Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Minet

Minet

03-11-2009 om 10:40

Lopende kerkgangers, verbazingwekkend


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

10-11-2009 om 16:39

Hee, starry (we gaan o.t.)

waar lopen die oud-gergemmers-in-ned dan op de weg in Krimpen aan den IJssel? Op de provinciale weg heb ik ze nooit gezien, jij wel? Dat kan niet eens, dat is nadrukkelijk een soort autoweg (met binnen de bebouwede kom lage snelheid).

tonny

Starry Night

Starry Night

10-11-2009 om 17:47

Nee

Op de provinciale weg hebben ze niks te zoeken, die voert naar geen kerk (alleen naar Lekkerkerk). Ze wandelen vaak over de Blomsingel, en die straat in het verlengde, de Noorderstraat. En over de Parkzoom.

tonny

tonny

11-11-2009 om 16:36

Aha

dat zijn niet zozeer doorgaande routes toch, meer plaatselijk verkeer - en dat zal wel op de hoogte zijn van dit kerkgangersgebruik. Net zoals de omwonenden van de Kuip weten hoe het is als de wedstrijd teneinde loopt.

Ach, het blijft een eigenaardig fenomeen. Net zoals deze bevindelijk-orthodoxe kerkgenootschappen.

tonny

Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2009 om 21:48

O hier is dat draadje gebleven!

Ik was dit draadje ineens kwijt en kom zelden in deze rubriek, vandaar. Ik wilde nog reageren op een posting van Millennia, hopelijk komt zij hier vaker dan ik, haha. Zij schreef enkele dagen terug n.a.v. mijn gemopper over refobashing:
"Ik voel me niet aangesproken over dat refobashen. Ik meen wat ik zei. Ik begrijp ze niet. En ook Miriam heeft gelijk. Op die manier rondlopen op zondag, bewust anderen hinderen die er anders over denken, is afzeiken. Moet je niet vreemd opkijken als je geen applaus krijgt. Leven en laten leven, geldt voor beide kanten. Zo zal ik vermoedelijk ook mijn leven lang blijven ageren tegen de SGP, opgericht toen het vrouwenkiesrecht werd ingesteld. Dat is geen bashen. Dat is het er oprecht niet mee eens zijn. Dat poseren van "elke cultuur moet kunnen" zie ik helemaal niet zitten. Ik ben tegen onveilig gedrag in het verkeer, tegen het risico nemen dat kinderen achterblijven met een handicap omdat ze niet worden gevaccineerd. En ik ben ertegen dat vrouwen geen actief of passief kiesrecht zouden mogen hebben. En ook ben ik tegen het niet deelnemen aan nuttige collectieve regelingen. Ik ben voor fatsoenlijk staatsburgerschap en dat betekent dus bijvoorbeeld dat de verkeersregels voor iedereen gelden, refo of niet. En voor vrijheid van meningsuiting. Dus ja, op die manier op straat lopen is ergerlijk. Nou en? Mag dat niet gezegd worden of zo?"
Mijn reactie: Dit is dus refobashen. Er lopen wat mensen op hinderlijke manier op de openbare weg. Die mensen zijn duidelijk op weg naar een gereformeerd-achtige kerk. Iemand ergert zich aan dit verkeersgedrag en post erover. Vervolgens sleep jij er cultuurrelativisme, het vrouwenkiesrecht en (ik dacht al, waar blijven ze toch) ongeprikte gehandicapten bij. Dat noem ik refobashen. Het heeft niets meer te maken met het onderwerp an sich en is er puur op gericht een bevolkingsgroep in een verkeerd daglicht te stellen (en daarmee, bedoeld of onbedoeld, te demonstreren dat schrijfster van dit alles toch wel heel mondain, intelligent en bij de tijd is in vergelijking met orthodox-gereformeerden).
Refobashen is makkelijk, ik zei het al, maar ik blijf het vervelend vinden.
Groetjes
Massi

Jessica O

Jessica O

12-11-2009 om 09:36

Albana (betreft de stoplichten)

Toevallig zijn er in Rijssen nog heel wat stoplichten. En ook dicht bij de kerken. En ja, ook wat met een bocht in de buurt. Denk dat ik wel weet waar jij hebt gereden.

Jessica

Starry Night

Starry Night

12-11-2009 om 13:08

Tonny (ot

De Parkzoom is druk (doorgaande route van Crimpenhof naar de Korf bijvoorbeeld, en de scholengemeenschap Krimpenerwaard ligt er vlakbij), de Noorderstraat ook (veel verkeer dat van de Algerabrug draait komt er terecht), de Blomsingel is iets rustiger. Maar het gaat hier bepaald niet om dorpsweggetjes, zo'n soort dorp is Krimpen simpelweg niet. Krimpen is geen gesloten gemeenschap, daar is Krimpen veel te modern en te groot voor.
Kijk... Als je bedoelt dat er een hoger percentage Krimpenaren door deze straten zal rijden dan over de provinciale weg, dan heb je natuurlijk gelijk. Probleem is echter... er is maar één buitenstaander nodig om iemand dood te rijden. Om het maar even heel cru te zeggen.

tonny

tonny

12-11-2009 om 13:56

Nog meer o.t.

scholen zijn dicht op zondag en er is in Krimpen geen koopzondag. Dus zo druk zijn die genoemde wegen niet.

Maar goed, we houden erover op. Iedereen, gelovig, wat voor type ook, ongelovig, wat voor soort, allemaal op de stoep! Verkeersregels gelden voor iedereen!

tonny

Starry Night

Starry Night

12-11-2009 om 15:13

Otterdeotterdeot

Niet omdat ik nou zonodig het laatste woord wil hebben, maar omdat ik je toch niet helemaal begrijp
Krimpen is nooit uitgestorven. Niet zoals in gemeenten die in zijn geheel 'zwaar op de hand' zijn.
Hoe dan ook, onze eindconclusie is hetzelfde

Jessica

Volgens mij wás het niet in Rijssen. Daarvoor ergens een klein plaatsje...We zijn hele Rijssen niet ingeweest...we moesten het pakje namelijk ook ergens in de binnenlanden daar afgeven (bij een boerderij) en mijn oom en tante wonen ook niet in Rijssen (in Den Ham ken je vast dan wel...). Dus we reden vanaf Den Ham daar ergens de binnenlanden door, en maar verder binnenlanden door naar boerderij(voor het pakje) en toen de andere kant weer naar huis op (en dan kom je dus niet in Rijssen). Het was wel ergens rondom Rijssen. Het was een plaatsje niet groter dat Den Ham, ook zoiets qua grootte. En er waren nergens stoplichten op onze weg...(ja ergens op de gróte wegen, waar je meerdere rijbanen hebt w.s. wel, maar dit was een gewone 2 baans weg) wel een hoop rotondes en verhogingen voordat je dorpjes in komt. Zou het knap vinden als je weet waar het is...heb zelf namelijk geen idee meer. Misschien heb ik de route nog in de routeplanner staan...De eerste gróte plaats die we daarna tegen kwamen was Goor...dus denk die richting op.
groeten albana
(nu wordt ikzelf ook nieuwschierig maar man is weg met de auto én de routeplanner)

Roos Vicee

Roos Vicee

14-11-2009 om 19:56

Albana

't Zal mij niets verbazen dat het Wierden was waar jullie doorheen reden. Ik ken het persoonlijk niet maar wel van horen-zeggen van vroegere buren die daar wel vandaan kwamen. En het ligt op de route

Nee. zeker niet

O, nee dat was het zéker niet. Want dat ken ik wel...daar heb/had ik ook familie wonen. Wierden is veel groter. Het was een véél kleiner plaatsje. Wierden heeft toch ook een weg om wierden heen (net zoals Rijssen) zodat je niet er middendoor hoeft. Nee, het was een écht klein plaatsje. Net zoiets als Den Ham dus....zo klein. Met dus ergens in het midden een doorgaande weg aan een dorpstraatje en dan hoekie om en de markt en de kerk en dan einde bebouwd gebied.
groeten albana

Jessica O

Jessica O

15-11-2009 om 12:39

Albana

Als je via Den Ham richting Goor bent gereden kwam je via Daarle, Daarleveen, Hoge Hexel, Wierden, Ypelo, Enter en dan naar Goor.

Dan zou ik toch haast aan Daarle of Hoge Hexel denken.

Nou ben ik toch ook wel heel erg benieuwd.

Jessica

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.