Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

religie op school

Toen we begin sept. weer moesten aanvinken voor welke religie wij onze kinderen dit jaar zouden inschrijven, kozen we voor de verandering Protestant. Afgelopen jaren volgde mijn zoon Katholiek of Moraal (zo noemt men dat hier in Wallonië). Nu bleek dat mijn kinderen dit jaar de enige waren van de hele school die Protestant volgen, en dus zouden ze 1 op 1 Religie-les krijgen, wat ze natuurlijk heel bijzonder vonden!
Helaas zou mijn zoon hierdoor 2 uur absent zijn en die moeten inhalen op een ander moment, dus gaat hij maar weer Katholiek doen zoals het grootste deel van zijn klas.
Wij voeren dikwijls gesprekken met onze kinderen over verchillende religies en culturen, en ondanks het feit dat wij niet kerkgaand zijn, niet bidden etc, is onze zoon erg geïnteresseerd en zegt dat hij gelooft in God. Omdat wij hem niet altijd de info kunnen geven waar hij naar vraagt, vonden we het een goed idee om hem via school zo veel mogelijk verschillende kanten van het Christendom te laten zien. Vandaar nu dus de keuze voor Protestant. Nu vraag ik me af: zou het begrip 'Protestant' een bepaal negatief gevoel opwekken, dat niemand zijn kind hiervoor inschrijft?

Mijn ouders namen mij als kind mee naar de Protestante kerk en een enkele keer in een Katholieke kerk, als we met m'n grootouders gingen. Natuurlijk zag/voelde ik wel verschil tussen de 2. Ik vond dat de PK waar wij heengingen, wel een modernere visie had op de Bijbel en de jeugd werd ook meer betrokken tijdens de dienst. Iets wat ik in de KK nooit zag.

Areligieus

Areligieus

30-09-2015 om 09:42

Moraal

Wij wonen ook in België en na de katholieke lagere school volgen onze kinderen nu moraal in het middelbaar.
Op de lagere school kwamen bij godsdienst de andere godsdiensten bijna meer aan bod dan het christendom, wat mij verbaasde, maar ik vond het niet erg. Ik hou wel van een brede blik. Nu bij moraal gaat het meer om hoe je met respect met elkaar omgaat en hoe je in het leven staat. Dat vind ik eigenlijk veel belangrijker en nuttiger. Dus waarom geen moraal?

Casteau

Casteau

30-09-2015 om 10:47

maar

de meesten in België zijn toch katholiek? Dan gaan ze niet de protestantse les volgen lijkt me.
Toen ik in België woonde volgde ik morale. Het was een internationale school en degenen die protestants deden waren ook geen Belgen.

neteret mut

neteret mut

30-09-2015 om 11:04

gewoon weinig protestanten

in Belgie, zeker in verhouding tot het aantal katholieken. En dan zijn die kleine aantallen kinderen ook nog eens verdeeld over veel scholen, waaronder veel katholieke. Zo heel veel kerken zijn er ook niet, misschien in je eigen buurt wel (kun je vinden op de site van de VPK. Negatief beeld misschien, onbekend wel. Zo heb ik meerdere keren de vraag gehad of protestanten ook in de Bijbel geloven en of Jezus voor ons belangrijk is. Dat protestantse godsdienst op vervelende tijden gegeven wordt en er andere uren uitvallen herken ik, zo had mijn zoon vroeger geen middagpauze want godsdienst en moest hij toch de eerste 2 uur op maandag op school komen en dan maar "studie" doen terwijl de rest hun eigen godsdienstlessen hadden (paar katholiek, de rest moraal of islam)

ligt niet zo voor de hand

... om protestant te zijn in Belgie.

Als je zelf niet kerkelijk betrokken bent, thuis niet bidt/zingt/bijbelleest, dan zou ik bij religie op school geen godsdienst aanvinken maar inderdaad kiezen voor moraal.

Jamie

Jamie

30-09-2015 om 11:12

inderdaad

In België zijn de meeste mensen katholiek dus dat zal de reden wel zijn. Pas boven de grote rivieren in Nederland is de meerderheid (als ze al christelijk zijn) protestant.

Zwelgje

Zwelgje

30-09-2015 om 16:25 Topicstarter

Het gaat mij om

de brede kijk op het leven. Ik weet dat België meer katholiek geöriënteerd is, maar ik heb, na 13 jaar in België, nog geen één kerkgaande vriend /kennis meegemaakt. Ouders laten hun kinderen ook communie doen, gewoon omdat het 'erbij hoort'. Niet omdat ze daadwerkelijk geloven! Ik vind het maar schijnheilig gedoe... maar dat is mijn mening. Ik wil graag dat mijn kinderen van alles een beetje weten en dan, wanneer ze de leeftijd er voor hebben, zelf kunnen uitmaken welke kant ze opgaan of misschien helemaal niks er mee doen. Ergens vind ik het wel triest dat iedereen maar uit gemakzucht Katholiek aanvinken omdat dat het meest gangbare is hier.
Wij wonen in een klein dorpje en we zijn omringt door andere kleine dorpjes. Er is niet bepaald interesse in de Islam of andere godsdiensten & culturen. Ik zou het fijner vinden als er geen keuze zou zijn, maar gewoon van alles iets presenteren. En daarin altijd weer respect voorop laten staan. Heb je godsdienst & moraal in 1

anders

anders

30-09-2015 om 17:13

HVO

Mijn kinderen gaan/gingen naar een openbare basisschool in Nederland. Daar wordt sinds een aantal jaar Humanistisch Vormingsonderwijs gegeven. Hoe je met elkaar omgaat, een inleiding in politiek, kennismaking met religies zonder dat er iets als enige waarheid wordt verkondigd.
Zoon is vorig jaar zelfs op excursie geweest naar kerken en andere gebedshuizen om overeenkomsten en verschillen te bekijken.
Dus ze kennen nu elkaars religie, de gebruiken, de voedingsvoorschriften en andere dingen die bij religie kunnen horen maar geen verhalen uit bijbel, koran of andere boeken die als waarheid worden verkondigd.
Kan dat in België ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.