Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

10-02-2009 om 20:45

Is een christelijke school van belang?

Waarom?

Moet de school zoveel mogelijk aansluiten bij je eigen levensbeschouwing?

Als dat niet zo is, op welke punten is het dan anders en wat doe je daar in je gezin mee?

Zou je als gelovige een openbare school overwegen? En als niet-gelovige een RK/PC/islamitische school? Waar ligt je grens?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Christientje

Christientje

10-02-2009 om 22:42

Hier christelijke basisschool

Hallo Tonny,

Wij wonen in een woonwijk met veel kinderen, dus ook veel basisscholen.

Mijn man is katholiek, ik ben van huis uit Nederl.Hervormd, maar heb mij uit laten schrijven.
We hebben onze kinderen bewust niet laten dopen, zodat ze tzt zelf de kans krijgen een keuze te maken, om zich al dan niet te laten dopen, en voor welk geloof dan ook te kiezen. Het zal een keuze van HEN zijn en niet van ons.

We hebben bewust gekozen voor een christelijke school, zodat we hen zoveel mogelijk mee kunnen geven. Zo maken ze via mijn man kennis met het katholiek geloof, via de basisschool met het christendom, en via mij met eh... de dingen waar ik in geloof (dat is dus geen God zoals in het christendom).

Wanneer ze dan later 'groot' zijn, hebben ze hun eigen ervaringen opgedaan zodat ze zelf keuzes mbt het geloof kunnen maken.
Christientje

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2009 om 01:25

Sfeer en manier van lesgeven

Ik heb vooral gekeken naar hoe de sfeer op de scholen was en wat voor indruk ik kreeg van de manier van lesgeven. Voor mij viel openbaar onderwijs af. Ik wilde ze toch wat nadrukkelijker op een school hebben met een christelijk tintje. Niet omdat ik zelf nog zo met het christelijke geloof bezig was, maar toch omdat ik ze dat mee wilde geven. Rk of protestants maakte voor mij niet zoveel uit. Zeker niet omdat mijn man en ik van beide richtingen komen. De katholieke school heeft 'gewonnen' en ik ben er heel tevreden over geweest.

Bastet

Bastet

11-02-2009 om 09:45

En hier....

Mijn kinderen gaan/gingen alledrie naar dezelfde RKbasisschool,in eerste instantie omdat de sfeer mij aanspreekt,en de school staat zeer goed bekend.Wij zijn zelf niet gelovig.De school probeert in zijn beleid tav het geloof zowel gelovige als nietgelovige ouders tegemoet te komen.Ik vind het prettig dat mijn kinderen erover leren,zo ook over andere geloven,ik zie dat als algemene ontwikkeling.Ze leren respect te hebben voor anderen,andere geloven.De christelijke scholen alhier komen voor mij niet in aanmerking,omdat dat protestante scholen zijn,die het onderwijs doordrenken met geloof.Zelfs de liedjes en verhalen in de kleuterklassen gaan louter en alleen over het geloof.En als nietgelovige gaat mij dat te ver.
Groetjes,Bastet

Wel en niet

Voor ons is geloof (protestant) een belangrijk onderdeel van ons gezin. Automatisch ga je dan bij chr scholen kijken. Chr. opvoeding gebeurt op school misschien nog wel meer dan thuis. Samen bidden, zingen en verhalen voorgelezen krijgen. Ik heb er zelf goede herinnneringen aan, en ik wil dat graag meegeven aan onze kinderen. Mocht het zo zijn dat echter de chr scholen onvoldoende aan onderwijs doen, de sfeer te benauwend, het regime te strict of juist te vrij, dan zouden we de kinderen wel naar openbaar onderwijs hebben gedaan.
Overigens vind ik het na de basisschool een ander verhaal. Ik zie weinig onderscheid tussen chr en openbaar vo op het gebied van normen en waarden en chr opvoeding. We hebben dus ook anders gezocht naar een goede vo-school en zoon is erg gelukkig op zijn openbare school (en wij met hem).

Maylise

Maylise

11-02-2009 om 17:44

Kwaliteit

Ik zoek een school uit op kwaliteit en niet op geloof.
Mijn oudste kinderen zaten vroeger op een vrij strenge RK basisschool waar ik heel tevreden over was. Ik vond het prima dat ze godsdienstles hadden twee keer per week, vier keer per dag bidden en elke maand naar de mis gingen. Echter het was voor een kwalitatief zeer goede school. Hierom had ik die school uitgezocht. Goede leraren, serieus lesmateriaal, veel oog voor de behoeften van de kinderen.
Tussendoor nog openbare scholen en een protestantse school gehad (dat was maar heel kort omdat we toen tijdelijk ergens woonden). Over die protestantse school kan ik weinig zeggen omdat het maar een aantal maanden was. Ze zongen wel veel liedjes over Jezus maar verder viel het allemaal wel mee wat betreft godsdienstig aanbod.
Later zaten mijn jongste kinderen op een andere RK school die erg goed leek maar in de praktijk tegenviel. Deze school deed heel weinig aan het geloof. Zo weinig dat ik eigenlijk vond dat er niks RK aanwas. Een groep ouders probeerde daar verandering in te brengen en wilde graag meer geloof in de school. Deze ouders werkten in samenwerking met de parochie en stelden oa wekelijkse godsdienstles voor en een (vrijwillig) kinderkoor. Ik heb daar toen nog aan mee gewerkt. De school echter gaf duidelijk aan dat ze niks aan het geloof wilden doen. De enige reden dat ze er RK wilden blijven was dat die scholen goed bekend staan (?). ik vond dat zo'n onzin en mede om die reden zijn we daar weggegaan. Ik vind dat een RK school zich ook RK moet gedragen.
De huidige school van mijn jongste kinderen is een openbare school. Dit is ook prima. Geen valse verwachtingen van beide kanten. Het is een redelijke school waar ik heel tevreden over ben.
Ik ben eigenlijk een grotere voorstander van een openbaar onderwijs dan godsdienstig onderwijs. Echter als eerste zal ik altijd voor kwaliteit kiezen. Bij gelijke waarde valt mijn keuze op openbaar.
Het grote voordeel van openbaar is voor mij dat kinderen hier vrij van waarde oordeel zijn over geloof (expliciet of impliciet) en dat er niet een geloof belangrijker is dan de andere geloven. Laiciteit is voor mij zeer belangrijk.
Overigens ben ik zelf Christelijk (Rooms-Katholiek) en mijn man is Moslim. Beiden vinden we kwaliteit van onderwijs belangrijker dan de kleur van het onderwijs. Man heeft er nooit moeite meegehad toen de kinderen op een RK school zaten al vond hij bij die laatste school de pogingen om meer geloof op school van mij en die andere ouders te krijgen wat vreemd.

Maylise

Jujube

Jujube

11-02-2009 om 18:41

Ik vind van niet

Het geloof van de school maakt me niet uit, als het maar niet verweven is met het onderwijs (Voorbeelden: Harry Potter mag niet gelezen worden of creationisme is uitgangspunt van de lessen). In principe ben ik pro openbaar onderwijs, maar mijn kinderen zitten niet op openbare scholen, om de simpele reden dat er geen geschikte openbare scholen in de buurt zijn. Katholieke basisschool gekozen die verder weinig met het geloof doet (ja, carnaval vieren ). Zoon zit op een interconfessionele VO school (pc/rk) en oudste dochter op een pc VO school.
We hebben de scholen gewoon gekozen op geschiktheid voor onze kinderen. Ik zou graag zien dat alle scholen openbaar worden. Lijkt me beter op alle fronten (er is scheiding van kerk en staat en ik vind dat dat op scholen ook zo zou moeten zijn, beter voor de integratie, beter voor de kwaliteit van het onderwijs, beter voor de leerlingen...die zien dan niet maar 1 kant van het leven).
Groet,
Jujube

Marieke

Marieke

11-02-2009 om 19:24

Vraag en antwoord

Tsja ik ben heiden en mijn man is atheïst en een school met mijn levensbeschouwing bestaat niet.
Het is voor mij onbelangrijk dat de school christelijk is, maar ik vind het wel van belang dat zij levensbeschouwing meekrijgen.
We hebben gekozen voor een katholieke school met veel islamitische kinderen en flink wat hindoestanse en wat born-again-christenen. Diversiteit in religie is daar een regelmatig onderwerp van gesprek en dat vind ik wel belangrijk om ze mee te geven.

Nausicaa

Nausicaa

11-02-2009 om 21:59

Goed gevoel

Ik heb in mijn jeugd op een Christelijke school gezeten... Er werd (vooral door de meesters) gevloekt, geslagen en ik had last van ongewenste intimiteiten. Toen mijn kinderen naar de basisschool gingen, stond voor mij één ding vast: absoluut GEEN christelijke school. Verder doe ik, sinds ik het huis uit ben, aan God noch gebod. Hoewel sommige ouders de mening hebben: Baat het niet, dan schaadt het niet (wat de kinderen op school meekrijgen over het geloof).

Grappig om te zien hoe dat werkt bij mensen

Grappig he Jujube, jij vindt dat alle scholen openbaar moeten worden want dat is "beter voor de leerlingen...die zien dan niet maar 1 kant van het leven" terwijl iemand als Christientje juist haar kinderen op een pc school doet omdat ze dan alle kanten van het leven zien

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2009 om 02:38

Zo zie je maar weer

Mijn kinderen zaten ook op een rk school waar niet bepaald veel aan het geloof werd gedaan. Bij de typisch christelijke feestdagen als pasen en kerst wordt en werd er feestelijk mee omgegaan, maar als het al naar godsdienstles neigde dan werd dat wel in een modern jasje gegoten zonder direct aan de bijbel te linken. Je kunt het ook over naastenliefde hebben zonder direct het geloof erbij te betrekken bijvoorbeeld. In het begin vond ik dat wel een beetje vreemd. Doe ik ze op een christelijke school... práten ze er niet over! De school was van opvatting dat de religieuze opvoeding tot de taken van de ouders behoorden en niet tot die van de school. Persoonlijk vind ik dat ze de plank daar deels mee misslaan. Als je voor een bepaalde school kiest moet men niet schromen om iets te doen met waar de school voor staat. Daar kiezen de ouders juist voor. Het is de kunst om het zo te brengen dat iedereen zich er prettig bij voelt. Voor een lichtgelovige als ik zou 4 keer bidden op een dag veel te zware kost zijn voor mijn kinderen. 1 keer per week is meer dan genoeg voor een kind die thuis niet gewend is om te bidden. Op 'onze school' werd er niet gebeden. Ik vond het ook prettig dat de eerste communie buiten school om werd gehouden. Er werd wel informatie gegeven over waar en wanneer, maar verder was het aan de ouders.

Wel pc school

Omdat ik hier in de buurt de openbare school niet geschikt vind.

Het is cru om te zeggen, maar alle sociaal mindere familie's doen hun kinderen naar die openbare school.
(met sociaal mindere bedoel ik criminele mensen, drugs gebruikers enz)

Op de christelijke school gaan ze uit van de bijbel, maar ook andere geloofsovertuigingen worden behandeld.

Zelf vind ik deze school passen bij de opvoeding van mijn kinderen en daarom deze school gekozen.

Altair

Altair ik bedoel dat Christientje zegt: "We hebben bewust gekozen voor een christelijke school, zodat we hen zoveel mogelijk mee kunnen geven. Zo maken ze via mijn man kennis met het katholiek geloof, via de basisschool met het christendom, en via mij met eh... de dingen waar ik in geloof (dat is dus geen God zoals in het christendom)."
Ik merkte dat het er dus maar van afhangt hoe je eigen situatie is. Bij Christientje is die thuis RK + geen God, en op school PC. Dan heb je verschillende kanten gezien inderdaad. Maar ieders situatie thuis is anders.

Overigens

Overigens zitten op mijn eigen pc basisschool kinderen van allerlei religie (pc, rk, "niks", evangelisch en een enkele moslim).
De school is wel pc dus daar ligt wel de nadruk op. Er wordt gebeden, bijbel gelezen, maar er is wel aandacht en gesprek omdat niet iedereen hetzelfde denkt. En daar leert ook iedereen weer van.

Guinevere

Guinevere

12-02-2009 om 14:00

Ook al wil ik mezelf uitschrijven uit de RK-kerk, toch zit mijn zoontje op een RK school. Ik vind het uit cultureel oogpunt belangrijk dat er aandacht voor religie is op school. Overigens komt ook de islam aan bod. Mijn zoontje volgt de godsdienstige verhalen gewoon, hij zegt dan: "Mama, er zijn mensen die denken dat dat waar is he? Maar ík kan die dingen niet geloven, want anders hadden ze dat allemaal al lang ontdekt". Vrij vertaald: hij voelt aan dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van god.
Een PC-school zou ik niet doen, omdat er (hier dan) daar veel strikter met de geloofszaken wordt omgegaan. Bepaalde thema's en boeken mogen daar niet, denk inderdaad aan Harry Potter.
Helaas doet onze school weer niet aan carnaval....

Wij geven onze kinderen een christelijke opvoeding en in de baisschooljaren vind ik het fijn dat de school hierbij aansluit. Als kind vond ik het zelf heerlijk overzichtelijk dat de meester hetzelfde geloofde als ik. ( ws wist ik in mijn eerste schooljaren niet eens dat er ook andere geloven bestonden, ik wist alleen dat er ook mensen waren die niet in God geloofden). Aan mijn dochter moest ik op 4-jarige leeftijd al uit gaan leggen waarom haar klasgenoot naar het suikerfeest ging, en dus een ander geloof had. Erg ingewikkeld voor een kind dat over zulke dingen diep nadenkt. Op iets oudere leeftijd ( rond 8 jaar) denk ik dat kinderen dit beter kunnen begrijpen. Als mijn kinderen groter worden zullen ze zelf een keus moeten maken wat geloof betreft, maar in eerste instantie geef ik ze mee wat ik geloof omdat ik daar zelf erg blij mee ben. De school hoeft niet precies op mijn kerk-richting gericht te zijn, liever niet zelfs, graag het christelijk geloof, maar vanuit verschillende kerkelijke richtingen krijgt mij kind een completer beeld.

Jujube

Jujube

12-02-2009 om 15:21

Geerke

Geerke, ik bedoel het anders dan jij het begrijpt. Op een openbare school krijg je, als het goed is, gewoon het vak godsdienst. Dan worden alle grote religies besproken. Dus je krijgt heel wat mee. Dat vind ik persoonlijk waardevoller dan een school waar je alleen het christendom meekrijgt. Dat vind ik veel te eenzijdig.
Groet,
Jujube

Yta Chalne

Yta Chalne

12-02-2009 om 19:21

Wereldgodsdiensten

Het lijkt mij niet van extreem belang dat er een vak 'godsdienst(en)' is waarin alle grote wereldgodsdiensten evenveel belicht worden. Als dat vak er al is, dan zou het meer voor de hand liggend zijn als de godsdiensten die ten grondslag liggen aan onze cultuur (en dat zijn bijvoorbeeld niet het hindoeïsme of het boeddhisme) fors meer belicht worden. Dat zal ook voor veel mensen de reden zijn dat ze als niet-gelovige een kind naar een pc/rk school sturen; het is nu eenmaal een groot deel van (de achtergrond van) onze cultuur.
Overigens vind ik het een prima plan als school zich alleen bezig houdt met een 'basislespakket', de rest kunnen ouders best zelf (of kunnen ze dan los inkopen buiten schooltijd, die dan lekker kort kan worden).

Dirkje

Dirkje

13-02-2009 om 16:29

Ach,

ik vind het prima dat we in dit land een veelkleurig schoolsysteem kennen. Ik ben in principieel een voorstander van de aanwezigheid van confessioneel onderwijs. Ik vind het namelijk prima wanneer het levensbeschouwelijke aspect van de opvoeding via school ondersteund wordt.
Aan de andere kant zoek ik een school uit op meer aspecten dan het levensbeschouwelijke/religieuze. In onze situatie betekende dat dat we in een nieuwe woonplaats kozen voor de openbare buurtschool. Die had namelijk een beter verhaal dan de confessionele scholen over de onderwijskundige principes die er gehanteerd worden en over hun identiteit en kijk op wat ze leerlingen mee willen geven.
Ik vind trouwens wel dat het 'samen naar school' principe van openbare scholen in het algemeen wel heel erg een karikatuur maakt van confessioneel onderwijs. Dat wordt bijna als segregatie-onderwijs opgevat. Nu is daar in sommige situaties en op sommige plekken misschien wel sprake van, maar zeker niet op de doorsnee pc, rk of interconfessionele school.
groet,
Dirkje

Nee

Wat mij betreft wordt alles openbaar onderwijs. Het godsdienstonderwijs vind ik meer iets om buiten school te doen, na schooltijd.En op eigen kosten.

Bij voorkeur niet religieus

Ik kies het liefst een openbare school in de buurt. Er spelen uiteraard nog wel wat factoren mee, maar dat openbare is wel belangrijk voor mij. Het lijkt me zo lastig voor een kind als het thuiskomt met allerlei verhalen die als waarheid worden gebracht door de juf, waarvan thuis wordt gezegd dat het maar verhalen zijn. Verder heb ik ook geen behoefte aan allerlei gelovige liedjes, daar heb ik al een overdosis van gehad. Maar goed, momenteel lijkt een school waar mijn kind gewoon een boterham mag eten me al zo aantrekkelijk dat denominatie is gezakt op het lijstje van criteria

mijk

mijk

14-02-2009 om 22:38

Oecumenische school

PC school met daarin de basis en veel aandacht voor alle andere religies. Ik had vroeger veel vriendinnen op de openbare pabo die ik tranentrekkend weinig van religie wisten. (vriendin vierdejaars: wat is nu eigenlijk het verschil tussen christelijk en katholiek katolieken hebben toch ook een soort christus).

Ik vind godsdienst een te belangrijk onderdeel van het leven en culturen om er op school niet mee bezig te zijn. Oop de school zit van alles door elkaar. Atheist, ietsist, christen, mosli hindoe, katholiek. Wat ik wel bijzonder vind is dat bijna alle ouders heel bewust voor deze school gekozen hebben. De kinderen die ik ken op openbare basisscholen hier in de buurt kregen helemaal geen godsdienst. Een buurmeisje kwam hier met haar moeder toen ze in groep 7 zat om een kinderbijbel te lezen. Ze had thuis gezegd dat ze zich bijna niet kon voorstellen dat Pasen alleen om de paashaas ging.

Ik geloof vast dat dat niet overal zo is overigens, het blijft een lastige keus.

Mijk (beleidend pc in de vrijzinnige hoek getrouwd met mijkman van huis uit katholiek nu atheist met een kein spiritueel vonkje. Zoon heeft me net meegedeeld dat je van Jezus wel wat kan leren maar dat God niet bestaat, natuurlijk)

mijk

mijk

15-02-2009 om 14:52

Maar altair

Weten wat katholiek is is toch een strak begin om de dogma's en de misstanden rond katholiek zijn te kunnen aanleren. Die dingen komen op onze confessionele school dus ook aan bod en hopelijk iets genuanceerder dan 'alle gelovigen zijn tegen abortus'. Het begin van genuanceerd omgaan met godsdienst is voor mij toch echt kennis en interesse en die lijk ik op een openbare school hier niet te vinden. Overigens was het niet de hoofdreden om niet voor die school te kiezen.

Ik ga overigens een paar dagen op vakantie dus ik weet niet of ik je reactie nog zie. (dat je niet denkt dat ik op fundamentele wijze de discussie mijd).

Merla

Merla

16-02-2009 om 12:12

Ja en nee

Ja, ik vind dat een school zoveel mogelijk moet aansluiten bij mijn levensovertuiging. Maar daarnaast vind ik ook dat dat niet de boventoon moet voeren. Maw als een school geen goede school is en alleen maar goed vanwege het feit dat het aansluit bij mijn gereformeerde levensovertuiging, dan kies ik er niet automatisch voor.
Oudste is dit schooljaar overgestapt naar een openbare VO en of jongste de basisschool afmaakt waarop hij momenteel zit is ook nog maar de vraag. Net als onze tweede, mogelijk gaat hij dezelfde weg als zijn zus en ook naar een veel beter openbaar VO.
Maar oudste zegt wel iets te missen op haar nieuwe school. Dat vind ik wel erg jammer, zeker op deze leeftijd (16/17 jr). Aan de andere kant wordt ze zich wel veel meer bewust van haar geloof en dat vind ik dan weer wel heel erg goed. Actief moeten nadenken over bepaalde zaken terwijl dat anders veel meer automatisme is.
Verder las ik hier ergens boven dat men beweert dat op christelijke scholen geen andere godsdiensten behandeld zouden worden. Dat geldt zeker niet voor alle christelijke scholen. Misschien op het basisonderwijs dan nog wel meer, maar op VO niet. Daar worden in de bovenbouw (havo en VWO) alle wereldgodsdiensten behandeld. Waarschijnlijk wel vanuit een christelijke visie, maar de leerlingen moeten daar zelf ook actief in en over meedenken. Hoe sta ik tov dat geloof. Wat is er anders, waar en wat zijn overeenkomsten met het christelijk geloof. Helaas mist mijn dochter dat dus juist weer op haar openbare school. Daar krijgt ze nl helemaal geen godsdienst. Enkel de vakken waarin ze examen doet (terwijl ze op haar oude school ook zelfs voor het vak godsdienst examen zou moeten doen.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.