Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

24-03-2010 om 22:51

Pasen...

Pasen...

Hoe vier je dat?
Bereid je je erop voor, hoe? Wat is voor jou de betekenis van het feest en de voorafgaande tijd?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Agchie

Agchie

25-03-2010 om 11:23

Dit jaar

heb ik voor het eerst wat meer tijd genomen om na te denken over de wijze waarop ik Pasen wil vieren. Voorheen ging het vooral om lekker eten en gezelligheid, maar nu wilden we er ook wat meer inhoud aan geven.

Ik heb een boek over feestvieren thuis, en daar staat een idee in over het maken van een soort graftuintje. Dus heb ik met de kinderen een grote schaal gevuld met aarde, een minibloempotje erop gelegd en daarover weer aard en graszaad gestrooid. Nog een paar bolletjes erin gepland en dat staat nu al een week of drie. Op goede vrijdag zetten we er drie kleine houten kruisjes bij en 's avonds een steen voor de opening van het graf (bloempotje). Paasmorgen halen we het steentje dan weer weg.

Ook hebben we een groot kruis gemaakt, waar we iedere dag van de laatste week voor Pasen een symbool bij gaan leggen, en een bijbeltekst samen lezen. Bijvoorbeeld: lezen over de intocht in Jeruzalem en een groen takje erbij leggen, of lezen over het laatste avondmaal en een bekertje (rode limonade) en een stukje brood erbij.
De kinderen vinden het helemaal geweldig, maar ik merk dat ik er zelf ook meer bewust mee bezig ben dit jaar.
Overigens hebben we ook de paascd van Kees Kraayenoord aangeschaft!

En hoe ga jij het zelf doen?

Groetjes,

Agchie

Agchie

Agchie

25-03-2010 om 11:29

O ja de laatste vragen

De betekenis van het feest is voor mij opnieuw de bevestiging van het feit dat ik vrij mag staan voor God. Dat Hij van mij persoonlijk houdt en dat Hij alle schuld voor mij heeft weggedaan.
En ook dat de macht van zonde en dood verbroken is, ik hoef niet langer bang te zijn dat ik iets verkeerd doe.

De tijd ervoor is voor mij vooral een tijd van bezinning, een tijd waarin ik me weer meer bewust wordt van het grote van zijn offer en de noodzaak daarvan. Maar ook het bevrijdende weten alvast dat ik me daardoor niet meer hoef teneer te laten drukken. En een soort oproep om me weer meer op Hem te richten, Hem de eer te geven en na te denken hoe ik mijn leven tot eer van Hem kan en mag inrichten.

Voor mij...

ik vind Pasen de mooiste tijd van het jaar. Ik kijk uit naar de vesperweek, de stille week dus, waarin je elke avond naar n korte kerkdienst kan gaan, ter voorbereiding op Pasen.
In de weken voor Pasen heb ik een Bijbesltudie over Job gedaan; wat betekent menselijk lijden en hoe moet je daar mee omgaan?
Ik ga dus veel naar de kerk, voor maar ook met Pasen, Goede Vrijdag natuurlijk ook en eerste Paasdag, waarna ik meestal naar de broodmaaltijd ging (met gezin) in de kerk. Dit jaar vragen we familie bij ons thuis, maar ik wil deze maaltijd ook wel in het teken laten staan van de Opstanding. (verhaal voorlezen of een mooi gedicht) Meestal kijk ik een dezer dagen toch wel de film Passion of the Christ,hoe vaak ik die ook zie, dat went nooit...Voor mijn relatie met God, betekent Pasen altijd weer het extra besef dat Jezus voor mij heeft geleden, Hij was zo onschuldig, zo perfect, en werd zo vernederd, zo onterecht...voor mij, zodat ik dat niet hoef te ondergaan. Ik word er stil en verdrietig van, maar eertse Paasdag wil ik ruimte maken om juist ook heel blij en uitertst dankbaar te zijn, dat ik gered mag zijn.
PS. mooi om het zo eens voor jezelf te verwoorden!

Hannes

Hannes

29-03-2010 om 23:06

Eigen proces

Dit jaar ben ik me er erg van bewust dat Jezus aan het kruis nog 'zijn geloof' verloor: "Mijn God, waarom hebt gij mij verlaten." Wat enorm indrukwekkend. Ik verlies zo vaak 'mijn geloof' (ervaar mezelf niet als christelijk) en vind dat dan heel erg en stom en dan denk ik dat het allemaal niks voorstelt, dat geloof van mij. Maar het is niet mijn geloof maar de werkelijkheid van wat je dan noemt God, die altijd overwint, of ik dat nou weet of niet, of ik me daar nou van bewust ben of niet. Het leven wordt alleen zoveel rijker en simpeler en eerlijker en inderdaad schuldeloos als je je daarvan wél bewust bent: "In uw handen beveel ik mijn geest."
Ik bereid Pasen voor door hier eens een bevrijdende huilbui of vijf over te hebben En Pasen zelf? Geen idee nog. We gaan het beleven. Geen idee hoe ik dit met mijn kinderen zou kunnen delen.
Hoe dan ook, schitterend.
Groet, Hannes

Jezus verloor zijn geloof?!

Hannes,ik werd geraakt door je bericht!
Maar hoe bedoel je dat Jezus Zijn geloof verloor? Niet letterlijk neem ik aan?Jezus werd echt verlaten door God, alleen zo kon hij ''ter helle afdalen''...Jezus ''geloofde'' niet, Hij is degene die gelooft moet worden...En ik vind/denk dat Jezus ook Goddelijk is, Vader en Hij (en de Heilige Geest) zijn 1.

Twijfel je aan Zijn (Gods) bestaan, of twijfel je hoe alles toch kan, waarom het gebeurt zoals alles gebeurt? Wat is je twijfel, wanneer/waardoor verlies je telkens het geloof, en vind je het weer terug?
Ik vind het heel boeiend wat je schrijft, maar ik kan het toch niet helemaal volgen. Ik lees wel duidelijk dat je er erg mee bezig bent, juist in de tijd van Pasen...sterkte daarmee, het is idd. een eigen proces, jouw/mijn eigen geloofsgroei, struikelend achter Jezus aan..

Jezus was mens geworden, Hij weet hoe zwaar je leven is, met al je twijfels en zwakke momenten...Hij stierf dan ook voor jou, mij...

Aan de ene kant noem je jezelf geen christen maar ben je wel heel begaan met Pasen...mag ik vragen wat maakt dat je jezelf geen christen wil/kan noemen?

tonny

tonny

03-04-2010 om 22:57

Onderweg naar pasen

Dit jaar was ik niet in de stemming. Niet voor de Veertigdagentijd, niet voor een of andere manier van vasten, ik had er gewoon allemaal geen zin in. Lekker ego.

Nu wil het geval dat ik aangesloten ben bij een kerkelijke gemeente waar elke avond kerk was, deze afgelopen week. Vespers op maandag, dinsdag, woensdag, de viering van het Avondmaal op Witte Donderdag, herdenken van Jezus' dood op Goede vrijdag, Paaswake en vernieuwing van de doop op Stille zaterdag.

De laatste vier avonden ben ik erheen gegaan. Niet omdat ik er zoveel bij voelde, maar gewoon, ik ging. En ik kan vertellen dat zelfs als je hoofd er niet naar staat, teksten en muziek je kunnen meenemen boven je prive-gevoel. Als ik puur naar mijn stemming had gehandeld, was ik thuis blijven hangen achter/voor PC en TV met een bakje nootjes.

De dienst van deze avond, waarin het licht van de Paaskaars werd doorgegeven, raakte me zeer.

Het aanraken om beurten van het doopwater waarbij je uitgenodigd werd naar het licht te kijken en na te denken op welk terrein van je leven je verlangde naar vernieuwing - ik vond het bijzonder.

Morgen is het Pasen.

Een blij Paasfeest allemaal!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.