Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

liedewij

liedewij

22-10-2009 om 15:15

Tv programma afgelopen dinsdagavond

Heeft iemand van jullie dinsdagavond laat een programma gezien over een nederlands echtpaar dat met hun zoontje naar Kenia ging om arme moeders met hun kinderen te helpen? Ik heb het programma niet eerder gezien. Het was van de EO maar ik weet niet meer hoe het heet.

Ik heb het programma uitgekeken maar vond het zo afschuwlijk. Deze mensen stelden zich zo op als de "blanke weldoener". Verwachtten dankbaarheid en waren teleurgesteld dat er onder de mensen rumoer ontstond, dat ze weinig dankbaarheid ontvingen. Ze vertelden van deze mensen te houden met Gods liefde maar wat zag ik daar weinig van terug! Ze behandelden de moeders als een stel randdebielen, streken ze over het haar en als grapje een aai over de neus. Echt afschuwlijk.

En wat ik dan ook weer zo akelig vind is dat ze dit uit naasteliefde doen. Dat het christenen zijn die het waarschijnlijk goed bedoelen maar ook weer zo het christendom te kijk zetten. Alsof je als christen je niet gelijkwaardig op kunt stellen. Hoogverheven bent boven de ander. Het bevestigt weer zo het beeld van de zendeling die de arme zwartjes gaat helpen. Als ik zo'n programma zie voel ik plaatsvervangende schaamte.

Liedewij

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

't zal je maar gebeuren

zo heet het programma.
Ik kreeg er toch n ander beeld bij; hele jonge, onervaren enthousiaste mensen, die vol vertrouwen in God een groot avontuur beginnen. Daar heb ik alle bewondering voor en ja, dat gaat gepaard met fouten, verkeerde inschattingen. Maar wel vol goeie bedoelingen! Ze kwamen te betuttelend over en verwachtten dankbaarheidkochten de verkeerde spullen om uit te delen....maar zo werkt dat bij heel veel beginnende hulpverleners. Ik ben jaren stagebegeleider geweest in de psychiatrie, nou daar waren veel mensen (stagiaires) die ook verwachtten dat mensen hen dankbaar zouden zijn..k zie daar niet iets in dat typisch christelijk zou zijn, maar dat past bij jonge welwillende hukpverleners.

Aldoende zullen ze leren....ook de mensen die ze helpen; die waren onbeschoft, maar dat begrijp ik (ook); je zal zo'n honger hebben en je ziet zo'n rijke blanke die wil helpen

Ik had juist schaamte, dat ik vanuit mn luie stoel hooguit geld overmaak, maar niet daadwerkelijk er iets voor over heb, zoals zij!Ik vond wat ze deden een mooi voorbeeld, hoe ze het deden kon wel verbeterd worden

Maylise

Maylise

22-10-2009 om 21:20

Toevallig ook gezien

Ik kijk normaal nooit naar dit programma maar heb het toevallig gezien. Ik ben het helemaal eens met Liedewij.
Ik was enorm verwonderd/geërgerd door het mengsel van grenzeloze naïviteit, hoogmoed en neo-kolonialisme wat uit deze uitzending bleek.

Die man die aangaf dat ze niet met z'n drietjes naar Nairobi gingen maar dat God ook meeging (was God daar dan niet al?)

De naïviteit bij het huren van een hutje in de sloppenwijk. Het dak wat lekte maar zeker gerepareerd zou worden als de huur betaald zou zijn. Vragen waar de badkamer was.

De vrouw die geen enkel respect had voor de mensen daar (onbekenden aanspreken met darlings, haar opmerkingen over dankbaarheid en de autoriteit niet willen verliezen. Ze kwam op mij heel negatief en vervelend over.

Verder viel mij op dat ze al 1,5 jaar bezig waren hier mee maar niks en dan ook absoluut niks (zelfs geen slaapplek) hadden voorbereid.

In elk geval vond ik het echtpaar typische exponenten van het ze Westerse superioriteitsdenken. Ze gingen daar echt heen met een houding van "we gaan die arme zwartjes helpen". Vreselijk, de rillingen liepen over mijn rug.

Maylise

Onbezonnen

Ik heb het ook gezien. Deze mensen zijn echt onvoorbereid zonder goed plan naar Naïrobi vertrokken.
Heel onbezonnen en zelfs gevaarlijk.(ook nog met een jong kindje)
Mijn broer is met zijn gezin net terug uit Naïrobi waar ze 11 jaar gewoond hebben.Ken uit hun verhalen de situatie daar.
Waarom hebben deze mensen zich niet aangesloten bij een bestaande organisatie? Door het willekeurig uitdelen van brood en melk gaven ze helemaal aan niets te snappen van wat de mensen daar nodig hebben. Verder is het absoluut gevaarlijk voor een blanke in Naírobi dat was wel te zien toen ze de tweede keer bij de vrouwen waren en de sfeer opeens veranderde, dankzij de aanwezigheid van de camera denk ik dat dit alles met een sisser afliep.
Wat ik niet goed begreep is of ze dat 'huis' in de sloppenwijk nou gingen huren voor die vrouwen of voor zichzelf. Mag hopen voor de vrouwen want in een sloppenwijk ben je als blanken echt je leven niet zeker.
Dat het adres waar ze logeerde buiten de stad lag omgeven was door hoge muren en 24 uur per dag bewaakt wordt is niet voor niets.
Er zijn zoveel mooie initiatieven waar deze mensen aan mee kunnen helpen.
Mijn broer en zijn vrouw hebben zich via de M.A.F. ingezet voor de mensen in Kenia en vooral ook in Soedaan.
Ontwikkelingshulp al dan niet in combinatie met evangelisatie is al zo vaak een druppel op de gloeiende plaat, maar een initiatief als dit is nog geen spettertje. Jammer.

Aandacht

Als ik het zo lees was het deze mensen vooral te doen om zelf aandacht te krijgen.
Zo onvoorbereid (met zelfs een klein kind erbij!)naar deze streken op reis gaan,je meteen opgeven voor een dergelijk TV programma en je dan zo hautain opstellen en vervolgens gekwetst raken getuigd volgens mij niet zozeer van naastenliefde maar meer van domheid met een narcistische inslag.

Als jeugdzorg een tiener verbiedt om de wereld rond te reizen zou wat mij betreft hier ook werk aan de winkel zijn met deze totaal onverantwoordelijke ouders.

Neus in de boter

Nu zette ik vanochtend de TV aan en jawel: het programma werd herhaald.Met de tenen gekromd heb ik het weten uit te kijken.
De vrouwen waren inderdaad niet zo dankbaar maar ze hadden ook een andere hulpvraag dan witte boterhammen en melk. Bovendien lijkt me dat je van zo'n leven toch een gezonde achterdocht ontwikkeld en niet meteen reuze dankbaar bent.
En dat je ook een beetje vreemd opkijkt als een totaal onbekende je langs de neus weg met een opgeheven vingertje even vertelt dat je geen lijm mag snuiven.

Toevallig

Ja tenenkrommend dat was het idd.
Nelly

Jade

Jade

25-10-2009 om 11:12

Hmmm...

Het ´huis´ gingen ze huren voor de vrouwen.

Tja.......aan het eind kregen ze een beter contact met die vrouwen. Maar of ze dit nu voor hunzelf of voor de vrouwen deden ben ik eigenlijk niet achter.

Ik vond het een enorme geklungel met het witbrood en melk. Ze hebben de vrouwen eerst niet eens gevraagd wat ze wilden. Geen wonder dat er iemand boos werd. En hun gedrag onbeschoft?? Vond ik niet eigenlijk....

En nu ben ik zo benieuwd hoe het in de toekomst zal gaan. Staan ze dan nog achter hun ´idealen´ en blijven ze die vrouwen helpen? Of zoeken ze dan een ander project?

Heb het niet gezien

Heb het niet gezien, dus wil er niet over oordelen.
Wel vind ik in het algemeen dat als je écht wil geven, niet uit moet zijn op dankbaarheid. Echt geven is belangeloos geven, en dat is verdraaid moeilijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.