Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Nasha 1st

Nasha 1st

28-12-2009 om 21:17

Op de kalender [Onnozele Kinderen

Gisteren zag ik de kalender, en daar stond op dat het vandaag de dag van de Onnozele kinderen is (r.k.) staat er dan nog achter....wie kan mij hier meer over vertellen, is het echt een serieus iets of is het echt iets onnozels (het woord alleen al....)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

28-12-2009 om 21:23

Google was my friend

en dat had ik kunnen weten natuurlijk:

http://www.beleven.org/feest/onnozele_kinderen

Het is dus echt....leuk om weer te weten....

Sancy

Sancy

28-12-2009 om 21:54

Hoezo

vind je roomskatholieken onnozel?

Nasha 1st

Nasha 1st

28-12-2009 om 21:56

Nee, juist niet!

Maar ik snapte het niet, het stond zo gek op de kalender en ik was benieuwd of het iets serieus was, en dat bleek het te zijn, het was erg onnozel van mij om niet eerst te googlen )

Zusenzo

Zusenzo

28-12-2009 om 23:14

Kind

In mijn jeugd werd er aan onnozele kinderen gedaan. We gingen niet verkleed langs de deuren (dat was met drie koningen) maar de twee jongsten van het gezin (meisje en jongen) waren de baas, dat kwam er in de praktijk op neer dat zij het avondeten mochten kiezen.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-12-2009 om 00:04

draadje toch naar hier. Ja, vond het verhaal erachter ook wel bijzonder inderdaad....leek nog het meest op Sint Maarten naar mijn gevoel....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-12-2009 om 21:08

Wij aten

vroeger op deze dag altijd een pudding waar een boon in verstopt zat. Degene die 'm vond mocht zeggen wat er gegeten werd.
Geen idee waar dit gebruik vandaan kwam.

Dendy

marie-laure

marie-laure

03-01-2010 om 08:53

Wij ook,

Op die dag mocht de jongste van het gezin bepalen wat er gegeten werd. Onnozelen kinderen sloeg op de jongetjes die Herodes liet vermoorden, naar mijn weten.
Die boon die kwam een paar dagen later in een koek of zo en degene die de boon had was de zwarte koning bij drie Koningen.

tonny

tonny

03-01-2010 om 15:53

Boon

de boon hoort bij Driekoningen (rare benaming trouwens, nergens schrijft Mattheus dat het 'koningen' waren, noch dat ze met z'n drieën de reis aanvingen; en bij een stal kwamen ze al helemaal niet!

tonny

tonny

03-01-2010 om 15:54

Onnozele kinderen

duidt op de kindermoord in Bethlehem. Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen 'feestdag' van knutselen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.