Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Sheilaaa

Sheilaaa

20-01-2009 om 21:23

Kadootje bij doop?

Hallo,
Een vriendin heeft ons uitgenodigd voor de doop van haar zoontje. Nu zijn wij zelf helemaal niet katholiek oid en nu vroegen we ons af: wat neem je mee naar een doop?
Ik neem aan dat kadootjes erbij horen. Maar wat geef je bij zo'n gelegenheid? Zijn daar bepaalde 'regels' bij? We zijn ook op kraamvisite geweest en namen toen een kadootje mee.
Sheilaaa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ef

Ef

20-01-2009 om 22:32

Doopkadootjes

Hoi Sheilaaa
Hier kregen de kinderen bij de doop van familieleden of vrienden: Boekjes met een bijbelverhaal, cd van Elly en Rikkert, (daar moet je van houden, zoon vind het geweldig, ik wordt er wat iebelig van) speelgoed en puzzel (wereldwinkel) met als thema Ark van Noach. Maar ook speelgoed en knuffels zonder bijbelthema. In een evangelische boekhandel zijn vaak wel leuke boekjes te vinden.

groeten, Ef

Hier

wij kregen bij de doop van ons dochtertje : een bestekje, voorleesboekjes, een fotolijstje met de omschrijving van haar sterrenbeeld (vond ik erg leuk!), armbandje, en nog wel meer wat ik me niet meer zo goed kan herinneren

ayla

ayla

21-01-2009 om 09:47

Van alles

wij hebben echt van alles gekregen, kleertjes,speelgoed, boekjes, bijbel etc. Het hoeft niet perse een godsdienstig thema te hebben hoor. Ik zou met een bijbeltje en bestekje trouwens wel opletten, dat krijgen ze vaan van oma en opa of andere directe familie.

Evangelisch is niet rk

Ouders zijn Rooms, begrijp ik. Dan zou ik niet zonder meer iets halen uit een Evangelische boekhandel, dat is toch een andere club, met andere voorkeuren
En inderdaad: het hoeft niet per se iets religieus te zijn.

Groeten,

Temet

tonny

tonny

21-01-2009 om 11:44

Klopt temet

maar je kunt er wel mooie beeldjes kopen (niet te duur) die een religieuze gedachte verbeelden (bv baby in een beschermende hand; ouders met kindje, dat soort dingen).

Een boekje zou ik niet zo gauw doen, want dat hangt idd samen met de kerkelijke kleur.

tonny

Maylise

Maylise

21-01-2009 om 16:49

Alles kan

Volgens mij kan alles wel.Ik ben in mijn leven op heel wat dopen, communies andere religieuze feesten geweest en je ziet alles wel langs komen. je kan het in de religieuze hoek zoeken en beeldjes, medaillons, bidprentjes, wijwater vaatjes en andere roomse zooi kopen Je kan ook wat educatievere religieuze presentjes kopen zoals inderdaad voorlees boeken of zo. Maar gewoon speelgoed of een kledingstukje is ook prima. Een bijbel zou ik niet zo vlug doen want die hebben ze vast wel.

Zelf kreeg ik ook van alles bij de doop van de kinderen. Persoonlijk maakt het mij (ik ben RK) niks uit of een boekje of kinder cd bij een evangelische of roomse winkel vandaan komt overigens. Ik vind alles best wat dat betreft. Maar misschien denkt niet iedereen er zo over.

Maylise

Ef

Ef

21-01-2009 om 20:50

Inderdaad...

Als je een boekje neemt met een "gouwe ouwe" bijbelverhaal (Noach, David en Goliath, Jona in de vis, etc..) maakt het volgens mij niet uit of je R.K. ben of PKN o.i.d.

Dat zou je denken

Dat zou je denken, dat het niet uitmaakt. Maar die man van die ark wordt door sommigen Noach en door anderen Noƫ genoemd. En ik ken dus alleen maar Jonas (met een s) in de wallevis (die vannacht gevangen is, van je een-twee-drie). David heet gelukkig wel overal hetzelfde.

Het onzevader is bijvoorbeeld ook niet voor iedereen hetzelfde (de Roomsen vergeven schulden, de Protestanten schuldenaren, geloof ik). Dat bedoelde ik onder andere toen ik het had over verschillende voorkeuren.

Ik zou maar een fotolijstje doen

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

21-01-2009 om 21:03

Kadootje hoeft niet

Wij hebben bij de doop van onze kinderen ongeveer dezelfd dingen als hierboven gekregen, ik had alleen (bij de oudste)helemaal geen kadootjes verwacht. Ik vind dat ook niet perse nodig, het is al fijn als je er bent.
Wat ik buiten de religieuze kadootjes het leukst vond waren een tanden- en een haarlokdoosje.

Ef

Ef

21-01-2009 om 21:05

Ja...

daar heb je een punt Temet, t'is toch wat ingewikkelder dan ik dacht...

Jona/jonas (o.t)

Was het niet Jonas in de walvis en Jona ging naar Nineve?

Staat me zoiets van bij tenminste. Dochter (groep 1) zingt regelmatig over jona en nineve, hebben ze net geleerd op school...

Bij de meeste evangelische boekhandels hebben ze trouwens ook wel leuke cd's met kinderliedjes of shirtjes en rompertjes met een leuke tekst erop.

Of kijk eens op babyblessings.nl. Heb ik laatst voor onze baby lieve rompertjes gekocht.

Emmawee

Emmawee

21-01-2009 om 21:11

Ooh esmee (ook o.t.)

Is dat dat liedje van: "voer die opdracht uit!"? Heb ik vroeger gezongen in het kerkkoor. Deze Jona en Jonas zijn trouwens dezelfde figuur. Iets met een walvis en ook iets met een boom, meen ik.
Groeten! Maw.

Kiki

Kiki

22-01-2009 om 09:37

En vergeet samson en simson niet

Was ook anders

Trouwens de hele mariaverering met bijkomende drie-eenheid heeft de ene wel en de andere niet

Je kan bij de antroposofische speelgoedwinkel prachtige boekjes met mooie platen kopen. Past waarschijnlijk heel mooi in de sfeer

Evangelische boekhandel

Gewoon zeggen voor wat voor soort kerkgenootschap het doopcadeau is. Dan kunnen ze je echt verder helpen in wat passend is.

Uiteindelijk, mijn neven en nichten waren rond de 18 toen ze gedoopt werden. Dan kom je echt niet meer met een ark van noach aanzetten hoor!

Antroposofie vind ik een beetje twijfelachtig. In meerdere kringen bestaat daar nogal wat bezwaar tegen.

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 10:51

Jona(s) (ot)

"Was het niet Jonas in de walvis en Jona ging naar Nineve?"

LOL, Jona kreeg de opdracht van God om naar Nineve te gaan om de bevolking te waarschuwen. Daar had hij geen zin in, vlucht de andere kant op en wil per schip ver weg varen. Schip komt in een storm, Jona is de zondebok en wordt door de overige scheepslieden overboord gezet. En hap zei de walvis (grote vis eigenlijk) en bracht hem netjes na 3 dagen weer aan land waarna Jona toch maar naar Nineve vertrok.
Daar eindigt het verhaal niet mee, maar dat is voor een volgende aflevering
Jona, Jonah, Jonas, Yunus, allemaal hetzelfde...

Maylise

Maylise

22-01-2009 om 11:08

Wel verschillen maar niet echt relevant voor kinderen

Er zijn wel veel theologische verschillen natuurlijk en ongetwijfeld zullen er verschillen zijn tussen een boekje op evangelische snit of roomse snit maar persoonlijk zou ik dat niet echt relevant vinden. Boeken voor kleine kinderen versimpelen het verhaal toch dus het is niet alsof het een orginele tekst betreft. Bovendien interesseert het mij persoonlijk niet echt hoe een naam geschreven wordt, wat iemand precies wanneer zei en op welke manier enzovoorts. Het gaat meer om de gedachte er achter. Ik haal rustig boekjes bij een evangelische boekhandel als dat zo uitkomt terwijl ik niet protestants ben.
Inderdaad zit de RK bijbel iets anders in elkaar dan de protestantse bijbel maar ik heb beide exemplaren wel in huis. Voor kleine kinderen geef je toch nog geen volledige bijbel neem ik aan. Hoogstens een kinderbijbel en ik denk dat het dan echt niet veel uitmaakt of je een katholiek of protestants exemplaar hebt.
Maar misschien ben ik daar een uitzondering in?
Ik heb wel getracht altijd om de kinderen wat van mijn geloof bij te brengen maar omdat mijn man een hele andere religie heeft heb ik ze sowieso niet 100% katholiek opgevoedt. Ik maak me dus sowieso niet zo druk om allerlei verschillen of iets de juiste leer betreft.

Maylise

Kiki (ot)

"en vergeet Samson en Simson niet".
Precies! de ene is een politicus en de andere bandenplaklijm, toch?

Groeten,

Temet

Emmawee en jippie

Dat dacht ik dus al (dat het een en dezelfde persoon was) maar mijn christelijke opvoeding beperkt zich tot de basisschool en dat is al weer ff geleden. Mijn man dacht dat het 2 verschillende personen waren. En dat voor iemand die jaren bijna letterlijk met de bijbel om de oren geslagen werd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.