Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

koentje

koentje

05-05-2012 om 13:49

Uitdrukking wie kent hem....

Mijn (katholieke) oom van 86 gebruikte laatst zo'n prachtige uitdrukking. Hij is ziek en oud en eigenlijk wil hij dood. Ik weet niet of dit ook de betekenis was van de uitdrukking maar het gesprek ging daarover terwijl hij deze uitdrukking gebruikte. Hij zei namelijk (tegen iemand die hij aan de telefoon had, daarom wilde ik het niet rechtsstreeks vragen)
"Ik bid momenteel achterstevoren, als je begrijpt wat ik bedoel"

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen idee

Sorry geen idee en nooit van gehoord, ben wel benieuwd eigenlijk.

krin

krin

05-05-2012 om 18:01

Mooie uitdrukking

Volgens mij is het een eufemisme voor vloeken. Al kan het ook betekenen dat je achteraf bidt voor iets (bijvoorbeeld het zieleheil van overledenen, in het katholieke geloof). Die laatste wijsheid heb ik hiervandaan (waar het achteruit bidden heet): http://goedgelovig.wordpress.com/2010/07/21/gebed-voor-flevofestival-en-yfc/

mopperkont

mopperkont

05-05-2012 om 18:43

Wees gegroet maria

eindigt met de zin: nu en in het uur van onze dood.

misschien is het dat?

dorle

dorle

05-05-2012 om 19:04

Ik denk

ook aan het wees gegroet.

sax

sax

05-05-2012 om 22:41

Of?

Misschien bedoelt hij met 'achterstevoren' bidden dat hij bidt dat zijn einde gauw mag komen? Dit in tegenstelling tot 'vooruit' bidden waarin je vraagt om langer te blijven leven, om gespaard te blijven?

tonny

tonny

06-05-2012 om 15:44

Wat sax schrijft

dat denk ik ook.

Meestal bid je 'toekomst/aarde-gericht' in de zin van het leven dat je leeft. Ik kan me voorstellen dat hij nu bidt om een einde aan dit leven en de komst van betere tijden in een andere dimensie.

Maar als je goed contact hebt met dit familielid dan zou ik er gerust naar vragen. 'Ik hoorde dat u aan de telefoon zei dat u tegenwoordig achterstevoren bidt. Hoe bedoelt u dat?'

koentje

koentje

07-05-2012 om 11:38

Ja...

ik ga het hem inderdaad toch nog eens vragen. Maar zelf dacht ik ook omdat je meestal als je bidt, bidt voor goede dingen, dat hij nu bidt voor iets wat in ogen van velen slecht is, namelijk de dood. Vandaar het achterste voen bidden. Maar ik ga het hem vragen. Waarschijnlijk vindt hij dat ook nog wel leuk als ik dat navraag.
Heeft ie in elk geval weer eens een telefoontje.... eenzame oude man.

Eerst iets voor jezélf vragen

ik begreep dat achterstevoren bidden is, dat je meteen aan het begin van je gebed,dingen voor jezelf vraagt, niet eerst dankbaarheid, loven en prijzen, vragen voor ánderen en dán pas iets voor jezelf. Maar als je ziek bent, vraag je vaak diréct iets voor jezelf. Je eindgt er niet mee maar je begint je gebed met iets te vragen voor jezelf. (de volgorde is bepaald door het onze Vader-gebed)

caton

caton

09-05-2012 om 10:16

Of deze betekenis?

heb er even op gegoogeld en dan kom ik tegen dat achteruit bidden in de katholieke kerk ook betekent dat je voor het zieleheil van overledenen bidt. Zou dat het kunnen zijn?

koentje

koentje

10-05-2012 om 11:38

Nee,

gevoelsmatig ging het echt over hemzelf. Niet over andere overledenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.