Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Kinderen Islamitisch opvoeden wegens Moslim man


Tijgeroog schreef op 14-02-2022 om 15:58:

mijn dochter had bij de kleuters een jongen in haar klas die niet met haar mocht spelen, "want als ik met meisjes speel kom ik niet in de hemel".

Overdit zou ik dus het gesprek aangaan met de moeder. Voor het zelfde geldt heeft die kleuter wat opgevangen en verkeerd geïnterpreteerd ( bv vader die tegen puberzoon zegt dat het niet de bedoeling is dat hij meisjes bespeeld ) 

Dat heb ik gedaan hoor. De uitleg van de moeder (we hadden goed contact, dus dat was ook bespreekbaar) was dat het klopte, het ging er eigenlijk om daar het zusje niet met jongens om mocht gaan/ mocht spelen, want de hemel. En om het gelijk te houden mocht hij dus niet met meisjes spelen. 

Zane schreef op 14-02-2022 om 12:10:

[..]

Ik denk dat je hiermee de spijker op z’n kop slaat. Goed punt..

Wat betreft dat eerste gaat het niet zozeer over Koranles zelf wat bepaalt of je naar de hemel gaat, maar er alles aan doen om kinderen zoveel mogelijk van het geloof mee te laten krijgen en te leren zodat er zo weinig mogelijk kans is op twijfel op latere leeftijd, en zo min mogelijk moeite om die levensstijl aan te houden, waar Koranles volgens hem een erg belangrijke factor in speelt.

Hij wil gewoon vanaf jonge leeftijd zijn manier van leven erin drillen. Dat heeft niks meer te maken met opvoeding.

Als deze man echt zo bang is dat hij anders niet in de hemel komt, waarom kwelt hij zichzelf zo en zoekt hij dan niet "gewoon" een vrouw die dat allemaal prima vindt en even bang is als dat hij is?

Verder zulke grote verschillen, hij in de UK en jij in Nederland (neem ik aan)... dat gaat 'm niet worden. 

Tijgeroog schreef op 14-02-2022 om 20:31:

Dat heb ik gedaan hoor. De uitleg van de moeder (we hadden goed contact, dus dat was ook bespreekbaar) was dat het klopte, het ging er eigenlijk om daar het zusje niet met jongens om mocht gaan/ mocht spelen, want de hemel. En om het gelijk te houden mocht hij dus niet met meisjes spelen.

Dat zou ik dan wel bij school neerleggen. Er wordt aan kinderen opgelegd dat ze met de helft van de klas niet om mogen gaan cq dat ze die buiten moeten sluiten. Dat vind ik zielig en schadelijk voor de kinderen zelf én voor hun klasgenootjes. Juist door niet om te gaan en niet in aanraking te komen met jongens dan wel meisjes krijg je situaties waarin mensen als volwassene daar niet mee om kunnen gaan.
Die verantwoordelijkheid en drang tot perfectie mag je niet bij zulke jonge kinderen neerleggen. Het is niet aan mensen om te bepalen wie wel en niet in de hemel komen. Laat dat oordeel lekker aan God en doe gewoon je best om een goed mens te zijn.
Als ik die leerkracht was geweest, had ik die kinderen standaard naast een kind van het andere geslacht gezet en heel vaak in een tweetal of groepje met kinderen van het andere geslacht. Thuis hebben de ouders voor het zeggen wat er wel en niet mag, op school de leerkracht. Respect voor religieuze interpretaties en uitingsvormen heeft ook grenzen. Dat geldt ook op het werk later. Als jij weigert samen te werken of te praten met alle mensen van het andere geslacht ga je het echt nog heel moeilijk krijgen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

MamaE schreef op 14-02-2022 om 22:49:

[..]

Dat zou ik dan wel bij school neerleggen. Er wordt aan kinderen opgelegd dat ze met de helft van de klas niet om mogen gaan cq dat ze die buiten moeten sluiten. Dat vind ik zielig en schadelijk voor de kinderen zelf én voor hun klasgenootjes. Juist door niet om te gaan en niet in aanraking te komen met jongens dan wel meisjes krijg je situaties waarin mensen als volwassene daar niet mee om kunnen gaan.
Die verantwoordelijkheid en drang tot perfectie mag je niet bij zulke jonge kinderen neerleggen. Het is niet aan mensen om te bepalen wie wel en niet in de hemel komen. Laat dat oordeel lekker aan God en doe gewoon je best om een goed mens te zijn.
Als ik die leerkracht was geweest, had ik die kinderen standaard naast een kind van het andere geslacht gezet en heel vaak in een tweetal of groepje met kinderen van het andere geslacht. Thuis hebben de ouders voor het zeggen wat er wel en niet mag, op school de leerkracht. Respect voor religieuze interpretaties en uitingsvormen heeft ook grenzen. Dat geldt ook op het werk later. Als jij weigert samen te werken of te praten met alle mensen van het andere geslacht ga je het echt nog heel moeilijk krijgen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Er staat nergens dat ze in de klas niks samen mogen doen. Het gaat juist om thuis, bij elkaar spelen dus.

Suusje. schreef op 15-02-2022 om 08:25:

[..]

Er staat nergens dat ze in de klas niks samen mogen doen. Het gaat juist om thuis, bij elkaar spelen dus.

Oh, ik las het als 'niet met meisjes mogen spelen' in het algemeen, dus ook op school niet.

op school mocht hij inderdaad ook niet met meisjes spelen. Ik heb het aan de juf overgelaten hoe hier op school mee om te gaan, hij maakte er geen geheim van. 
Maar misschien is het handig om weer naar de vraag van TO te gaan, ik heb dit alleen genoemd als voorbeeld van hoe veel impact "zorgen dat je kind naar de hemel gaat" kan hebben. 

Ik ken de Koran enigszins en daarin staat dat geloof geen dwang is.
Zelf zou ik in jouw situatie de kinderen niet sturen in wel of niet geloven.
Als ze zelf interesse gaan tonen in de Islam, prima, dan kan de vader ze daarin begeleiden.
Maar het met de paplepel ingegoten krijgen en dan net als die ene schrijfster later klagen over dat de Islam onzin is en ze geleerd heeft in een leugen te geloven lijkt me niet de bedoeling.

Zane schreef op 13-02-2022 om 22:31:

[..]

Ik denk dat het juist de bedoeling is om al over dat soort zaken te praten wanneer je weet dat partners daar erg verschillend over denken. Beter nu uit elkaar gaan dan over twee jaar of erger nog wanneer de kinderen er al zijn.


haha, wellicht iets te veel films. Maar zal o getwijfeld voorkomen in het echt. In zijn familie zijn er verschillende thuisblijvende vaders waar de vrouwen werken, dus dat beeld maak ik me niet zo druk om en ik denk hem toch wel goed genoeg te kennen om te weten dat dat niet gebeurt

Hoezo goed genoeg kennen, je kent hem pas 9 maanden en je woont beiden niet in hetzelfde land?! Volgens mij ben je én heel erg jong én vooral ook erg naïef. Neem daarbij de roze bril van verliefdheid en de alarmbellen kunnen zelfs gehoord worden door dove mensen. 

Uiteraard wel benieuwd hoe de stand van zaken nu is 😇

- knip -

gemeld

- knip -

kan deze droeftoeter niet aangegeven worden of iets dergelijks?

daarom: gemeld

Angela1967 schreef op 28-08-2022 om 00:32:

daarom: gemeld

Ja ik ook, maar dat bedoel ik niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.