Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Minet

Minet

03-11-2009 om 10:40

Lopende kerkgangers, verbazingwekkend


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marieke

Marieke

05-11-2009 om 13:12

Komt daar nooit een toerist

Misschien staat het ergens in het draadje (heb slechts 3 kwart gelezen), maar ik begin mij toch echt af te vragen waar dit dorp is. En na de reactie van Dirksmama of er in dat dorp nooit een buitenstaander of toerist komt, die zich van deze gewoonte niet bewust is.

Overigens valt mij het asociale verkeersgedrag (doordeweeks van zwaargelovigen hier (Biblebelt) ook op. Ik vraag mij af of dat komt omdat ik verwacht van mensen die zich zo met normen en waarden bezighouden zich netter dan gemiddeld gedragen of dat ze echt asocialer zijn dan de rest.
Ik heb de indruk dat ze (de streng gereformeerd splintergroepen)een beetje schijt hebben aan mensen buiten hun eigen kringetje. En net als moslimfundamentalisten beschouwen ze alleen hun eigen groep als echte mensen. De refojeugd heeft hier wel een slechte naam als het gaat om agressie en winkeldiefstal. Thuis mogen ze niks, op school mogen ze niks en onderweg van huis naar school halen ze dat dubbel en dwars in.
M.

Goed zo starry night

Jij zegt het precies zoals ik het bedoel.
En verder ben ik het ook met millenia eens over dat stukje 'verantwoord verkeersgedrag'.En het was wel wat meer dan een beetje door een dorp rijden. Het was de 'doorgaande route' die daar liep. De route dus die elk normaal mens die die kant opmoet en de weg niet weet zou nemen. Gewoon de bordjes dus volgen die hun éigen gemeentebestuur daar heeft neergezet als zijnde de meest veilige route. (ook voor hun eigen inwoners) Hadden die bordjes doorgaande route om het dorp heen geleid of naar andere wegen, dan was ik die ingeslagen en was ik helemaal niet langs die kerk heen gekomen. Als die mensen daar zo nodig moeten lopen midden op de weg dan moet de gemeente daar rekening mee houden of ze moeten het zelf bij hun gemeentebestuur aangeven.
Het was ook de reactie op mijn uitwijken die me het meeste 'kwaad' maakte toen en ook nu weer nu ik eraan terugdenk.
De mensen die het opmerkten keken een beetje 'laagdunkend' naar mij/ons. Zo van 'tssss...' alsof ze wilden zeggen: "Hoe waag je het om zomaar onze zondagsrust te verstoren." Toen we weer op de weg waren bleven ze ook stoïcijns voor de auto lopen..tot we dus bij die kerk waren alwaar ze afsloegen. En dat terwijl wij er geen idee van hadden dat die zondagsrust daar nog geldt. En nee dat weet ik niet van elk plaatsje waar ik bij toeval langs/doorkom. Lijkt me ook geen beginnen aan. Google zou het maar druk krijgen. Daarom hebben we verkeersregels afgesproken in dit land toch? Leuk ook voor koeriers of toeristen. We hebben regels hier in dit land, maar stel u vantevoren even op de hoogte van de plaatselijke folklore omdat daarvoor de verkeersregels niet gelden.
Hier ter plaatse hebben we ook folklore en als die folklore geld wemelt de krant van de 'vergunningen' qua afsluitingen en staat de hele plaats vol met borden om omleidingen (van de doorgaande route b.v.) en afsluitingen e.d. aan te geven. Lijkt me vrij normaal.
Want er kan altijd een verdwaalde niet inwoner langs komen en die schrikt zich dan een hoedje als ie zomaar opeens voor een mensenmassa staat.
groeten albana

Bastet

Bastet

05-11-2009 om 15:12

Temet (ot)

Zeker weten,ook dominees kwamen informeren.Mijn oma was ooit heel erg boos op die man,de derde was net geboren,ze was vaak ziek,en daar kwam de dominee,vragen,wanneer spruit vier kwam....
Groetjes,bastet

Bastet

Bastet

05-11-2009 om 15:13

Maar....albana

Als dit nou was gebeurd in een grieks dorpje,had je het dan wel authentiek en begrijpelijk gevonden?
Bastet

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 18:14

Twee uitersten

En op beiden wil ik graag even ingaan.
"Op die manier rondlopen op zondag, bewust anderen hinderen die er anders over denken, is afzeiken." (Millenia)
Hoewel ik de emotie begrijp slaat dat m.i. net een tikkie te ver door. In die zin, dat ik niet denk dat deze gelovigen andersdenkenden bewust hinderen. Volgens mij is het veeleer naar binnen gekeerd en gebaseerd op een blind vertrouwen in de Heer die beschikt. Dat hun omgeving dat niet gelooft is daarbij niet relevant natuurlijk. Maar het is dus niet om te provoceren of zo. Ik vermoed dat het een manier is om de Heer hun blind vertrouwen te tonen.
En dan:
"Ik vind het irritant als mensen zich ergeren aan het midden-op-de-weg-gedrag"
Huh.....? Oh sorry, het ging nog verder:
"van sommige kerkgangers in een plaats die ze zelf niet kennen." (Dirksmama)
Dus als ik het goed begrijp is midden-op-de-weg-gaan-lopen in jouw optiek toegestaan in de eigen woonplaats, mits je altijd in die woonplaats gewoond hebt? Geldt dat ook voor:
- door rood rijden?
- geen richting aangeven?
- 100 rijden binnen de bebouwde kom?
- niet stoppen voor zebrapaden?
- etc etc?
Kun je daar ook een certificaat van afhalen bij je gemeente? Lijkt me wel prettig in sommige gevallen.
Zoals ik al aangaf klopt het dat je er als inwoner van bepaalde gemeenten aan went dat sommige mensen zich zo gedragen en dat je daar dus rekening mee houdt (gelukkig zijn ze 'geüniformeerd', dus herkenbaar), maar gevaarlijk en vreemd blijft het.
Verder geloof ik nooit dat je Mierasgangers (zoals ze in Krimpen genoemd werden en wellicht nog worden) ooit zover krijgt een reflecterend hesje aan te trekken...

Starry Night

Starry Night

05-11-2009 om 18:20

Overigens (n.a.v. dirksmama)

... of je het in deze draad omschreven gedrag uit eigen waarneming kent, maar het gaat dus niet om een groep op straat lopende mensen, zoals je bijvoorbeeld ook bij processies ziet.
Het gaat om mensen die keurig in kolonne over de stoep wandelen, om dat volkomen onverwacht van koers te veranderen en de weg op te zeilen.

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2009 om 19:32

Stijle calvinisten

Er zitten er hier wel wat die aan die omschrijving voldoen. Grote kindertallen zijn gebruikelijk, maar het blijft wel zo rond de 10 steken. Ook in die kringen zijn gezinnen met 14 of 16 kinderen uitzonderingen. Hele gezégende uitzonderingen, dat dan weer wel.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2009 om 19:33

Marieke

Misschien is het andersom. Misschien is het maar góed dat ze op zondag zich driemaal de huid vol laten bulderen met hel en verdoemenis. Anders was het gedrag van maan- tot zaterdag misschien nóg wel erger, je weet het maar niet.

Tirza

In griekenland

Zou ik zowiezo al niet zo goed op de hoogte zijn dan hier van de gemeentelijke regels en verkeersregels. En daar zou ik dan vanuit gaan. Extra voorzichtig dus.
Hier ken ik alle verkeersregels en de afspraken die gemeenten maken met elkaar m.b.t. de verkeersveiligheid en ga ik ervan uit dat die 'kloppen' en ik erop kan vertrouwen.
En ik denk ook dat ik na 25 jaar rijden wel zo'n beetje weet wat 'doorgaande weg' betekent en dat dat 100% zeker niét betekent dat er 1 dag in de week zomaar mensen stoïcijns over de weg lopen en dat je daar dus rekening mee moet houden.
In griekenland zou ik die ervaring van zoveel jaar rijden al zowiezo niet hebben.
groeten albana

En voor dirksmama..........

En hoe moet een wildvreemde in hemelsnaam wéten dat dat in die plaats zo is?? Het was niét in een gebied dat erom bekend staat (zoals de veluwe). En het lijkt me dat we niet voor niks verkeersregels afspreken...En kaarten met bij elk plaatsje uitleg over de folklore bestaan nog steeds niet en routeplanners idem dito. En aangezien ik niet kan rijden en googlen tegelijk lijkt het me voor een wildvreemde die daar bij toeval door/langs komt op weg naar huis iets dat je of áán moet geven óf je moet er geen 'doorgaande weg' van maken zodat wildvreemden niet op die plek komen.
Misschien is het hier wel plaatselijke folkore om keihard te rijden ergens op een bepaalde straat...als een wildvreemde daar dan toevallig(of nou ja, niet toevallig want alle bordjes wijzen wildvreemden die kant op) komt heeft die ook pech gehad?
En je kunt me veel wijsmaken, maar ik geloof werkelijk niet dat áls jij in nederland rijd door/langs plaatsen waar geen alternatief is (een autobaan b.v.) dat jij dan van ál die plaatsen vantevoren de mores of gewoonten gaat zitten opzoeken.Zodat je ál die plaatsen ként. En vergeet even niet dat ik voor ik van die vriend van mijn vader 'thuis' zou zijn ik een stuk of 30 tot 50 plaatsjes passeer.....En die zou ik dan allemaal moeten kénnen???? Om veilig thuis te komen? Ga toch weg...
Dus hetgeen jij beweerd is gewoon kletskoek.
groeten albana

Kan er niet bij

Laat ik vooropstellen: dat verkeersgedrag is natuurlijk idioot. Dat doe je gewoon niet, of je nu gelovig, scholier, toerist of weet ik veel wat bent. Ik vind ook niet dat mensen dat vantevoren moeten weten als ze zo’n dorp inrijden. Mensen moeten zich gewoon aan de verkeersregels houden. Ik vind dat lopend naar de kerk wel wat hebben, maar jemig je kijkt natuurlijk wel uit voordat je oversteekt en je let op het verkeer. Ik kan er met mijn pet niet bij dat sommigen mensen dat schijnbaar niet doen. Kan me dan ook levendig voorstellen dat Minet zich, zoals Massi zo heerlijk omschrijft, zich een orgel is geschrokken.
Fijn dat men hier aangeeft dat er meer groepen zijn die dat rare verkeersgedrag dus hebben. Ik denk dat Tonny ook goed aangeeft waar het hem in zit: niet zozeer in geloof.
Er wordt wel veel bijgehaald. Wel of niet autorijden op zondag en werken op zondag is toch echt een discussie apart (waar je zin in moet hebben). Kan me niet laten verleiden er toch iets over te zeggen, haha, namelijk over het ref.dagblad. Die website van hen is dus op zondag uit de lucht. Ik vind dat echt supergrappig en kan dat wel waarderen.
Silone, wat gaat je schoonmoeder mooi om met de rustdag. Ik denk dat het van God echt niet uitmaakt welke dag dat is, als je maaar rust hebt en niet alleen maar werkt. Zij vult dat prachtig in vind ik.
Geerke

Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 11:25

Geerke

In dit geval heeft het geloof er natuurlijk alles mee te maken. Zoals het als een kip zonder kop de straat op rennen van een dreumes alles te maken heeft met de leeftijd van betreffend mens.

Bastet

Bastet

06-11-2009 om 12:01

Limburg

Ach,ik weet niet of het voorbehouden is aan deze gelovigen.Mijn schoonfamilie komt uit NoordLimburg,in de kleine dorpjes aldaar loopt men ook gewoon midden op de weg,steekt men gewoon over,of jij daar nou rijdt of niet.Gewoon op doordeweekse dagen,en geen kerkgangers.
Wij zijn altijd voorzichtiger als we ergens rijden waar we anders nooit rijden.
Groete,bastet

Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 12:20

Bastet

Ik ben geregeld in Noord-Limburg geweest, maar nimmer getuige geweest van dergelijk opvallend roekeloos gedrag
Natuurlijk kun je het altijd treffen dat iemand gedachteloos een straat oversteekt, dat zal niemand ontkennen. Maar in dit geval gaat het wel degelijk om iets structureels en die structuur is ingegeven door een bepaalde levensovertuiging. Hoe je dat ook wilt wenden of keren en zonder daar - overigens - een waardeoordeel aan te willen verbinden.
Ik vind nog steeds zo'n verkeersbord daar waar het vaak voorkomt (de routes staan vast namelijk) de beste optie. Zoals dat dus ook bij scholen gedaan wordt.

Jippie

Jippie

06-11-2009 om 14:46

Groepsgedrag

"Maar in dit geval gaat het wel degelijk om iets structureels en die structuur is ingegeven door een bepaalde levensovertuiging."

Volgens mij is het normaal groepsgedrag. Zodra mensen gegroepeerd zijn, dan lijken andere regels te gelden. Maakt niet uit of je nou een kerk bezocht hebt,een voetbalstadion of dat je met een groep medescholieren op de fiets zit.

Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 15:19

Nee jippie

Er ligt een geloofsovertuiging aan dit gedrag ten grondslag. Meer dan roekeloosheid, kopiegedrag of provocatie.

tonny

tonny

06-11-2009 om 16:31

Dat zou je eens moeten navragen

bij een belangrijk persoon in die bevindelijk/ orthodoxe kringen. In mijn dorp lopen alle kerkgangers keurig op de stoep en zijn er klaarovers met hesjes voor de verkeersveiligheid.

Dus wie heeft er iemand in de familie die met gezag kan spreken over dit verkeersonveilige gedrag, dat volgens starry uit geloofsovertuiging gebeurt?

tonny (ik heb 25 jaar geleden naast een dochter van de genoemde ds. Mieras gewoond)

tonny

tonny

06-11-2009 om 16:37

Nou ja, als je uit principe

gevaar voor anderen en jezelf veroorzaakt, dan ben ik wel benieuwd naar de achtergronden van dat principe.

tonny

Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 16:54

Pandia (en ook tonny)

Dat maakt in zoverre uit, dat wanneer er structuur in bepaald (gevaarlijk) gedrag zit, je er iets mee zult moeten doen.
Concertgangers kunnen bijzonder roekeloos zijn, maar zodra ze thuiskomen zijn ze geen concertganger meer. Een oud-gereformeerde blijft altijd oud-gereformeerd, waar hij of zij zich ook bevindt.
Ik geef toe dat ik niet volledig zeker weet dat het als een blindeman oversteken vanuit een overtuiging is (ik gaf in mijn eerste posting al aan dat dit wel was wat ervan verteld werd, maar ik heb geen idee hoe waar dat was), maar feit is dat het schering en inslag was binnen altijd diezelfde groep en altijd op dezelfde momenten: op zondag als ze gezamenlijk naar de kerk wandelden (ik spreek in de verleden tijd omdat ik nu elders woon).
Vandaar mijn vergelijking met jonge kinderen. Ook onder hen is roekeloos verkeersgedrag structureel en vandaar dat er waarschuwingsborden staan.
p.s. overigens, Tonny, ben ik inderdaad wel benieuwd wat de reden van het gedrag zou kunnen zijn, juist omdat dat vermoeden zo ingesleten zit in mijn bewustzijn dát het uit overtuiging is, een teken van blind vertrouwen in de Heer ; 'de Mieraskerk' is nog steeds een begrip in Krimpen trouwens en ik kwam er pas n.a.v. deze draad achter dat die kerk officieel helemaal niet zo heet

Blind vertrouwen

Midden op de weg lopen en zomaar oversteken uit blind vertrouwen in de Heer? Als dát zo is hebben ze iets naar mijn gevoel niet begrepen. God wil echt wel dat je oplet bij het oversteken en dat je rekening houdt met anderen, daar ben ik van overtuigd.
Maar het beste is om dat inderdaad een keer na te vragen. Ik denk eerder dat het een gewoonte is geworden dan dat ze zich beschermd voelen midden op de weg, omdat ze tenslotte geloven. Kan zijn hoor, maar het zou me verbazen.

Bastet

Bastet

07-11-2009 om 08:56

Dat denk ik niet

Ik denk dat er op zondag bijna geen auto's rijden aldaar,en dat je daarom makkelijk zo over kunt steken normaal gesproken.
Groetjes,bastet

Starry Night

Starry Night

07-11-2009 om 12:14

Oud gereformeerd

Als ik mijn geboorteplaats als richtlijn mag blijven gebruiken: dat is een vrij grote (moderne) forensengemeente waar het bepaald niet uitgestorven is, ook niet op zondag Dat is in ieder geval niet de oorzaak van het gedrag.
En Geerke, het gaat hier om een groep gelovigen die heel streng in de leer is. Van internet:
"Televisie, internet voor privegebruik en bioscoopbezoek worden afgewezen. Stemmen doet men op de SGP en men is voor de nieuwsvoorziening afhankelijk van het Reformatorisch Dagblad. De kinderen gaan naar reformatorische scholen. Men is fel tegen abortus, euthanasie, anti-conceptie en ook homoseksualiteit wordt als zonde afgewezen. Ook vaccinatie is in deze kring niet altijd gebruikelijk.
In de kerkdiensten wordt de Statenvertaling gebruikt en worden de Psalmen niet ritmisch gezongen in de oude berijming van 1773. Er zijn nog 16 gemeenten waar de psalmen van Petrus Datheen (1531-1588) uit 1566 gezongen worden. Zowel de psalmen uit de oude berijming van 1773 als de psalmen van Datheen zijn hier te lezen.
Vrouwen gaan gekleed in jurk of rok en in de kerk wordt een hoed door de meisjes en de vrouwen gedragen."
Of zij het geloof wel of niet goed begrijpen is natuurlijk subjectief Ik merk wel dat ik, misschien doordat ik tussen hen ben opgegroeid, geen afkeuring voel voor hun opvattingen, omdat dit nu werkelijk het enige is waarbij je eventueel 'last' van hen hebt. Ze zijn op zichzelf gericht, consequent en vallen anderen niet lastig met hun opvattingen.
Overigens kwam ik nog een aardige mop tegen over dit onderwerp, toen ik zo zat te googelen:
Een man zit op een rotspunt in zee, terwijl het vloed wordt. De strandwacht zwemt er naar toe, maar de man zegt: "Nee, ik geloof in God, Hij zal me redden."

Het water stijgt verder, en ditmaal roeit de strandwacht er naar toe met een bootje. Maar de man reageert hetzelfde: "Laat maar, God is mijn hulp, Hij zal me redden."

Het water stijgt nog verder, het wordt nu echt heel gevaarlijk. De strandwacht stuurt een helikopter, maar de man reageert: "Ga maar terug, ik geloof in God, Hij zal me redden!"

Uiteindelijk komt het water zo hoog te staan, dat de man verdrinkt. Bij de hemelpoort is hij nog onder de indruk en zegt tegen Petrus: "Hoe kan dat nou, wie gelooft zal gered worden! Waarom kwam God niet om me te redden?" Waarop Petrus zegt: "luister eens, we stuurden een zwemmer, een reddingsboot en een helikopter. Het houdt een keer op, hè?"

Starry

Ik kende hem al, maar ik moet er elke keer weer zó om lachen.
En het is hartstikke waar ook nog.

Bellefleur

Bellefleur

09-11-2009 om 12:57

Ik blijf er bij,

het heeft niets met geloof te maken. Het is groepsgedrag. Een kudde Duitsers, net los gelaten uit de bus, sjokken ook zo de weg op. Een groep fietsende scholieren is nog liever zijn achterlicht kwijt (erger gaan ze al helemaal niet van uit) dan dat ze de aansluiting met de groep missen. Trouwens, ik heb moeite met het gebruik van Tietjerksteradeel als naam voor een achterlijk gebied. 1. Tietjerksteradeel ligt in Friesland. Niet op de Veluwe. 2. In Tietjerksteradeel zijn de meeste mensen gereformeerd synodaal. En dus komen ze op de fiets naar de kerk. Of met de auto. En er zijn maar een paar die op klompen komen en die in het portaal van de kerk uit doen.
3. Mijn familie komt van oorsprong uit die gemeente. En ze waren met z'n twaalven vroeger. En ze hebben gemidddeld elk 4 kinderen gekregen. Dus je moet geen ruzie met me krijgen

tonny

tonny

09-11-2009 om 13:19

Hahaha

die Bellefleur!!

Tonny
(met echtgenoot uit Tietjerksteradeel

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 15:45

Maar...

"Een kudde Duitsers, net los gelaten uit de bus, sjokken ook zo de weg op."
Maar het gedrag beperkt zich niet tot na het kerkelijk bezoek. Ook op weg ernaar toe. Een stoet mensen, hier en daar wat uit elkaar getrokken, als ze gaan oversteken doen ze dat gewoon, zonder kijken.
Ach... misschien moet je het hebben meegemaakt om het werkelijk te snappen

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 17:29

Tietjerksteradeel

Ik heb het trouwens vast gemist, maar... wie heeft het over Tietjerksteradeel gehad...? Een zoektocht in het actuele forum leverde niks op

Bellefleur

Bellefleur

09-11-2009 om 19:36

Knurf.

Ik heb het, zeer tegen mijn gewoonte in even gekopieerd: 'Pfff, en ik was net zo blij dat in steeds meer landen binnen Europa dezelfde verkeersregels gelden ... Nou moet ik me weer in de afwijkingen in Tiertjerkstradeel gaan verdiepen.'
Voor alle duidelijkheid: Tietjerksteradeel heeft geen afwijkingen. Al heeft een neef mij eens verteld dat hij op smurfen ging vissen in de sloot. Maar dat kan ook aan de neef gelegen hebben. (hij lustte namelijk ook geen havermoutpap)

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 22:20

Haha, dank je

Tja, als het net anders gespeld wordt blijf je natuurlijk nergens met de zoekfunctie Hoe dan ook: mijn ervaringen betreffen het tegen Rotterdam aangeschurkte forensendorp Krimpen aan den IJssel.

Starry Night

Starry Night

10-11-2009 om 16:07

Pandia

Maar punt twee verklaart het verschijnsel dus niet in een dorp (28.928 inwoners) als Krimpen. De oud-gereformeerde gemeente vormt daar een klein eilandje in een groot geheel.
Onder de laatste noemer wordt, denk ik, ook internet thuis gerekend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.