Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Vastentijd

Volgende week begint weer de vastentijd. Ik wil er eigenlijk toch wel wat bij stilstaan maar weet niet goed hoe. Ik zoek een beetje inspiratie dus. Niet als geloofsopvoeding naar de kinderen, maar echt voor mezelf.
Doen jullie iets bijzonders in/met de vastentijd? en zo ja, wat dan??

Groet, n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik niet, maar

ik ken mensen die in de vastenperiode wel eens ofwel een dag of meerdere dagen gevast hebben, maar ook wel dingen als bijvoorbeeld koffie en alcohol hebben laten staan voor een periode binnen de vastentijd (geheel of gedeeltelijk)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-02-2009 om 17:52

Vastenformulier

Zelf doe ik er niet aan, maar er zijn verschillende varianten mogelijk op het thema "een beetje minder luxe dan anders". Er zijn mensen die bv in die periode niet roken, niet snoepen, of geen alcohol drinken, maar ook bv minder tv kijken of niet voor de lol internetten.
Het uitgespaarde geld of de uitgespaarde tijd wordt dan meestal besteed aan een goed doel of wat extra aandacht voor een naaste.
Als je googelt op vastenformulier kom je misschien nog meer ideeën tegen.

Groet, Ellen

tonny

tonny

21-02-2009 om 16:09

Ik ben te slap...

om in een protestante traditie waarin 'vasten' niet zo'n helder concept is hieraan mee te doen, hoewel ik de waarde wel inzie.

Het lijkt me 'makkelijker' om te vasten als iedereen om je heen het ook doet, zoals bv moslims tijdens de ramadan. Dan doe je het in verbondenheid met elkaar. Protestant vasten is veel individueler en daarom wat mij betreft lastiger vol te houden.

tonny

rutiel

rutiel

22-02-2009 om 17:14 Topicstarter

Gevonden

Dank voor het meedenken. Ik was niet zozeer op zoek naar manieren om te vasten of anderszins te minderen, maar meer naar invulling van het aspect "bezinning", dat voor mijn gevoel bij het vasten hoort. Het is voor mijn gevoel een tijd van stilstaan bij jezelf, bij wat echt belangrijk is. Een meditatieve periode dus. Het daadwerkelijke vasten in de vorm van geen koekjes of alcohol is voor mijn gevoel iets wat je bij je meditatie kan helpen, maar wat niet het doel is van het vasten.
Inmiddels heb ik begrepen dat onze eigen kerk een boekje heeft samengesteld met teksten voor de vastentijd. Dit ga ik dus zeker bekijken.
En Tonny, ik wist helemaal niet dat protestanten geen vast concept voor het vasten hebben? In onze kerk (oecumenisch) bereiden we gezamenlijk de vastenperiode voor en hebben we bijvoorbeeld de traditie van de vastenmaaltijden, waarin we samen een sobere maaltijd nuttigen. Dus "onze" protestanten vasten zeer zeker gezamenlijk!
n@nny

mijk

mijk

24-02-2009 om 09:32

Geen alcohol en geen zoutjes

heb ik zojuist besloten, dat zijn echt mijn lekkere trek dingen. Maar heb getwijfeld over de echt moeilijke dingen (geen koffie en beperkt nternet.Misschien doe ik die laatste er alsnog bij. Mochten jullie niets meer van me horen dan ben ik vasten

Mijk

Hier ook hoor nanny

Ook onze protestante kerk heeft gedurende de 40-dagentijd een programma met vasten, gezamenlijke sobere maaltijden en vesperdiensten. Wij doen er niet aan mee, maar ik hoor van meerdere mensen (meest alleengaanden) dat ze juist de gemeenschapzin zo waarderen in die periode.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.