Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Minet

Minet

03-11-2009 om 10:40

Lopende kerkgangers, verbazingwekkend


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sabbat

Mijn schoonmoeder heeft een opmerkelijke (en vermakelijke, maar bovenal bewonderingswaardige) opvatting over haar sabbatsdag. Die viert ze op zondag met bijbellezen, thee drinken en fruit eten en vroeg naar bed gaan (vanwege de honger). Op zich nog niet zo vreemd, maar als wij eens in een weekend willen komen, verschuifd ze met vrolijk gemoed haar sabbat naar de woensdag

Yta Chalne

Yta Chalne

04-11-2009 om 11:00

Silone

Ik denk dat ze daar de bedoeling van de bijbelse rustdag wel uitstekend mee heeft begrepen; een dag om met God door te brengen. Dat de dag verschuifbaar is maakt het alleen maar beter; ze hangt niet aan de letter van de wet maar aan de geest ervan. Leuk!

Hilde

Hilde

04-11-2009 om 11:06

Joodse christenen?

Wat moet ik me daarbij voorstellen, Pandia? Een foutje van de tikduivel?

Ik heb trouwens weinig herkenning in deze verhalen. In Vlaanderen kom je zulke lieden absoluut niet tegen, dus ik lees dit allemaal met hele grote ogen, groot van verbazing....

Niet alleen kerkgangers

Ook moskeegangers Ik werkte ergens in een buurt waar het aan het eind van mijn werkdag (met niet-flexibele werktijden) ook tamelijk ondoenlijk was om door het wandelend volk te komen. Maar die kwamen allemaal uit de moskee.
Ook heb ik in het buitenland in de buurt van een voetbalstadion gewoond. Het resultaat was dat op de wedstrijddagen van "onze" club de auto's drievoudig aan weerszijden van de (op zich wel brede) straat geparkeerd stonden en je nauwelijks door de mensenmassa's heen kon.
Ik ben met Minet en meer sprekers eens dat kerk- en moskeegangers en bovengenoemde lieden zich aan de wet horen te houden. Maar ze doen het niet. Als ik door de Bible Belt rijd, hou ik er rekening mee.
Nog een klein anekdotetje: vorig jaar was ik met een vriendin een weekend op de motor weg. Op zondag verdwaalden wij in een dorpje waar ook menige zwarte kous zich ter kerke begaf. Wij waren werkelijk totaal de weg kwijt, zetten daarom onze motor stil, de helm af en vroegen een dame die met drie kinderen in gepaste kledij op straat wandelde hoe wij in het volgende dorp konden komen. Zij verborg eerst haar kinderen achter een geparkeerde auto en legde ons toen vriendelijk uit hoe we rijden moesten. Maar toen een dochter haar hoofd achter de auto vandaag stak en ik haar een welgemeend compliment over haar mooie jurk gaf, zei moeder plotseling kortaf dat ze moesten doorlopen

Hilde

Hilde

04-11-2009 om 11:33

Pandia

Dankjewel voor de link. Heb ik weer iets bijgeleerd

Nee hoor jippie!

Ik rijd namelijk zelden of nooit te hard. En zéker in de bebouwde kom rijd ik keurig onder de maximumsnelheid. Je mocht daar gewoon 50. En zélfs dát reed ik niet eens.Ik vermoed zelfs dik eronder. Wij hadden niet bepaald haast, misschien reed ik rond de 30. En ik reed gewoon rechts op de weg...rechts ernaast een smalle stoep en dan dus (hoge) bebouwing. Dus kachel ik de hoek om(gewoon op mijn weghelft dus) en pál achter die hoek hoppa oppeens al die mensen op de weg.......
Nou dan ben je toch niet bij je volle verstand? Als je pal op een doorgaande weg (waar je dus 50 mag!) pal achter een onoverzichtelijke hoek, gewoon rustig op je gemakje op de rijbaan gaat lopen? Niet dan? Ik zou bijna willen dat ik een notoire hardrijder was geweest, zonder greintje gevoel of verantwoordelijkheid. Dan waren ze nu al fijn bij God geweest!
groeten albana

Bastet

Bastet

04-11-2009 om 13:22

Albana?

Jeetje,wat zit jou dwars zeg?Het hadden ook jongeren kunnen zijn,of ganzen,die blokkeren hier de weg vaak,of kleuters achter een bal aan...
bastet

tonny

tonny

04-11-2009 om 13:38

In zichzelf gekeerde groepen

zijn altijd een gevaar voor het verkeer. Of het nu kerkgangers, voetbalsupporters, demonstranten, fietsende scholieren of toeristen zijn.
Zodra je teveel opgaat in je groep en geen besef meer hebt van de rest van de wereld, wordt het gevaarlijk.
De genoemde kerkgangers hebben hun donkere kleding als extra complicatie, zeker in dit jaargetijde.

Met geloof heeft het niet weinig te maken, wel met cultuur en groepsgevoel.

tonny
(hier hebben de kerken van bedoelde signatuur klaarovers met fluoriscerende hesjes over de zwarte kledij ingsteld; en alle kerkgangers lopen op de stoep

Jippie

Jippie

04-11-2009 om 14:28

"Het hadden ook jongeren kunnen zijn,of ganzen,die blokkeren hier de weg vaak,of kleuters achter een bal aan..."

Of een auto die voor een stoplicht staat te wachten. Benieuwd naar welke mafkezen je dan op je voorhoofd moet wijzen.
Stelregel in het verkeer: als je geen overzicht hebt binnen je remweg, dan rij je te hard. Ook al mag je er volgens de borden nog harder.

Nou dat ze het 'expres' doen

Dát zit mij dwars. Daar val ik over en dat maakt me kwaad. En het gaat mij er helemaal niet om waaróm ze dat doen, dat vindt ik er eigenlijk niks toe doen.
En ja het hadden kinderen kunnen zijn...en dan was ik net zo hard bonkerdebonk die markt opgegaan...en had ik ze dus toch ontweken. Dat geeft ook al aan dat ik écht niet te hard reed.(ik vindt trouwens 30 een heel redelijke snelheid om te rijden.Nog steeds, op elk woonpleintje mag je dat ook...)
Maar ik kan gewoon erg slecht tegen zulk gedrag. Dat iemand zonder rekening te houden met andere mensen, die wél volwassen is met ópzet zo gaat lopen. Dát vindt ik erg fout. Niet een kind dat daar per ongeluk achter een bal aanrent, niet een ganzenfamilie die totaal geen besef heeft wat ze doen (ja naar de overkant lopen). Máár volwassen mensen die dat misschien wel doen om een state-ment te maken. Ik vindt het echt schofterig gedrag. Verder mogen die mensen van mij doen wat ze willen en ook zelf weten hoe ze dat beleven...maar willens en wetens ook anderen in gevaar brengen vindt ik écht fout.
En mij mankeert niks, ik heb buiten die gebaren me ook verder keurig gedragen. Maar ik kan er ook nog steeds boos om worden...want dit gaat vandaag of morgen dáár op dat punt een keer mis. En dat weten zij die daar lopen en dat weet ik omdat het me bijna overkomen is en misschien de mensen die er rondom wonen. Maar dan doet niemand iets aan zo'n situatie!Erger nog ze doen het gewoon w.s. elke week weer opnieuw. En dat maakt me kwaad. Die mensen liepen met tig kinderen...áls er wat gebeurd (en die kans zit er dik in) zijn die kinderen óók de pineut, en ondertussen lopen ze daar mét die wetenschap gewoon hun state-ment te maken. En vlak dan ons in die auto mét ook kinderen niet uit.... en wat dacht je van een ander gezin dat daar ook niks weet van deze plaatselijke folklore en daar met hogere (toegstane) snelheid de bocht om komt?
Nou en daar maak ik me dus kwaad om. Dat je willens en wetens dus gewoon lák hebt aan bepaalde regels/afspraken m.b.t. tot de verkeersveiligheid en dat élke keer opnieuw (ik vermoed dat dit elke zondag gebeurd, ben trouwens niet terug geweest om het te checken) gewoon doet met je eigen kroost aan de hand. Een soort wedje met 'het leven' dus....
Dat mensen daar zo achteloos mee om kunnen gaan om een bepaald 'statement' te maken. Daar kan ik echt niks van snappen.
groeten albana

Stoplichten wordt aangegeven hoor jippie

Er staat altijd zóveel meter vóór een stoplicht eerst een bord. En aangezien de bocht geen gróte bocht was qua afstand (alleen scherp) was dat onmogelijk.
We hadden trouwens in dat plaatsje nog geen enkele auto gezien dat hele stuk (idem in omgeving) het was gewoon verder zo goed als 'verlaten' (zondagmiddag, druilerig weer) en op de rechte weg voor die bocht had ik dan toch een auto (of 10) moeten zien rijden? Anders kunnen er natuurlijk nooit opeens zoveel auto's opeens bij een stoplicht staan wachten.
Overigens zou ik niet weten waar hier in de wijde omgeving en ook daar bij Rijsen enzo nog stoplichten zijn. Bestaan die nog dan? Ik ken ze alleen in Duitsland, bij tunnels en bij bruggen.
En die zijn in die streken echt niet.
verder zijn de ex-stoplichten allemaal rotondes.
groeten albana
groeten albana

mijk

mijk

04-11-2009 om 15:45

Tirza (o.t)

als echte zeeland toerist (mijn familie heeft er een huisje) wordt ik steeds nieuwsgieriger waar jij nu woont. Het wordt bijna een puzzletje voor me!

Overigens probeer ik me altijd heel netjes te gedragen

Tirza G.

Tirza G.

04-11-2009 om 16:19

Mijk (ot)

Op mijn Hyves staan foto's.
http://tirzag43.hyves.nl/
Als je de plaats kent, herken je de foto's. En anders niet Dan mag je blijven raden

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-11-2009 om 16:19

Silone (licht ot)

Geloogsgemeenschappen, schrijf je. Dat vind ik dan weer hilarisch.

Tirza

Bellefleur

Bellefleur

04-11-2009 om 16:38

Tsja, dan zit er niks anders op.

We moeten een verkeersbord timmeren. Net zo een als je soms voor ganzen ziet. Voor de bocht een gevarendriehoek, met daarop wat zwartgeklede mannetjes en vrouwtjes, met hoed). Maar eh, dan wel met een certificaat er onder dat dit bord niet gemaakt is op zondag (en fairtrade, fsc-hout, milieuvriendelijke verf maar dat is off topic)

Pippin

Pippin

04-11-2009 om 19:21

Bellefleur

Ik zie het bord helemaal voor me, lol.

Tirza

Ja! Mijn woordblenderheid brengt briljantjes voort

Massi Nissa

Massi Nissa

04-11-2009 om 21:14

Is het niet een historisch fenomeen?

Ik meen te hebben vernomen dat het 'vroeger' heel normaal was dat het halve dorp 's zondagsmorgens over de dijk of langs de hoofdweg ter kerke ging. Misschien is het een gevalletje 'old habits die hard'?
Bij de kerk van mijn moeder staan trouwens ook regelmatig omwonenden (terecht) te fulmineren over het krankzinnige parkeergedrag van brave ger-gemmers.
Yta en Pandia maken zinnige opmerkingen over de verschillende denominaties en gedragingen binnen 'het gereformeerde'. Het is lastig om te generaliseren. Oud-ger-gem-in-Ned-klanten mogen alleen autorijden als fietsen of lopen echt niet mogelijk is (sneeuwstorm, gebroken been). Er is ook 'kerktelefoon', een soort radio-uitzending van de preek, voor bedlegerigen e.d. Of je kunt preken op CD bestellen, thuis een stichtelijk boek lezen. Kortom, die auto is volstrekt onnodig op zondag .
Natuurlijk begrijp ik het onbegrip van albana en Minet, ik zou me ook een orgel schrikken als ik ineens een compleet gezin voor de wielen had.
Fijn trouwens dat er zovelen in dit draadje zijn die weigeren om mee te doen aan refo-bashen. Dat is wel zo gemakkelijk.
Groetjes
Massi (heeft veel 'zware' familie)

Kiki

Kiki

04-11-2009 om 21:47

Mijn scheveningse refo-oma was op vakantie

gezellig midden in de biblebelt in Lunteren.
Samen met haar mede-ouwetjes allemaal stuk voor stuk Scheveningse-refo's

De organisatie waarmee ze op vakantie waren had een bus gehuurd omdat deze ouwetjes natuurlijk niet het hele stuk konden lopen.
Mijn oma was vervolgens helemaal verontwaardigd dat de Luntenaren haar en haar geloofsgenoten aankeken alsof ze verdoemd waren.
We waren toch allemaal Christenen, sprak zij verontwaardigd. Overigens kwam dit van de vrouw die toen ze hoorde dat mijn vader een katholiek meisje trouwde ze weigerde naar de bruiloft te komen.
Hoe hypocriet is dat
Maar het is wel duidelijk zelfs als je niet kan wordt je geacht te lopen naar de kerk.

tonny

tonny

04-11-2009 om 22:19

Nou, hypocriet

het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Bepaalde kerkgenootschappen behandelen nog wekelijks de Heidelberger Catechismus, een leerboek dat stamt uit de tijd van de 80-jarige oorlog. Toen was de relatie tussen katholieken en protestanten totaal niet vredig, zoals je weet. Er komen in dat boek leerstukken voor, die haaks staan op de leer van de RK Kerk. Dus als je in die sfeer blijft hangen, is het helemaal niet raar enorm veel moeite te hebben met het feit dat je zoon met een katholiek meisje trouwt.

Wat is hypocriet?
Handelen volgens de richtlijnen van je geloofsovertuiging of voor de lieve vrede water bij de wijn doen? Ieder individu zal daarin een andere keuze maken, en van de zijlijn is het makkelijk praten.

tonny

tonny

tonny

04-11-2009 om 22:22

Context

Je geeft de context duidelijk weer Albana, 'We hadden trouwens in dat plaatsje nog geen enkele auto gezien dat hele stuk (idem in omgeving) het was gewoon verder zo goed als 'verlaten' (zondagmiddag, druilerig weer)'

Er komen daar hoogstwaarschijnlijk gewoon nauwelijks auto's op zondag. Ik ben net met Massi eens, het is gewoon een gevalletje 'old habits' ecterera, niet zozeer een kwestie van expres gevaarlijk doen. Zo doen ze dat daar altijd en zonder zondagsrijders van elders ook zonder gevaar.
Dat het tegen de verkeersregels is - inderdaad! Je zou de desbetreffende gemeente eens kunnen aanschrijven.

tonny

Bord is zo gek nog niet

Ik vindt dat bord dat bellefleur omschrijft zo gek nog niet....Je hebt toch borden met poppetjes erop en daaronder 'pas op' 'overstekende voetgangers'? Nou zó'n bord. Hoewel deze voetgangers staken bepaald niet over...ze namen meer de hele straat in beslag en liepen onze richting uit.
Overigens hoeft dat bord voor mij niet speciaal te worden uigerust met poppetjes met hoeden ofzo....alleen dát bord zou al helpen.
groeten albana

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 09:32

Verkeersveiligheid

Terecht wijzen sommigen erop dat een automobilist een verantwoordelijkheid heeft en voorzichtig moet rijden. Maar dat veantwoordelijkheidsgevoel geldt natuurlijk iedere deelnemer aan het verkeer, ook voetgangers.
Mijn ervaring is dat bepaalde selecte groepjes gelovigen (ik heb gegoogeld, in Krimpen gaat het om de Oud Gereformeerde Gemeente) zich niet als verantwoorde verkeersdeelnemers gedragen. En daar zullen ze ongetwijfeld voor henzelf heel valide redenen voor hebben, het kan levensgevaarlijk zijn zo blijkt.
Het gros der Krimpenezen is vertrouwd met het verschijnsel en houdt rekening met het Kamikazegedrag. Maar er rijden natuurlijk niet alleen Krimpenezen in Krimpen. En datzelfde geldt voor al die andere plekken waar deze gelovigen kerken.
Zo'n 'overstekende kerkgangers'-bord zou dus een idee zijn, zoals men ook borden plaatst bij scholen.

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 10:14

Verantwoorde verkeersdeelnemers

... moet natuurlijk 'verantwoordelijke verkeersdeelnemers' zijn

Millenia

Millenia

05-11-2009 om 11:00

Grmpf

Ik voel me niet aangesproken over dat refobashen. Ik meen wat ik zei. Ik begrijp ze niet. En ook Miriam heeft gelijk. Op die manier rondlopen op zondag, bewust anderen hinderen die er anders over denken, is afzeiken. Moet je niet vreemd opkijken als je geen applaus krijgt. Leven en laten leven, geldt voor beide kanten. Zo zal ik vermoedelijk ook mijn leven lang blijven ageren tegen de SGP, opgericht toen het vrouwenkiesrecht werd ingesteld. Dat is geen bashen. Dat is het er oprecht niet mee eens zijn. Dat poseren van "elke cultuur moet kunnen" zie ik helemaal niet zitten. Ik ben tegen onveilig gedrag in het verkeer, tegen het risico nemen dat kinderen achterblijven met een handicap omdat ze niet worden gevaccineerd. En ik ben ertegen dat vrouwen geen actief of passief kiesrecht zouden mogen hebben. En ook ben ik tegen het niet deelnemen aan nuttige collectieve regelingen. Ik ben voor fatsoenlijk staatsburgerschap en dat betekent dus bijvoorbeeld dat de verkeersregels voor iedereen gelden, refo of niet. En voor vrijheid van meningsuiting. Dus ja, op die manier op straat lopen is ergerlijk. Nou en? Mag dat niet gezegd worden of zo?

Cobi (tikje ot)

"Kwam meneer pastoor nog voordat de knip genezen was informeren wanneer de volgende spruit verwacht werd"

- meen me te herinneren dat ik bij 't Hart (of was het Wolkers? ) ook eens gelezen heb van dominees die dat deden. De katholieken hebben de naam, maar ik heb zo'n vermoeden dat alle geestelijke herders - in elk geval de orthodoxen onder hen - graag hun kudde zo uitgebreid mogelijk zien.

Ik zou eigenlijk wel eens uitgezocht willen hebben in hoeverre de RK gemeenschap nou werkelijk hogere geboortecijfers had dan de andere christenen, ook als je corrigeert voor soc-ec status. Maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

Zij waren er eerst.

Ik vind het irritant als mensen zich ergeren aan het midden-op-de-weg-gedrag van sommige kerkgangers in een plaats die ze zelf niet kennen.

Iedereen in dat soort plaatsen weet dat dit gebeurt en houdt er rekening mee. Kom je van buiten dan moet je gewoon voorzichtig rijden, dat moet je so wie so altijd al. Heel simpel, die mensen zijn er altijd al geweest en doen het elke zondag. En toevallige voorbijgangers komen gewoon een keertje toevallig voorbij.

Die vestjes van Tirza zijn een goed idee, niet alleen voor kerkgangers. In Zweden zijn ze voor iedereen die in de winter buiten loopt verplicht.

reina

reina

05-11-2009 om 12:34

Ach ja

Er zijn in alle groepen mensen die uitzonderlijk ver gaan in hun denkbeelden, zo ook onder christenen. Ik herken het fenomeen niet, hoewel ik opgroeide in een veluws dorpje (waar overigend slechts eene nkeling niet mocht autorijden / fietsen op zondag, dat herinner ik me nog), maar die meutes die op straat lopen... nee, men hield zich gewoon aan de verkeersregels. Als mensen in een grote groep ergens naar toe gaan eigent men zich wel vaker de weg toe, ga eens kijken na afloop van een concert, of, veel eenvoudiger voorbeeld, ik moet altijd zigzaggend fietsen als ik langs een school ga als die uitgaat, ouders en kinders lopen vrolijk met elkaar op 't fietspad....) Als je je er echt aan stoort zou ik het melden bij de politie met de vraag eens te controleren rond dat tijdstip, zo breng je mogelijk een discussie op gang, grote kans dat de meeste mensen zich van geen kwaad bewust zijn. Persoonlijk zou ik me er niet aan ergeren, net zoals ik me niet erger aan die niet-op-het-verkeer-lettende ouders en kinderen, tenzij ik een keer een rotbui heb

Welnee

Dirksmama:"Heel simpel, die mensen zijn er altijd al geweest en doen het elke zondag."
LOL!
Nee hoor, de Bataven waren eerder!
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2009 om 12:52

Dirksmama

Iedereen in dat soort plaatsen weet dat dit gebeurt en houdt er rekening mee. ===
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Als gemiddelde Nederlander kun je van bepaalde plaatsen weten dat de kerkgang daar zwaarder telt dan in andere plaatsen en ik vind ook dat dat gerespecteerd moet worden, maar ik zou werkelijk niet van íedere strenger dan normaal gereformeerde gemeente weten hoe de regels daar zijn. Als er aan het begin van zo'n plaats een bord staat dat je binnen de bebouwde kom 50 km mag rijden, mag je aannemen dat je dat veilig kunt doen. Lopende kerkgangers moeten zich als ieder ander aan de verkeersregels houden ook al is dat in hun eigen woonplaats en ook al vinden ze dat ze rechten mogen ontlenen aan hun levensstijl en tradities.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.