Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

08-04-2011 om 11:57

Veertigdagentijd

Poe, ik was van plan deze Veertigdagentijd het vasten vorm te geven door niet te snoepen tussendoor. In het begin ging het prima, maar inmiddels faal ik nogal.
Vasten lijkt me makkelijker als je het met z'n allen op dezelfde manier doet (zoals moslims tijdens de ramadan).

Hebben jullie er ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaringen

waar ik kerk wordt ook wel gevast in de 40dagentijd. Niet zo heel vaak, maar het gebeurt wel zeker.Meestal laat men iets wat tijd kost (tv kijken, pc etc.)om die tijd te gebruiken om Bijbel te lezen, Bijbelstudie te doen of bv. te bidden, stille tijd te nemen.
Soms laat men ook iets, wat ze lekker vinden, bv., het dagelijkse borreltje laten staan, en die tijd gebruiken voor nader tot God te komen. Besef dat het kleine beetje lijden wat je doet in het niet valt bij wat Hij offerde voor jou.
Ik vul zelf de 40dagentijd toch vaak (uiteindelijk) anders in. Ik wil die dagen extra tijd besteden aan het Lijden; het lijden van Jezus, het lijden van vervolgde christenen, het lijden van zieken etc. Ik doe (extra) aan Bijbelstudie,bv. over de laatste week van Zijn leven,zoek de muziek erop uit, bid nog meer dan anders, en dan dus speciaal gericht op mensen die lijden...
De week voor Pasen hebben wij vespers, elke avond een korte kerkdienst, om nog bewuster toe te leven naar Pasen. Ik kijk in deze tijd ook vaak films; Passion of the Christ, Bamboo in winter of andere films gericht op het lijden van Jezus, of over vervolgede christenen.
Ik vind deze tijd heel intens en nog mooier dan kerst.Het ene jaar gaat het beter dan het andere jaar, maar als ik me er niet (veel) op richt, mis ik echt wat. Ik wil deze tijd gewoon echt gebruiken om diep te besefen wat Jezus voor mij heeft gedaan!

Vasten vs ramadan

Zelf ben ik overtuigd katholiek en neem de vastentijd dan ook serieus. Echter, het is moeilijk voor me om het vasten vol te houden (niet snoepen enzo). Nu ben ik getrouwd met een overtuigd moslim en doe sinds een paar jaar mee met de Ramadan. Het gekke is dat dat wel lukt. Het heeft toch te maken denk ik met samen iets doen denk ik.

Marjan

Marjan

15-04-2011 om 12:05

Traditie

Zou de mens niet gewoon behoefte hebben aan traditie en ritueel? Tegenwoordig neemt de zichtbaarheid van de Christelijke traditie af. Moslims in Nederland zijn actiever beleidend, denk ik.
Is men zich in jouw/jullie Moslimgemeenschap nog erg bewust van de oorsprong van het vasten en het dienstbare karakter, of gaat het ook vooral om de traditie en de saamhorigheid?

Traditie

Zelf ben ik geen lid van de moslimgemeenschap, maar omdat mijn man moslim is zit ik er toch wel een beetje in. Het vasten in de Islam heeft dezelfde oorsprong als de Christelijke. Het gaat erom dat je je bewust wordt van hoe je leeft, dat je probeert om een goed mens te zijn in alle aspecten van het leven. Het vasten helpt om dit te ervaren. Het gaat dus niet alleen maar om het niet eten, maar ook om je meer bewust te zijn van jezelf en hoe je bezig bent. Ik merk ook echt dat mijn man dan extra zijn best doet om 'goed' te zijn.

tonny

tonny

15-04-2011 om 16:51

Het komt denk ik ook...

... doordat het christendom minder vaste gebruiken heeft. In de Islam is vasten tijdens de Ramadan een van de vijf zuilen van het geloof. Logisch dus dat je daar niet omheen kunt. Bij christenen ligt het niet zo vast.

Ben het wel met vorige spreekster eens dat iets als vasten volhouden makkelijker lukt als je het samen doet.
Maar dat geldt voor meer dingen, stoppen met roken bijvoorbeeld. Of sporten.

Man

Man

20-04-2011 om 00:31

Begin klein

40 dagen is wel een groot doel.
Je zou ook per week een aantal dagen kunnen voornemen, en als dat lukt uitbreiden.
Vier je succesjes!
Het samendoen kan je ook vormgeven door af te spreken met iemand dat je diegene belt als je hand toch naar de koektrommel beweegt.

Man

Man

20-04-2011 om 00:33

Vervolg

en dan vertellen wat er in je leeft dat je hand dat doet. Reken maar dat dat interessant wordt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.