Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Asha

Asha

12-07-2012 om 14:20

Verschillende opvattingen - uit elkaar groeien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asha

Asha

28-08-2012 om 16:14

Tsjor

Dank je wel voor je mooie berichtje. Ik zal dit zeker bewaren.

Je hebt gelijk dat het niet verstandig is wat oma zegt. Het vervelende is natuurlijk dat de kinderen in de familie wel vaker dat soort dingen te horen zullen krijgen. Ik ben er niet echt op in gegaan naar mijn zoon toe en heb gewoon gezegd dat bidden altijd goed is.

De openingen voor gespek die je hebt gegeven daar kan ik wel wat mee en zal ik zeker gebruiken in de toekomst als dit weer zal gebeuren. Mijn schoonmoeder zit er natuurlijk ook erg mee. Nog veel meer dan ik zoals ik zo merk.

Mijn man heeft inderdaad heel wat dingen om over na te denken en zijn weg proberen te vinden. De buitenwereld is natuurlijk ook zeer groot. Het is lastig om daarin een plaatsje te vinden lijkt me.

Mijn houding, daar zal ik inderdaad over na moeten denken. Niet te dwingend zijn inderdaad maar wat meer op de achtergrond aanwezig zijn.

Asha

Asha

28-08-2012 om 16:19

Even anders

Fijn om te horen dat het bij jullie wel kan. Eenzaam zal het vast wel zijn. ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe het zou zijn om niet die vanzelfsprekendheid van een gemeenschap om je heen te hebben. Natuurlijk heb je dan je familie nog en dat is ook heel fijn. Echter de kerkgemeenschap is voor mij altijd een vast gegeven geweest wat een groot deel van mijn leven bepaald en hoe ik mijn tijd doorbreng. De vanzelfsprekendheid van de gemeenschap om je heen lijkt me lastig om te missen.

Mijn man heeft ook nooit buiten de gemeenschap veel contacten gehad dus die moet hij allemaal opnieuw vinden en hij heeft het idee dat mensen ook niet echt daar op zitten te wachten. De meeste mensen hebben natuurlijk al hun eigen bezigheden en vrienden. Dat zal sowieso wel heel veel tijd kosten en ook moeilijk zijn. Dat vanzelfsprekende valt helemaal weg.

krin

krin

29-08-2012 om 09:41

Asha

Dit is misschien een interessant boek voor je man (en indirect natuurlijk ook voor jou): Religie voor atheïsten, door Alain de Botton. Het is wat pamflettistisch en iets te overtuigd van het eigen gelijk, maar het interessante eraan is dat het boek bekijkt wat religies aan goeds hebben (o.a. het gemeenschapsgevoel) en wat je daar in een leven zonder religie van kunt vasthouden. Geen god-bashing, dus, zoals bij bijvoorbeeld bij Dawkins.
Voor een recensie: http://www.bertaltena.com/recensies-non-fictie/alain-de-botton-religie-voor-atheisten/

Een interview met de schrijver (in het Engels) vind je hier: http://www.nujij.nl/algemeen/religie-voor-atheisten-alain-de-botton.17860140.lynkx#axzz24uyuvv00
Citaat: "Proberen te bewijzen dat God niet bestaat kan een geliefd tijdverdrijf zijn voor atheïsten, maar waar het werkelijk om gaat is niet zozeer de vraag of er een God is, maar hoe je verder redeneert wanneer je hebt besloten dat Hij er niet is."

Milou72

Milou72

29-08-2012 om 23:07

Asha

Hoi Asha,

Als gelovige heb je draadje met veel interesse gelezen en het lijkt mij een hele moeilijke periode wat jullie samen doormaken.

Mijn man en ik komen uit hele verschillende "nesten", ik hervormd en hij katholiek.
Samen hebben we onze weg daar ingevonden en uiteindelijk zijn we in de Ned. Geref. getrouwd. Door onze opvoeding en karakters verschilden wij natuurijk ook wel, maar het belangrijkste hadden we gemeen; het geloof in God.

Ik zou het heel moeilijk vinden als dat weg zou vallen. Ik zou me vooral heel bezorgd maken om mijn man zelf. En dan bedoel ik of hij nog wel in de hemel zou komen. Voor veel mensen is dat misschien een vreemde gedachte. Maar als je van iemand houdt dan wil je het allerbeste (in jouw ogen) voor degene.
Gelukkig is dat niet aan ons en mogen we altijd hoop blijven houden!

Ik ben de afgelopen jaren ook erg veranderd en dat was voor man af en toe wel slikken. Zo wilde ik graag naar de Evangelische gemeente en mij daar laten dopen en dat is ook gebeurd. Mijn man had behoorlijk wat moeite om daar te wennen en dat begreep ik heel goed. Zelf wilde ik op dat moment ook heel graag dat hij zich liet dopen, maar hij vond het genoeg dat hij als kind gedoopt was en samen met mij belijdenis heeft gedaan.

Gelukkig heb ik dat op een gegeven moment goed los kunnen laten. Mijn keuze hoeft niet de zijne te zijn en dat hebben we ook aan de kinderen proberen uit te leggen en die hebben dat eigenlijk meteen geaccepteerd.

Ik vind het zelf wel goed dat kindere al jong zien dat er veel verschil is. Dat is ook zo in onze uitgebreide familie. Een groot aantal is refomatorisch en hervormd en mijn broer gelooft niet meer. De broer van mijn man vindt het een moeilijk onderwerp, maar mijn schoonzus gelooft weer wel en gaat ook naar de kerk.

Belangrijkste wat ik ze probeer mee te geven is om niet te oordelen en respect te hebben voor iedereen.

Heb je ook enig idee waarom je man niet meer geloofd? Is het een lang proces voor hem geweest? Komt het omdat hij zoveel lijden om zich heen zag of omdat het hem allemaal benauwd?

Misschien handig om eens een weekendje samen weg te gaan om er rustig over te praten? Ik kan je man nml gedeeltelijk best goed begrijpen. Al heel jong benauwde het geloof mij ook, vooral alle regeltjes en tradities die ik van mijn ouders mee kreeg. Ik wilde zelf ontdekken wat ik geloofde en waar ik me het meest thuis voelde. Dat heeft best wel wat strijd gekost, maar het heeft het geloof voor mij wel veel waardevoller gemaakt. Ik ga nu niet meer naar de kerk omdat het zo hoord, maar omdat ik zélf wil en zélf die keuze gemaakt heb.

Ik hoop dat je man er ook zelf uitkomt hoe hij er precies in staat en ik denk dat dit best moeilijk is als je hele wereld omgeven is door gelovigen van jullie "eigen soort".

Verhuizen klinkt dan wel heel aanlokkelijk lijkt mij (voor hem dan), een soort van opnieuw beginnen zonder die afkeurende blikken of woorden. (ook al zijn die er misschien niet, hij voelt heus wel hoe mensen er over denken).

Misschien kan je met je man eens wat andere kerken bezoeken? Misschien blijkt dan dat zijn geloof niet, helemaal, weg is?

Ik wens jullie allebei veel sterkte en ik hoop dat als je over een paar jaar terug kijkt, dat blijkt dat jullie relatie er sterkter door is geworden!

Groetjes Milou

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.