Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

22-02-2012 om 11:29

Veertigdagentijd voor pasen

Wie 'doet' er iets in de Veertigdagentijd voor Pasen? Van katholieken is sinds jaar en dag bekend dat de vastentijd vandaag begint, Aswoensdag, meteen na carnaval. Voor protestanten is een vorm van vasten wat onwennig, hoewel er van alles op touw wordt gezet om aandacht te hebben voor bezinning.
Zoals de 40-dagenkalender van TEAR.nl.

\Je kunt die ontvangen via mail, maar ook als kalender waar je elke dag een blaadje afscheurt.

Vandaag kwam de eerste dag binnen.

'Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen. | Matteüs 6 vers 6 '

Dag 1
Week 1 | Bezin

Stille tijd, tijd met God, zoek je in de intieme ruimte van jouw huis. Jezus spreekt zelfs over de voorraadkamer, de koele, donkere kamer zonder ramen, waar de mensen hun eten bewaarden. Je sluit je af voor prikkels van buiten.

Samenkomen op zondag, of in groepen door de week is ook belangrijk. Jezus ging zelf elke sabbat naar de synagoge. Maar onvermijdelijk ben je dan bezig met wat mensen van je vinden, hoe je eruit ziet en wat de ander zegt en doet. Soms speelt dit een nog grotere rol dan het gericht zijn op God.

Jezus wil dat we daarvan loskomen en ons afvragen wat God van ons wil. In zoveel dingen laten we ons door de omgeving bepalen, zeker in uiterlijke dingen. Maar als we bidden, zoeken we de omgang met de Vader.

Hoe wil Hij, die ons zo liefheeft dat Hij zijn Zoon gegeven heeft, dat wij zijn?
------------------------

'n boterham tevredenheid
De 40 dagen (min de zondagen) voor Pasen heten ook wel de vastentijd. Dat betekent dat je een aantal dingen expres niet doet, zodat er ruimte overblijft voor iets dat je belangrijker vindt. Tijd om stil te worden. Of geld dat je bespaart doordat je minder uitgeeft. Dat is even wennen, maar het werkt wel.
De komende dagen zetten we kleine stapjes. En deze week doen we zelfs zo min mogelijk; we doen iets níet.

Eet vandaag of morgen een kale boterham. Geen chocopasta, geen kaas. Als nuchtere start van een boeiende tijd.

Alle extra informatie voor bij de kalender vind je op www.tear.nl/kalender

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

22-02-2012 om 13:42

Tonny!

Je bent mij voor met dit draadje )

Ik ben vanochtend begonnen met de veertigdagentijdkalender van de PKN "In liefde naar Pasen".
Van jou kreeg ik de eerste dag van TEAR doorgestuurd. Tijdens het uitlaten van de hond heb ik nagedacht over hoe ik de 40-dagentijd in wil vullen. Wat wil ik laten? En wat wil ik doen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, hopelijk krijg ik door dit draadje wat inspiratie.
Wat ik wel wil gaan doen is elke dag wat geld in een potje en dan aan het einde van de 40-dagentijd dit aan een goed doel geven, de voedselbank ofzo.

Marian Veenker

Marian Veenker

23-02-2012 om 11:06

Wel proberen...

Ieder jaar begin ik weer volle 'moed' en inspiratie aan de vastentijd. Ik neem me dan voor om meer uit de Bijbel te lezen, niet meer tussendoor te snoepen en meer bewust te leven, dwz hoe ik me naar anderen opstel, reageer en denk. Vaak vervagen deze voornemens gaandeweg en is er bij het naderen van Pasen bijna niets meer van over...
Toch is het een tijd die me inspireert en me weer even stil laat staan bij de persoon Jezus, wie hij was en wat hij deed. Misschien dat we samen deze tijd bewuster kunnen beleven en delen.

Roos Vicee

Roos Vicee

23-02-2012 om 13:14

40 dagenschaal

Ik kwam op internet het idee van een 40 dagenschaal tegen. Erg mooi om te doen met kinderen!
Zie http://www.geloventhuis.nl/index.php?item_id=757&editie=3

Marian Veenker

Marian Veenker

24-02-2012 om 10:13

Een gedachte voor iedere dag

Deze site van de Dominicanen kwam ik tegen. Een stukje bezinning voor iedere dag.
http://vasten.dominicanen.nl/

tonny

tonny

24-02-2012 om 15:24

Tear.nl

gedachten ter bezinning en een praktische tip. vandaag: maak dit weekend maaltijden met restjes die er nog zijn, ga niets nieuws kopen.

Nou, ik ben benieuwd

Marian

Als ik lees "iedere keer weer neem ik mijn voor om
1.
2.
3.
... maar dan loopt het toch weer anders doordat ...
Dan denk ik: probeer het nu eens met 1 ding. 1 kort ding, zonder voorbereiding of planning uit te voeren. En dat dan iedere dag.
Misschien lukt dat wel?
Bevalt hier iig erg goed.

tonny

tonny

10-03-2012 om 23:05

Was van plan niet te snoepen

maar oei, dat is lastig zeg!

Ik zou liever bij een gemeenschap hoorde die en bloc zo'n keus maakt ( zoals alle moslims de ramadan houden of zo. Of de katholieken van vroeger, met een vastentrommeltje).

In elk geval is het mij dit jaar niet gelukt, dat niet snoepen. Ik ga mij concentreren op de week voorafgaand aan Pasen. Slap compromis, maar vooruit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.