Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Blokfluit

Blokfluit

08-02-2011 om 14:37

Kvatter - informatievraag

Kan iemand mij vertellen wat het precies inhoudt als je als Kvatter bij een Brit Milah gevraagd bent. Wij zijn niet Joods, het stel wat het vraagt zijn ook niet heel goede vrienden van ons. Ik vind het het lastig omdat het me toch een speciale "eer" lijkt maar ik heb dus geen idee.

Ik heb natuurlijk gegoogled, en het lijkt me alleen een ceremoniele taak. Maar ik begrijp niet goed waarom man gevraagd is. Het lijkt me toch dat je zoiets vraagt aan iemand die echt dicht bij je staat?

bedankt
Blokfluit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

09-02-2011 om 11:08

Heel vreemd inderdaad

Hoi,

Volgens mij is de gevatter degene die de baby binnenbrengt. Deze taak is meestal voor een van de oma's. Het is een grote eer die je volgens mij echt aan familie of hele goede vrienden geeft. En volgens mij ook alleen aan Joden.

Zijn het misschien Israeli's? Is het echt religieus? Thuis? Hebben ze een Joodse gemeente benaderd?

Liora

Blokfluit

Blokfluit

09-02-2011 om 11:53

Dank je wel

Hoi Liora,

Dank voor je antwoord. Het voelde niet goed en mijn man heeft nee gezegd. Wel moeilijk, omdat iemand iets aan je vraagt wat voor hen heel belangrijk is blijkbaar en ze mijn man dus die eer willen geven. Maar ik denk dat je zoiets belangrijks moet laten doen door iemand voor wie het zelf ook belangrijk is, en dat zou het voor man niet zijn. Hij zou het dan alleen doen omdat je zo'n verzoek eigenlijk niet kunt afslaan en omdat het interessant is om mee te maken. Dat is uiteraard geen goede reden. Hij zou er trouwens zelfs voor naar het buitenland moeten reizen.

Het zijn geen Israeli's, volgens mij zou het gewoon thuis gebeuren maar dat weet ik niet zeker. Ik spreek hen bijna nooit, mijn man ook weinig, alleen af en toe mail contact. Daarom is het zo raar.

Maar jouw antwoord geeft mij bevestiging van wat ik zelf al dacht, dus daarvoor dank.

Blokfluit

liora

liora

09-02-2011 om 12:19

Verstandig

Hoi blokfluit,

Lijkt me heel verstandig. Blijft een raadsel waarom ze h hebben gevraagd.

Misschien is het wel een goed idee om een mooi cadeautje op te sturen, want het is toch eervol dat ze je man hiervoor hebben gevraagd.

Groeten,

Liora

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2011 om 16:35

Wikipedia

Ik ben een volledige leek (wel nieuwsgierig), maar op de engelse wikipedia las ik dat het vaak gevraagd wordt aan mensen waarvan je hoopt dat ze ook snel kinderen krijgen.
Kan het daar misschien mee te maken hebben?

Blokfluit

Blokfluit

09-02-2011 om 16:50

Tijgeroog

Ja, dat had ik ook gelezen, maar wij hebben al kinderen, onze familie is compleet dus dat kan het ook niet zijn.

Ik blijf het een vreemd verzoek vinden. Als we nou heel close waren, maar dat zijn we niet. Verre van. Ze zijn een keer bij ons komen eten, wij bij hen. Verder blijft zij veel contact zoeken, vooral met mijn echtgenoot. Het verzoek was ook alleen aan hem gestuurd per mail, niet naar mij, dat vond ik ook niet prettig.

Ik vind het zo gevoelig liggen. Het gaat wel om een stel wat hun eerste kind krijgt en ze bedoelen het waarschijnlijk helemaal goed, maar zo voelt het voor mij niet.

Blokfluit

liora

liora

09-02-2011 om 17:08

Blokfluit

Is je man misschien bekend of belangrijk? Marco Borsato? Haha, zoiets bedenk ik me nu.
Dat van zelf kinderen willen heb ik nooit gehoord, het is eigenlijk traditioneel de oma die de baby binnenbrengt.
Maffe situatie!

Liora

Blokfluit

Blokfluit

10-02-2011 om 12:03

Haha

he nou, ontmaskerd, ik heet eigenlijk Leontien.

Nee, man is in zijn eigen ogen heel belangrijk maar ik ben bang dat de rest van Nederland hem niet kent. Zingen kan hij ook al niet.

Het stel was teleurgesteld in de afwijzing maar ik denk toch dat hij de juiste beslissing heeft genomen.

Blokfluit

liora

liora

13-02-2011 om 22:12

Ben ik nog even

De gevatter is niet degene die het kind binnenbrengt, dat is namelijk de gevatterin. De gevatter is degene die tijdens de ingreep het kind vasthoudt. Meestal een van de opa's.

Ik vind dit zo mogelijk nog vreemder. Het is een zeer grote eer en ik weet zeker dat de gevatter joods moet zijn. Dus ik snap hier werkelijk niks van. Ik denk dat deze mensen zelf weinig tot geen kennis hebben van de Joodse traditie. Zou dat kunnen? En beide geen vader meer en verder alleen vrienden die niet tegen bloed kunnen of zo?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.