Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Patricia Pleeging

Patricia Pleeging

26-12-2008 om 09:34

Uitleg bidden

Goedemorgen,

Mijn zoontje van 5 vroeg mij onlangs; mama wat is bidden? Nu zijn wij niet-gelovige en ik moet helaas bekennen dat ik niet kon uitleggen wat dit nu precies betekende. Hoe leg je nu uit wat God is en wat bidden is. Zou iemand dit kunnen verwoorden voor mij/mijn zoontje.
Patricia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een poging (half van internet, half van mezelf)

Niet om zo te verwoorden aan een kind van 5, maar meer voor jou dus als info.

Wat is bidden? Heel veel mensen bidden. Ze preken een gebed uit en zeggen dat ze daar baat bij hebben. Christenen bidden ook. Wat is bidden eigenlijk?
*** Wat is bidden?
Bidden is praten met God. Voor veel mensen is dit net zo reëel als wanneer je bij Hem op bezoek kon gaan. Ze ervaren dat hun woorden niet verdwijnen in het luchtledige. Alles wat je zegt of denkt, hoort God. Hij zit klaar om naar je te luisteren, één en al oor. Ook als je niet hardop bidt, hoort Hij je. Dat is even wennen misschien, maar het is ook een mooie gedachte. Denk je eens in: God heeft 24 uur per dag belangstelling voor je! Hij kent je gedachten en wil niets liever dan dat je met je verhaal naar Hem toekomt. Hij zal je niet wijzen op zijn toch al volle agenda; bij Hem hoef je niet te wachten tot je aan de beurt bent. Misschien vraag jij je af wat je wel en niet tegen God kunt zeggen. Dan is het goed om God te zien als iemand die graag met je wil praten. Hij wil graag horen wat je denkt en voelt, wat je diep van binnen bezighoudt. Niet dat Hij dat anders niet zou weten, maar Hij wil het graag van jou zelf horen. Hij zoekt contact. Soms kun je er verschrikkelijk behoefte aan hebben om je hart te luchten. Dat kan bij God.
Bidden is dus eigenlijk: je hart uitstorten. Inclusief de dingen die je moeilijk vindt, waar je tegenop ziet, waar je verdriet om hebt. God veroordeelt je niet, vertelt niets door. In gebed horen je vragen en je zorgen thuis, maar ook de dingen waar je blij van wordt en waar je dankbaar voor bent.
***Hoort God onze gebeden?
Kijk naar Abraham in het verhaal van Sodom en Gomorra. Als God deze steden wil verwoesten smeekt Abraham God om het niet te doen. Dat is ook bidden. Het opnemen voor anderen in nood. Je gebed kan dingen in gang zetten, dingen laten veranderen. Dat betekent niet dat God alles doet wat wij vragen. Soms doet hij dingen op een andere manier dan wij hadden gewild, of op een ander moment, soms herkennen we dat dan ook niet en denken we dat Hij niets doet met ons gebed. En soms doet Hij niet wat we graag willen, en snappen we daar niets van. God is te groot om te begrijpen.
Succes Patricia, en vraag hier verder als dingen onduidelijk zijn!

tonny

tonny

01-01-2009 om 12:16

Uitleggen wie/wat god is....

da's misschien nog wel moeilijker dan woorden zoeken voor wat bidden is...

Wat heb je gezegd tegen je zoontje?

tonny

Patricia

Patricia

02-01-2009 om 21:35

Uitleggen

Hoi Tonny,

Ik heb hem getracht uit te leggen dat de een in een persoon geloofd die de mensen heeft gemaakt en dat er anderen zijn die geloven dat we van de dieren komen. Die ene persoon noemen ze god. Heb hem ook verteld dat iedereen vrij is in zijn/haar geloof. Dat je dus helemaal zelf mag bepalen wat je eigenlijk geloofd. Maar ook dat dat nog wel even kan duren voordat hij dit helemaal zal begrijpen. Zeker omdat hij straks op school de verdere uitleg nog zal leren. Geschiedenis, godsdienst, maatschappijleer etc... En dat hij naarmate hij groter en ouder wordt zelf dus zijn mening zal gaan vormen hierover. Ik vind namelijk dat hij hier helemaal zelf achter moet komen. En dat iedereen vrij is in wat hij/zij geloofd. Dus wat het ook zal zijn, zal altijd respecteren wat hij geloofd.

Patricia

tonny

tonny

03-01-2009 om 14:22

Geloof verandert...

Je hebt helemaal gelijk Patricia, op zijn weg door het leven zal hij zijn eigen gedachten en overwegingen vormen. En hoe men over God denkt - dat is voor veel gelovigen verschillend en dat is nu veel te ingewikkeld voor zo'n manneke.
Ik denk dat veel mensen ervaren dat hun geloof op een of andere manier verandert, door het leven heen.

Wel delen gelovigen de overtuiging dat God de bron van alle leven is. Maar of dat via evolutie of via schepping van de nu bestaande wezens gebeurde, daarover wordt verschillend gedacht.

Ook in hoeverre God een 'persoon' is hebben gelovigen verschillende ideeen. De één ziet God als een Wezen met wie je als mens contact hebt en ervaart, de ander als een Mysterie, een Licht, Waarheid, Liefde - veel abstracter dus.
In alle gevallen valt God ver boven menselijke begrippen, vind ik. Het menselijk verstand kan niet alles beredeneren.

tonny

Voorleesboekje

Een leuk voorleesboekje (niet belerend) voor kinderen die vragen hebben over God is het boek Robin en God van Sjoerd Kuyper. In de bieb hebben ze dat wel. Een jongetje stelt aan zijn opa vragen over bidden en anderen dingen. Dan hoef je zelf niet alles te verzinnen en kan je toch serieus met de vraag van je zoon omgaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.