Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Massi Nissa

Massi Nissa

15-12-2010 om 11:00

Kerst uitleggen

Onze dochter wordt niet religieus opgevoed, maar krijgt wel alle feestelijkheden mee van beide culturen die wij in huis hebben. Nu bracht ik haar vanmorgen naar school en daar lagen kleurplaten klaar. "Hee," zei ze, "Jozef en Maria en het baby'tje." Heeft ze ergens opgepikt, want ik heb nog nooit iets over kerst verteld.
En dus vraag ik me af: wat vertellen niet-religieuze ouders aan de kinderen over kerst en hoe breng je dat? Ik wil wel dat dochter een idee krijgt van de bijbel en de belangrijkste verhalen daarin, tenslotte is het uiterst belangrijk cultuurgoed en begrijp je niets in musea of van oudere literatuur zonder basiskennis van het christendom. Maar hoe doe je dat dan? Op welke leeftijd begin je? Welke materialen gebruik je?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

15-12-2010 om 13:02

Kerst is een mooi begin

Ook al is kerst een heidens midwinterfeest, het staat in ons land al eeuwenlang bekend als het feest waarop Jezus' geboorte wordt gevierd. Lijkt me een mooi beginpunt, een geboorte

Van de week verzorgde de openbare (!) school bij mijn moeder in het verzorgingshuis een kerstvoorstelling. Complete kerststal. Herders, engelen, Jozef, Maria en het kind. Op de openbare peuterspeelzaal waar mijn zoon ooit zat, verteldem de juffen dit verhaal aan de hand van het boekje van Dick Bruna. Nou, da's toch knap neutraal lijkt me.

krin

krin

15-12-2010 om 21:20

Zingen!

Ik zing op het moment te pas en te onpas die heerlijke ouderwetse Kerstliedjes voor zoon (en mezelf), want op school komen ze helaas niet verder dan Jingle Bells en We wish you a merry Xmas. En dan vraagt hij vanzelf wel verder. Wat die herders er mee te maken hebben, waar die ster vandaan kwam, hoe die wijzen wisten dat Jezus was geboren.
Verder komt hij nog wel eens in kerken, sowieso op vakantie, maar ook hier in de stad is een RK-kerk die altijd open is (wat helaas best bijzonder is in NL), en daar gaat hij graag naar binnen. Zeker een katholieke kerk is handig voor het vertellen, daar is van alles te zien aan beelden en platen.
Vloeken, ook zoiets. Uitleggen waarom mensen daar verdrietig of boos van worden.
Volgens mij werkt het net zoals met voorlichten. Je kunt volstaan met antwoord geven op de vragen die er komen, en die komen er vooralsnog hier meer dan genoeg. Zie ook een week terug in deze rubriek, toen Tonny et al me geholpen hebben een goede uitleg voor de Heilige Geest te fabrieken.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2010 om 20:53

Aha

Niet te systematisch aanpakken, dus. Boekje van Dick Bruna, veel kerstliedjes zingen en lopende zaken doorspreken als kind ermee komt. Tja, ik heb zelf een gedegen christelijke opleiding gekregen en heb daar enorm veel profijt van gehad toen ik een literatuurstudie ging doen, regelmatig musea bezocht etc. Het is ondoenlijk om dochter zoveel te leren als ik weet (en onnodig), maar een basis lijkt me handig. Ze is er volgens mij trouwens ook nog wel jong voor, misschien eerst maar eens wachten tot ze over god begint (dat komt vast een keer).
Groetjes
Massi

mijk

mijk

17-12-2010 om 17:56

Voor iets oudere kinderen

vind ik koning op een ezel van nico ter linden een heel mooie kinderbijbel. Zelf kom ik uit de behoorlijk vrijzinnige hoe en ik houd niet erg van te letterlijke interpretaties van bijbelverhalen. In de trand van je gelooft het allemaal letterlijk of niet. Het geeft ook info over ontstaan van zo'n boek. Voor niet religieuze ouders lijkt me dat ook wel een mooie optie...

mijk

Massi

Ben hier verdwaald, en zie dit draadje. Ik lees mijn kinderen "Een ark vol verhalen" voor. Erg toegankelijk, mooie illustraties (vind ik). Geschikt vanaf een jaar of 4 à 5 schat ik. Wij zijn niet religieus, maar om dezelfde redenen als jij wil ik dat mijn kinderen wat meekrijgen van ons christelijke cultuurgoed.
Wat ook een aanrader is: "Scheppingsverhalen uit alle windstreken" (Margaret Mayo)(ooit een tip van Rodebeuk moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen). Maar daar is je dochter nog net iets te jong voor, denk ik (net 4 toch?).
Ik lees dus vanalles voor, en als ik vragen krijg in de trant van: is dat echt gebeurd?, vertel ik dat veel mensen denken van wel. Daarop ontstaat dan soms een leuk gesprek

Massi Nissa

Massi Nissa

18-12-2010 om 08:57

Bedankt!

Ik heb de boekentips opgeslagen, Mijk en Anneque, bedankt daarvoor! We hadden trouwens gisteravond een grappg moment in dit verband. Dochter zit met ons televisie te kijken. Er komt een vooraankondiging van een programma met het woord "God" in de titel, iets van "BN'er op zoek naar God" (ofzo). "God", zegt dochter hardop. Ik haak erop in en zeg: "Wie is dat?". Gordon komt in beeld, dochter wijst en zegt: "Die meneer!".
Groetjes
Massi

Feest van het licht

Ik vertel dat Kerst (Chanoeka) etc feesten van het licht zijn van oorsprong. Daarin kan je meenemen de seizoenen en de stand van de aarde tov de zon. En dat het Christendom dit oorspronkelijk heidense feest heeft overgenomen.

Hermiena

Hermiena

20-12-2010 om 12:37

School

Op de openbare school van mijn kinderen kun je vanaf groep 6 je kinderen godsdienst laten volgen. Er komt dan op vrijdag iemand van de gemeenschappelijke kerk en daar worden de verhalen verteld en geknutseld.
Mijn zoon gaat na de kerstvakantie naar een andere school en kreeg dus zijn godsdienstboekje mee naar huis. Dochterlief vond het stripboek met de verhalen ook heel interessant: "Zo, nu ken ik ook alle avonturen van Jezus". "O mama, er staat ook iets heel pijnlijks in. Moet je maar kijken. Oei, ik voel het gewoon ook in mijn handen", zei ze terwijl ze de polaatjes van de kruisiging aan me liet zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.