziek, een gevoel van 'dit heeft zo moeten zijn'.

tonny

rugby

rugby

20-10-2009 om 14:33 Topicstarter

Wij hebben nu de bijbel

de mensen die in de tijd van het OT. leefden, hadden niet de Bijbel, wij wel. En daar staat alles in wat we nodig hebben. Wij hebben dus geen boodschap/visioen over de toekomst, in een droom nodig, zoals die mensen toen...

Maar zouden wij anders zijn dan die mensen uit de tijd van OT. en NT.; zouden wij, als we Zijn stem zouden horen,of Jezus zouden zien, Hem wel ineens met zn allen geloven? Dat deden de mensen van toen toch ook niet, toen ze bv. Jezus meemaakten, of met eigen ogen de Wonderen konden aanschouwen? Ik denk dat wij (gelovigen), nu achteraf, die tijd wel hebben willen meemaken, omdat wij nu de Bijbel hebben, het geheel zien, en vanuit ons geloof die wonderen/ Zijn stem wel serieus nemen...
Maar ik denk niet dat wij nu grootgeloviger zijn.

Mijn ervaring is dat (over het grote algemeen) de meeste gereformeerden dromen/ingevingen/boodschappen al snel relativeren, dat een ingeving, een droom vanuit je zelf komt dus. En dat mensen uit 'evangelische'kan meer open staan voor wonderen/persoonlijk contact.

(zelf ben ik gereformeerd vrijgemaakt, en erg voorzichtig met te denken dat ''iets'' van God afkomt, maar toch heb ik wel de neiging om -ook uit ervaring- te menen dat het wel degelijk mogelijk is.
Mijn contact met God is levend, het is een levende God.
Ik denk dat als iets wat je droomt, tegen God/de Bijbel ingaat, het niet van Hem af kan komen....
Maar soms gebeuren er toch dingen waarvan ik denk dat Hij wel heel dichtbij is.

Ilonka

Ilonka

21-10-2009 om 14:58

My 2 cents

Ik ben van mening dat je dit soort dingen altijd toetsen moet aan de bijbel.
Wat in strijd is met de bijbel kan zowieso niet van God zijn.
Ik geloof wel dat God dromen gebruiken kan om je iets duidelijk te maken.
maar dat zal misschien niet dagelijks zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.