Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Minet

Minet

03-11-2009 om 10:40

Lopende kerkgangers, verbazingwekkend

Jarenlang woonde ik in een plaats op de Biblebelt, randje Veluwe. Daar maakte ik kennis met het fenomeen 'lopende kerkgangers'.
Nooit eerder in mijn leven (vele woonplaatsen) zag ik mensen midden op straat lopen, zonder op of om te kijken, laat staan rekening te houden met fietsers en automobilisten, daar bleek dat op zondag heel normaal te zijn. Het leidde dan ook zeer regelmatig tot bijna-ongelukken.
Afgelopen zondagavond reed ik over de Veluwe, in de omgeving van Nijkerk. Het was donker, de weg was smal, omringd door bomen, en niet verlicht. Aan de rand van het dorp ging blijkbaar de kerk uit en staken mensen in zwarte kleding, voorzien van zwarte paraplu omdat het regende, zonder blikken of blozen de weg over.
Door de bomenrij zag ik ze niet uit de kerk vandaan komen, ik moest echt bovenop de rem, kon nog net de kerkgangers ontwijken, raakte maar net de bomen niet en kwam slippend tot stilstand. De rest van de kerkgangers liep zonder blikken of blozen om de auto heen, ik was woedend, bleef staan (met het hart in mijn keel) en heb 30 seconden mijn claxon laten loeien alvorens door te rijden.
Wie kan mij vertellen waar dit fenomeen vandaan komt?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Belachelijk

laat svp de politie boetes uitdelen, zijn ze helemaal gek !

Mamvantwee

Mamvantwee

03-11-2009 om 11:55

Vroeger

Ik ben opgegroeid in een Drechtstad en herinner me dat ik als puber ook niet met mijn fiets over de straat kon omdat de mensen niet opzij gingen. Het is zeker zo dat 'men' vond dat ik ook niet mocht fietsen/autorijden op zondag, dus dat werd op die manier voor mij geregeld.

Ik werd - en word nog altijd - heel opstandig van mensen die hun geloof willen opleggen aan anderen. Iedereen mag geloven wat hij wil, en ernaar leven, maar dat geldt dus ook voor de andersdenkenden.

Ik heb bij mijn volgende woonplaatsen ook altijd heel erg goed gekeken naar de overheersende religie. Ik wil zelf kunnen weten wat ik op zondag doe.

groet, Mamvantwee

Bastet

Bastet

03-11-2009 om 12:00

Wel autorijden (ot)

Mijn zeer gereformeerde buurvrouw gaat op zondag twee keer naar de kerk,met de auto,en dat mag.Het zijn geen amish..
Groetjes,bastet

Guinevere

Guinevere

03-11-2009 om 12:12

Hier

Ik woon ook in zo'n bijbelse gemeente (sgp zeg maar). En reken maar dat het parkeerterrein van de kerk bomvol staat op zondag! De mensen lopen keurig op de stoep en ze groeten mij zelfs als ik op zondag in mijn korte broek in de tuin sta te werken.
Wel valt mij op dat God kennelijk over hun kinderen waakt, want die zitten met grote aantallen zonder gordels in de auto.

Niet allemaal

Maar ik herken het. Op zondag mag je geen autorijden of fietsen, dus mag je midden op de weg lopen.

En vergis je niet, er zijn dus mensen die van Ridderkerk naar Oud-Alblas LOPEN als daar een goede dominee is!

Guinevere

Guinevere

03-11-2009 om 12:24

Hmmm

Hmmm, dan zijn ze in mijn dorp kennelijk vrijgevochtener dan ik dacht. Toch gaan ze incl. hoedjes en 8 kinderen braaf 2 keer daags. De rest van de dag wordt er gezongen bij het orgel. Maar ze gaan wel met de auto of fiets, als de afstand dat rechtvaardigt. En ze lopen niet op straat.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-11-2009 om 12:31

Tja

Tja, je hebt gereformeerde splijtzwammen die serieus denken dat je op zondag niet mag autorijden of fietsen en dus loop je gewoon midden op de weg. Want jouw splijtzwamregels gelden uiteraard voor iedereen. Voor hun bestwil. Zo ken ik iemand wiens buren (ger. gem. in NL) op zondag regelmatig de deur van de plaatselijke afhaalchinees versperren om mensen niet te laten zondigen. Het is gelukkig geen grote groeiende groep Nederlanders die zich hiermee bezig houdt.

Protestmars

Pandia:"als dit een draadje gaat worden om aan te grijpen een groep af te zeiken haak ik af, ik vind dat net zo misselijk als buitenlanders afkatten, moslims enz En dat is vaak veel minder geaccepteerd."
Laten we wel wezen: collectief wandelend de rijbaan in beslag nemen omdat je meent dat niemand mag autorijden op zondag, heeft meer weg van een protestmars dan van gewone geloofsbeleving. Weggebruikers een rolberoerte bezorgen door een bijna aanrijding die daardoor ontstaat, is ook een vorm van afzijken.
En ja, hier op de dijk gebeurt dat ook.
Groet,
Miriam Lavell

Millenia

Millenia

03-11-2009 om 13:48

Ik vraag me altijd af

als ik nou God was, of ik die mensen dan niet mega-irritant zou vinden. Geef je ze de hersenen mee om inzicht te hebben in het nut van het scheiden van verkeersstromen, gaan ze midden op de weg lopen. Geef je ze de vaardigheden mee om vaccinaties uit te vinden, laten ze die liggen. Over wapens daarentegen, die dankzij diezelfde hersenen ook in elkaar geknutseld worden, hoor je ze nooit. Die nemen ze wel. Geef je ze het organisatorisch inzicht om te komen tot collectieve regelingen zoals verzekeringen, nemen ze die ook niet.
Kortom, achterwege laten van veel zaken die goed zijn niet alleen voor jezelf, maar ook voor de naasten (geen gevaar op de weg vormen, je kinderen geen polio laten krijgen, grote risico's collectief dragen). Aldus op arrogante wijze bedanken voor hetgeen de Schepper je meegaf aan talenten en vaardigheden om jezelf en je soortgenoten beter redzaam te krijgen. Ik zou ze te grazen nemen aan de hemelpoort: eerst 10 jaar lang de vergaderingen van de vereniging kritisch prikken notuleren en de postings van Onno lezen en dan pas naar binnen. Zoiets.

Als ik god was

dan had ik gewoon af en toe mijn gezicht laten zien (in de vorm van een wolk, zoals mufasa de leeuwenkoning en af en toe wat gezwaaid met een streng vingertje en af en toe mijn duim opgestoken als het er wel netjes en eerlijk aan toe gaat.

ach verrek, iedereen moet vooral geloven wat hij of zij wil, allemaal goed. Maar deel dan svp wel wat bekeuringen uit, gewoon op zondag dus wat agenten daar neerzetten of ze moeten een klaar over regelen.

Pandia

"dan voor een gereformeerde gemeente, waarbij wel auto wordt gereden als dat noodzakelijk is (handicap, ouderen oid). Niet voor gereformeerd vrijgemaakten, christelijk gereformeerden, nederlands gereformeerden en zelfs de bevindelijk-gereformeerde gemeente kan daarin verschillen"

Sorry, ik heb even moeten tellen. Dat zijn dus, als ik het goed lees, 5 varianten op het thema 'gereformeerd'. Dan hebben we meen ook ook nog hervormden en remonstranten en dan mis ik vermoedelijk nog een paar calvinistische stromingen. En da's dan nog maar een deel van de Christenen...

Heb je ooit Life of Brian gezien, met het stukje over het Judean People's Front?

Het onderscheid tussen de verschillende varianten is voor de aanhangers ervan vermoedelijk van groot belang en dus gesneden koek, maar je kan het m.i. de on- en andersgelovige goegemeente niet kwalijk nemen dat de diverse kleuren zwart op een hoop worden geveegd. Zelf ben ik ongelovige van Roomse origine, dus ik vind het altijd hoogst exotisch, die verschillende stromingen, maar ik snap er geen hout van

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2009 om 15:47

Niet voorbehouden aan gelovigen

Toeristen. Díe zouden ze moeten verbieden. Een gedeelte van mijn bijzonder prachtige woonplaats is "voetgangersgebied", maar Daar Buiten Dus Niet. Horden, horden, wandelende, etende, drinkende, buggy-duwende, hondsleurende slenteraars krijg ik voor mijn fiets- danwel autowielen. En arrogánt dat ze zijn, niet te filmen.
En........middelbare scholieren die fietsen vanaf grotere afstand naar school. Die geloven ook heilig in de macht van de groep en de remmende invloed van mensenvlees op het verkeer. Gewoon met 20 man dicht bij elkaar fietsen en je door níets tegen laten houden.
Ik woon vlak bij een middelbare school in een toeristische plaats.

Wee mij.

Tirza

Tirza

ja, toeristen! Ik werk in het centrum van Amsterdam, en veel buitenlanders menen kennelijk dat als er geen auto's rijden, het dus voetgangersgebied is. En omdat ze geen fietsen gewend zijn, reageren ze ook niet direct op het geluid van een bel.

Ik doe daarom aan preventief bellen: als ik maar het vermoeden heb dat een toerist wellicht overweegt om van de stoep de rijbaan op te lopen dan bel ik al alsof ik een brandalarm moet afgeven. Na een halve minuut valt het kwartje. Nou ja, meestal.

Je pikt dan trouwens direct de Nederlanders eruit: die stappen zonder om te kijken direct weer de stoep op als ze maar een klein belletje horen. Dan had ik misgegokt en een landgenoot voor buitenlander versleten (bij twijfel bellen, denk ik altijd maar).

Groeten,

Temet

Starry Night

Starry Night

03-11-2009 om 17:39

Bekend verschijnsel

Ik ben opgegroeid in Krimpen aan den IJssel, waar iedere zondag hordes mensen ter kerke togen en inderdaad wist je dan gewoon dat je maar beter even kunt remmen als ze gaan oversteken, want ze storten zich zo voor je auto. Daar kun je toeristen en andere roekeloze weggebruikers bij gaan halen, dat verandert niets aan dat fenomeen.
Ik weet niet tot welke gezindte ze behoren daar in Krimpen. Ik weet wel dat sommigen het over de Algerabrug wandelend in Capelle gingen halen en anderen vanuit Capelle over de Algerabrug in Krimpen. Het luistert dus nauw.
Ik heb geen idee waarom men dit gedrag vertoont. Het vooroordeel onder de rest van de Krimpense bevolking luidde altijd dat het kwam omdat God wel regelt wanneer het hun tijd is en dat ze daar het volle vertrouwen in hebben dus. Maar ik heb geen idee of dat klopt.

hout anne

hout anne

03-11-2009 om 17:58

Hier

wij woonden vroeger ook in de buurt van een kerk, een zwarte kousen kerk, zoals wij dat hier oneerbiedig noemen. Dit was een kerk waarbij men ook niet met de auto mocht, met als resultaat dat bij ons de parkeerplaats volledig vol stond en men het laatste stukje ging lopen.
Kijk dat vind ik nou hypocriet, ik vind het prima als mensen naar de kerk willen en willen geloven. Inderdaad zolang ze er een ander maar niet mee lastig vallen en niet hypocriet doen.

En Minet, gelukkig maar dat er niets ernstigs gebeurd is. Buiten dat dat op zich al erg genoeg zou zijn, zou het voor die mensen helemaal erg zijn! Dan hadden ze naar het ziekenhuis/ dokter gemoeten en dat is op zondag dan ook tegen hun geloof. Werken op zondag mag nl. ook niet

Yta Chalne

Yta Chalne

03-11-2009 om 18:14

Hout anne

Op zondag werken als arts, dat mag uiteraard ook van bevindelijken. Dingen die echt moeten, die mogen ook. Je mag ook bevallen op zondag, bijvoorbeeld Het probleem zou meer zijn dat ze de ziekenhuiskosten soms moeilijk op kunnen brengen. Niet verzekerd...

Minet

Minet

03-11-2009 om 18:32

Tjonge

Wat een herkenning Dat kan natuurlijk ook niet anders, maar ik ben blijkbaar niet de enige die zich erover verbaasd en aan ergert.
Het christendom kent idd veel verschillende stromingen, ben zelf Rooms opgevoed, lekker simpel Je bent katholiek, daar hoeft niets aan toegevoegd te worden.

Toch stel ik voor om, waar was het ook alweer......asielzoekers die worden uitgerust met fluoriscerende hesjes, om iedereen die perse zwarte/donkere kleding wil dragen in het donker, te verplichten een dergelijk hesje aan te doen!

Zondagsrust

De kerkgangers waar je het over hebt vallen volgens mij onder de Gereformeerde Gemeente (Gee Gem / Gegem / GG). Maw. de zwartkousen.

Hoewel de ene gemeente strenger in de leer is dan de andere mag je de GG wel onder de strengsten des lands beschouwen. Ze zijn erg traditioneel ingesteld en zijn typische SGP stemmers.

Op zondag wordt er niet in auto's gereden. Het heeft met de zondagsrust te maken. Of dat dan te maken heeft met het niet mogen rijden in de auto omdat het arbeid verrichten is of omdat ze gewoon stilte en rust willen hebben en dit niet kan met een auto weet ik niet.

Door het lopen op straat voorkom je in ieder geval zoveelmogelijk dat anderen daar gaan rijden. "je gaat toch op zondag niet in 'naam gemeente' rijden? Daar lopen ze allemaal op straat en blokkeren ze je de weg."

Wat betreft de reactie van Millenia kan ik alleen maar zeggen: Of nieuw nu altijd beter is blijft de grote vraag. Soms is enige hang aan 'verleden' of 'traditie' nog niet zo gek als het lijkt. Alles natuurlijk in het redelijke, maar klaarblijkelijk is het redelijke sterk afhankelijk van je directe omgeving.

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2009 om 22:46

Niet mogen autorijden

let wel: ik vertel de versie zoals die mij verteld is. Hoeft niet de waarheid te zijn Ik ben goed gereformeerd opgevoed, maar zó strikt waren ze dan toch nog niet. Maar ik woon wel vlak bij stukjes bible-belt, zelfs Het Gekrookt Riet is hier vertegenwoordigd. Nou, rechtser kun je niet zitten
Niet mogen autorijden heeft te maken met het niet inzetten van apparaten voor arbeid. Niets of niemand mag werken op zondag. Maar dat is ook weer niet helemaal waar, de dominee mag het blijkbaar wel (maar dat heet "vieren") en artsen ook. Vrouwen ook wel weer een soort van, koffie zetten mocht altijd wel......Koken bijv. wordt ook vaak van tevoren gedaan, een pan soep of een groot gebraad wat alleen de oven maar in hoeft.
Televisie/radio heeft te maken met "dingen" die door de lucht gaan. Signalen. Stromingen. Golven. En er gáát niets door de lucht buiten God. Al het andere is occult en mag dus niet.

Tirza

Borden

Ik juich het toe als mensen lopend naar de kerk gaan, wandelen is veel beter voor het milieu en het werkt preventief tegen diabetes en depressie.
Maar men moet zich wel aan de verkeersregels houden. Want anders moeten er borden komen, zoals je die ook wel in beboste gebieden ziet waar zomaar overgestoken wordt door schepselen zonder verkeersinzicht.

Damajo

Yta Chalne

Yta Chalne

04-11-2009 om 07:21

Dominee

Een voorganger van de eigen gemeente wordt betaald voor zijn doordeweekse herderswerk. Op zondag preekt hij dan 'vrijwillig'. Dominees uit andere gemeentes preken elders ook 'vrijwillig' maar krijgen een (soms ruime) onkostenvergoeding.
Dominees werken dus nooit op zondag bij de zware refo's Overigens geldt dit ook voor heel veel lichtere stromingen.

Niet autorijden op zondag is vooral omdat je daarmee veel onnodig werk in stand helpt houden. Zo laat je dan benzinestationmedewerkers, wegenwacht etc. allemaal zondigen, daar hoor je niet aan mee te werken. Fietsen valt voor sommigen onder lichamelijke arbeid. Lopen in feite net zozeer, maar die regels zijn om de mensen heen gegroeid, en zijn zoals ze 100 jaar geleden waren. Net als de liederen en de bijbelvertaling. Wat bevalt verander je niet.

Damajo@

Hoogst amusant

Verder ken ik het fenomeen blokkerend wandelen op een zondagse straat niet. Hoewel onze woonplaats 34 kerken huisvest en we hebben de gemeentegids er eens op nagepluist, ik dacht rond de 25 verschillende geloogsgemeenschappen. En nee, het is geen grote stad (55.000 inwoners). Het lijkt me trouwens ook niet alleen weggelegd voor gelovigen, dat asociaal weggedrag.

Caillic

Caillic

04-11-2009 om 08:08

De krant

Toch is het dan typisch dat het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad wel op maandag verschijnen en zelfs ook op de dag na kerst. Want wanneer worden die kranten gemaakt? Op zondag.

Niet op zondag

Het zijn namelijk avondkranten.

Caillic

Caillic

04-11-2009 om 08:34

Dirksmama

Een kennis solliciteerde ooit (wel tijdje geleden) naar een baan bij Ref. Dagblad (of was het nou Ned. dagblad?). En toen viel dat dus op, op zondag werd er gewoon gewerkt door de journalisten.

Routeplanner

Wij zijn ook een keertje zo uit het niets gestuit op wandelende kerkgangers op de rijbaan....Volgens mij was het in Rijsen of een klein plaatsje er dicht bij dat kan ook. We waren bij mijn tante en oom op bezoek geweest en normaal rijden we daarvoor een 'vaste route', maar nu moesten we daarvan afwijken omdat ik nog iets moest wegbrengen bij een oude vriend van mijn vader die daar niet ver vandaan woonde....Dus routeplanner berekende de route van oom en tante naar die vriend en vandaar weer naar huis. We kwamen langs/door allerlei plaatsjes waar we nog nooit geweest waren. Het klopte allemaal wel (zag ik aan de borden) we gingen wel de goede richting op. En volgden gewoon de 'doorgaande' route zoals dat heet. We kwamen in een plaatsje, centrum zoals het eruit zag, reden door een soort hoofdstraat en achter die hoofdstraat maakte de weg een scherpe bocht naar recht (allemaal bebouwing dus je ziet amper waar je heen rijd) en pal achter die bocht dus opeens allerlei in het zwart en keurig geklede mensen midden op de weg. Ikke hoog op de rem (in ieder geval zo, dat de remmen van de auto er flink van piepten en gierden) en week uit naar links alwaar een zeer grote markt was en ruimte zat. Bonker, de bonk de stoep/markt op. En we stopten....ik helemaal in chock, kinderen ook hoteldebotel en man zei alleen nog: "Zo hé! Zo hé!" tig keer achter elkaar. Man bood nog aan verder te rijden, maar dat sloeg ik af...ik was ook enigzins pissig want in mijn spiegel zag ik nog veel meer mensen van alle kanten over straat lopen. Even dacht man dat het aan mij lag, dat ik een straat in was gereden waar je niet mocht rijden. Maar gezien de borden met 'doorgaand verkeer' en de links en rechts geparkeerde auto's konden we dat al snel uitsluiten. En pas toen ik het geluid van de alsmaar luidende klokken hoorde en oudste zei dat die mensen vast naar een 'feest' gingen ze waren zo netjes gekleed...vielen de kwartjes op hun plaats. Ondertussen had ik de auto al weer gekeerd en bonkerdebonk de stoep af gereden en nog steeds pissig heb ik die mafketels dat ook duidelijk gemaakt door een paar keer van gif op mijn voorhoofd te wijzen.
Ze zijn wat mij betreft niet goed wijs. Wij waren daar totaal onbekend, het was een gewone doorgaande weg. Geen enkel teken dat daar op bepaalde tijden op die weg na die bocht mensen midden op straat lopen....en wij waren ons allemaal het apelazerus geschrokken en het ging ook allemaal maar nét goed! Jongste had de gordel achteraf in d'r schouder staan als blauwe plek.
Ze brengen zichzelf én ons in gevaar. En eigenlijk doet de achterliggende gedachte er dan geen ene fluit toe. Mensen die zichzelf en hun omgeving bewust in gevaar brengen mogen wat mij betreft opgesloten worden.
Als ze dan zo nodig midden op straat willen lopen om willekeurig wélke reden dan moeten ze net zo als iedere burger daarvoor afsluiting van die weg aanvragen. Als ik politie in die gemeente was zou ik ze allemaal elke zondag flink bekeuren.
Ik ben er nu nog steeds pissig om...zó waren wij geschrokken en ik weet zeker dat God dat niet bepaald 'netjes' vindt om willekeurige voorbijgangers zo de stuipen op het lijf te jagen.
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

04-11-2009 om 09:10

Niet met godsdienst te maken

Ik had het er van de week nog over met mijn lief. Automobilisten en fietsers (meestal) kijken uit in het verkeer. Ze parkeren hun auto ergens, of zetten hun fiets tegen een boom, en ineens zijn ze voetgangers. Steken het liefst over náást een zebrapad, zwalken over de rijweg zonder op of om te kijken. Als je dan hard bellend langsfietst, kijken ze verbaasd op, alsof je ze op een meditatiewandeling hebt gestoord. De voetgangers pakt zijn fiets of auto weer, en is ineens weer een alerte verkeersdeelnemer (meestal dan he). Het heeft dus met het verschijnsel wandelen te maken. En verder is het natuurlijk mogelijk dat de kerkgangers een zware preek achter de rug hebben, en nog wat suizebollend van het onheil dat over hen uitgestort is de kerk uit komen...

Yta Chalne

Yta Chalne

04-11-2009 om 09:16

Bijbels

Bijbels is het natuurlijk niet, die zondagsrust. Bijbels gezien zondigen de refo's de ganse zaterdag door van alles te doen, om dan zondag in ledigheid door te brengen. Foute boel natuurlijk.

Jippie

Jippie

04-11-2009 om 10:03

Albana

Niet om het gedrag van de wandelaars goed te praten, maar gezien jouw verhaal reed je wel behoorlijk hard bij een onoverzichtelijke en voor jou onbekende bocht, Je zegt zelf dat je amper zag waar je reed.
"Mensen die zichzelf en hun omgeving bewust in gevaar brengen mogen wat mij betreft opgesloten worden."

Yta Chalne

Yta Chalne

04-11-2009 om 10:35

Pandia

Ik neem aan dat je wel weet dat de zondagsrust een typisch voorbeeld is van door Constantijn de Grote ingestelde Romeinse afgodenverering? Een dag ter verering van de zon?
Je doet 't wél (maar dan ook volgend de regels) of níet (maar dan wel doen volgens heidense regels) Maar dat is geloof ik zelfs voor bevindelijken te streng in de leer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.