Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-01-2010 om 23:20

Teksten gezocht [doop volwassene]

Voor de doop van een volwassene zoek ik teksten en/of gedichten. Mag uit de bijbel, mag ook van daarbuiten, mag in het NL of in het Engels.

Maar niet te klef, niet te zoet. Op veel Amerikaanse sites zijn de teksten wat al te zoet en hemels. En op veel NL sites tref je van die kreupelrijmelarij aan.

Qua thema liefst een beetje aards en bescheiden. Over hoe je als mens iets voor een ander mens kunt betekenen, over hoe je er met elkaar het beste van moet maken. Niet zozeer van die juichend evangelische teksten over de enorme redding en genade.
Dus zeg maar een humanistische tekst, maar dan christelijk .

Iemand enig idee waar ik zulke teksten kan vinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoek eens in de bieb of bij een boekhandel naar teksten van Hans Bouma. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat dat aansluit bij je vraag.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-01-2010 om 15:46

Silone

Dank voor de tip, ik ga eens op zoek.

tonny

tonny

26-01-2010 om 23:04

Hans bouma...

mja, misschien is dat wat, al vind ik die woorden vaak ook wel wat erg 'mooi' hoor.

Maar ik weet nog niet echt een alternatief. Zal eens broeden.

Gewoon...

misschien dan toch de twee boekjes met titel: zeg het maar giewoon. Schrijver/ster weet ik zo niet. Pakkende korte moderne teksten/gebeden.

Zeg het maar gewooon

bedoel ik dus....zeg dat dan gewoon

Pippin

Pippin

27-01-2010 om 09:19

Iets van Karel Eykman? Hij heeft hele mooie gedichten geschreven, vind ik zelf. Met heel 'gewoon' taalgebruik. Maar sommige mensen vinden hem te 'gewoon'. Het is een beetje 'harde', no-nonsense taal af en toe.
Ik houd daar wel van. Ik kan zelf niet zoveel met 'mooie' woorden. Maar dat is heel persoonlijk.

Oosterhuis

Huub Oosterhuis heeft ook mooie teksten vind ik zelf. of er iets doperigs tussenzit weet ik zo gauw niet...
n@nny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-01-2010 om 22:14

Zeg het maar gewoon?

Ik ga morgen eens kijken in de bieb. Maar heeft iemand nog meer informatie over die boekjes Zeg het maar gewoon? Want de catalogus van de bieb herkent het niet, en googlend word ik ook niet veel wijzer.

tonny

tonny

27-01-2010 om 23:10

Jawel hoor, bij sgo

Het boek is van G. Brokerhof. ISBN: 9073715539 / 90-73715-53-9

SGO Hoevelaken geeft materiaal uit voor basis- en voortgezet onderwijs. Het materiaal is gericht op zingeving en levensbeschouwelijke vorming.
SGO Hoevelaken vindt het belangrijk aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en jongeren. SGO Hoevelaken werkt thematisch en probeert vanuit een thema een brug te slaan naar de rijke verhalen uit de joods-christelijke traditie.

En ellen?

Iets gevonden naar je smaak (of de smaak van de dopeling)?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-02-2010 om 19:49

Silone

Sorry, late reactie, ik had hier even niet gekeken. Hans Bouma wel wat gevonden, maar mja, mja, dat sprak nog niet zo heel erg aan. De overige titels nog geen tijd voor gehad om op te snorren bij bieb of boekhandel, het leven houdt ons even met andere dingen druk

tonny

tonny

23-02-2010 om 20:08

Heb je nog iets gevonden?

En is de dienst inmiddels geweest? Hoe was het?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-02-2010 om 16:45

Tonny

Sorry voor late reactie, had je even over het hoofd gezien.

Door bepaalde omstandigheden is een en ander even op de lange baan geschoven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.