Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

28-12-2010 om 16:34

Taize rotterdam

Zijn hier nog mensen met gasten voor Taize- Rotterdam?

Vandaag de hele dag mensen verwelkomd, onze kerk is gastkerk. 120 mensen uit Portugal, Polen, Kroatië, Litouwen, België kregen we binnen om over gastgezinnen te verdelen. Bijzonder hoor. Sommigen hadden enorm lang in de bus gezeten om hier te komen voor de ontmoeting in Rotterdam.

Ik denk niet dat ik zelf een viering ga bijwonen, het is meer iets voor jongeren

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Phebe

Phebe

29-12-2010 om 12:49

Zo jong als je je voelt!

Hoi Tonny,

met belangstelling lees ik over de Taizé ontmoeting in Rotterdam. Zelf ben ik in mijn jonge jaren menigmaal in Taizé geweest en heb de ontmoetingen in Parijs meegemaakt. Geweldig!!
Joh, je bent toch zo jong als je je voelt, en als het je aanspreekt, zou ik zeggen... ga er heen!!
Neem desnoods een campingstoeltje mee.
Ik vond jou reactie op de discussie over ´Zoeken naar God´ geweldig. Leuk om zo open te zijn en fijn voor mij om dit te mogen lezen... groeten, Phebe.
ps. Ik ben nieuw op dit forum.

tonny

tonny

30-12-2010 om 13:05

Veelkleurigheid

super hoor, die meeting. Al die verschillende mensen. IK ga niet naar Ahoy maar ben wel bij de ochtendviering in eigen dorp - en ik help met koffie, thee. En dan zijn er onze drie gasten. Morgen krijg ik er voor de avondmaaltijd nog vijf bij. Allemaal uit verschillende landen.

Vandaag kwamen we er tijdens het boodschappen doen achter - contact met een andere shoppende gastfamilie - dat wij als Nederlanders wél vanzelfsprekend weten dat moslims geen varkensvlees eten, maar niet met dezelfde vanzelfsprekendheid bedenken dat orthodoxe katholieken op vrijdag vis eten

Er zitten allerlei jongeren bij, protestant, katholiek, zoekende. Ook katholieken die elke dag de eucharistie willen vieren (en dat valt buiten het Taize-priogramma, wat oecumenisch is). Dat zijn er in Nederland vast niet meer zoveel.

Mijn zus

heeft weliswaar geen jongeren in huis, maar wilde oudejaarsavond wel even gaan kijken
(wonend aan de Maas).

tonny

tonny

30-12-2010 om 21:49

Oudejaarsavond

dat vieren ze nou net niet in Ahoy, maar in de gastkerken. Ik hoop dat je zus dat weet, anders wordt het een teleurstelling...

neteret mut

neteret mut

31-12-2010 om 00:03

2 jaar geleden

was Belgie gastland. Wij hebben zelf 3 personen in huis gehad, onze kerk was ook gastkerk en mijn man zat mee in de organisatie daaromheen. Ik ben zelf maar naar een enkele bijeenkomst geweest. Het valt me op dat er nu in NL meer aandacht voor is op TV dan toen bij ons, zag een stukje vanmiddag om half 6 ong. De deelnemers hebben een druk programma en dan voor velen nog een reistijd tot max een uur voor ze bij de grote verzamelplaats zijn. Was bij ons in Brussel, dus met de trein ( gelukkig wonen wij op loopafstand van het station)

tonny

tonny

31-12-2010 om 09:14

Combi eo en rkk

die verzorgen de dagelijkse TV-reportage. Jaja, de ontzuiling en daarnaast de verbinding zet door, zoiets was 30 jaar geleden ondenkbaar geweest

Ik neem het elke dag even op en als onze gasten 's avonds thuis zijn, kijken we wat er te zien was.

shantiee

shantiee

02-01-2011 om 00:22

Gastgezin

Ik heb 2 Poolse jongens in huis gehad. Het is echt ontzettend leuk geweest, jammer dat ze alweer weg zijn. Gisteravond met elkaar oud- en nieuw gevierd. Heel gezellig met sjoelen etc. Zelf ben ik naar 2 vieringen in de gastkerk geweest, ook met oudjaar. Wel apart om dan in de kerk te zitten. Ik vond het wel bijzonder om de vieringen een keer mee te maken, maar het is niet echt iets voor mij.

tonny

tonny

02-01-2011 om 12:32

Gastgezin

Wij hadden hier twee Vlamingen en iemand uit Zeeuws Vlaanderen. En met oudejaarsavond voor de maaltijd plus de uurtjes daarna totdat het programma in de kerk begon drie Polen en twee mensen uit Litouwen.
Het was een mooie tijd!

Die vieringen, hm ik twijfel of het echt iets voor mij is. Die vele herhalingen in de zang klinken vast veel mooier in Taize zelf als in een gemeenschap waar men de liederen niet zo gewend is. Ze blijven wel in je hoofd hangen.
De stiltes waren bijzonder. Stilte is zo ongewoon geworden in onze samenleving met overal achtergrondmuziek en mensen met MP3spelers in hun oren.

Leuk dat Taizé aan de Maas zo in het nieuws was, TV, kranten... Iets hoopvols temidden van zoveel narigheid. Dat vind ik bemoedigend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.