Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

08-12-2009 om 10:31

Kinderbijbels

Vorige week promoveerde iemand op kinderbijbels en de invloed daarvan.

'Nederland heeft een rijke traditie van drie eeuwen kinderbijbels en verwante ‘vertalingen’ van Bijbelgedeelten voor kinderen. Naar deze kinderbijbels - bijna 900 verschillende uitgaven - is niet of nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan. In zijn toegankelijk geschreven studie ‘Zoo heerlijk eenvoudig’ – Geschiedenis van de kinderbijbel in Nederland brengt theoloog en journalist Willem van der Meiden dit veld in kaart. Hij onderzoekt de ontwikkelingen in het genre en plaatst de kinderbijbels in de context van de theologische, kerkelijke en maatschappelijke ontwikkelingen van hun tijd. Tevens laat hij zien hoe kinderbijbels de pedagogische visies van de afgelopen eeuwen weerspiegelen. Er wordt in deze geïllustreerde uitgave aandacht besteed aan de rol van het beeld in kinderbijbels en de Nederlandse ontwikkelingen worden vergeleken met die in het buitenland. Deze bronnenstudie wordt afgesloten met een omvangrijke lijst van in Nederland verschenen kinderbijbels.
Willem van der Meiden (55) is theoloog, journalist en communicatieadviseur.'

Gebruiken jullie een kinderbijbel? Hoe maak je de keuze?
Was er bij jullie thuis een kinderbijbel en wat herinner je je daaruit? Heb je ooit gecheckt in hoeverre je kinderbijbel 'klopt' met de gewone bijbel?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Agchie

Agchie

08-12-2009 om 13:40

Ja, wij gebruiken een kinderbijbel. We lezen daar 's morgens aan het ontbijt en 's middags bij het middageten uit. 's Avonds lezen we uit een gewone bijbel.

De eerste kinderbijbel voor mijn kinderen kreeg ik van een oom en tante. Daarna ben ik wel op zoek gegaan naar andere kinderbijbels.
Ik vind bijbelgetrouwheid daarin zeker heel belangrijk. Tijdens het voorlezen let ik er dus wel op of de feiten van het verhaal overeenkomen met de geschiedenis in de bijbel. Scheelt wel dat ik een behoorlijke bijbelkennis heb, dus is het makkelijker na te gaan. Maar ik zoek ook regelmatig wel na of het inderdaad zo in de bijbel staat.

De kinderbijbel waarmee ik opgegroeid ben lezen mijn ouders nu nog voor aan mijn kinderen. Maar ik merk dat het veel langdradiger is, hoewel ik het vroeger prachtige verhalen vond. Het WG van der Hulst gevoel.....

Agchie

tonny

tonny

08-12-2009 om 13:45

Feiten

Ook al kloppen de feiten, dan nog kan de schrijver heel wat accenten leggen die er niet staan. Bepaalde gevoelens, een moreel oordeel, een zekere richting.
Er wordt altijd iets toegevoegd!

En wat dacht je van de illustraties? Da's een verhaal apart!

tonny

Agchie

Agchie

08-12-2009 om 17:12

Mee eens

De feitelijke weergave van de bijbelse geschiedenis zou maar een droge dorre vertelling opleveren, daarom wordt er veel omheen bedacht. Voor mij is het belangrijk dat de feiten overeenkomen en dat de verdere interpretatie past in het beeld dat ik (lekker subjectief natuurlijk) van die tijd heb. Daarnaast moet het ook passen in mijn geloofsbeleving en geloofsovertuiging.
Een enkele keer merk ik in de kinderbijbels die wij nu hanteren dat er wel eens een accent anders ligt, maar vaak kan ik dat met een gesprekje met mijn kind dan wel benoemen.

Een kinderbijbel die bij voorbaat het hele scheppingsverhaal overslaat sla ik bij voorbaat over, omdat het niet past in mijn overtuiging dat God wel degelijk de aarde geschapen heeft.....

Maar hoe ga jij er eigenlijk mee om, Tonny, en hoe deed jij dat toen jouw kinderen klein waren?

tonny

tonny

08-12-2009 om 22:32

Toen ik zelf klein was

hadden we het kleutervertelboek van Anne de Vries. Ik herinner me nog goed dat dat boek begon met een verhaal 'Alles komt van God'. Via de boterhammen en mama die ze smeert, de bakker die ze bakt en de boer die het land verzorgt vertelt hij over de gever van het leven, zonder wie al die mensen niks kunnen beginnen.

Zelf heb ik mijn kinderen niet zoveel voorgelezen uit een kinderbijbel, mede omdat me dat op de PA ernstig was afgeraden. Je vertelt uit de bíjbel, níet uit de kinderbijbel (met allerlei interpretaties die er eigenlijk niet staan).

We hadden wel losse boeken van Woord voor Woord (zo heet dat toch?), die zeer summier zijn qua tekst en illustratie. De bejaarden onder ons weten vast nog wel dat Aart Staartjes dat ooit op zondagavond voorlas op de televisie.

Later na het avondeten gewoon de bijbel in een eenvoudiger vertaling, Groot Nieuws of zo.
En boekjes over de bijbel daarbij, met vragen en puzzeltjes en zo.

Aan tafel kinderbijbelverhalen lezen deden we eigenlijk niet, de leeftijden lagen wat uiteen en we waren te ongeduldig voor lange verhalen op dat moment.

Oh ja, toen de jongste klein was, had ze een boek met op elke bladzij een kort verhaal en een vraag erbij, dat was een tijdje leuk; de oudere kinderen vonden het leuk hun kleine zus voor te lezen, inclusief die vraag dus.

Maar da's allemaal lang geleden. Jongste zusje is inmiddels volwassen en heeft een jongerenbijbel. Ik merk dat ze daar geregeld in leest.

tonny

Kinderbijbels

We hebben verschillende thuis, een aantal zijn de jongens al ontgroeid, andere lezen we niet met regelmaat, maar wel af en toe na de maaltijd. Jongste wilde voor zijn 9 e verjaardag een eigen kinderbijbel. Die ligt tussen Harry Potter en de Donald Duck op zijn kamer en hij leest er af en toe uit.
De startbijbel vind ik nu het leukst om uit te lezen, omdat het al wat meer op de 'echte' bijbel lijkt.
Ik heb ooit eens ergens gelezen (of gehoord) dat een kinderbijbel uit te kiezen valt door de wijze waarop het zondevalverhaal beschreven wordt. Variërend van diep trieste zonde, verderf en boete verhalen, tot het andere uiterste: slechte, slechte slang, arme arme Adam en Eva. En alle schakeringen er tussenin. Kies daarin wat jij wilt overbrengen aan je kinderen. Waarmee Tonny's bewering dat een kinderbijbel toch wel erg subjectief teksten overbrengt maar weer eens bewezen is.

Agchie

Agchie

09-12-2009 om 12:22

Vertellen is toch ook interpreteren

Maar Tonny, als je vertelt uit de bijbel haal je er toch ook een stuk interpretatie bij, om het verhaal levendiger te maken. En daarnaast breng je in het verhaal toch ook jouw overtuiging over.

Aangezien ik de gave van vertellen niet heb, kies ik dan voor het gebruik van een kinderbijbel die qua interpretatie en weergave het dichtst bij mijn interpretatie staat. Ik ben erg blij dat er zoveel verschillende kinderbijbels zijn, want daardoor kan ik kiezen en krijgen onze kinderen de boodschap mee, er zijn veel kinderbijbels maar er is maar één bijbel .
We laten dus bewust de kinderbijbels niet in de plaats van de bijbel komen, maar maken er wel dankbaar gebruik van.

tonny

tonny

09-12-2009 om 16:51

Als je vertelt

ben je je bewust van de kleur die je het verhaal geeft, je baserend op de tekst zoals die in de bijbel staat. Over die tekst moet je zelf nadenken, studie verrichten, naslagwerken raadplegen.
Daarom mochten wij niet uit de kinderbijbel vertellen, want dan heeft de kinderbijbelschrijver al voor je gedacht.

tonny

Pippin

Pippin

10-12-2009 om 09:05

Illustraties

Ikzelf vind de illustraties enorm belangrijk. Die vertellen een groot gedeelte van het verhaal (als het goed is tenminste). Sommige kinderbijbels vind ik knullig of ronduit lelijk geillustreerd.
Wat ik wel mooi vind: De Kijkbijbel, De bijbel voor kinderen met illustraties van Alex de Wolf en Bijbelse verhalen voor kinderen met illustraties van Annemarie van Haeringen.
En ik vind het heel leuk om over de bijbel en bijbelverhalen te vertellen. Maar je moet wel altijd duidelijk maken dat je vertelt, vind ik. De kinderbijbels worden dan: 'Zo zou het geweest kunnen zijn.'
Als ze dan ouder worden kun je gaan zoeken naar de kern van het verhaal en de details die erbij zijn verzonnen gaan benoemen. Zo gingen ze hier een geinproviseerde kerststal maken van de playmobile en kwamen ze erachter dat in het Lucasevangelie helemaal nergens staat dat de herders op schapen aan het passen waren. We hebben geen playmobile schapen, dus in onze kerststal staan nu geiten! Dat soort dingen vind ik nu leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.