Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Ja! kheb het gedaan

Vanavond aangenomen, zondag bevestigd.
Beetje geniepig toch even met jullie delen... wie hier komt..ben er erg blij mee..of dankbaar voor, ach nou ja, woorden...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janna3

Janna3

11-06-2011 om 11:36

Wat?

Wat heb je aangenomen? In elk geval, gefeliciteerd!

Maylise

Maylise

11-06-2011 om 23:06

Gefeliciteerd!

Net als Janna heb ik geen idee waar het over gaat maar ik wil je wel feliciteren!

rodebeuk

rodebeuk

12-06-2011 om 14:06 Topicstarter

Is die term niet standaard dan?

oeps.
In onze kerk word je eerst aangenomen en daarna wordt je lidmaatschap daarna in een kerkdienst bevestigd.
Sorry hoor. Maar wel bedankt natuurlijk. Ik ben er een heel speciaal soort van blij mee. En de dienst vanochtend was heel mooi. Meteen geholpen bij het avondmaal.. ja, echt super. Ik loop nog een beetje na te gloeien.

krin

krin

12-06-2011 om 14:46

Is dat zoiets

als belijdenis doen?
HOe dan ook, fijn dat je er zo blij mee bent, dus gefeliciteerd. Het voelt zo te lezen meteen anders. Echter? Volwaardiger? Inniger?

Gerdina

Gerdina

12-06-2011 om 17:36

Gefeliciteerd!

Fijn dat het ook een mooie dienst was. Wij hebben vanochtend met koor in een belijdenisdienst gezongen en dat was ook een mooie dienst. Ik vind het altijd heel bijzondere diensten. Altijd mooi als er weer mensen zijn die die stap willen zetten!
Heel veel zegen gewenst!

Janna3

Janna3

12-06-2011 om 17:42

Gefeliciteerd!

Van harte dus! Best een stap denk ik, of niet? In elk geval heel bewust.
Bij ons in de kerk worden alleen ambtsdragers bevestigd. Maar bij jullie is dat anders, want bij ons in de kerk helpen ook alleen de ambtsdragers bij het avondmaal.

tonny

tonny

13-06-2011 om 20:18

Kunnen we het nog ergens meebeleven?

Heeft je kerk een website waar de diensten op te zien/te beluisteren zijn?

Ik was al benieuwd wanneer het zou zijn.

Mooie dag ervoor,Pinksteren, het feest van de heilige Geest.

de kracht in je die sterker is dan de krachten buiten je.

Gefeliciteerd!

Wat fijn dat je het zo blij ervaart en meteen hebt kunnen helpen bij het avondmaal. Ben benieuwd naar wat voor een kerk je gaat, Rodebeuk?

Blijd

hai
gefeliciteerd...wat fijn, een mooie stap, wat kun je daar blij en dankbaar over zijn he!
Ik wens je een gezegend leven verder,geniet ervan!

rodebeuk

rodebeuk

14-06-2011 om 20:40 Topicstarter

Hmm

Ik aarzel een beetje vanwege de herkenbaarheid. Maar vooruit met de geit.. het gaat om de Remonstrantse broederschap. Dat is een klein zelfstandig vrijzinnig kerkgenootschap. Met mij werden nog 9 anderen lid/vriend van onze gemeente. Dus het leeft!
Soms ben ik ook wat terughoudend omdat door de geschiedenis in wat behoudender kerken nogal kritisch naar de Remonstranten wordt gekeken. Begrijpelijk, want één van hun belijdenisgeschriften stoelt op de rigoureuze afwijzing van de leer van de Remonstranten, en dat geschrift is ook weer aan de basis van de PKN gelegd.
Voor mij was de keus makkelijk, want ik ben ook in deze kerk opgevoed. Maar dat maakt de beslissing om nu deze stap te zetten niet minder bewust. Ben er nog steeds blij mee (dag 3 nu .

tonny

tonny

14-06-2011 om 20:54

Kerkgeschiedenis

Rodebeuk, ik denk dat heel wat PKN-leden nu anders kijken naar dat bedoelde belijdenisgeschrift. Alles heeft z'n tijd. Ook belijdenisgeschriften. Ze blijven bestaan, historie kun je niet uitwissen, het is bagage die er toen zeer toe deed.
Beetje zoals het Wilhelmus, denk ik. Dat schaf je ook niet zomaar af, ook al is de tekst anno nu raadselachtig.

rodebeuk

rodebeuk

14-06-2011 om 21:48 Topicstarter

Klopt hoor tonny

Het waren wat zware Hervormden,verder alleen gereformeerden buiten de PKN die erover vielen. Maar dan ook echt vielen! Commentaar was niet mals.

Maylise

Maylise

15-06-2011 om 00:20

Rodebeuk

Bedankt voor je uitleg. Ik kende die termen inderdaad niet. Uit protestantse hoek ken ik alleen de termen doop en belijdenis. Weer wat geleerd dus. Nieuwsgierig als ik ben heb ik ook de kerk opgezocht. Heel interessant om te lezen over de ontstaansgeschiedenis en de manier waarop de remonstranten in het geloof staan. Heel mooi.

Ik ben gereformeerd maar

ik ga naar de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) maar ik denk dat God blij zal zijn met een ieder die oor Hem kiest! Al zullen wij het wellicht op bepaalde punten het niet eens zijn, dat staat los van je keuze voor Jezus te willen volgen...

Kobalt

Kobalt

15-06-2011 om 12:01

Belijdenissen

Rode beuk, gefeliciteerd, wat leuk om te lezen.

Afgelopen zondag deed er bij ons in de kerk iemand ook belijdenis. Hij was al bejaard. Ik vond dat heel bijzonder om mee te maken, steeds weer. Moet dan ook weer aan mijn eigen belijdenis denken.

De dominee sprak juist tijdens de dienst over de apostolische geloofsbelijdenis en de waarde daarvan voor nu. Hij vertelde het wel mooi, het is als het huis van je ouders. Bekend, vertrouwd, je voelt je er thuis bij. Maar op eigen benen staand, kies je misschien voor andere woorden. En dat mag, want ieder heeft zijn eigen geloof.

Dat vond ik een mooie uitleg, die ik hier met jullie wilde delen.

Kobalt

Kobalt

15-06-2011 om 12:09

Hoe zat dat ook alweer

Rode beuk, ik ging natuurlijk snel even op Wikipedia lezen, hoe dat ook alweer zat met de remonstranten en de contra-remonstranten. Predestinatie, oh ja, dat ligt bij sommige orthodox hervormden en gereformeerden erg gevoelig.

De preek van afgelopen zondag van onze 'gewone' pkn dominee, past hier mooi bij.

rodebeuk

rodebeuk

15-06-2011 om 20:45 Topicstarter

Achtergrond

Je tekent als lid de beginselverklaring (een korte tekst, ook googlebaar) in een speciale kerkenraadsvergadering en je licht daarbij mondeling kort je toetreding toe. Die stoelt op een persoonlijke geloofsbelijdenis die wel opgeschreven maar niet uitgesproken wordt. Vrienden lichten ook hun toetreding toe maar tekenen niet de beginselverklaring.

In de dienst wordt dan je lidmaatschap bevestigd. Het is belangrijk dat dat in de dienst gebeurt omdat je met het tekenen van de beginselverklaring ook aangeeft dat je het belangrijk vindt om je geloof te belijden binnen een gemeenschap. De gemeente moet dus erbij betrokken zijn.
Overigens hebben vrienden dezelfde rechten en plichten als leden. Ze kunnen ook ambtsdrager worden en alle functies vervullen. Ik voel me ook niet meer lid dan zij, ik ben blij dat ze in onze kring staan.

Als je gewoon van kleins af aan in deze traditie opgroeit ervaar je hem helemaal niet als heel vrij maar gewoon, als gewoon. De mensen die met mij lid werden en 'van buiten' kwamen legden ook heel andere accenten dan ik. Waar zij de openheid en de vrijheid benadrukten, lag mijn focus meer op de gemeenschap en het beleven van het geloof in de gemeenschap.

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen!

Vraagje, rodebeuk

Waarom wordt de persoonlijke geloosbelijdenis niet uitgesproken in de dienst? Dat kan zoooo bijzonder mooi zijn!! Weet je waarom dat is?

rodebeuk

rodebeuk

17-06-2011 om 04:23 Topicstarter

Geerke

dat is idd heel mooi, en het wordt ook wel gedaan. Maar het is niet verplicht. Het enige dat vaststaat is dat je de beginselverklaring hebt getekend als lid. De rest is aan jezelf.
Bij de bevestiging in de dienst is het aan jezelf hoeveel je zegt. In onze groep zaten grote verschillen, en nu je het vraagt, die zag ik ook terug in de dienst. De een is veel bespraakter dan de ander, ouder ook, of heeft al meer geleerd om woorden te geven aan zijn/haar geloof. Vooral de jongeren lieten het bij 1 of 2 zinnen.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor. Ik vind ook de tekst van vaste oude belijdenissen heel mooi, en inderdaad, teksten uitspreken is heel belangrijk en waardevol. In mijn voorbereiding heb ik echt een hele trits belijdenissen gelezen en bestudeerd. En ook besproken, maar dat doe je dan weer meer in de voorbereidende groep.

Ik kan me ook nog herinneren dat mijn familieleden uit de Lutherse Duitse staatskerk weer een heel andere verhouding tot teksten hadden. Daar is naast de catechismus ook een aantal teksten van Luther heel belangrijk. Mijn oma placht die ook gewoon in het dagelijks leven regelmatig (en op zeer passende momenten) aan te halen.

mijk

mijk

19-06-2011 om 17:48

Oh wat mooi!

moest ook aan mijn eigen belijdenis denken.. Alweer 16 jaar geleden. Ik was echt een piepkuiken maar het was wel mooi. Overigens heb ik mijn eigen geloofsbelijdenis geschreven juist omdat ik niet helemaal achter de traditionele versies kan staan!

Mijk

Ja dat is juist

Dat is juist zo mooi, de persoonlijke belijdenissen. Omdat het echt uit jezelf komt. Heel bijzonder altijd als mense dat in de dienst durven vertellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.