Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

agnes

agnes

06-11-2009 om 16:41

Levo op school

Graag wil ik met jullie een gesprek opstarten over het vak levensbeschouwelijke vorming of HVO. Mijn vraag is of het door ouders belangrijk gevonden wordt dat kinderen in groep 6,7 en 8 dit vak krijgen op de basisschool.In de regio waar ik woon wordt het nauwelijks gegeven maar als moeder zou ik het graag voor mijn kinderen willen.
Zeker nu ik gestart ben met de lerarenopleiding voor HVO en razend enthousiast ben geraakt. Het laat kinderen op een leuke speelse manier nadenken over zichzelf en wat ze willen. Ook komen uiteenlopende zaken aan bod zoals internetcontact, pesten , verliefd zijn en verantwoordelijkheid nemen .Kortom alles wat het leven van een kind vormt en wat ze bezig houdt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

07-11-2009 om 13:20

Agnes

Stuit iedere keer op je berichtje, denk dan even na en hop dan verder. Omdat ik dat een beetje lullig vind van mezelf (mede omdat er verder ook nog geen reacties zijn) de reden: ik weet er niet genoeg van af om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Zou je er eventueel iets meer - inhoudelijks - over kunnen zeggen, een nadere toelichting kunnen geven? Of een link naar een site waar meer over het onderwerp te vinden is, zodat het wat handen en voeten krijgt? Of ben ik de enige sneuzel die niet weet waar het precies om gaat, dat kan natuurlijk ook...

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2009 om 14:45

Mijn dochter heeft ook levo (gehad)

maar ik moet tot mijn schande eerlijk bekennen dat ik niet voldoende over de lesstof weet om me er over uit te laten. Ik weet dat de lessen 'wel aardig' waren en de leraar leuk Op zich vind ik het áltijd goed voor pubers en mensen in het algemeen, als ze tot nadenken over het leven worden aangezet. Of dat nou in algemene zin is of met betrekking tot religie.

agnes

agnes

09-11-2009 om 08:57

Jong beginnen

In je reaktie zeg je dat het goed is voor pubers en volwassenen om na te denken over het leven. Maar hoe sta je er tegenover als je daar al op jonge leeftijd mee begint? In groep drie kun je een onderwerp als de dood ook aansnijden. Dat klinkt heel gewichtig maar het is natuurlijk wel zodanig aangepast. Een kind in groep drie moet bijvoorbeeld wel eens afscheid nemen van zijn/haar geliefde konijn. Over dat verdriet kun je het dan hebben.

Ik vond het als kind geweldig

.. ik wist niet dat het nog bestond. Wij wonen in de stad waar de enige WO-opleiding is op dat gebied, hmmmm, toch maar eens kijken of er bij ons iets van komt. Op school hebben ze het iig niet...

Hier wel

Hier kun je (openbare school) in groep 7/8 kiezen uit godsdienst of HVO, volgens mij op alle openbare scholen hier in deze gemeente. Cristelijke/katholieke scholen bieden alleen godsdienst aan en dan nog in alleen die stroming, daar kun je dan weer wel/niet aan meedoen (dan mag je schoolwerk doen in je eentje in de klas). Het godsdienst onderwijs op de openbare scholen gaat over alle stromingen godsdienst.
Hier doen ze HVO. Ik vindt het wel leuk en godsdienst komt ook nog uitgebreid aan bod op het voortgezet onderwijs. Verder denk ik dat ze qua godsdienst best redelijk zijn 'voorgelicht'. Wij zijn zelf 'niks', maar mijn vader+ vrouw zijn op latere leeftijd vrijzinnig geworden en soms bezoeken we wel eens een dienst en mijn schoonouders waren moslim (overleden intussen) dus daar krijgen ze ook al e.a. van mee en er is hier een aktieve joodse gemeenschap waarvan 1 mijn vriendin is, dus daar krijgen ze ook al het nodige van mee...
Ik vindt het wel nuttig dat HVO en dan vooral in die lastige periode van prepuberen, er worden allerlei onderwerpen aangesneden en veel over gevoelens gepraat. Je leert je klasgenoten op héél andere manieren kennen. Er zijn met regelmaat emotionele momenten. Er wordt ook veel aandacht besteed aan je 'uiten', met dichten, schilderen of praten, tekenen etc.
'rekening houden met' is vaak aan bod en de andere kant van het verhaal, het waarom van iets, gevoelens. onmacht etc.
Hier waren beide kinderen er in ieder geval enthousaist over. En wat deze juf aandraagt en goed kan is ook een vertouwelijke band scheppen tussen de dan aanwezige kinderen. Er kan écht van alles gezegd en aan de orde komen en ik vindt dat best knap. Want omdat er ook kinderen godsdienst kiezen zitten ze met 2 klassen doorelkaar. Dus in het begin kennen ze elkaar niet eens goed (ja van gezicht) en zij smeed daar toch maar 1 klas van die vertrouwelijk met elkaar kan praten.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.