Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Petr@

Petr@

24-11-2009 om 21:50

Positief blijven

Het laatste half jaar zit het mij/ons niet mee. Er gebeurt van alles waar ik geen grip op heb, maar mij wel ontzettend veel energie kost. En elke keer als ik dacht dat het niet erger kon bleek dat ik bij het verkeerde einde had.
Afgelopen week bedacht ik hoe blij ik was met mijn baan die ik sinds april heb. Ik heb het ontzettend naar m'n zin en heb echt m'n plek gevonden. En ik word ook ontzettend gewaardeerd door m'n collega's.
De afgelopen tijd was dat voor mij echt een lichtpuntje die mij er doorheen trok en waar ik weer wat energie van kreeg.
Maar nu werd ik vanochtend gebeld door mijn baas dat mijn baan volgend jaar wegbezuinigd wordt.
De afgelopen tijd heb ik geprobeerd positief te blijven, maar ik merk dat het mij nu niet meer lukt. Ik ben zó moe en ik ben het allemaal zó zat! En ook zo bang dat het volgende wat op mijn pad komt met gezondheid van mij of mijn gezin maken heeft.
Ik weet het even niet meer en hoop op wat wijze woorden van medeforummers.

Petr@

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

24-11-2009 om 23:31

Wijze woorden...

Nee, ik pretendeer niet dat ik die kan geven. Alleen even een virtuele knuffel. Ik zou toch proberen zaken gescheiden te blijven zien, niet in een soort bijgeloof vervallen dat er nog meer onheil aan zit te komen.
Je schrijft dat je de afgelopen tijd geprobeerd hebt positief te blijven. Zou het kunnen dat met name dát ook vermoeiend is? Omdat je daarmee wellicht ook zit te ontkennen dat de zaken op dit moment gewoon echt even k** zijn. Voel je dan ook gewoon even k**. Dat mag best.
En hou je ogen open voor nieuwe kansen, dat wel.

tonny

tonny

25-11-2009 om 00:04

Wensdenken, onheilsdenken,

dat is allemaal verspilde energie.

Zoals Starry al zei: hou je ogen open voor nieuwe kansen. Dat valt niet mee als je moe en alles zat bent. Misschien eerst effe lekker uitrusten, het is er de tijd van het jaar voor (haha!).

Er zijn nu eenmaal vette en magere jaren (van allebei zeven toch?), probeer te teren op de voldoening die je hebt geput uit wat je deed, laat dat niet verwaaien. En vertrouw erop dat er betere tijden komen. Niet meteen misschien.

Maar nu zijn wij er en we geven je graag een beetje warmte!!

tonny

Ga vast bloembollen poten, een heleboel! Heb je in elk geval iets fleurigs, straks.

Petr@

Petr@

25-11-2009 om 11:52

Starry

Starry, je hebt misschien wel gelijk als je zegt dat positief blijven ook vermoeiend is. Maar gisteravond voelde ik mij k** en dat is ook vermoeiend. Ik kon na mijn posting niet meer stoppen met huilen en dus ook niet slapen. Ben maar weer uit bed gegaan en heb jouw en Tonny's berichtje gelezen die mij erg goed deden.
Ik ga mijn best doen mijn ogen open te houden voor nieuwe kansen. Daar ben ik zelfs vannacht nog aan begonnen: ik heb een moeizame relatie met mijn moeder en daardoor ook met mijn zus.
Vannacht heb ik haar gemaild en een beetje m'n hart gelucht. En voorgenomen om de relatie met m'n zus een nieuwe kans te geven.
Ik ben eigenlijk net uit bed en toen ik m'n mailbox opende vond ik daar een hele lieve en bemoedigende mail van mijn zus. Deze nieuwe kans ga ik grijpen! De relatie met m'n moeder is niet meer te redden, maar die met m'n zus nog wel.
Bedankt voor jouw wijze woorden en virtuele knuffel.

Petr@

Petr@

Petr@

25-11-2009 om 12:05

Tonny

Tonny, je hebt gelijk, maar soms kun je gedachten niet stoppen. Vooral als je 's avonds in je bed ligt. Overdag zien dingen er dan weer anders uit (al zitten nu de tranen nog steeds hoog hoor).
Soms denk ik zelfs wel eens dat ik gestraft wordt.
Ik geloof, maar niet in een straffende God. Dus verstandelijk weet ik het wel, maar gevoelsmatig voelt het anders.
Dank voor je warmte en jouw wijze woorden...
En de bloembollen (Sneeuwklokjes!) liggen klaar om gepoot te worden!

En over wijze woorden gesproken... in mijn horoscoop in het AD vanochtend stond: "Jij ziet in dat jij jezelf tot slachtoffer hebt uitgeroepen. Door anders tegen de kwestie aan te kijken, verandert dat."

Petr@

tonny

tonny

25-11-2009 om 13:39

Tjonge, kijk eens aan!

Da's een pluim voor de AD-horoscoopschrijver

Petra, geweldig dat er weer licht schijnt in het familiecontact. Alle goeds gewenst met deze nieuwe kans!

tonny

mopperkont

mopperkont

25-11-2009 om 13:41

Dans!

Kijk eens naar dit filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY

Massi Nissa

Massi Nissa

25-11-2009 om 13:52

Het is ook de tijd van het jaar

Je hebt al een heleboel op je bord gekregen dit jaar, dan komt dat naderende ontslag er ook nog bij. Dat is al veel, maar het is ook nog eens november. Ik weet niet of dit voor jou ook geldt, maar ik vind november een k*&$#%maand. Koud, grijs, regenachtig, bibberbenen in een natgeregende spijkerbroek, zeurende gewrichten, verkoudheden, griep, naderende-feestdagen-stress en zich opstapelende huishoudelijke klussen waar je de energie niet voor hebt. Brrrr.
Ik kan alleen maar zeggen wat hier werkt: heel vroeg naar bed gaan, echt idioot vroeg, een uur of acht (met een mooi boek) - voorafgaand aan die vroege bedtijd een lange, warme douche - jezelf vaker verwennen met iets kleins en heel lekkers, bijvoorbeeld een kopje warme chocolademelk of geroerbakte ui-ei-tomaat op brood - zoveel mogelijk huishoudelijke klussen straal negeren of met de Franse slag doen (niet strijken maar vouwen, de ramen gewoon laten zitten etc) - af en toe met je man en een prachtige huurfilm en een groot glas wijn op de bank kruipen - op het moment dat je je heel akelig voelt: de deur uit! Nu! Al regent het pijpestelen, hop, wandelen of fietsen, buitenlucht is heel erg goed tegen de blues.
Nou ja, ik kan nog wel even doorgaan, maar het komt eigenlijk neer op goed voor jezelf zorgen. Volgens mij ren jij je te pletter voor je gezin (zeg maar als ik het mis heb) en vergeet je wel eens dat jij geen machine bent.
Hopelijk liggen die vette jaren om de hoek op jullie te wachten, maar ook als dat niet zo is, kun je wel lief zijn voor jezelf. Doe vandaag eens twee dingen uit mijn lijst (hoeft helemaal niet hoor, het is maar een idee).
Veel sterkte en lichtpuntjes
Massi

Petr@

Petr@

25-11-2009 om 16:31

Mopperkont

Wat een geweldig filmpje! Kippenvel en tranen en een grote grijns, dank je wel...

Petr@

Petr@

Petr@

25-11-2009 om 16:35

Massi nissa

Massi, bedankt voor je adviezen, ga ze zeker opvolgen! Ik heb net lekker op de bank gezeten met een kopje thee en een speculaaskoek en ga vanavond lekker op de bank zitten met man en Midsommer Murders kijken.
En die berg was laat ik lekker liggen ))

Petr@

Aaf

Aaf

25-11-2009 om 22:07

Hart onder de riem

Lieve Petra
Uit al je postings hier op Ouders Online blijkt dat je veel voor je kiezen krijgt. Zoveel verdrietige dingen. Zo'n 3 jaar geleden was het hier net zo. Het een na het ander. Ik ben gelovig, niet bijgelovig. Maar ik zou het bijna worden. Langzaam wortelde er een angst in mij om steeds nog meer kwijt raken. Het kon uiteindelijk altijd weer erger bleek in die tijd. Het werd bijna doemdenken. Zo naar maar ook zo logisch ; als je bang bent heel dierbare mensen om je heen te verliezen raak je het vertrouwen wel kwijt. Ik hield ook m'n hoofd boven water door het in kleine dingen te zoeken; een stukje fietsen, de zon, een uitspraak of knuffel van de kinderen. Nu. 3 jaar later, is ons leven in rustiger vaarwater. Maar die hectische, moeilijke tijd heeft z'n sporen na gelaten. Ik waardeer de rust, ik waardeer het enorm dat ik mij druk mag maken om onnozele dingen. Ik waardeer het dat ik het gevoel hen weer mee te doen in het leven(en niet enkel vanuit verdriet zit toe te kijken). Maar de angst te verliezen zit er toch ook nog. Niet meer allesoverheersend. Maar genoeg aanwezig om mijn leven van nu te waarderen. Ik wil niet zeggen dat dat het waard geweest is(nee,zeker niet) maar het hoort nu bij mij.
Ik kan je niet troosten. Maar er zullen andere tijden komen. Waarin je je verdriet en angst mee zult dragen maar ook weer zult kunnen genieten van je leven. Weinig concreet, maar je zult het uitzingen door je rust/plezier/geluk(hoe je het noemen wil) te zoeken en vinden in kleine dingen. Ik ervoer ook rust vanuit de zekerheid dat God er voor mij was(ook al begreep ik er niets van). Maar ik weet niet of jij daar wat mee kunt.

Heel hartelijke groeten, Aaf

Petr@

Petr@

27-11-2009 om 21:27

Rust

Aaf, bedankt voor jouw openhartige posting en bemoedigende woorden!
Had ik die zekerheid maar dat God er voor mij is...
Ligt ook aan mij hoor, ik doe op dit moment ook niet veel moeite (in de zin van kerkbezoek, bijbellezen e.d.).

Petr@

Petr@

ik zie nu pas je posting en heb het hele draadje net gelezen. Soms lijkt het inderdaad allemaal tegen te zitten en tegen je te werken. Mij helpt het soms ook wel om dat gevoel gewoon maar even te mogen voelen. Je mag je rot voelen. Het mag oneerlijk voelen. Het is gewoon niet leuk. Het feit dat je gevoel erkent wordt kan al een boel schelen.

Goed, dit gevoel de overhand geven is niet verstandig, want dat werkt belemmerd. Het is dus zaak om te proberen er niet in door te slaan.

Uiteindelijk en vaak is dat achteraf zal blijken dat de dingen die op je pad komen, je ook iets brengen. Het is wel zo dat je vaak pas achteraf die conclusie kan trekken (helaas soms).

Lieve Petr@, schrijf het hier lekker van je af. Ik wil met je meedenken en naar je luisteren en je lezen. Een nieuwe baan zou ik graag voor je toveren of nog liever ik knip met mijn vingers en het blijkt gewoon een boze droom. Je leidinggevende heeft helemaal niet gebeld met het slechte bericht.

Persoonlijk had ik het trouwens wel sympathieker gevonden als jouw leidinggevende je niet gebeld had met dit nieuws, maar als hij/zij met jou om tafel was gaan zitten. Daar zit al een deel van de erkenning in namelijk dat het gewoon een kl*** bericht is dat gebracht wordt.

Tot zover...ik wens je ook lekker veel loopuurtjes toe de komende tijd. Lopen is toch dé ideale manier om je hoofd leeg te maken en alles op een rijtje te zetten.

En fit zijn is in elk geval een vereist om dit soort moeilijke periodes in je leven aan te kunnen.

Dikke knuffel van Purk

tonny

tonny

28-11-2009 om 16:37

Hee petra

Misschien een idee om eens een paar dagen of een weekend naar retraitecentrum de Spil in Giessenburg te gaan? Wie weet helpt dat je een beetje de goede kant op?

tonny

Petr@

Petr@

28-11-2009 om 22:02

Heee tonny!

Ik heb mij nét ingeschreven voor "Winterretraite - Grond voor Groei" in Steyl (www.steyl.eu):

In de winter heeft het leven zich diep teruggetrokken in de grond. Deze periode biedt een goede gelegenheid een pas op de plaats te maken en nieuwe groei voor te bereiden als straks de dagen weer langer en warmer worden. We gebruiken deze winterretraite om de ‘grond’ van onze ziel te verkennen en te voeden, bijvoorbeeld door genegenheid aan onszelf te geven.
In deze retraite verkennen we wat we in deze periode van ons leven aan het ervaren en beleven zijn, wat er in ons aan het groeien is, hoe we die groei kunnen bevorderen en wat we willen ‘omploegen.’ Reflectie, meditatie en visualisatie zijn belangrijke voertuigen die we aanwenden om in contact te komen met onze grond, de bron in onszelf. We maken ook contact met de natuur tijdens wandelingen door bijvoorbeeld de kloostertuinen of langs de Maas. Er is voorts tijd voor jezelf en er is de mogelijkheid deel te nemen aan de gebedsmomenten van het klooster.

De retraite zal plaatsvinden in een weekend in januari. En ik ga samen met... mijn zus.

Petr@

Petr@

Petr@

28-11-2009 om 22:18

Purk

Purk, dank je wel voor je lieve woorden. Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen en dat er uit alle nare dingen ook iets goed voortkomt.
Ik heb momenteel weinig energie om te lopen. En daar baal ik dan ook weer van ((
En onze hond zit momenteel intern in het Martin Gaus trainingscentrum en dat mis ik nu toch ook wel: lekker uitwaaien met hond. Maar vrijdag mag ik haar weer ophalen en daar kijk ik erg naar uit!
En ik houd mij aan de tips van Massi: mezelf wat meer verwennen en op tijd naar bed. Ik duik er dus nú in!
knuffel terug,
Petr@

tonny

tonny

29-11-2009 om 16:16

Mooi begin in januari!

Nu eerst nog 'even' door de feestdagen heen.

Ik denk aan je!!

tonny

Petr@

wat fijn dat je samen met je zus daar heen gaat! Zie je wel....het tij als heel zachtjes een beetje aan het keren voor je.

Knuffel van Purk

Petr@

Petr@

11-12-2009 om 19:22

Even

laten weten (ik durf het bijna niet te schrijven) dat het hier heeeeeel goed gaat!
Ik ga op tijd naar bed, loop elke dag één uur met de hond, begin weer in een ritme te komen met sporten.
En dat doet mij allemaal overduidelijk goed! Ik merk dat ik meer energie krijg en meer rust in m'n lijf krijg.
Ik denk nog regelmatig aan jullie "wijze woorden" en ben nog steeds blij dat ik hier m'n hart heb gelucht...

gr.
Petr@

tonny

tonny

11-12-2009 om 23:32

Hee petra, super!

Wat fijn om te horen!

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.