Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Marieke

Marieke

19-06-2009 om 12:22

Nieuw kerkgenootschap bedient allen

Uit trouw:
Nieuw kerkgenootschap bedient allen, van heks tot humanist
Joan Elkerbout uit Sint-Oedenrode wordt morgen gewijd tot dominee voor alle gezindten.

Nederland krijgt er binnenkort een kerkgenootschap bij. Joan Elkerbout (39) uit Sint-Oedenrode wordt morgen gewijd als geestelijke voor deze kerk die álle religies wil bedienen.

Op haar gewaad draagt Elkerbout twaalf religieuze symbolen, zoals een halve maan (voor de islam), een davidster (het jodendom), maar ook een medicijnwiel (natuurreligies) en een mannetje (humanisme). Haar kerk legt ’een relatie met Spirit, de natuur, God of Iets’. Daarmee sticht ze de eerste kerk voor het ietsisme, de opvatting van mensen die geen bepaalde godsdienst aanhangen, maar wel aannemen dat er ’iets’ is tussen hemel en aarde.

Elkerbout wil mensen uit verschillende religies aanspreken, kerkleden, maar ook aanhangers van wicca (hekserij) en islam, hindoeïsten en humanisten. Zij wil ook een eigen opleidingsinstituut beginnen.

Na haar wijding bij de One Spirit Learning Alliance in New York is zij de eerste Nederlandse interfaith minister, dat wil zeggen een dominee voor alle gezindten. Er zijn al wel pastores die meewerken aan interreligieuze vieringen, maar die geestelijken zijn ieder voor zich verbonden aan één religieuze traditie. Enkelen van hen laten zich vandaag in Trouw sceptisch uit over de levensvatbaarheid van Elkerbouts initiatief. Zijzelf is optimistisch. Waarom zou, zegt ze, in Nederland niet aanslaan wat in de VS en Engeland wel geslaagd is?

link: http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/article2791552.ece/Nieuw__kerkgenootschap_bedient_allen__van_heks_tot_humanist__.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marieke

Marieke

19-06-2009 om 13:55

Interfaith initiatief

Ik ben benieuwd wat anderen van dit interfaith initiatief vinden. Is dit de religie van de toekomst of is de uitkomst vlees noch vis. Zo'n dominee is natuurlijk wel handig als je als je een huwelijk sluit met iemand van een een ander geloof.
Ik ben vooral benieuwd hoe zij haar rol ziet in religies die helemaal geen voorganger of dominee kennen?
Marieke

tonny

tonny

21-06-2009 om 12:18

Vlees noch vis

wat mij betreft.

Wanneer ze zich beperkt tot een oppervlakkig religieus gevoel zal haar initiatief best bepaalde mensen aanspreken, maar als je 'dieper' wilt gaan, kun je niets met zo'n alles-kerk.

Het lijkt me een afdekkend laagje wit zand over scherpe, harde rotsen.

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.