Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

cindy77

cindy77

03-06-2009 om 20:21

Veranderen peetoom/tante

kun je als je kinderen gedoopt zijn nog een wijziging aanbrengen in wie de peetoom/tante zijn?
in ons geval hebben 2 personen zich terug getrokken dus wil wel graag iemand anders daarvoor.
weet iemand hoe dit werkt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

03-06-2009 om 22:03

Tjonge, dat is naar... -vraagje maylise-

het is een blij en eervol feit om peetoom/tante te zijn, naar dat er dingen gebeurd zijn waardoor dit niet langer zo is.

Ik neem aan dat je katholiek bent? 'k Weet niet precies welke taken een peetoom/tante gedurende het opgroeien heeft en of je dat aan iemand anders kunt vragen. En of zoiets in de kerkelijke administratie staat, of zoiets, waardoor je iets officieel moet wijzigen.

Misschien weet Maylise het?

Tonny

Hillary

Hillary

04-06-2009 om 11:06

Rk?

Onze kinderen zijn RK gedoopt. Het lijkt me niet dat dit mogelijk is. Bij ons ging het zo, dat de ouders en peetoom en tante aan god moesten beloven dat ze altijd voor de kinderen op moesten komen en daarna tekende je de doopakte. Het spijt me om het te moeten zeggen, maar het lijkt me dat je de verkeerde peetoom en tante hebt gekozen, mensen die hun taak niet serieus nemen. Zij hebben beloofd altijd achter het kind te staan. Ik vermoed dat er iets tussen jullie als ouders en de peetoom en tante is voorgevallen waardoor ze niet meer willen en dat is dus helemaal fout, dat is niet wat ze beloofd hebben. Het is dus nu helaas gewoon zo dat je kinderen eigenlijk geen peetoom en tante meer hebben. Mijn zoon zijn peetoom is overleden, daar komt ook geen vervanger voor. Vaak is een peetoom/tante ook een soort suikeroom, die ze wat extra verwent, misschien is er wel iemand anders die die rol kan vervullen.

Ondertekenen?

Onze kinderen zijn ook rk gedoopt, maar de peetouders hebben niets hoeven te ondertekenen. Wijzelf ook niet trouwens... Het kan wel zijn dat de namen genoteerd staan in het doopregister, dat staat me niet meer bij. De belofte om voor het kind te zorgen is in ieder geval mondeling gedaan.
Het is volgens mij maar net hoe je die overeenkomst ziet. Natuurlijk kun je altijd zelf nieuwe peetouders benoemen, maar een kerkelijke goedkeuring of officiële verandering is volgens mij niet mogelijk.
n@nny

Dirkje

Dirkje

04-06-2009 om 21:31

Officieel

kan het niet. Formeel is het zo dat deze mensen bij de doop verklaard hebben dat ze namens de gemeenschap zullen waken over de gelovige opvoeding van het kind en de ouders daarin zullen bijstaan. En dat ze zich zullen bekommeren om het welzijn van hun petekind. Hun namen staan in het doopboek en kunnen daar niet uit worden geschrapt.
Maar wat let je om iemand anders te vragen om voor je kind informeel de rol van peter en meter op zich te nemen? Kun je samen ook bepalen hoe je die invult, voor zo ver je dat niet toch al deed.
Groet,
Dirkje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.