Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Kinderen Islamitisch opvoeden wegens Moslim man

Hoi allemaal,

ik wil mijn verhaal hier graag doen en naar ervaringen vragen, gezien ik maar weinig ervaringen op internet vind.

Negen maanden geleden heb ik (28jr) een Moslim man (33jr) leren kennen. Al snel is dit meer geworden tussen ons en we zijn ontzettend verliefd op elkaar en hebben het ontzettend leuk samen. Ik heb na mijzelf in te lezen in Islam de Sjahada uitgesproken waarbij ik ook Moslim ben geworden. Ik vind het een mooi geloof en kan me in heel veel dingen vinden. Dat een God echt bestaat kan ik vanuit objectief oogpunt niet zeggen. Ik ben iemand die vanuit feiten kijkt en het kan nou eenmaal niet bewezen worden. Mocht God wel bestaan, dan wil ik dat echter niet mislopen.

Onze gesprekken lopen stuk op het opvoeden van toekomstige kinderen. Hij gelooft 100% en is 100% praktiserend en wil dit dus volledig zo meegeven aan zijn kinderen. Ik snap zijn mening hierin. Hij gelooft namelijk met Islam in de hemel en wil geen enkel risico lopen zijn kinderen daar niet te hebben. Ik vind het zelf echter geen fijn idee dat kinderen zo’n 6 tot 8 uur naar de moskee moeten per week om te leren over Islam. Ik zou mijn kinderen natuurlijk het geloof willen meegeven, maar ook openheid en de mogelijkheid om dit zelf te onderzoeken wanneer zei oud genoeg zijn. Halal eten en dergelijke is geen probleem voor mij, maar zoveel leren over Islam op jonge leeftijd komt mijn inziens niet ten goede van openheid en vrijheid. 

We wijken hierin van elkaar af en hebben elkaar daarom besloten niet meer te zien. Dit valt ons echter ontzettend zwaar en ons hart is gebroken. 
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met het gelovig opvoeden van kinderen wegens getrouwd zijn met een gelovige partner. 
Wie heeft wijze raad? 


Er zijn nog geen kinderen, maar het is goed om daar wel al over na te denken.
Vanaf hoe jong gaan kinderen 6-8 uur per week naar islamlessen in de moskee? 
Ik vind dat ook erg veel hoor, zoveel uren in de week. Ik geloof niet dat dat in het belang van het kind is om zo jong al zoveel geloofsles te krijgen. Kun je niet thuis wat verhalen uit de koran lezen? Of de kinderkoran, als dat bestaat? En ze dan gewoon meenemen naar de moskee af en toe. De geloofsopvoeding is voor ons toch vooral iets wat we thuis doen. Dochter gaat wel mee naar de kerk, maar ze krijgt geen uren per week godsdienstlessen en ik geloof ook niet dat dat nodig is.

Nee, ik denk het een verstandige keuze is elkaar niet meer te zien. Ik vind het pure mishandeling zoveel te moeten studeren op de koran. Daarnaast vind ik sowieso de hele opvoeding en de Islam enorm seksistisch en dus een zeer slechte opvoeding.
Ik zou ook wel willen weten, hoe vast jij aan je geloof zit nu je het uit hebt met je vriend.

inderdaad vanaf welke leeftijd is dat en tot wanneer? Welke dag? Gaat dat ten koste van sport en andere sociale bezigheden als vrienden en familie? Ik geloof nooit dat ieder kind dit doet maar misschien is het maar één jaar? Vraag eens onafhankelijk advies bij een andere moskee of imam zonder dat je vriend of ex dit weet?

Los van wat je van geloof in het algemeen vindt en van de Islam in het bijzonder is een diepgaand verschil van mening over het opvoeden van kinderen dat zo zwaar weegt (ideologisch, inzet, tijd) echt een hele goede reden om geen kinderen met iemand te krijgen. Ik vind dus dat jullie de goede beslissing hebben genomen, hoe pijnlijk ook. 
Komt bij dat een dergelijke inzet voor en nadruk op een religie niet vanzelfsprekend is in onze samenleving. Als de ruimte die jij vraagt voor je toekomstige kinderen - eigen inzicht, keuze, twijfel - er bij je vriend niet is, zie je nu al een enorme bron van conflicten opdoemen. Ik ben het met je eens dat 6-8 uur per week erg veel is voor een ‘buitenschoolse activiteit’. Religie neemt daardoor letterlijk en figuurlijk veel ruimte in. Dat zal heel veel betekenen voor eventuele kinderen. Veel ruimte voor iets anders is er dan niet. Ik denk ook dat dit voor de gemiddelde, westers opgevoede jonge ouder niet te verhapstukken is. Ik zou er dus echt niet aan beginnen. 

Realiseer je inderdaad dat we in een geseculariseerde samenleving wonen. Religie speelt voor de meeste mensen geen of een marginale rol in hun leven. Die zullen weinig begrip hebben voor kinderen naar islamlessen sturen ten koste van voetbal. 
6-8 uur per week buitenschoolse activiteiten is zeker veel, vooral als het niet zelfgekozen activiteiten zijn. 
Wij voeden onze dochter ook op met geloof, maar niet ten koste van andere dingen en ook niet met een hele reeks aan leefregels wat ze allemaal moet en niet mag. Ze is niet gedoopt, juist omdat wij vinden dat ze uiteindelijk zelf een keuze moet maken. Mijn man is luthers, ik ben katholiek. Dat gaat prima samen. Je hoeft niet over alles exact hetzelfde te denken en te geloven. Elkaar die vrijheid geven en dat voorleven aan je kinderen lijkt me heel waardevol.

In Nederland zijn er ook kerken waar kinderen een dagdeel meedraaien aan kinderdiensten , te samen met categisatietraining en kooroefeningen. Ongemerkt gaan daar ook heel wat uren inzitten.
De Islamitische kinderen die ik ken, krijgen in de moskee kennis over hun geloof, ze spelen die dag met de andere aanwezige leeftijdsgenoten en leren daarnaast veel over de Arabische taal ( spraak en lezen) zodat ze met hun familie kunnen praten als ze daar op vakantie zijn. Ik denk dat je die zaterdag in de week minder zwart-wit kan bekijken; ze hangen niet 6-8 uur boven de Koran.

Alleen zie je het zelf niet zitten. Dan is het beter dat jullie uit elkaar gaan.

MamaE schreef op 11-02-2022 om 09:36:

Realiseer je inderdaad dat we in een geseculariseerde samenleving wonen. Religie speelt voor de meeste mensen geen of een marginale rol in hun leven. Die zullen weinig begrip hebben voor kinderen naar islamlessen sturen ten koste van voetbal.
6-8 uur per week buitenschoolse activiteiten is zeker veel, vooral als het niet zelfgekozen activiteiten zijn. 

Jij woont duidelijk niet in een stad.

De kinderen die ik ken die naar Koranles gaan doen dit op zondag en het is dan denk ik een uur of 4. Ze leren er ook Arabisch. 8 uur lijkt mij erg veel en ik zou sowieso even gaan kijken wat voor types en ouders er rondlopen. Zijn ze misschien fundamentalistisch? Snel wegwezen dan! Zie ook het boek van Lake Gül. 

Maar de ouders die ik ken die hun kind naar de koranschool sturen, zijn hoogopgeleid, zonder hoofddoek en spreken uitstekend Nederlands. Ik kan me best voorstellen dat je kinderen iets van je eigen cultuur wilt meegeven. Zo heb ik ook vrienden die tijdelijk in Dubai wonen en hun kinderen daar ook (los van school) naar Nederlandse les sturen.

Wat je man betreft, is het wel belangrijk dat je op één lijn zit. Moet jullie zoon besneden worden? Hoe voed hij dochters op? Mag jullie 11 jarige dochter mee op groep 8 kamp? Moet zij een hoofddoek gaan dragen of mag zij zelf kiezen? Ken je andere ouders van die Koranschool, zijn die erg traditioneel?

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je moslim wordt terwijl je niet gelooft dat de bijbehorende God bestaat. Dat is toch de basis van een religie?
Ik zou m'n kinderen dan ook niet religieus op willen voeden, als dat niet strookt met m'n eigen overtuiging. Ik denk dan ook dat ik niet zo geschikt zou zijn voor een relatie met kinderen met een man die op zulke fundamentele punten in hoe ik in het leven heel erg anders denkt dan ik. 

Granola schreef op 11-02-2022 om 11:18:

[..]

Jij woont duidelijk niet in een stad.

De kinderen die ik ken die naar Koranles gaan doen dit op zondag en het is dan denk ik een uur of 4. Ze leren er ook Arabisch. 8 uur lijkt mij erg veel en ik zou sowieso even gaan kijken wat voor types en ouders er rondlopen. Zijn ze misschien fundamentalistisch? Snel wegwezen dan! Zie ook het boek van Lake Gül.

Maar de ouders die ik ken die hun kind naar de koranschool sturen, zijn hoogopgeleid, zonder hoofddoek en spreken uitstekend Nederlands. Ik kan me best voorstellen dat je kinderen iets van je eigen cultuur wilt meegeven. Zo heb ik ook vrienden die tijdelijk in Dubai wonen en hun kinderen daar ook (los van school) naar Nederlandse les sturen.

Wat je man betreft, is het wel belangrijk dat je op één lijn zit. Moet jullie zoon besneden worden? Hoe voed hij dochters op? Mag jullie 11 jarige dochter mee op groep 8 kamp? Moet zij een hoofddoek gaan dragen of mag zij zelf kiezen? Ken je andere ouders van die Koranschool, zijn die erg traditioneel?

Ik woon inderdaad niet in de stad. De meeste mensen hier zijn niet (meer) gelovig of doen er weinig mee (meer cultureel/traditie dan religieus). Ik durf wel te stellen dat mijn dochter van al haar klasgenootjes het meest in aanraking komt met religie.

Je had bij mij vroeger echt niet aan moeten komen met extra school in het weekend, ik vond het doordeweeks al vervelend genoeg.
Ik ben ook nooit naar een zondagsschool of catechisatie geweest. Wel communie en vormsel voorbereiding gedaan maar dat was toen onder schooltijd omdat in die tijd bijna iedereen dat nog deed. Inmiddels is dat buiten schooltijd, maar dat is dan een bepaalde periode voorafgaand daar aan en dan 1-2 uur per week. Er is geen enkel kind dat daardoor niet op een of andere sport of clubje kan.

Als mijn man het al voordat er een kind was het had gehad over wekelijkse geloofslessen had ik daar echt wel forse bedenkingen bij gehad. Als ik me had moeten bekeren idem dito. Die ruimte voor twijfel en vragen en het vinden van je eigen manier en vorm van geloven zou ik wel heel belangrijk vinden.

Zane

Zane

11-02-2022 om 12:06 Topicstarter

Bedankt voor al jullie reacties.

Het gaat om Islamitische les van maandag t/m donderdag anderhalf uur per dag. Volgens hem is er nog voldoende tijd voor sport etc (wat hij zelf ook erg belangrijk vindt gezien zijn liefde voor sport), maar ik heb daar zo mijn twijfels over. Het gaat inderdaad niet om 6 uur boven de Koran hangen, maar ook om de taal leren, de geschiedenis leren en ze leren daar ook vriendjes en vriendinnetjes kennen natuurlijk.

Hoofddoek zou niet verplicht zijn voor een eventuele dochter. Hij heeft zelf ook een zus die geen hoofddoek draagt bijvoorbeeld. We hebben het nooit specifiek over groep 8 kamp gehad oid, maar hij is zelf redelijk vrij opgevoed en vrouwen in zijn familie zijn voor zover ik weet vrij in dat soort zaken geweest. 

Vier keer per week anderhalf uur is wel veel. Is dat dan een soort moslim-bso?
Sport is vaak wel in de avond, maar tijd om af te spreken met vriendjes/vriendinnetjes na schooltijd is er dan niet. Dat zou ik ook belangrijk vinden. Uiteraard kunnen ze daar ook vriendjes hebben, maar ik zou het sociaal gezien niet echt wenselijk vinden als mijn kind altijd nee moet zeggen tegen klasgenootjes om te spelen. 

MamaE schreef op 11-02-2022 om 12:12:

Vier keer per week anderhalf uur is wel veel. Is dat dan een soort moslim-bso?
Sport is vaak wel in de avond, maar tijd om af te spreken met vriendjes/vriendinnetjes na schooltijd is er dan niet. Dat zou ik ook belangrijk vinden. Uiteraard kunnen ze daar ook vriendjes hebben, maar ik zou het sociaal gezien niet echt wenselijk vinden als mijn kind altijd nee moet zeggen tegen klasgenootjes om te spelen.

sport in de avond? Niet op jonge leeftijd. Dus vanaf welke leeftijd zijn die lessen en tót welke leeftijd, Zane? Als het een soort BSO is zou ik dat niet eens zo gek vinden, wat ik wel vreemd vind is dat jij niet gelooft maar wel bezig bent met de Islam. Hoe rijm je dat voor jezelf? 

1,5 uur per dag klinkt me niet als een stroming of milieu wat gezond is voor een kind.

Zane

Zane

11-02-2022 om 12:46 Topicstarter

Suusje. schreef op 11-02-2022 om 12:32:

[..]

sport in de avond? Niet op jonge leeftijd. Dus vanaf welke leeftijd zijn die lessen en tót welke leeftijd, Zane? Als het een soort BSO is zou ik dat niet eens zo gek vinden, wat ik wel vreemd vind is dat jij niet gelooft maar wel bezig bent met de Islam. Hoe rijm je dat voor jezelf?


ik geloof dat het vanaf een jaar of 5/6 is tot 16. 
Ik ben me uiteraard nog verder aan het verdiepen in Islam en stel mijzelf kritische vragen, wat iedereen naar mijn mening zou moeten doen. Ik volg het geloof nu met name voor de kans dat God, de hemel, etc. wél echt bestaat, want die kans is er natuurlijk. Niemand weet de waarheid.. Ik kan mij in veel dingen vinden in Islam en het is een mooi geloof. Dat ik vraagtekens zet bij het concept God, betekent naar mijn mening niet dat ik de Islam niet mag/kan uitoefenen, enkel dat ik kritisch ben.. Tsja, da’s niet perfect in de ogen van sommige gelovigen.. 

Suusje. schreef op 11-02-2022 om 12:32:

[..]

sport in de avond? Niet op jonge leeftijd. Dus vanaf welke leeftijd zijn die lessen en tót welke leeftijd, Zane? Als het een soort BSO is zou ik dat niet eens zo gek vinden, wat ik wel vreemd vind is dat jij niet gelooft maar wel bezig bent met de Islam. Hoe rijm je dat voor jezelf?

Hier in de buurt wel hoor. Wel vroeg op de avond voor jonge kinderen, maar niet direct uit school want de trainers zijn doorgaans mensen die studeren of een baan hebben. Zwemlessen zijn wel soms in de middag na school. Mijn dochter zwemt op zaterdag.
Mijn dochter is zes, doet meerdere dingen en allemaal in de avond, vanaf 17.30/18.00/18.30 tot 19.30 uur.

Maar als een kind dan al de hele dag school heeft, dan nog geloofsles en ook nog sport is er wel een volle agenda met weinig tijd voor chillen/uitrusten/vrije invulling/afspreken met klasgenootjes. Ik zie ook niet zo waarom een kind alleen maar met geloofsgenootjes om zou moeten gaan buiten school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.