Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Josien Thyssen

Josien Thyssen

04-03-2009 om 13:36

Tips voor niet zo'n traditionele katholieke (uitvaart)dienst?

Hallo allemaal,

Na 9 jaar vechten heeft mijn vader vorige week besloten dat het mooi is geweest. Hij laat zich niet meer behandelen en zal spoedig komen te overlijden. Mijn vader gelooft in een hiernamaals, is officieel katholiek, kwam nog een paar keer per jaar in de kerk en wil graag straks een dienst. Mijn vader gelooft niet dat hij straks als hij aan de poort staat door iemand (god) naar links of rechts wordt gestuurd en hij wil geen "zware" teksten, de traditionele katholieke zeg maar. Heeft er iemand tips over teksten of muziek die we zouden kunnen gebruiken of links waar we wat zouden kunnen vinden?
Alvast heel hartelijk dank,

Josien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Naar de kerk

Josien, ik kan je adviseren om even contact op te nemen met de parochie waar je vader zijn uitvaartdienst wil laten verzorgen. Als het een beetje een moderne en meedenkende kerk is, is er veel mogelijk.
Ik heb zelf jaren in een uitvaartgroep van onze kerk gewerkt en weet uit ervaring dat hoe meer de familie betrokken is, hoe mooier het zal worden. De mensen van de parochie hebben kennis over teksten en symbolen, jullie hebben kennis over je vader en wat persoonlijk bij hem past.
Je hoeft volgens mij het wiel niet alleen uit te vinden.
n@nny

Josien Thyssen

Josien Thyssen

05-03-2009 om 19:44

N@nny

Hoi,

Dank je voor je reactie. Ik ga contact opnemen. Zelf kom ik al jaren niet meer in de kerk, maar voor info kan ik er natuurlijk ook terecht.

groetjes,

Josien

Fijn!

Prima als je het zo kunt oplossen. Nu maar hopen dat jullie er samen uitkomen en een mooie dienst kunnen maken.
Succes in elk geval (ook met je vader natuurlijk...),
n@nny

engel

engel

09-03-2009 om 22:43

Het hangt wel van de kerk af

Het hangt wel van de kerk af en van de pastoor wat er mogelijk is. In ons dorp is er maar één ding mogelijk: de officiele rite van de katholieke kerk en die is, in mijn ogen, uiterst ouderwets en kent geen eigen inbreng. Zo heeft de bischop van het bisdom waar wij onder vallen, ooit een keer in de krant gezet dat het een kerkdienst is, ter ere van God en geen feestje voor de familie van de overledene. Het adviesvan n@anny kan ik dan ook van harte onderschrijven. Zoek een kerk en een geestelijke die je aanspreken, gelukkig heb je nog (wat) tijd. Ik hoop van ganser harte dat de tijd die jullie samen nog hebben, een goede tijd zijn. Geniet ervan en ook: sterkte.

mopperkont

mopperkont

12-03-2009 om 20:12

Ritueelbegeleiding

Een oude kennis van mij heeft hier z'n beroep van gemaakt. Hij is een uitgetreden priester, nog steeds wel katholiek, en hij doet het heel mooi.

http://www.ceremonie.nu/

Josien Thyssen

Josien Thyssen

14-03-2009 om 08:22

Bedankt voor de reacties

Hallo,

Door de omstandigheden nauwelijks tijd gehad om hier te kijken. Dank voor jullie reacties!
De kerk waar mijn vader komt is denk ik wel modern. Zo was er een vrouwelijke pastor (waarbij overigens het moment dat ze 65 werd, wel is aangegrepen om haar te ontslaan) en nu is er een homofiele pastor. Toevallig heb ik daar laatst een uitvaartdienst meegemaakt van een patiënt van mij, en die was prachtig: in het teken van de overledene en hoe zij stond in het geloof en in het leven.
Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed komt.

Nogmaals dank,

Josien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.