Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Nieuw spotje nem kwetsend voor gelovigen?

http://www.nu.nl/media/2860022/klachten-tv-spotje-nederlandse-energie-maatschappij.html

Wat vinden jullie, is dit kwetsend?
Ik ben gelovig, maar heb er eigenlijk nog geen mening over..ik voel me niet gekwetst,merk ik, maar twijfel wel of ik het grappig moet vinden of flauw. (alles beter dan de vorige slogan ik zeg doen,met die enge BN-ers) God heeft ons de opdracht gegeven om zuinig op de aarde te zijn, dus het is wel waar, niet kwetsend...of toch wel? Alsof God zegt dat we allemaal aan de NEM moeten..
Er zijn klachten over gekomen en er zal uotspraak gedaan worden of het van de buis af moet..?Ik vind het denk ik (nu) eerder wat bekrompen, overdreven gezeur om het kwetsend te vinden. Ik denk :mss is het wel n mooi moment -als je t spotje ziet-om het er maar weer eens over te hebben (het geloof).
Is het kwetsend of hebben gelovigen geen humor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
V

V

16-07-2012 om 17:41

Taboe

Dat is weer hetzelfde als hierboven. Het verbod nog maar te overdenken dat het begin met Adam en Eva verdergezet wordt door de evolutietheorie... doodzonde natuurlijk, De verboden vrijheid van mening. De mensen mogen niet op het idee van het logische gebracht worden, TABOE. Iedereen wat fatsoenlijk verstandig zou nadenken weet dat de evolutie ons gebracht heeft waar we nu staan... en dat godsdienst voor veel oorlog, ellende en haat gezorgd heeft

rugby

rugby

16-07-2012 om 19:43 Topicstarter

Oeff

citaat:''Iedereen wat fatsoenlijk verstandig zou nadenken weet dat de evolutie ons gebracht heeft waar we nu staan... en dat godsdienst voor veel oorlog, ellende en haat gezorgd heeft..''

Ik denk toch echt dat ik fatsoenlijk verstandig nadenk en tóch geloof ik dat we geschapen zijn door God! Maar dat is dan ook het ''gelóóf''. (voor mij heeft God ons gebracht tot het hier en nu; hij leidt de natuur ook).Natuurlijk kunnen we niet om (delen van) de evolutie heen, maar oa. het allereerste begin zien jij en ik dus anders...Dat is prima, idd vrijheid van mening!
Maar ik vind 'niet kwetsen' belangrijker. Daarom wil ik (beter) begrijpen wat er kwetsend aan zou kunnen zijn?
Ja godsdienst heeft tot oorlog geleid, maar wat heeft dat hier mee te maken, ik zag -dacht ik- dat niet in t filmpje? (maar kan hoor, ik heb m 1x gezien.)
Ik denk juist :laat maar zien dat filmpje en dan kunnen we eens n mooi gesprek hebben

krin

krin

16-07-2012 om 21:15

Ik denk

Gesproken als atheïst (of agnost, daar ben ik nog niet uit) denk ik dat er een paar redenen kunnen zijn waarom een christen aanstoot kan nemen aan het filmpje. Ik heb het nog maar een keer half gezien, dus heb het niet heel helder voor de geest, maar ik dacht zelf meteen: daar zal wel protest tegen komen.
Ik kan me voorstellen dat iemand protesteert omdat a) het een voor een christen heilige tekst wordt gebruikt voor iets banaals als een reclame, en b) die heilige tekst wordt gepresenteerd als zomaar een verhaal als alle andere (dino's, meteoren, etc). Bovendien suggereert de reclame dat de NEM (of elke zonne-energiegebruiker) bij wijze van spreken de macht over de zon van god overneemt.
Kwetsend vind ik het niet, ik zou het overdreven vinden als hij van tv gehaald moest worden. Overbodig vind ik het wel, maar dan vooral omdat ik het een slechte Monty Python rip-off vind
Ik weet zeker dat gevoel voor humor niet voorbehouden is aan ongelovigen, maar het zou kunnen dat gelovigen over iets minder relativeringsvermogen beschikken. Is ook niet vreemd, want hoe relativeer je iets als 'de enige waarheid'?

V

V

17-07-2012 om 10:09

Taboe

Het begint met de bijbel 'op de 4e dag', gaat dan verder met de evolutietheorie op de '4 triljoentste dag'.
Volgens de wetenschap bestaat de wereld ongeveer 5 miljard jaar, volgens de bijbel zo'n 5500 jaar geleden, toen waren de dinosaurussen natuurlijk al lang uitgestorven, had de mens al een hele ontwikkeling ondergaan
En in de reclame tonen ze dat ze die ontwikkeling verder zetten door de zon anders, meer te gebruiken.
Gelukkig trouwens dat er wetenschap en onderzoek bestaat...
Waarom wil de 'vaderfiguur'in de bijbel eigenlijk als eerste gebod dat hijzelf het meest aanbeden wordt? Wil een vaderfiguur niet op de eerste plaats dat zijn kinderen het goed hebben? Is het niet juist zo dat je liever hebt dat je kinderen het mooier en beter hebben dan jijzelf
Als Hij alles zo goed kan, waarom maakt hij dan zoveel gebreken ? Waarom doet Hij zo weinig aan het lijden, staat dan nog steeds het Hemzelf eren op de eerste plaats ?
Als er bewijzen zijn ivm het ontstaan van de aarde, waarom je kinderen dwingen (en bedreigen met een slacht geweten)om niet hun verstand te gebruiken, maar zich te laten brainwashen dat al die ellende door de te verheerlijken Heerser toegelaten wordt ?

tonny

tonny

17-07-2012 om 10:34

Nounou v - o.t.

dat gaat wel erg van dik hout zaagt men planken. Je brengt de leefwereld van gelovigen erg karikaturaal, daar schieten we niks mee op.

V

V

17-07-2012 om 10:51

Taboe

Karikatuur... zoals sommigen hun godsdienst beleven en opdringen is volgens mij nog veel meer een karikatuur.
Ik vind het V.R.E.S.E.L.I.J.K hoe hierboven een goede huisvader naar zijn kinderen toe in een verkeerd daglicht gesteld wordt! Het lijkt mij traumatisch voor de kinderen hoe hun moeder zich opstelt naar hun vader toe en blijft haar geloof als waardevoller inpompen als de liefde naar de vader, gewoon frustrerend !

tonny

tonny

17-07-2012 om 11:05

Onderwerp van deze draad

is wat anders dan wat je er nu bij betrekt V.

Dat spotje heb ik trouwens niet gezien. Zal eens kijken.

dc

dc

17-07-2012 om 12:58

Spotje

Als ongelovige vind ik het spotje nogal smakeloos. Niet zozeer vanwegen het scheppingsverhaal, maar die dinosaurus die het hoofd van eva opeet. Wat heeft dat in hemelsnaam met energie te maken? Hoewel ik denk dat het aan zal slaan bij mijn 6 jarige zoon. Maar goed, die beslist in huis niet over welke energiemaatschappij we nemen.

Maar het is niet zo erg dat ik erover zou klagen.

Wat mij betreft sluit evolutie en geloof elkaar trouwens niet uit. Je kunt de bijbel dan alleen niet te letterlijk nemen, maar daar zijn volgens mij legio aanwijzingen voor (Cain trouwt met wie, en bouwt een stad met wie, als er geen andere mensen zijn?) De evolutie is zo ontzettend slim, waarom zou daar geen god achter kunnen zitten?

rugby

rugby

17-07-2012 om 20:47 Topicstarter

Goeie vragen v (ot)

ik denk dat je (beetje ot, maar oke) goeie vragen stelt, ik ga ervan uit dat je oprecht antwoord wilt?
Ik kan ook niet verklaren waar het grote verschil in leeftijd van de aarde/mesn vandaan komt. Ligt het aan het gebrekkige kennisnivo van de wetenschap? Is het niet zo letterlijk bedoelt in de Bijbel? Je kan hier idd van gedachten oiver wisselen,heel boeiend, maar ik denk niet dat er een éénduidig antwoord komt. Hoeft voor mij ook niet, het gaat mij meer om het goede gesrek dan om het antwoord. Het is en blijft gelóóf, en daar kan niemand iets tegenin brengen, en ook niemadn iemand anders van overtuigen.
Ik zie het zo:God is (een) Vader, met idd enige vergelijkingen in hoe wij ouderschap zien. Hij heeft ons gemaakt, Hij heeft de Almacht, daarom vraagt Hij ons Hem te eren, te dienen, en wij krijgen de hele aarde tot onze beschikking, Zijn Liefde en Zorg. Maar Hij is geen vader zoals wij willen dat onze kinderen het beter dan ons krijgen, Hij is géén mens.Ik denk dat als je als mens,door Hem te dienen en eren, je het beste kan leen, het dus ook goed voor jezelf en je medemens is.
Dat mensen nog steeds lijden, komt omdat de aarde nog in gebreke is, na de zondeval. Ooit, op de neiuwe aarde, na de terugkomst van Jezus, zal er géén pijn meer zijn. God maakt niet de gebreken, Hij laat ze toe. Dat is mi. net even anders. Hij kan ingrijpen, maar dat doet Hij niet (altijd), waaróm weten we niet. Mss dat we later die Kennis wel hebben. Wel mogen we vertrouwen dat Hij weet wat Hij doet/toelaat, Hij kan het lijden ten goede keren (er het beste van maken). Maar soms is het lijden idd zó erg, dat het bijna niet te bevatten is, dan blijft alleen het hopen en vertrouwen over!

Ik denk dat geloof en wetenschap tegenover elkaar blijven staan; vertrouwen en bewijzen ook. Als het op bewijzen aan komt, zal je altijd je gelijk aan je kant hebben/krijgen. Maar dan ga je aan 1 ding voorbij: het gelóóf! Ik kies ervoor om te geloven en al heb ik niet alle antwoorden, heb ik weing/geen bewijs zoals een wetenschapper het wilt zien, niemand kan mij dat geloof afnemen. Ik ben niet afhankelijk van alle antwoorden en bewijzen, zo voel ik dat niet. Ik ben wel afhankelijk van vertrouwen, hopen en geloven.

Een kind dwingen tot zeg maar evolutie of schepping lijkt me nooit goed. Een kind helpen zijn eigen weg te vinden, mogelijkheden te bieden om beide kanten te leren kennen en het daarbij het gevoel te geven dat het echt mag kiezen, dat is denk ik ''opvoeden''.
Natuurlijk vind je je eigen mening heel logisch, zowel jij als ik, maar het is juist de kunst om je kind de ruimte te geven om alles te onderzoeken. Zónder je kind toch (in bedekte termen, bv zoals het bij mij overkwam in jouw stukje, dat je alleen je verstand gebruikt als je in de wetenschap ''gelooft''.) proberen een kant op te schuiven.
Zowel wetenschap als geloof.
Ik denk dart wij allebei sterk oertuigd zijn van ons gelijk, maar ik denk ook dat wij allebei ons verstand gebruiken! Niemand wordt er gebrainwashed, we zijn het gewoon niet eens.
Wel zijn we eens dat we niemand moeten dwingen...gelukkig maar

tonny

tonny

18-07-2012 om 09:28

Eindelijk spotje bekeken

Vind ik niks aan, los van gelovig zijn of niet. Dat afgehapte hoofd slaat nergens op.

Ik geloof ook niet dat het spotje helder communiceert wat de boodschap is van het bedrijf. Het bedrijf is wel erg laat met de fantastische ontdekking van zonne-energie. Hoeveel triljoenste dag ook alweer? De zon schijnt toch al vanaf het begin voor iedereen?

Is zelfs een aardige bijbeltekst bij te vinden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.